Indianapolis

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Sami

Indianapolis

Inlägg av Sami »

Michelin verkar ha tagit med sig ett gäng gamla skottkärrehjul. Det verkar bli en promenadseger för M Schumacher imorgon. Massa måste vara släkt med Montoya han lät exakt likadant på presskonfan.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Precis som nordbor i grunde låter ganska lika varandra, framför allt på engelska så är det ju inte så konstigt att människor från latinska länder låter likadant när de pratar engelska.

Imorgon blir det dubbelt Ferrari med Alonso på en tredjeplats - möjligtvis efter vissa interna diskussioner i stallet. Ferrari är alldeles för överlägsna för att kunna tappa det här.

Schumacher vinner från pole i ledning genom hela loppet med loppets snabbaste varvtid.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Budo

Inlägg av Budo »

Detta visar klart och tydligt däckens betydelse för en F1-bils prestanda!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Öh? Jag tycker inte alla sydamerikaner låter som Montoya och inte heller tycker jag att alla nordbor låter likadana när de pratar engelska.

Tråkigt att Michelin varit så rädda för en ny skandal och kört en konservativ linjel och som följd känns loppet trist och avgort på förhand.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Schumachers tid är så pass snabb att den väcker frågor om villken strategi han är på. Han var den som var i särklass snabbast, i jämförelse med tiderna från Q2, och antingen har han satt ett senastionellt snabbt varv eller så har han inte speciellt mycket bränsle i bilen. Visst, däcken är nog bra, och Michelin kanske har varit lite för fega, men det är nog inte hela förklaringen.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Varför ska Schumacher ha valt en lätt bil? Kan det vara att de däck dom kör på inte håller särskilt länge och att dom kommer att göra tre stopp. Medan Alonso och Räikkönen gör enbart ett eller kanske två stopp?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Varför vet jag inte men han var bara två tiondelar långsammare än den tid han satte i Q2 och så pass överlägsen alla andra att det verkar helt otroligt att han inte skulle vara på en strategi med fler stopp än konkurrenterna.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det lät inte på Fisichella som att det var strategi som låg bakom den stora skillnaden.

Jag tror nog att Ferrari helt enkelt har lyckats hitta ett klart övertag på Indianapolis i år - och kanske, kanske ett genombrott till en mer konkurrenskraftig andra halva av säsongen.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

I så fall har Ferrari ett grymt övertag i racet. Jag utgår då ifrån att de andra hade betydligt svårare att hitta bra balans med tyngre last vilket ju kan vara en förklaring. I tidigare race har ju förarna vid något tillfälle slagit tiden från Q2 i Q3 trots att de har haft mer bränsle. Nu är det vanskligt att göra en sådan bedömning eftersom det inte är alltid de behöver gå för fullt i Q2. Men den här gången var de flesta väldigt långt från sina tider i Q2 - ovanligt långt med tanke på att det är ett kort varv (i tid räknat).

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, Ferrari har nog ett grymt övertag. Övertaget med en sek per varv kan säkert bli en drygt halvsekund per varv i racet för Schumacher ... och seger med 30+ sek.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nix, jag tror också att Michelin kör på ett stopp medan Schumi och några till jör på två eller tre.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Nix, jag tror också att Michelin kör på ett stopp medan Schumi och några till jör på två eller tre.
Och som vanligt när man hör sånt här så kommer Kimi in bland de första i depån... :D Eller är det den här gången han inte ska tanka förrän i Brasilien.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Budo

Inlägg av Budo »

JTarnstrom skrev:Schumachers tid är så pass snabb att den väcker frågor om villken strategi han är på. Han var den som var i särklass snabbast, i jämförelse med tiderna från Q2, och antingen har han satt ett senastionellt snabbt varv eller så har han inte speciellt mycket bränsle i bilen. Visst, däcken är nog bra, och Michelin kanske har varit lite för fega, men det är nog inte hela förklaringen.

Tärnström
Eller så blir det presic tvärtom, dvs att michelin bilar gör fler stop. Ty, det är ju deras däck som inte håller.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Verkar ju inte se så bra ut för McLaren. Men än en gång har kimi kvalat ut den helt värdelösa colombianen, hoppas han får köra formel Renault nästa år eller någon annan dekisserie.
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Nix, jag tror också att Michelin kör på ett stopp medan Schumi och några till jör på två eller tre.
Och som vanligt när man hör sånt här så kommer Kimi in bland de första i depån... :D Eller är det den här gången han inte ska tanka förrän i Brasilien.
Och som vanligt när man hör sånt här så kommer Enzo in bland de första i struntpratet... :D Eller är det den här gången han inte ska tänka förrän i Brasilien
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske att värmen kan vara till Michelins fördel den här gången. Det är ju rejält varmt.

Tärnström

Geer

Inlägg av Geer »

Lysande lopp av Montoya, ännu en gång :)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

idag är reklamen mer spännande än loppet.
Budo

Inlägg av Budo »

Sami skrev:idag är reklamen mer spännande än loppet.
Kan bara hålla med.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev:
Och som vanligt när man hör sånt här så kommer Enzo in bland de första i struntpratet... :D Eller är det den här gången han inte ska tänka förrän i Brasilien
Varför detta personangrepp?

Men jag hade ju fel, Kimi gjorde bara ett stopp! Synd att han skulle bromstesta Montoya.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Detta är ett trendbrott!

Alonso får nu inrikta sig på att försöka komma bland de 4-5 bästa!

Idag tog Maestro in 6 poäng! :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Budo

Inlägg av Budo »

Gösta skrev:Detta är ett trendbrott!

Alonso får nu inrikta sig på att försöka komma bland de 4-5 bästa!

Idag tog Maestro in 6 poäng! :up:
Ja idag såg han högst mänsklig ut. Nästan så man tyckte synd om han. Men bäst han börjar öva för när michelin har dragit sig tillbaka ska det mycket till så han ska få stå på pallen :).
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Schumi och Ferrari visade idag att gårdagens kval inte berodde på bränslemängden, de var helt enkelt så snabba som vi inte trodde de var :D
Jag tror dock inte att detta övertag kommer att hålla i sig nästa lopp, men det kommer att vara tight och Ferrari är som jag sagt på gång och håller bara däcken måttet så kommer de att gå om Renault, men frågan är bara om Alonso leder med för mycket. Vad jag minns så ledde Mika Häkkinen med ca 20 p säsongen 98, men då kom schumi ikapp till Monza, frågan är om den bedriften går att upprepa.

Kul lopp.....Ferrari dominerade, Alonso var blek ,Fisi på en dstanserad tredje plats och McLaren ....ja de gör som så många gånger tidigare, parkerar i förtid...Men jag antar att Kimi fortfarande är den som utmanar Alonso mest...

Jag tycker att det var intressant att se Alonso idag...det var nämligen frösta gången på väldigt länge som han inte hade en perfekt bil...och se vad som hände, fick bra med stryk av sin teamkamrat...vad jag ville illustruera här är att när bilen inte är perfekt, det är då som den största skillnaden sitter hos föraren och det är väl därför som MS alltid är snabbare än sina teamkompisar när bilen inte är välbalanserad...okej, nu är han snabbare än dem jämnt, men ni förstår vad jag menar :D

Vet ni vad...det är som ni sagt innan när det går dåligt för MS...Skadeglädjen är den sannaglädjen...tyvärr kan det vara omvänt i nästa lopp.

I vilket fall var detta lite bättre för mästerskapet!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Trendbrott, my ass! Det är en jäkla freakbana, inget annat. Amerikanerna måste undra vad i helvete det är frågan om. Den här gången fick de se nio bilar, tre fler än förra året, men den här gången går det inte att begära pengarna tillbaka. Nåja, sånt som händer, men de som var kvar på banan bjöd ju inte direkt på någon underhållning.

Hoppas för guds skull att det inte blir fler F1-lopp på Indy. Banan är för tråkig helt enkelt. Vet dock inte om det finns några alternativ. Få banor är ens i närheten av den standard som krävs för F1.

Tärnström

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Dom skulle köra på hela ovalen istället för den där värdelösa innerplan.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev: Och som vanligt när man hör sånt här så kommer Kimi in bland de första i depån... :D Eller är det den här gången han inte ska tanka förrän i Brasilien.

Men jag hade ju fel, Kimi gjorde bara ett stopp! Synd att han skulle bromstesta Montoya.
Ser du inte det komiska i mitt inlägg?????
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pepparkvarnen skrev:Dom skulle köra på hela ovalen istället för den där värdelösa innerplan.
Kan de inte bara ha en sån där däckbytartävling i depån?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev: Och som vanligt när man hör sånt här så kommer Enzo in bland de första i struntpratet... :D Eller är det den här gången han inte ska tänka förrän i Brasilien

Nej, det finns inget komiskt med dig... bara tragik och en stank av dumhet!

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Trendbrott, my ass!

Tärnström
Efter Frankrikes GP får vi se.

Vore "wunderbar" om man grundligt kunde slå Renault / Michellin på mammas gata! :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Men hur länge ska den där finnen få hålla på? Nu bromstestade han sin egen stallkamrat och förstörde rejset för flera andra förare.

Är det månne Kimis frustration över att harva i mittfältet som leder till detta? Vi vet ju sedan tidigare att Kimi skiter i hur det går så länge han inte vinner, men nånstans måste han ju göras ansvarig för när han förstör för andra. Visst, att han sätter av Montoya är ju egentligen bara en sak för stalledningen, men det finns ju andra förare också som inte borde behöva drabbas av Kimis usla uppträdande på banan.

Blev några funktionärer skadade denna gång, man såg aldrig sådana bilder men nån lär säkerligen ha fått sig en finsk bitchslap av Kimi.

Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Du är rolig du Enzo!

/ Tommi
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:

Tärnström
Det får vi. Men inte är det väl normalt att man går från överlägsen segrare till utklassad på en vecka i den här branschen? Allt tyder på att Michelin gjort ett ultrakonservativt däcksval den här helgen för att slippa ifrån fjolårets fadäs.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Tommi skrev:Du är rolig du Enzo!

/ Tommi
Lite bittert idag kanske? ;)

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev: Varför detta personangrepp?

Det tragiska är när du förespråkar våld mot barn och hotar forumdeltagare med stryk.

Hade inte du läsförståelse som yrke? Jag frågade om mitt inlägg, inte om mej.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Gösta skrev:

Tärnström
Det får vi. Men inte är det väl normalt att man går från överlägsen segrare till utklassad på en vecka i den här branschen? Allt tyder på att Michelin gjort ett ultrakonservativt däcksval den här helgen för att slippa ifrån fjolårets fadäs.

Fisichella´s däck fungerade utmärkt! Har han redan gått över till Bridgestone? :D

Tro mig detta ÄR ETT TRENDBROTT!!!!

Mindre än 20 p att ta igen på 8 lopp! Det kommer att gå som en dans och Maestro vinner WDC med ca 15-20 p marginal!! :up:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Även en blind höna osv...
Till nästa lopp är ordningen återställd, eller tror du Bridgestone har ett övertag på Magny Cours, den bana där Miuchelin testar kanske mest?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev: Ser du inte det komiska i mitt inlägg?????
Det tragiska är när du förespråkar våld mot barn och hotar forumdeltagare med stryk.

När förespråkar jag våld mot barn?

Det lämnar jag åt finnarna, världsmästarna i ämnet... :D

Hellre enstaka tragiska åsikter än att vara en helt igenom tragisk människa som du!

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Även en blind höna osv...
Till nästa lopp är ordningen återställd, eller tror du Bridgestone har ett övertag på Magny Cours, den bana där Miuchelin testar kanske mest?
Ordningen återställd, du menar fortsatta förluster för Kimi, eller vad menar du? Han åker ju kontinuerligt nedåt i mästerskapet. Nu kommer Massa nosande bakifrån och är kanske om efter nästa tävling.

Om Kimi dessutom kvalade lite bättre så slapp han bli inblandad i mittfältets debaclen.

Men han är väl inte bättre än så här...

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev: Ser du inte det komiska i mitt inlägg?????

Och du menar att jag frågade om dig i mitt första inlägg då.

Idiot!

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev: Nej, det finns inget komiskt med dig... bara tragik och en stank av dumhet!

Hellre enstaka tragiska åsikter än att vara en helt igenom tragisk människa som du!
När du skrev detta

" men just nu hade du åkt på det kok stryk dina föräldrar borde ha gett dig för att göra folk av dig. Barnrumpa är vad du är! "
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev: Det tragiska är när du förespråkar våld mot barn och hotar forumdeltagare med stryk.

När du skrev detta

" men just nu hade du åkt på det kok stryk dina föräldrar borde ha gett dig för att göra folk av dig. Barnrumpa är vad du är! "
Är du barn nu? För då hade du inte fått en omgång av mig, men jag utgick från att du var vuxen. I så fall tar jag tillbaka! Då är du ursäktad för att du är omogen och en pajas.

I ditt fall skulle jag ha rekommenderat dina föräldrar ett bättre preventivmedel...

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ett tips: att vara en barnrumpa betyder inte att man är ett barn, bara att man har den mentala mognaden hos ett barn, i ditt fall ca. 5 år.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
Fisichella´s däck fungerade utmärkt! Har han redan gått över till Bridgestone? :D

Tro mig detta ÄR ETT TRENDBROTT!!!!

Mindre än 20 p att ta igen på 8 lopp! Det kommer att gå som en dans och Maestro vinner WDC med ca 15-20 p marginal!! :up:
En svala gör ingen sommar, så ett lopp är ingen trend. Särskilt inte ett på en bana som Indianapolis som är så annorlunda de andra banorna i många avseenden.

Schumacher behöver göra en lika bra andra halva av säsongen som Alonso gjorde en första halva med 84 av 90 möjliga poäng.

Schumacher behöver antagligen, om han inte ska förlita sig på ev. misstag av Alonso och Renault, ta närmare 80 poäng på de sista 8 loppen.

Vi får väl se vad som händer.

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

EnzoF1 skrev:
form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev: När förespråkar jag våld mot barn?

När du skrev detta

Är du barn nu? För då hade du inte fått en omgång av mig, men jag utgick från att du var vuxen. I så fall tar jag tillbaka! Då är du ursäktad för att du är omogen och en pajas.

I ditt fall skulle jag ha rekommenderat dina föräldrar ett bättre preventivmedel...
Det var inte mej du hotade men du skrev att hans föräldrar borde ha gett honom stryk i uppfostrande syfte.

Det går som barnmisshandel.
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Schumacher behöver antagligen, om han inte ska förlita sig på ev. misstag av Alonso och Renault,.
Jag ber ju dagligen för detta, du anar inte hur många gånger jag sade "poff" under USA´s GP!!!!!

Sen till något helt annat.

Fick denna synnerligen deprimerande länk av en kompis. :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=ORs-8GT6 ... d%20Heroes

Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

EnzoF1 skrev:Ett tips: att vara en barnrumpa betyder inte att man är ett barn, bara att man har den mentala mognaden hos ett barn, i ditt fall ca. 5 år.
Precis så här låter det när en barnrumpa gnölar... :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Schumacher behöver antagligen, om han inte ska förlita sig på ev. misstag av Alonso och Renault,.

Jag håller med dej Gösta. Den var jobbig att se. :cry:
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

form-ola1 skrev:
Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Jag håller med dej Gösta. Den var jobbig att se. :cry:
Instämmer.

Dock är det upplyftande att konstatera att det inte hänt någon dödsolycka i F1 de senaste 12 åren.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det har hänt två stycken dödsolyckor i F1 under 2000-talet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Funktionärer ja...