Montoya klar för Williams 2007?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Montoya klar för Williams 2007?
Han skulle där ersätta Mark Webber, som enligt spanska AS-tidningen är klar för Red Bull.
Juan Pablo meddelade ju själv förra helgen att han diskuterar med flera stall, vilket indirekt ger besked om att han inte fortsätter med McLaren nästa år.
Juan Pablo meddelade ju själv förra helgen att han diskuterar med flera stall, vilket indirekt ger besked om att han inte fortsätter med McLaren nästa år.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:37
Re: Montoya klar för Williams 2007?
Vissa rykten gör gällande att Tonio Liuzzi kommer att hoppa upp från Scuderia Toro Rosso till Red Bull Racing nästa säsong, och att Klien får se sig om efter en racesits i USA.Jari skrev:Han skulle där ersätta Mark Webber, som enligt spanska AS-tidningen är klar för Red Bull.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Lite underligt att Williams gör sig av med Webber som faktiskt kört klart bäst för stallet i år. Williams och Montoya funkade bra förra gången. Det krävs nog att Nico tar ett par rejäla steg framåt som förare om han ska kunna matcha Montoya. Efter nästa år vet man nog hur bra Nico verkligen är.
Webber tillsammans med Coulthard är ju inte heller så tokigt. Då får man kanske en aning hur snabb Webber är. Fast han borde ju kunna klå en Coulthad som varit på dekis ett längre tag. En Newey-byggd Red Bull kan mycket väl vara en av de vassaste på gridden nästa år. Frågan är ju då var Kovalainen kommer att köra. Blir det verkligen en racesits hos Renault? Eller får han nöja sig med en Toro Rosso?
Webber tillsammans med Coulthard är ju inte heller så tokigt. Då får man kanske en aning hur snabb Webber är. Fast han borde ju kunna klå en Coulthad som varit på dekis ett längre tag. En Newey-byggd Red Bull kan mycket väl vara en av de vassaste på gridden nästa år. Frågan är ju då var Kovalainen kommer att köra. Blir det verkligen en racesits hos Renault? Eller får han nöja sig med en Toro Rosso?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem vet om det är Williams som gör sig av med Webber eller om han väljer att gå? Red Bull är inget dåligt alternativ. De har ju en bra stab och behöver inte, till skillnad mot Williams, fundera över pengar. Jag tror att det kommer att ta ett tag innan Williams har repat sig. Tycker ändå att de har gjort det bra i år och minskat skadeverkningarna till ett minimum.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Sam Michael sa ju så sent som igår att det troligaste är att de fortsätter med samma förarpar som i år?
The driver decision will be Frank's, but the most likely thing is to continue with the two drivers we have for next year
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det känns inte som om Williams har någon anledning att ersätta någon av sina förare. Bägge har presterat alldeles utmärkt i år och nästa säsong, med bättre motorer, lär de inte vara sämre, framförallt inte Rosberg. Att de skulle välja att satsa på Montoya, som lämnade stallet med en del tvivel om hans kapacitet, när denne inte har visat något som visar på motsatsen, det tar jag för otroligt. Därför tror jag inte att det är mer än ett rykte. Men vem vet, Briatore kanske har andra uppgifter i åtanke för Webber. Och att Williams inte uttrycker några önskemål om att byta förare behöver ju inte betyda att förarna inte vill därifrån.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror inte en sekund på just det där ryktet.
Men det kan föranleda en fråga:
Om Williams rent hypotetiskt inte har kvar Webber eller Rosberg till nästa säsong av en eller annan anledning - vem skulle de då välja som ersättare av de tillgängliga förarna nästa säsong?
Troligtvis så redaktören för spanska AS för övrigt funderade när han satte ihop det där ryktet.
Men det kan föranleda en fråga:
Om Williams rent hypotetiskt inte har kvar Webber eller Rosberg till nästa säsong av en eller annan anledning - vem skulle de då välja som ersättare av de tillgängliga förarna nästa säsong?
Troligtvis så redaktören för spanska AS för övrigt funderade när han satte ihop det där ryktet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Montoya är ju inget alternativ. Vet inte om detta har stått någonstans (minns i alla fall inte var jag har läst det, eller hört om det) men det är en illa bevarad hemlighet att JPM sade en del saker om Patrick och Frank som gör att jag inte för ett ögonblick tror på att han är välkommen tillbaka. Förtroendet dem emellan var riktigt dåligt.
Men ponera att Webber försvinner - vem i helsike ska de då ta? Kanske att de kan göra en deal med Dennis och låta Hamilton köra en säsong. Kanske funkar om Rosberg har växt i skorna ordentligt. Skulle vara en mycket intressant fajt dem två emellan. Annars ser Williams ut att kunna bli förloraren när förarkarusellen har stannat. Massa är väl den förare, vid sidan av Montoya, som ligger risigast till, och han är ju helt iskall när det gäller en Williams-sits. Ville kan ju bli över om BMW väljer att sätta in polacken. Skulle Williams vara intresserade av att ge Ville chansen igen? Inte troligt, även om det vore intressant. Wurz, då? Ett hyggligt alternativ, men han verkar inte ha vinnarglöden i sig. Sett i perspektivet att alternativen är få så kanske Montoya och Frank/Patrick får röak fredspipa, annars tror jag att det blir svårt för Williams om Webber försvinner.
Tärnström
Men ponera att Webber försvinner - vem i helsike ska de då ta? Kanske att de kan göra en deal med Dennis och låta Hamilton köra en säsong. Kanske funkar om Rosberg har växt i skorna ordentligt. Skulle vara en mycket intressant fajt dem två emellan. Annars ser Williams ut att kunna bli förloraren när förarkarusellen har stannat. Massa är väl den förare, vid sidan av Montoya, som ligger risigast till, och han är ju helt iskall när det gäller en Williams-sits. Ville kan ju bli över om BMW väljer att sätta in polacken. Skulle Williams vara intresserade av att ge Ville chansen igen? Inte troligt, även om det vore intressant. Wurz, då? Ett hyggligt alternativ, men han verkar inte ha vinnarglöden i sig. Sett i perspektivet att alternativen är få så kanske Montoya och Frank/Patrick får röak fredspipa, annars tror jag att det blir svårt för Williams om Webber försvinner.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Montoya eller Wurz får sitsen beroende på hur kritiskt det är med längden och vem de ska ersätta. Montoya är kort - bra tillsammans med Nico. Wurz är väldigt lång - inte så bra tillsammans med Nico men bra med den längre Webber.
Några andra kandidater för en Williamsplats kan jag överhuvudtaget inte se. Inte för att jag överhuvudtaget kan se att det blir något förarbyte hos Williams nästa säsong vad gäller racesitsarna heller.
Nico, Mark och Williams kan alla vara lugna.
Det ryktade bårket mellan Montoya och Williams tror jag inte är mer än just rykten, och inget hinder i en hypotetisk situation. Dessutom är minnet kort i F1, på både gott och ont.
Några andra kandidater för en Williamsplats kan jag överhuvudtaget inte se. Inte för att jag överhuvudtaget kan se att det blir något förarbyte hos Williams nästa säsong vad gäller racesitsarna heller.
Nico, Mark och Williams kan alla vara lugna.
Det ryktade bårket mellan Montoya och Williams tror jag inte är mer än just rykten, och inget hinder i en hypotetisk situation. Dessutom är minnet kort i F1, på både gott och ont.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, den info jag sitter på säger att det var mer än rykten. Dessutom fanns det ju en hel del uttalanden i media som inte kunde misstolkas. Men jag tar ändå inte för uteslutet att JPM kan hamna i Williams. Nöden har ingen lag.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, man riskerar alltid att göra sig till åtlöje om man påstår att man sitter på material som innehåller något som ingen annan vet. Det här är nog inga hemligheter. Det har nog kunnat utläsas på annat håll men jag har aldrig sett det så klart uttalat som i det här fallet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, då kan vi ju sluta läsa och enbart ägna oss åt tyckanden.
För övrigt finns det väldigt lite att missuppfatta i just det här fallet men det kan egentligen bara jag ta ställning till just nu.
Tärnström
För övrigt finns det väldigt lite att missuppfatta i just det här fallet men det kan egentligen bara jag ta ställning till just nu.
Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den tor jun 29, 2006 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför det?
Bara för att de flesta uttalande i media oftast misstolkas så ska ju inte det hindra spekulationerna i vad misstolkningen kan betyda, hur det egentligen är, hur allt hänger ihop beroende på hur uttalandet är tolkat och sen en dag dyker sanningen kanske upp och då får man nöjet av att se hur nära eller långt ifrån man kom i sina feltolkningar och spekulationer.
Bara för att de flesta uttalande i media oftast misstolkas så ska ju inte det hindra spekulationerna i vad misstolkningen kan betyda, hur det egentligen är, hur allt hänger ihop beroende på hur uttalandet är tolkat och sen en dag dyker sanningen kanske upp och då får man nöjet av att se hur nära eller långt ifrån man kom i sina feltolkningar och spekulationer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Detta är inte ett uttalande i den mening som du tycks avse. Det här är mer ett konstaterande från en utomstående part med mycket god insikt. Om du så vill, någon som kanske kan sägas stå för sanningen - när man nu kan veta det öht?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och med utgångspunkt från det, och allt annat som jag har fått mig till livs genom alla nyheter under de säsonger som Montoya körde för Williams så tror jag inte att det är sannolikt att de gör gemensam sak igen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men som sagt, är det ett läge när bägge parter behöver varandra så kan de säkert lägga det åt sidan.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sitter och funderar på hur man ska tolka uttalanden från Frank Williams när det blev klart att Montoyoa skulle till McLaren och efter att Montoya körde sitt sista race för stallet. Det var ganska positiva om Montoya - allt från när kontraktet blev presenterat och tiden efter det.
Vill minnas att både Head men framför allt Frank sa att de gärna hade behållit Montoya, och tyckte det var synd att han lämnade stallet.
Jag tolkade det som något positivt men som sagt: uttalanden i media är lätta att misstolka och görs oftast det.
Vill minnas att både Head men framför allt Frank sa att de gärna hade behållit Montoya, och tyckte det var synd att han lämnade stallet.
Jag tolkade det som något positivt men som sagt: uttalanden i media är lätta att misstolka och görs oftast det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När det gäller relationen Montoya-Williams så är det nog Montoya som har stått för mer av baktaleriet än vad Williams har gjort. Dessutom var det ju JPM som ville lämna stallet. Han lär ju ha exploderat efter att ha blivit "misshandlad" i depåstoppen till Ralfs fördel. Förresten, det kanske inte var undra på att han blev syrak efter Kanada förra året... Nåja, kanske är det så att Montoya också har mognat, på gott och ont. Men oavsett om han vill gå till Williams eller inte så har han ju inte gjort någon vidare reklam för sig i år. För övrigt var det en intressant artikel i Autosport om Montoyas vedermödor i McLaren. Bilen verkar inte passa honom. Slutsatsen jag drar efter den artikeln är följande: Lyckas inte McLaren förändra bilen till nästa år, lär den inte passa Alonso heller.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det skulle jag vilja påstå. Mer lika än jämfört med Kimi. Väldigt kraftiga rattrörelser. De vill gärna svänga in tidigare än Kimi. Med en understyrd bil, som dagens McLaren tydligen är, så vill det ju gärna ploga och det passar tydligen inte Montoya. Med så kraftiga rattrörelser som Alonso har så är han också beronde av att bilen svarar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker inte Alonsos och Montoyas körstilar, vad man nu väljer för definition på körstilar, är de minsta lika.
Montoya har en i grunden ganska klassisk körstil, lite som taget ur läroboken vad gäller val in i kurvor, när man bromsar och så.
Alonsos körstil däremot är ju väldigt väldigt speciell, som enligt experter på området inte går att likna med någons.
Hur Alonso skulle klara dagens McLaren har jag ingen som helst aning om, kan inte ens dra någon spekulerande slutsats om det. Till det räcker inte min kunskap alls.
Däremot tror jag att Alonso är en bättre förare än Montoya, och lättare klarar att anpassa sig till vad bilen kan göra och inte göra. Montoya verkar mer beroende av att bilen kan göra det han kan göra så att säga och inte tvärtom. Något som skadar honom en del hos McLaren som inte kan göra det han behöver att den ska göra.
Alonso kommer att klara sig mycket mycket bättre hos McLaren under förutsättning att de är på samma nivå som idag eller bättre, det är min slutsats.
Montoya har en i grunden ganska klassisk körstil, lite som taget ur läroboken vad gäller val in i kurvor, när man bromsar och så.
Alonsos körstil däremot är ju väldigt väldigt speciell, som enligt experter på området inte går att likna med någons.
Hur Alonso skulle klara dagens McLaren har jag ingen som helst aning om, kan inte ens dra någon spekulerande slutsats om det. Till det räcker inte min kunskap alls.
Däremot tror jag att Alonso är en bättre förare än Montoya, och lättare klarar att anpassa sig till vad bilen kan göra och inte göra. Montoya verkar mer beroende av att bilen kan göra det han kan göra så att säga och inte tvärtom. Något som skadar honom en del hos McLaren som inte kan göra det han behöver att den ska göra.
Alonso kommer att klara sig mycket mycket bättre hos McLaren under förutsättning att de är på samma nivå som idag eller bättre, det är min slutsats.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om det är någon som har en klassisk stil så är det Kimi. Han bromsar rakt fram och svänger sedan. Och att Montoya klarar av understyrningen sämre än vad Kimi gör, det verkar ju resultaten utvisa. Av jämförelser som gjordes mellan Kimi o JPM i F1 Racing före 2005 (från försäsongstesterna) så styr ju JPM in tidigare än vad Kimi gör och har därmed högre fart när bilen ändrar riktning. Då förstör understyrningen mer än för en förare som kan ta ned farten mer och sedan svänga. Montoyas bil befinner sig i ett svängande tillstånd längre än vad Kimis gör. Därmed inte sagt att han befinner sig i den änden av spektrumet som utgörs av Schumacher.
Vad ser du för skillnader i hur Montoya bromsar och gör sina spårval jämfört med Alonso?
Jag menar, Alonsos kraftiga rattrörelser är ju uppenbara och de ställer självklart krav på att bilen inte understyr. Han är ju inte direkt känd för att vara någon finlirare a'la Fisichella. På pappret tror jag att han har svårare att anpassa sin stil till en understyrd bil än vad många andra har - om han inte klarar av att radikalt ändra på sin stil.
Tärnström
Vad ser du för skillnader i hur Montoya bromsar och gör sina spårval jämfört med Alonso?
Jag menar, Alonsos kraftiga rattrörelser är ju uppenbara och de ställer självklart krav på att bilen inte understyr. Han är ju inte direkt känd för att vara någon finlirare a'la Fisichella. På pappret tror jag att han har svårare att anpassa sin stil till en understyrd bil än vad många andra har - om han inte klarar av att radikalt ändra på sin stil.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag får nog ta tillbaka en del av det senaste inlägget. Har kollat på en del videosnuttar och Alonso måste ha en del understyrning för att kunna göra de rattutslag han gör. Han styr in relativt normalt, sedan lägger han om väldigt kraftigt. Väldigt underlig stil... Jämför man med Montoya så har denne en betyldigt försiktigare väg genom kurvan. Där skulle jag nog vilja vidhålla min tidigare ståndpunkt vad gäller hans körstil, speciellt i förhållande till Kimi.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men som Alx sa i nån F1-studio där han kommenterade Alonsos körstil så får man ju understyrt när man så kraftigt rycker i ratten som Alonso gör, trots att bilen inte är understyrd egentligen, eftersom fästet fram försvinner.JTarnstrom skrev:Jag får nog ta tillbaka en del av det senaste inlägget. Har kollat på en del videosnuttar och Alonso måste ha en del understyrning för att kunna göra de rattutslag han gör. Han styr in relativt normalt, sedan lägger han om väldigt kraftigt. Väldigt underlig stil... Jämför man med Montoya så har denne en betyldigt försiktigare väg genom kurvan. Där skulle jag nog vilja vidhålla min tidigare ståndpunkt vad gäller hans körstil, speciellt i förhållande till Kimi.
Tärnström
Det var nån jämförande studie av Schumachers och Kimis körstilar i jag tror det var Autosport för några år sedan, kan ha varit 2003, och där stod det att Kimi körde i en väldigt rund och jämn kurva och inte alls var den typen av förare som bromsar rakt fram och sedan styr in. Föredrog även lite överstyrt har jag för mig, men lite osäker på den punkten. Verkar vara lite olika bud om vad förarna egentligen har för körstil.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Re: Montoya klar för Williams 2007?
Fler spekulationer på samma tema, enligt BMW-Motorsports nyhetsbrev:Palle skrev:Vissa rykten gör gällande att Tonio Liuzzi kommer att hoppa upp från Scuderia Toro Rosso till Red Bull Racing nästa säsong, och att Klien får se sig om efter en racesits i USA.Jari skrev:Han skulle där ersätta Mark Webber, som enligt spanska AS-tidningen är klar för Red Bull.
Kovalainen till Red Bull?
Mycket talar för att Renaults testförare, finländaren Kovalainen, kommer att sitta i en Team Red Bull-bil nästa säsong. Detta skvallrar också om att platsen bredvid Giancarlo Fisichella ännu inte är upptagen, men att mycket talar för att den kommer att tas av en annan finländare --- Kimi Räikkönen! Detta borde i så fall innebära att Michael Schumacher kör ännu ett år för de röda och att Felipe Massa kanske kan andas ut och få behålla andreförarsitsen?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Beror nog väldigt mycket på vilken kurva man tittar på. I de långa kurvorna på Sepang så styr Alonso gradvis in i kurvan för att lägga om kraftigt efter ett tag. Och det stämmer ju inte in med de beskrivningar som säger att han vrider om direkt.
Om Schumachers och Kimis körstilar skiljer sig åt så borde det rimligen vara så att Kimi bromsar rakt fram för att sedan svänga. Schumacher svänger ju in väldigt tidigt, tar ett tidigt apex och vrider runt bilen med gasen. Åtminstone körde han så tidigare. Med lägre motoreffekt kanske det inte alls är att föredra, jag vet inte. Det som skiljer Schumacher från andra som har samma körstil är att han lyckas göra det med en bil som är mer överstyrd än de andra.
Tror nog att det är en eller annan förare som inte vill sätta sig i samma stall som Alonso med tanke på att hans körstil kanske påverkar utvecklingen av bilen så pass att den blir okörbar för någon annan än han själv. Renault har ju helt och hållet anpassat sig efter Alonso och det har gått ut över Fisichella.
Kommer McLaren att lyckas göra en bil som passar Alonso? Eller kan Alonso anpassa sig till en bil som inte fungerar som hans Renault? Säsongen 2004 när Alonso och Trulli körde tillsammans såg spanjoren högst mänsklig ut. Trulli är ju en finlirare av samma typ som Fisichella och uppenbarligen måste bilen ha passat honom bättre än Alonso. Kanske en indikation på att Alonso inte är helt okänslig när det gäller bilens sätt att fungera.
Tärnström
Om Schumachers och Kimis körstilar skiljer sig åt så borde det rimligen vara så att Kimi bromsar rakt fram för att sedan svänga. Schumacher svänger ju in väldigt tidigt, tar ett tidigt apex och vrider runt bilen med gasen. Åtminstone körde han så tidigare. Med lägre motoreffekt kanske det inte alls är att föredra, jag vet inte. Det som skiljer Schumacher från andra som har samma körstil är att han lyckas göra det med en bil som är mer överstyrd än de andra.
Tror nog att det är en eller annan förare som inte vill sätta sig i samma stall som Alonso med tanke på att hans körstil kanske påverkar utvecklingen av bilen så pass att den blir okörbar för någon annan än han själv. Renault har ju helt och hållet anpassat sig efter Alonso och det har gått ut över Fisichella.
Kommer McLaren att lyckas göra en bil som passar Alonso? Eller kan Alonso anpassa sig till en bil som inte fungerar som hans Renault? Säsongen 2004 när Alonso och Trulli körde tillsammans såg spanjoren högst mänsklig ut. Trulli är ju en finlirare av samma typ som Fisichella och uppenbarligen måste bilen ha passat honom bättre än Alonso. Kanske en indikation på att Alonso inte är helt okänslig när det gäller bilens sätt att fungera.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vilken förare är det?JTarnstrom skrev:Kanske en indikation på att Alonso inte är helt okänslig när det gäller bilens sätt att fungera.
Tärnström
Se Schumacher ifjol. Se Kimi i år. Se Montoya i år.
Vissa klarar det bara bättre än andra - se Schumi/Rubens ifjol, Kimi/Montoya i år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Vissa chafförer lyckas bli ett kugghjul som får stallen att blomma ut. En del andra påmminer mest om ett slitet kugghjul som hackar högst betänkligt. Alonso har ju sakta men säkert börjat rensa i rekord listorna.JTarnstrom skrev: Eller kan Alonso anpassa sig till en bil som inte fungerar som hans Renault? Säsongen 2004 när Alonso och Trulli körde tillsammans såg spanjoren högst mänsklig ut.
Tärnström
Med Mclarens resurser så tror jag att vi kommer att få se honom i topp även i fortsättningen. Och en del andra får omvärderas ordentligt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det var du som sa att Alonso är bättre att anpassa sig till en bil som inte är optimal. Och jag sade att Alonso kanske är lite känslig ändå. Jag har aldrig påstått att andra förare inte är känsliga.LuckyStrike1 skrev:Vilken förare är det?JTarnstrom skrev:Kanske en indikation på att Alonso inte är helt okänslig när det gäller bilens sätt att fungera.
Tärnström
Se Schumacher ifjol. Se Kimi i år. Se Montoya i år.
Vissa klarar det bara bättre än andra - se Schumi/Rubens ifjol, Kimi/Montoya i år.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Njae, det finns ju fler än två sätt att ta sig genom en kurva. Om jag minns beskrivningen rätt så svängde båda in ungefär samtidigt, men Schumacher körde ett lite rakare spår mot apex och fick alltså en lite kantigare linje, medan Kimi låg på en lite rundare linje.JTarnstrom skrev: Om Schumachers och Kimis körstilar skiljer sig åt så borde det rimligen vara så att Kimi bromsar rakt fram för att sedan svänga. Schumacher svänger ju in väldigt tidigt, tar ett tidigt apex och vrider runt bilen med gasen. Åtminstone körde han så tidigare. Med lägre motoreffekt kanske det inte alls är att föredra, jag vet inte. Det som skiljer Schumacher från andra som har samma körstil är att han lyckas göra det med en bil som är mer överstyrd än de andra.
Jag har dock sett så många olika beskrivningar av förares körstil att jag undrar hur många, förutom raceingenjören, som verkligen har koll?
Angående det här med anpassad bil så undrar jag om det verkligen stämmer, annat än på marginalen, att man så mycket anpassar bilen efter en viss förare. Det går ju att ändra en bils egenskaper väldigt mycket genom olika inställningar av vikter, hjulupphängningsvinklar, vingar, stötdämpare, etc., även om alla egenskaper förstås inte går att ändra. Har bilen t.ex. taskig aerodynamik eller dålig motor så är den ju långsam oavsett vem som kör, bara i olika mängd. Det kanske mer beror på vem som kan ställa in bilen bäst/snabbast och vem de satsar de bästa resurserna på att få till dessa inställningar?
Vad det gäller Renault så kan ju Fisi i sina bästa stunder vara rätt nära Alonso i kvalen, för att nästan alltid vara långt efter i loppen, liksom i vissa andra kval. Jag har lite svårt att se att det skulle bero på att bilen i grunden är byggd för Alonso. Borde den då inte alltid passa Alonso bättre, på alla banor och liksom i loppen så även på kvalen?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, jag sa ju att Alonso är bättre på att anpassa sig än Montoya, det var vad jag sa vilket är vad jag tror också.JTarnstrom skrev:Ja, det var du som sa att Alonso är bättre att anpassa sig till en bil som inte är optimal. Och jag sade att Alonso kanske är lite känslig ändå. Jag har aldrig påstått att andra förare inte är känsliga.LuckyStrike1 skrev:Vilken förare är det?JTarnstrom skrev:Kanske en indikation på att Alonso inte är helt okänslig när det gäller bilens sätt att fungera.
Tärnström
Se Schumacher ifjol. Se Kimi i år. Se Montoya i år.
Vissa klarar det bara bättre än andra - se Schumi/Rubens ifjol, Kimi/Montoya i år.
Tärnström
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Självklart kör Kovalainen. Det vore en skandal om han inte får en racesits nästa år.
Det skulle vara jäkligt kul att se honom tillsammans md Fisichella hos Renault - kul och modigt! Men en Red Bull-Renault RB03 designed by Newey skulle ju sitta fint också - ser fram emot att få se Kovalainen begå racedebut i F1.
Det skulle vara jäkligt kul att se honom tillsammans md Fisichella hos Renault - kul och modigt! Men en Red Bull-Renault RB03 designed by Newey skulle ju sitta fint också - ser fram emot att få se Kovalainen begå racedebut i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror du har rätt - men å andra sidan, vilken annan finsk förare än just Kovalainen skulle vara nästa finska vinnare i F1? Finns ju inte så många andra att välja på just nu inom överskådlig framtid.
Men jag tror mycket på Kovalainen - dessutom verkar han inte bara vara snabb, utan karismatisk förare som kan uttrycka sig så man orkar lyssna också.
Men jag tror mycket på Kovalainen - dessutom verkar han inte bara vara snabb, utan karismatisk förare som kan uttrycka sig så man orkar lyssna också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kovalainen förtjänar en chans i F1. Risken är att han annars går samma öde till mötes som Davidson, Montagny och andra. Tycker faktiskt att det är lite fegt av Renault att inte ge honom chansen, men de tycker väl att Fisichellas erfarenhet är viktigare. Hur de än vrider och vänder på det kan de ju inte förlita sig på att Fisichella ska ta hem titeln åt dem. De behöver ju ett riktigt ess i så fall och då kan de lika gärna ge Kovalainen chansen.
TÄrnström
TÄrnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man väntar väl och ser hur det blir med Kimi först - så länge han inte är bekräftad för ett stall kan jag förstå att man inte blockerar en plats man ev. kunde placera Kimi i.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Eftersom Nico Rosberg har varit lite ut av en besvikelse, så är jag inte så säker på att Kovalainen kommer att lyckats bättre. I början av säsongen så trodde jag Nico var en blivande världsmästare nu är jag inte lika övertygad om det längre. Kovalainen fick ju faktiskt stryk av Nico förra året. Vissa hävdar dock att Nico hade den bästa bilen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Materialet spelar en väldigt stor roll, även i en s.k. enhetsserie som GP2.
Kolla på ART i år - de dominerar igen. Det beror inte bara på att de andra förarna är dåliga, och ART har den bästa föraren.
Kolla på ART i år - de dominerar igen. Det beror inte bara på att de andra förarna är dåliga, och ART har den bästa föraren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Du måste skämta! På vilken sätt har han varit en besvikelse?Sami skrev:Eftersom Nico Rosberg har varit lite ut av en besvikelse, så är jag inte så säker på att Kovalainen kommer att lyckats bättre. I början av säsongen så trodde jag Nico var en blivande världsmästare nu är jag inte lika övertygad om det längre. Kovalainen fick ju faktiskt stryk av Nico förra året. Vissa hävdar dock att Nico hade den bästa bilen.