Ute i kylan

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Sami

Ute i kylan

Inlägg av Sami »

Montoya, föraren som ingen verkar vilja ha.

Silly season pågår för fullt som vanligt! Men en förare som ingen verkar vilja ha är Juan-Pablo Montoya. En förare som en gång ansågs vara en supertalang och kanske den snabbaste på gridden. Är numera stämplad som en ojämn förare och en bråkmakare som förstört all den positiva anda och stämning som fanns i de stall han kör eller kört för.

McLaren verkar ha gjort klart sedan länge att dom vill inte ha med honom att göra längre. Ferrari verkar aldrig ha velat ha honom. Det verkar som varken Ross Brawn eller Jean Todt tål killen. Ross demonstrerade detta rätt väl med sin överlyckliga uppsyn när Montoya snurrade i Australien på uppvärmningsvarvet. Flavio Briatore verkar inte heller vilja ha med honom att göra. Då han valt att fortsätta med Fisichella och enligt ryktena ska det sitta en Finländare i den andra bilen. Flavio är ute efter Räikkönen och det anses nog vara en större möjlighet att få Räikkönen om han undviker att anställa Montoya och istället fortsätter med den mera timida Fisichella i den andra Renault. Och det verkar som att Flavio hellre ger Kovalainen chansen att tävla än att han tar in Montoya.

Det har även snackats mycket om Red Bull och Montoya, men enligt nyheterna ska Gerhard Berger ha avrått Red Bull från att anställa Juan. Berger är en som haft rätt mycket med Juan att göra, så han om någon vet väl hur det är att arbeta med honom. Sedan så ryktas det lite om att Flavio kan tänkas sig att låna ut Kovalainen till Red Bull om han nu lyckas sno åt sig Kimi.

Williams är ett annat stall som nämnts i pressen ,men då får någon av Webber eller Rosberg flytta på sig och vart skulle de i så fall flytta? För Webber och Montoya som ordinarie förare, med en Rosberg som testförare nästa år känns lite väl osannolikt. Kanske att Webber skulle få flytta på sig och ge plats åt Montoya men faktum är ju att Webber sett rätt bra ut idag och det verkar som att Webber sitter rätt säkert hos Williams det ska väl vara om Webber själv är sugen på att köra någon annanstans, men var skulle det vara?

BMW-Sauber kan vara ett alternativ. BMW byter ut Villeneuve mot Montoya. Fast enligt Villeneuve så verkar han mer orolig för att BMW ska ersätta honom med Robert Kubica inför nästa år. Toyota verkar lite sugna på att göra sig av med Trulli, som verkar vara i lika dålig form som stallet förövrigt.. Ralf och Juan åter ett tillsammans då månne? Och hur kommer Montoya trivas med att eventuellt nästa år köra för ett stall som knappt klarar av att ta poäng?

Jag har svårt att se honom trivas med att vara en statist i F1.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tror problemet mer är att McLaren inte lyckats få Montoya att trivas. Mer eller mindre öppet lägger de krutet på Kimi och verkar inte alls vara särskilt intresserade av att ta tillvara på den fart och talang som Montoya ändå har. Med rätt uppbackning så är han nog vassare än Kimi.

Nej, RedBull skulle nog passa Montoya bra, se på vilket lyft det blev för DC - han verkligen blommade ut tycker jag, ja kanske inte prestationsmässigt, för de har en bit kvar med bilen.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tror också att McLarens kliniska sätt att operera inte passar Montoya. Red Bull hade nog varit mer i hans smak men de verkar inte intresserade.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det har nog stört Montoya att under McLaren tiden inte setts som största stjärnan av varken stallet eller pressen. När han körde för Williams så sågs han i alla fall som stallets stjärna av pressen.

Red Bull tillsammans med åldrande Coulthard skulle ju garanterat honom stjärnstatus igen. Frågan är ju om dom vill ha honom?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ett problem är ju att Montoya verkar ha tappat glöden. I en del intervjuer ger han intryck av att vara lite avslagen och att han prioriterar andra saker i livet.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

jag tror mest han är grinig för att han kör ihop med en som är bättre. Han vaknar nog till liv om han får köra i ett stall med en stallkamrat som är sämre än honom.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Sami skrev:jag tror mest han är grinig för att han kör ihop med en som är bättre. Han vaknar nog till liv om han får köra i ett stall med en stallkamrat som är sämre än honom.
Ja, men fundera på varför stallkamraten är bättre just nu så förstår du nog varför han är grinig.

Det krävs nog inte så mycket för att rollerna skulle vara ombytta, det är bara en organisatorisk fråga...

Jag tror ärligt att JPM skulle vara nöjd och glad om han fick likvärdig behandlig. Han är inte alls lika foglig som Rubens eller Massa... ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Geer

Inlägg av Geer »

Montoya är säkert mycket hetare på förarmarknaden en Kimi för alla team vet ju att han igentligen är bättre. :D :D :D
Användarens profilbild
Palle

Inlägg av Palle »

Montoya är. och har alltid varit, den mest överreklamerade föraren på gridden! Det är alltid omständigheterna runt omkring som är orsakerna till hans problem. Han gör aldrig några fel! Ingen skulle bli lyckligare än jag om han blev utan kontrakt.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

På med pilen, Palle.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han sköt och han träffade redan...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Super Aguri stallet har nog en ledig plats nästa år.
Fin förarduo: Sato - Montoya
-Red Bull Racing
Verbatim

Inlägg av Verbatim »

EnzoF1 skrev:

Ja, men fundera på varför stallkamraten är bättre just nu så förstår du nog varför han är grinig.

Det krävs nog inte så mycket för att rollerna skulle vara ombytta, det är bara en organisatorisk fråga...

Jag tror ärligt att JPM skulle vara nöjd och glad om han fick likvärdig behandlig. Han är inte alls lika foglig som Rubens eller Massa... ;)
Montoyas egen kommentar till varför han startar en bit bakom Kimi idag:

http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=122011

Montoya commented, "The first two parts of qualifying were very good for me. However I pushed a little bit too hard in the last run and made a mistake at the chicane which cost me a lot of time - I think without this I probably would have been on the second row with Kimi. This is quite frustrating as overall my car was pretty good today.

1. Han erkänner att han gjorde fel.
2. Det är inget fel på bilen.

Kan inte bli tydligare.
-------------------------------------------------------
Adelaide 1994
Jerez 1997
Monaco 2006
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag skulle nästan föredra om han kom med ursäkter i stället. Nuförtiden verkan han att lite för lätt acceptera att han är långsammare än Kimi.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu kom han ju med en ursäkt - han gjorde ett misstag.

För övrigt fascineras jag av de som kritiserar Montoya för att han är för temperamentsfull, passionerad, "svår", känslosam eller vad man vill kalla det och sen kritiserar honom när han inte är det.

Avslutningsvis skulle jag förvånas mycket om han inte kör F1 nästa år. Kimi har varit snabbare än honom i två säsonger. Första året fanns det förklaringar till det, i år finns det inte förklaringar till det så faktum är att Kimi är snabbare än Montoya.

Dock inte med mycket som Montoya visade under säsongens andra halva ifjol - och på sin dag, som inträffar alltför oregelbundet, kan Montoya vinna över precis vem som helst hur som helst.

Så jag skulle bli mycket förvånad om han inte kör F1 nästa år - gör han inte det tycker jag rent personligen att det är något fel på systemet i F1. En förare med colombianens talang, fart och utstrålning hör definitivt hemma i F1. Kan F1 inte finna plats åt honom, då är det något tråkigt som har skett sporten som blivit alltför kommersiell även med F1-mått mätt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske vore Renault rätt miljö för Montoya. Eller snarare Briatore. Jag misstänker att det kan slå gnistor i den relationen men det kanske är precis det som Montoya behöver.

Jag tillhör väl en av dem som har kritiserat Montoya för att vara lite för känslomässig men jämfört med dagens anemiska version säger jag bara en sak: Kom tillbaka, allt är förlåtet!

Därmed inte sagt att den temperamentsfulla varianten är den mest vägvinnande om man ska ta sig allra överst på pallen men nu är han ju en skugga av sitt forna jag.

Tittar man tillbaka i historien så är det få, om ens någon, med hett temperament, som har lyckats ta titeln. De mer känslomässiga förarna har varit spektakulära och populära men knappast de ultimata vinnarna. Montoya riskerar att sälla sig till raden av förare som Peterson, Villeneuve den äldre, Alesi, för att nämna några. Förare som publiken uppskattade för deras förmåga att ta bilen till ställen där den inte var ämnad att köras. Men tyvärr, för Montoyas del, så befinner han sig i en era där hans stil inte tillåts skina igenom all teknologi, där den snarare hålls i ett strypkoppel. Alla excesser bestraffas med alltför många tiondelar när bakvagnen börjar bege sig ut på vandring.

Tärnström