Under 2008-2011 måste alla F1-motorer vara i samma utförande som de var per 1 juni 2006. Ingen ev motorutveckling efter detta datum blir användbar under nämnda tidsperiod.
Är det rätt uppfattat?
Vad innebär "homologated engines"?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag vet inte hur det är med datumen 1 juni 2006, och om regeln fullt ut är klubbad och klar.
Men ja, tanken är annars att ingen motorutveckling får ske mellan 2008-2011 och att den motorkonstruktion man inleder 2008 med inte får ändras under tre år. Det är vad FIA vill införa.
Om det är helt klart att det blir så, och från vilket datum som är sista datum från vilket motorerna ska frysas vet jag inte.
Men ja, tanken är annars att ingen motorutveckling får ske mellan 2008-2011 och att den motorkonstruktion man inleder 2008 med inte får ändras under tre år. Det är vad FIA vill införa.
Om det är helt klart att det blir så, och från vilket datum som är sista datum från vilket motorerna ska frysas vet jag inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Max Mosley pratade om det på Silverstone i helgen. Efter 2011 är tanken att en helt ny "motorformel" ska införas, där man inriktar sig på bränsleekonomi snarare än motorvolym.
Det senare är helt rätt enligt min mening och jag förstår inte varför man måste vänta till 2011 med det. Att införa en anordning som maximerar bränsleflödet borde inte vara svårt. Man får då ett mycket effektivt medel att bromsa effektutvecklingen genom att år för år minska detta. Dessutom kan utvecklingen komma personbilsutvecklingen till godo, vilket också Mosley pratar om.
Däremot är ju frysningen av motorutveckling grymt orättvis eftersom de som idag ligger efter inte får en chans att komma ikapp, utan får leva med lägre effekt i flera år.
Det senare är helt rätt enligt min mening och jag förstår inte varför man måste vänta till 2011 med det. Att införa en anordning som maximerar bränsleflödet borde inte vara svårt. Man får då ett mycket effektivt medel att bromsa effektutvecklingen genom att år för år minska detta. Dessutom kan utvecklingen komma personbilsutvecklingen till godo, vilket också Mosley pratar om.
Däremot är ju frysningen av motorutveckling grymt orättvis eftersom de som idag ligger efter inte får en chans att komma ikapp, utan får leva med lägre effekt i flera år.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Då verkar det vara klart.
Den 24/3 var Ferrari, renault och cosworth överrens om en frysning av motorerna from 2008 under 5 år. Man skulle få göra en uppdatering per säsong på ett fåtal komponenter.
Under Monacos GP kom övriga 4 tillverkare och en majoritet av teamen överrens om en frysning 2007 eller 2008 under 3-4 år och en uppdatering säsong på ett stort antal komponenter
Nu är FIA och GPMA överrens om frysning från Kinas GP i år. 2007 kommer alltså att köras med lika motorer som i Kina.
En fond på 40m Euro under fyra år skall hjälpa oberoende motortillverkare (Cosworth) med utvecklingskostnader.
GPMA skall betala. Detta för att man skulle få igenom sitt krav på en uppdatering av utvalda motor komponenter per säsong.
Den 24/3 var Ferrari, renault och cosworth överrens om en frysning av motorerna from 2008 under 5 år. Man skulle få göra en uppdatering per säsong på ett fåtal komponenter.
Under Monacos GP kom övriga 4 tillverkare och en majoritet av teamen överrens om en frysning 2007 eller 2008 under 3-4 år och en uppdatering säsong på ett stort antal komponenter
Nu är FIA och GPMA överrens om frysning från Kinas GP i år. 2007 kommer alltså att köras med lika motorer som i Kina.
En fond på 40m Euro under fyra år skall hjälpa oberoende motortillverkare (Cosworth) med utvecklingskostnader.
GPMA skall betala. Detta för att man skulle få igenom sitt krav på en uppdatering av utvalda motor komponenter per säsong.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och varvtalsstopp.
Dessutom enhetsdäck från nästa säsong.
Kombinera detta med ingen motorutveckling över minst tre år och vi har .... ja eller nåt.
Dessutom enhetsdäck från nästa säsong.
Kombinera detta med ingen motorutveckling över minst tre år och vi har .... ja eller nåt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish