Launch Control - vad säger reglerna?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Launch Control - vad säger reglerna?
Jag hittar egentligen ingenting annat i regelverket än att det är förbjudet att använda ett system som detekterar startsignalen. I övrigt ser jag inga hinder för att stallen använder elektroniken för att sköta om inledningsskedet av loppet, dvs att med hjälp av elektroniken reglera faktorer som gaspådrag, växlingar, hjulspinn etc. Det enda som reglerna föreskriver är att datasystemet loggar när föraren aktiverar systemet. Hur han aktiverar framdrivningen av bilen är irrelevant enligt regelverket. Jag hittar heller ingenting som säger att det är föraren som måste initiera växlingarna.
Med detta taget i beräkning så tillåter det ganska omfattande system för att få iväg bilarna i starten. Därav Renaults fina starter, kanske?
Men på Formula1.com sägs följande:
"fully automatic transmission systems, and gearbox-related wizardry such as launch control, are illegal - a measure designed to keep costs down and place more emphasis on driver skill."
Är detta reglerat i Concorde-avtalet?
Nåväl, kan vara läge att reda ut exakt vad som är tillåtet.
Tärnström
Med detta taget i beräkning så tillåter det ganska omfattande system för att få iväg bilarna i starten. Därav Renaults fina starter, kanske?
Men på Formula1.com sägs följande:
"fully automatic transmission systems, and gearbox-related wizardry such as launch control, are illegal - a measure designed to keep costs down and place more emphasis on driver skill."
Är detta reglerat i Concorde-avtalet?
Nåväl, kan vara läge att reda ut exakt vad som är tillåtet.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kan ju vara så att informationen på Formula1.com ligger kvar sedan förra säsongen.
Det finns ju en paragraf i den sportsliga delen av reglementet som säger att föraren ska framföra fordonet "unaided". En jävligt luddig formulering som inte är kopplad till några andra paragrafer. Ska föraren köra utan motor? Eller vad menas? Hur som helst tycker jag informationen runt launch control är förvirrande.
Tärnström
Det finns ju en paragraf i den sportsliga delen av reglementet som säger att föraren ska framföra fordonet "unaided". En jävligt luddig formulering som inte är kopplad till några andra paragrafer. Ska föraren köra utan motor? Eller vad menas? Hur som helst tycker jag informationen runt launch control är förvirrande.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det är ju intressant eftersom uppgiften att det INTE är så verkar vara ganska vanligt förekommande.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden
Jo det är möjligt att informationen är föråldrad...och jag kan bara hålla med om att det minst sagt är aningen luddigt skrivet.
Jag minns att när launch control förbjöds förra gången, så gjorde man experiment med rent mekaniska grejor, som själva kopplingspaddeln på ratten, att det fanns en tröghet i den som gjorde att när man släppte den så fick kopplingen en mjukare inkoppling...
Jag minns att när launch control förbjöds förra gången, så gjorde man experiment med rent mekaniska grejor, som själva kopplingspaddeln på ratten, att det fanns en tröghet i den som gjorde att när man släppte den så fick kopplingen en mjukare inkoppling...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Måste vara oerhört svårt att avgöra vad som utgör ett startsystem så länge traction control är tillåtet. TC:n måste ju utgöra en självklar del i ett startsystem och när TC:n, diffen och annat ändå styrs av var på banan bilen befinner sig så är ju skillnaden i stort sett bara att bilen står stilla i startögonblicket jämfört med när den kör genom en kurva.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Behövs det nåt mer än traction control för att göra en bra start? Pellen i botten när lamporna slocknar och låt elektroniken förhindra hjulspinn! Att Renault startar bättre kan ju bero på att de har bättre TC eller viktfördelning som gör de lättare att få ner kraften i backen. Dock tycker jag inte att deras starter längre är så uppseendeväckande bra som de var förut.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det som skiljer är ju att de tidigare hade en förprogrammerad sekvens med växlingar och annat. Allt föraren behövde göra var att aktivera startsystemet och sedan vrida på ratten tills systemet släppte över kontrollen till föraren. Nu är väl helautomatiska växlingar inte tillåtna, eller har jag fel? Frågan är då vad som skiljer det från att växla ned två steg med en tryckning på paddeln. Det finns ju, har funnits, även sådana lösningar, där nedväxlingen går från femman till trean med bara en tryckning. Tycker hela det här området känns väldigt luddigt och på sistone känns det som att ingen har riktig koll på vad de har i bilarna egentligen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror stallen och FIa har full koll på vad som sitter i bilarna.
De som inte har koll på vad som sitter i bilarna och exakt vad det är som gäller kring ev. LC-system är vi, inte stallen
De som inte har koll på vad som sitter i bilarna och exakt vad det är som gäller kring ev. LC-system är vi, inte stallen
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det var just det jag menade. Det känns som om det har skrivits väldigt lite om hur bilarna fungerar numer. Jag tänker bland annat på positioneringssystemen som det inte har skrivits ett smack om annat än på Atlas forum. Är det helt ointressant?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vilket positioneringssystem - det osm stallen använder sig av för att hålla koll på var alla bilar är på banan?
DEt har ju bland annat Autosport skrivit en del om, och de har också skrivit lite om LC-systemen.
Varför det inte har skrivits mer tror jag har en ganska enkel förklaring: stallen håller hårt på info kring det så det är svårt att få tag på något att skriva om helt enkelt utan att det bara blir rena gissningar.
Inte ens sådana som tidigare tekniska chefen för Jaguar, Jordan och Stewart Gary Anderson verkar kunna få insikt tillräcklig för att kunna skriva om det.
Inte så konstigt - vi pratar ju om högteknologiska system som idag vinner racen.
DEt har ju bland annat Autosport skrivit en del om, och de har också skrivit lite om LC-systemen.
Varför det inte har skrivits mer tror jag har en ganska enkel förklaring: stallen håller hårt på info kring det så det är svårt att få tag på något att skriva om helt enkelt utan att det bara blir rena gissningar.
Inte ens sådana som tidigare tekniska chefen för Jaguar, Jordan och Stewart Gary Anderson verkar kunna få insikt tillräcklig för att kunna skriva om det.
Inte så konstigt - vi pratar ju om högteknologiska system som idag vinner racen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden