Årets vinterdäck

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Illa balanserad gokart??? Varför snurrade ingen annan med den då?

Du får väl ta upp det med gokartens ägare, han verkade ju nöjd.

Jari, fortsätt skylla ifrån dig du. Du är en loser hur mycket du än urskuldar dig!
Han var så nöjd att han bytte ut den mot ett annat chassi.

Noterar också att du mordhotar mig i posten ovan, men hur kommer det sig att jag inte är förvånad?
Jo, jag har vetat länge att du är rutten och varnar gärna alla för att bli vän med dig, eller för den delen dela något som helst förtroligt med dig.

Oavsett hur mycket du lovar så blir det allmän egendom/kännedom i samma ögonblick det tjänar minsta lilla poäng för dig.

Du vet inte vad förtrolighet eller heder är.
Därför förtjänar du heller aldrig den minsta lilla respekt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nisse skrev:Under gårdagen så hade en del uppskattat om det suttit lite dubbar i däcken.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=508978
Många utav dem hade dubbdäck, men de hade glömt den viktigaste utrustningen för att köra vinterväglag:
Hjärnan.
Alla inblandade har skuld i det som hände, dels för att de kört fortare än väglaget tillåtit, men också för att de legat för nära framförvarande bil.

Det blir inte bättre av att idioter ligger i mittfil och vänsterfil långt under hastighetsbegränsningarna, fast det är ledigt längst till höger.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Det blir inte bättre av att idioter ligger i mittfil och vänsterfil långt under hastighetsbegränsningarna, fast det är ledigt längst till höger.
Just där är det bara två filer i varje färdriktning, men det där är ett fenomen som jag länge har förundrats över.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Han var så nöjd att han bytte ut den mot ett annat chassi.
Nejdå, sist jag pratade med honom verkade han fortfarande nöjd. Vet du ö.h.t. vems kart du testade?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Många utav dem hade dubbdäck
Hur vet du det?

När det gäller undvikandet av filen längst till höger vid fler än 2 filer så tycker jag också att det är ett underligt fenomen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Många utav dem hade dubbdäck
Hur vet du det?

När det gäller undvikandet av filen längst till höger vid fler än 2 filer så tycker jag också att det är ett underligt fenomen.
Jari vet det för att de krockade. Krocken är ett bevis på att det satt dubbdäck på bilarna. Oantastlig logik förstår du ;)

Det där med hur folk inte utnyttjar tre filer på motorvägen är nog ett av livets oförklarliga mysterier. Man undrar om de tror det är något fel på högerfilen ibland ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Många utav dem hade dubbdäck
Hur vet du det?

När det gäller undvikandet av filen längst till höger vid fler än 2 filer så tycker jag också att det är ett underligt fenomen.
Jag känner flera av dem som var med.
Kartchassit var ditt och Enzos gemensamma, men du blev utköpt och köpte ett Intrepidchassi.
Själva köpte vi ett Haasechassi och med den snurrade jag bara med slicks på vattensamlingar och vid provokationer.
Lemon var av banan fler gånger med vårt chassi än vad jag var.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Många utav dem hade dubbdäck
Hur vet du det?

När det gäller undvikandet av filen längst till höger vid fler än 2 filer så tycker jag också att det är ett underligt fenomen.
Jag känner flera av dem som var med.
Kartchassit var ditt och Enzos gemensamma, men du blev utköpt och köpte ett Intrepidchassi.
Själva köpte vi ett Haasechassi och med den snurrade jag bara med slicks på vattensamlingar och vid provokationer.
Lemon var av banan fler gånger med vårt chassi än vad jag var.
Den kart du ständigt snurrade med var inte vår, utan ett Birel-chassi som vi(Enzo) lånade av en kille som heter Stefan.
Hur ofta du snurrade med din egen kart har varken jag eller någon annan någon aning om.

Jaha, så av de 40-tal eller vad det var som var inblandade känner du flera. Så med dina egna ord har du en oproportionerligt stor andel omdömeslösa i din bekantskapskrets, taxichaffisar? Men Topcap åker väl dubbfritt, eller?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

En dr skall väl inte generalisera?
Ska vi ändå göra det så kör taxichaufförer generellt som krattor.
Somliga åker dubbat, andra inte.

Ja, jag känner massor av taxichaufförer efter ett par år i branschen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och många av dem du känner var inblandade i den stora olyckan på E4:an i torsdags?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8575
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Det där med hur folk inte utnyttjar tre filer på motorvägen är nog ett av livets oförklarliga mysterier. Man undrar om de tror det är något fel på högerfilen ibland ...
Högerfilen är livsfarlig, man kan bli smittad med alla möjliga farliga sjukdomar om man åker där.

Värst av alla är högerfilen som kommer från Tranebergsbron söderut genom Fredhällstunneln, den är så farlig att man måste sakta ner, för det är heldraget. Den tar förmodligen slut innan man hinner byta fil ut till vänster och man störtar ner i vattnet.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Och många av dem du känner var inblandade i den stora olyckan på E4:an i torsdags?
Av dem jag vet var två med...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och de körde på dubbdäck, och således orsakar dubbdäck sådana olyckor?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Och de körde på dubbdäck, och således orsakar dubbdäck sådana olyckor?
Nej, dumt trafikbeteende brukar generellt vara anledningen till såna olyckor.
Det finns de som tror att bara för att de kör dubbdäck, så kan de ligga lika nära framförvarande i vilket väder som helst som de gör på sommaren.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Det finns de som tror att bara för att de kör dubbdäck, så kan de ligga lika nära framförvarande i vilket väder som helst som de gör på sommaren.
Det finns de som tror att de kan ligga lika nära framförvarande i vilket väder som helst, även om de kör med dubbfria vinterdäck.
Jag tror inte att valet mellan dubbade eller dubbfria vinterdäck är direktkopplat med den mentala förmågan att anpassa sin körning till rådande omständigheter.

Idioter finns överallt, tyvärr...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jag hittade ett intressant inlägg om däck i Ny Teknik, appropå pratet om bilkörningens fysik - skrivet av Lennart Strandberg, professor emeritus, Linköpings universitet och medförfattare till Nationalencyklopedin:
Friktionskraften är proportionell mot kontaktytan. Man måste skilja mellan verklig och skenbar kontaktyta. Det gäller speciellt för fysik-labbarnas formstyva material, där den skenbara kontaktytan kan vara flera tusen gånger större än den verkliga. På mikroskopisk nivå förekommer verklig kontakt enbart fläckvis , där ytornas små upphöjningar tangerar varandra. Ju större yta dessa fläckar har, desto större friktionskrafter kan de överföra. Detta framgår i universitetets fysikböcker. Egentligen ökar alltså den maximalt tillgängliga friktionskraften [Fmax] när den verkliga kontaktytan [Aeff] ökar. [Fmax = k1·Aeff]

Om den skenbara kontaktytan ökar, ökar också antalet kontaktfläckar så att yttrycket minskar och fläckarnas totala area är oförändrad. När friktionskraften då förblir konstant dras ibland (den förhastade) slutsatsen att friktionskraften är areaoberoende.

När normalkraften [N] ökar, deformeras materialen i fläckarna av det ökade yttrycket, så att den sammanlagda verkliga kontaktytan [Aeff] ökar. [Aeff = k2·N]

När vi har eliminerat arean ser vi alltså att den tillgängliga friktionskraften är proportionell mot normalkraften. [Fmax = k1·k2·N] där den så kallade friktionskoefficienten [my] nu kan betraktas som en produkt av två "konstanter" [my = k1·k2]. Jämfört med skolans demonstrationsmateriel är däckets slitbana mer följsam, så att dess verkliga kontaktyta ökar med den skenbara. De viskoelastiska material som används i däck gör också situationen mer komplex. Exempelvis deformeras ett rullande däck enligt principer som skolfysiken inte behandlar men som utnyttjas i låsningsfria ABS-bromsar.

Resonemanget kan utvecklas enligt nedan - kanske som svar på kommande frågor om friktionsdäck, om vattenplaning kontra moddplaning eller om styrbarhet kontra kursstabilitet (se min illustrerade artikel i Nationalencyklopedin).

Däckets gummi kan ge friktionskrafter trots att slitbanan glider på en vattenfilm och saknar direkt kontakt med underlaget. Det åstadkoms genom viskös dämpning eller inre hysteres i gummit (elastomeren). Men innan det blir någon dämpning måste två villkor vara uppfyllda. Först måste tillräckligt med mellanliggande vatten, snömodd eller annat smörjmedel dräneras bort. Sedan måste gummit drapera sig omkring underlagets ojämnheter. Underlaget får alltså inte vara blankpolerat som på vintervägar utan dubbtrafik. Då är de dubbfria friktionsdäcken inte mycket bättre än sommardäck.

Enligt en förenklad modell av moddplaning är dräneringstiden proportionell mot moddens viskositet och mot kontakt-ytan i kvadrat. Moddplaning kan inträffa i betydligt lägre fart än vattenplaning och bakhjulen skyddas inte på samma sätt bakom framhjulens "svallvågor".

Vi vet att bilens girrotation sätts igång av framhjulens sidkrafter och hejdas av bakhjulens (se kursstabiliteti Nationalencyklopedin). Därför bör man ge gas så att drivhjulen tenderar att spinna, om man vill ta sig rakt genom moddsträngar med en framhjulsdriven bil. Att köra försiktigt och koppla ur eller att använda anti-spinn är något som då kan rekommenderas enbart för bakhjulsdrivna bilar.

Effektivare undanträngning-dränering av snön är också ett av motiven till att man kör med smala däck på snövägar i rallytävlingar. Men på torr, kall is med rå textur kan det återigen vara fördelaktigt med stor kontaktyta.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

I Oslo där de har avgift på dubbdäck har de konstaterat att man minst måste ha drygt 20% dubbdäck för att de dubbfria däcken skall funka. Så var 4:e till var 5:e bil måste ha dubbdäck för att det fortfarande skall gå hyfsat att köra på isunderlag med dubbfria däck. Därför kan de inte ta ut för stor avgift. Lite småcyniskt att ta ut en extra avgift ifrån de som är extra säkerhetsmedvetna och som är en förutsättning för att alla andra kan köra.
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

AndersF1 skrev:I Oslo där de har avgift på dubbdäck har de konstaterat att man minst måste ha drygt 20% dubbdäck för att de dubbfria däcken skall funka. Så var 4:e till var 5:e bil måste ha dubbdäck för att det fortfarande skall gå hyfsat att köra på isunderlag med dubbfria däck. Därför kan de inte ta ut för stor avgift. Lite småcyniskt att ta ut en extra avgift ifrån de som är extra säkerhetsmedvetna och som är en förutsättning för att alla andra kan köra.
Alltså bidrar dubbdäck indirekt till att dubbfria fungerar.
:up:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

FerrariF1 skrev:
AndersF1 skrev:I Oslo där de har avgift på dubbdäck har de konstaterat att man minst måste ha drygt 20% dubbdäck för att de dubbfria däcken skall funka. Så var 4:e till var 5:e bil måste ha dubbdäck för att det fortfarande skall gå hyfsat att köra på isunderlag med dubbfria däck. Därför kan de inte ta ut för stor avgift. Lite småcyniskt att ta ut en extra avgift ifrån de som är extra säkerhetsmedvetna och som är en förutsättning för att alla andra kan köra.
Alltså bidrar dubbdäck indirekt till att dubbfria fungerar.
:up:
Ja, och det har bl a jag sagt hela tiden.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Tja, eller så kan man salta bort snön innan den packas och så småningom bildar is.
På den moddhinna som blir kvar spelar dubb ingen roll alls.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Tja, eller så kan man salta bort snön innan den packas och så småningom bildar is.
På den moddhinna som blir kvar spelar dubb ingen roll alls.
Och denna teori yttrar du som expert på bilkörningens fysik då?

Vad gör du åt den is som bildas innan man hunnit salta då?

Och som sagt, dubbdäck är ju ändå bättre på nästan alla underlag, så varför inte använda dem hela vintern? Win-win som vi säger i branschen.

Dessutom mår ju både bilar och miljö bättre utan salt. För vem vill ha slask och modd?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:
Och som sagt, dubbdäck är ju ändå bättre på nästan alla underlag, ?
Den var ny!!

Dubbdäck är ENDAST bättre på is. Inget annat. Ett par friktions / lamelldäck är normalt överlägsna dubbdäck på snö och modd. Dubbdäck är KATASTROFALT dåliga på torr / våt asfalt.

Du får nog läsa på lite min gode Enzo innan du så kategoriskt berömmer dubbdäck.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Och som sagt, dubbdäck är ju ändå bättre på nästan alla underlag, ?
Den var ny!!

Dubbdäck är ENDAST bättre på is. Inget annat. Ett par friktions / lamelldäck är normalt överlägsna dubbdäck på snö och modd. Dubbdäck är KATASTROFALT dåliga på torr / våt asfalt.

Du får nog läsa på lite min gode Enzo innan du så kategoriskt berömmer dubbdäck.
Gösta, det där tror du säkert. Men inga tester visar det. Tvärtom!

Jag har länkat till flera källor som motsäger din tes.

Tvärtom är det lamelldäck som är sämre på asfalt, just pga lamellerna som gör däcket instabilt.

Sorry Gösta, du får nog komma med lite fakta för dina påståenden. Lamelldäck kan i bästa fall vara nästan lika bra på t.ex. snö, men dubbdäck är bättre än lamelldäck på i princip alla underlag!

PÅ bromsning på t.ex. våt asfalt är dubbdäcken klart bättre, med kortare bromssträckor.

Samma sak på slaskplaning i snömodd.

Självklart är dubbdäcken markant bättre på ren is.

Sedan finns det dubbfria däck som närmar sig och i vissa fall tangerer dubbdäckens resultat på snö och asfalt, men generellt är de dubbfria bättre på i princip alla underlag.

Gösta, detta fastställs år efter år i tester som publiceras i de flesta tidningar. Jag har förståelse för dem som köper dubbfritt för att de måste resa till Tyskland etc. Men kär man bara i Stockholmstrakten så är man bra pantad i roten om man inte har dubbdäck. Det finns de som säger att de har nya sommardäck och att de funkar bra på vintern.

Nåja, du får gärna visa på lite tester som belägger dina påståenden Gösta, det vore kul!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Självklart har du rätt Enzo!

De som inte kan något har en annan åsikt. Så här skriver en okunnig snubbe på "Vi bilägare"!
Fästet blir allt bättre
Friktionsdäcken blir allt bättre. Numera är det i huvudsak greppet på blank is och våt is som dubbar klarar betydligt bättre. På snö, våt eller torr väg gör inte dubb någon nytta. Och på ojämn eller dubbriven is kan friktionsdäcken till och med vara lika bra – eller bättre än dubbdäcken. Och friktionsdäck är en lisa för örat!

Text Erik Rönnblom


Samma blaska skriver vidare!

Regeringen föreslår åtgärder

Nu finns också en annan diskussion. En färsk rapport hävdar att dubbdäckens slitage på vägbanan är mer hälsofarligt än man tidigare känt till. Dessutom skulle det inte vara de ultrasmå, utan snarare de lite större partiklarna som skulle vara värst. Ett sätt att minska effekten skulle vara att städa gatorna oftare.

Nu aviserar miljöminister Lena Sommestad att regeringen inom kort kommer att föreslå åtgärder för en minskad användning av däck med dubbar – inte bara i Stockholm utan i hela Sverige. En minskning av användningen av dubbdäck ses som nödvändig för att Sverige ska klara EU:s miljönorm för skadliga partiklar.

Dubbdäcken anses också vara en av orsakerna till de höga bullernivåerna kring trafiklederna. Regeringen vill därför ställa hårdare krav på däcktillverkarna.


Vill du fördjupa dig i ämnet så kan du läsa lite här också!

http://www.vv.se/filer/30558/internatio ... 509154.pdf


Dubbdäck är en nödvändighet i 08 området!!! :D

Vi som inte har ditt säkerhets och miljötänkande får väl fortsätta med 2 hjulsdrift och dubbfritt. Du verkar ha en körkompetens som kräver både dubb och fyrhjulsdrift i Stockholmsområdet. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Och ditt citat ovan styrker ditt påstående om att "Dubbdäck är ENDAST bättre på is. Inget annat. Ett par friktions / lamelldäck är normalt överlägsna dubbdäck på snö och modd. Dubbdäck är KATASTROFALT dåliga på torr / våt asfalt." hur då?????

Jag har visat testresultat som visar den totala motsatsen till det du påstår Gösta. Du kommer med lösryckta citat och dina egna antaganden. Det håller inte. Visst, friktionsdäcken blir bättre, jag säger inte emot dig. Men det blri dubbdäcken också. Jag talar dessutom inte om miljöaspekten eller bullernivån, jag talar om väggreppet. Vad är det du vill diskutera egentligen!

Ja Gösta, jag har rätt i denna sak!

Allt handlar inte om själva dubben, du förstår Gösta, ett dubbfritt däck är inte ett dubbdäck minus dubbar. Ett dubbfritt däck är mjukare i sin uppbyggnad, just för att det ska få grepp på halka. Det är denna mjukhet som ger upphov till det sämre greppet på bar asfalt.

Vad har förslaget om att straffbelägga dubbdäck om deras greppegenskaper att göra?

Jag väntar fortfarande på lite fakta om påståendet om hur KATASTROFALT dåliga dubbdäck är på torr/våt asfalt!

Gösta, om inte du kan diskutera denna fråga på ett vettigt sätt kan vi lika gärna lägga ned! Subjektiva åsikter tycker jag inte hör hemma här!


Gösta skrev:Självklart har du rätt Enzo!

De som inte kan något har en annan åsikt. Så här skriver en okunnig snubbe på "Vi bilägare"!
Fästet blir allt bättre
Friktionsdäcken blir allt bättre. Numera är det i huvudsak greppet på blank is och våt is som dubbar klarar betydligt bättre. På snö, våt eller torr väg gör inte dubb någon nytta. Och på ojämn eller dubbriven is kan friktionsdäcken till och med vara lika bra – eller bättre än dubbdäcken. Och friktionsdäck är en lisa för örat!

Text Erik Rönnblom


Samma blaska skriver vidare!

Regeringen föreslår åtgärder

Nu finns också en annan diskussion. En färsk rapport hävdar att dubbdäckens slitage på vägbanan är mer hälsofarligt än man tidigare känt till. Dessutom skulle det inte vara de ultrasmå, utan snarare de lite större partiklarna som skulle vara värst. Ett sätt att minska effekten skulle vara att städa gatorna oftare.

Nu aviserar miljöminister Lena Sommestad att regeringen inom kort kommer att föreslå åtgärder för en minskad användning av däck med dubbar – inte bara i Stockholm utan i hela Sverige. En minskning av användningen av dubbdäck ses som nödvändig för att Sverige ska klara EU:s miljönorm för skadliga partiklar.

Dubbdäcken anses också vara en av orsakerna till de höga bullernivåerna kring trafiklederna. Regeringen vill därför ställa hårdare krav på däcktillverkarna.


Vill du fördjupa dig i ämnet så kan du läsa lite här också!

http://www.vv.se/filer/30558/internatio ... 509154.pdf


Dubbdäck är en nödvändighet i 08 området!!! :D

Vi som inte har ditt säkerhets och miljötänkande får väl fortsätta med 2 hjulsdrift och dubbfritt. Du verkar ha en körkompetens som kräver både dubb och fyrhjulsdrift i Stockholmsområdet. :D
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Och Gösta, att jämföra Sverige med andra länder känns väl ganska dumt i däckdebatten.

Du börjar bli desperat och tar till rena Jaritaktiken...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Och Gösta, att jämföra Sverige med andra länder känns väl ganska dumt i däckdebatten.

Du börjar bli desperat och tar till rena Jaritaktiken...
Du är snart helt ensam om din förlegade syn på dubbdäck.
Test efter test visar att de dubbfria utvecklats till den grad att de kan ge dubbdäck en match på i stort sett alla underlag vi kan tänkas möta på våra breddgrader. När man dessutom väger in buller och miljöaspekterna i ekvationen får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Klarar man inte av att köra utan dubb och fyrhjulsdrift i sthlmstrakten kanske man borde hålla sig till taxi i stället?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Jag lägger härmed ner denna debatt!

Då jag varken har råd att köra 4-hjulsdrivna bilar med enormt vridmoment och inte har råd att skifta till dubbfritt 2-4 ggr / sässong så får jag fortsätta halka omkring på mina friktionsdäck.

Ni som har privilegiet att göra det får väl fortsätta att köra omkring som ni kör. Jag är dock med och betalar era kostnader i form av ökat vägslitage och sämmre miljö för våra efterlevande. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förbjud dubbdäck 2007!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Klarar man inte av att köra utan dubb och fyrhjulsdrift i sthlmstrakten kanske man borde hålla sig till taxi i stället?
Är det därför som du kör taxi?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Klarar man inte av att köra utan dubb och fyrhjulsdrift i sthlmstrakten kanske man borde hålla sig till taxi i stället?
Är det därför som du kör taxi?
För att bland annat slippa såna som inte klarar sig i vintertrafik ute på gatorna med bil, ja....
Jag hjälper dem hem tryggt och säkert utan dubb.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Någon som vet hur bra larvfötter skulle klara sig i stockholmsvinterväglag???

Funderar på att köpa en gammal rysk stridsvagn för att inte köra av vägen då det är halt!! :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Någon som vet hur bra larvfötter skulle klara sig i stockholmsvinterväglag???
Alldeles utmärkt, problemet är att det inte går så fort men å andra sidan så slipper du betala trängselskatten dessutom så sätter du dig nog i respekt hos de med små töntiga Hummer II:or.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:Någon som vet hur bra larvfötter skulle klara sig i stockholmsvinterväglag???
Alldeles utmärkt, problemet är att det inte går så fort men å andra sidan så slipper du betala trängselskatten dessutom så sätter du dig nog i respekt hos de med små töntiga Hummer II:or.

Tack raz! Så du råder alla som vill köra jättesäkert att skrota sina 4 hjulsdrivna bilar med dubbdäck och övergå till bandvagnar med larvfötter!

Hur klarar sig larvfötter på det vanligaste (våt blankis) underlaget i 08 området på vintern. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jag vet vad du fiskar efter och mitt svar är att du har fel, jävligt fel ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Jag vet vad du fiskar efter och mitt svar är att du har fel, jävligt fel ;)
Ok. Så larvfötter är inte bäst på stockholms vintergator?

Vad rekomenderar du om jag vill vara "idiotsäker" när jag kör i Stockholm på vintern??

Tycker du jag borde köpa en 4 hjulsdriven bil med dubbdäck?

En finsk sisuvagn har 6 hjulsdrift, hur säker skulle en sådan vara med dubbdäck på?? Skulle jag tappa greppet och köra av vägen och ner i riddarfjärden så har jag hört att dom flyter och kan ta sig fram på vatten!


Bild


Notera att dom kör dubbfritt!!! ANSVARSLÖST????? Dom byter nog till dupp när det börjar snöa?

Tycker du jag borde satsa på en sådan här direkt???





Bild
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Vad rekomenderar du om jag vill vara "idiotsäker" när jag kör i Stockholm på vintern??
Att du stannar hemma, säkrare kan det inte bli.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:Vad rekomenderar du om jag vill vara "idiotsäker" när jag kör i Stockholm på vintern??
Att du stannar hemma, säkrare kan det inte bli.

TACK. Funderade på tunnelbanan, men det kan bli både kallt och halt där nere!!! Finns dubb till spår?? Jag menar om det skulle frysa till och så????
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JAG HAR FEL ANGÅENDE VINTERDÄCK! :up:


(duger detta)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Finns dubb till spår?? Jag menar om det skulle frysa till och så????
Tror inte det. Pendeltågen skulle definitivt behöva det, framför allt när det är blöta löv på spåren.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... borgs_stad



Partiklar som rivs upp av bilarnas dubbdäck leder till 1.800 dödsfall per år i Sverige, detta enligt Bertil Forsberg, docent i miljömedicin i Umeå.

Enligt Anders Roth betyder det att knappt 200 personer i Göteborg skulle drabbas varje år.


Undrar hur många som dött om man förbjudit dubbdäck?

Det dör säkert fler än 200 per vinter i göteborg vid påkörning av bilar som inte har dubbdäck och hur många som dör av alla avåkningar i göteborg förusakade av att man inte haft dubbdäck vågar jag inte ens tänka på.

KLART SOM FAN ATT DUBBDÄCK RÄDDAR LIV. :up:





Text & foto:
Peggy Sundvall
Gatubolaget
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Statens väg-och transportforskningsinstitut (VTI) har visat att antalet partiklar även är direkt beroende av vägbanans beläggning (typ av asfalt), medel för halbekämpning och fordonens hastighet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:Och Gösta, att jämföra Sverige med andra länder känns väl ganska dumt i däckdebatten.

Du börjar bli desperat och tar till rena Jaritaktiken...
Du är snart helt ensam om din förlegade syn på dubbdäck.
Test efter test visar att de dubbfria utvecklats till den grad att de kan ge dubbdäck en match på i stort sett alla underlag vi kan tänkas möta på våra breddgrader. När man dessutom väger in buller och miljöaspekterna i ekvationen får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Klarar man inte av att köra utan dubb och fyrhjulsdrift i sthlmstrakten kanske man borde hålla sig till taxi i stället?
Jaha, och det är därför det fortfarande säljs ca. 75% dubbat då?
Vilka tester hänvisar du till. Även i år är det dubbdäck som anses vara bäst. Och du glömmer dessutom det viktiga faktumet att dubbfritt bara fungerar på is för att dubbdäcken ruggar upp isen. Hur det skulle gå med enbart dubbfritt är jag rädd för att du inte kan räkna ut ensam, inte ens med en kritbit och din hjärna.

Buller och miljö diskuterar jag inte. Där håller jag med er. Dubbfria däck är tystare. Det argumentet behöver du inte dra upp.

Det är synd att okunskapen fortfarande florerar bland vissa. Att Jari bara är dumtjurig vet ju alla, men resten (Gösta och Lucy) då?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... borgs_stad



Partiklar som rivs upp av bilarnas dubbdäck leder till 1.800 dödsfall per år i Sverige, detta enligt Bertil Forsberg, docent i miljömedicin i Umeå.

Enligt Anders Roth betyder det att knappt 200 personer i Göteborg skulle drabbas varje år.


Undrar hur många som dött om man förbjudit dubbdäck?

Det dör säkert fler än 200 per vinter i göteborg vid påkörning av bilar som inte har dubbdäck och hur många som dör av alla avåkningar i göteborg förusakade av att man inte haft dubbdäck vågar jag inte ens tänka på.

KLART SOM FAN ATT DUBBDÄCK RÄDDAR LIV. :up:





Text & foto:
Peggy Sundvall
Gatubolaget
Och detta har med dubbdäckens/friktionsdäcken väggrepp att göra på vilket sätt????
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Är det därför Finland nyligen slagit fast att dubbdäcken måste finnas kvar för att trafikolyckorna inte ska öka.

Så, antingen är finnarna åsnor, eller så kan de inte köra bil, eller så är det så att dubbdäcken är överlägsna de dubbfria...

Det bär emot, men jag tror på alternativ 3.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Är det därför Finland nyligen slagit fast att dubbdäcken måste finnas kvar för att trafikolyckorna inte ska öka.

Så, antingen är finnarna åsnor, eller så kan de inte köra bil, eller så är det så att dubbdäcken är överlägsna de dubbfria...

Det bär emot, men jag tror på alternativ 3.
Är det en av Aftonbladets avslöjanden om hur Finland kommer besluta igen? :D
Det finska vägunderhållet skiljer sig ganska markant från det vi har i huvudstaden. Hela vägnätet är förresten ganska annorlunda.
Hade jag bott i mellersta Finland hade jag kört på dubbdäck förmodligen, för att de behövs betydligt mer än här.
Senast redigerad av Jari den tis feb 07, 2006 06:14, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Haha!
Robert Collin :D
Han har verkligen ingenting att lära mig om halkkörning eller någon körning över huvudtaget.
Notera gärna att han nämner breda lågprofildäck i exemplet dubbfritt och att han inte försöker provocera fram sladd med den framhulsdrivna Volvon.
Av dem som fortfarande har något att säga till om trafik måste han vara den som krockat mest och på de mest klantiga sätt.
Han har till och med krockat med en stillastående släpkärra.
Senast redigerad av Jari den tis feb 07, 2006 06:27, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:
EnzoF1 skrev:Och Gösta, att jämföra Sverige med andra länder känns väl ganska dumt i däckdebatten.

Du börjar bli desperat och tar till rena Jaritaktiken...
Du är snart helt ensam om din förlegade syn på dubbdäck.
Test efter test visar att de dubbfria utvecklats till den grad att de kan ge dubbdäck en match på i stort sett alla underlag vi kan tänkas möta på våra breddgrader. När man dessutom väger in buller och miljöaspekterna i ekvationen får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Klarar man inte av att köra utan dubb och fyrhjulsdrift i sthlmstrakten kanske man borde hålla sig till taxi i stället?
Jaha, och det är därför det fortfarande säljs ca. 75% dubbat då?
Vilka tester hänvisar du till. Även i år är det dubbdäck som anses vara bäst. Och du glömmer dessutom det viktiga faktumet att dubbfritt bara fungerar på is för att dubbdäcken ruggar upp isen. Hur det skulle gå med enbart dubbfritt är jag rädd för att du inte kan räkna ut ensam, inte ens med en kritbit och din hjärna.

Buller och miljö diskuterar jag inte. Där håller jag med er. Dubbfria däck är tystare. Det argumentet behöver du inte dra upp.

Det är synd att okunskapen fortfarande florerar bland vissa. Att Jari bara är dumtjurig vet ju alla, men resten (Gösta och Lucy) då?
Mer än 75% av landets befolkning bor inte i sthlm, för det första.
Dubbdäck är bara marginellt bättre på mycket få områden, områden som vi sällan eller aldrig möter i sthlmstrafiken.
De få fläckar av is som behöver ruggas upp av dubbdäck för att de dubbfria skall fungera finns bara på vägar där absolut inget vinterunderhåll gjorts och för de ställena gäller det för de med dubbfria däck att hålla 5-10 km/h långsammare fart de tio metrarna och sen är det det fritt fram att gasa igen. (Det finns några enstaka smågator i villaområdena i Bromma där man har så många gupp att plogkillarna inte vill förstöra sina blad och därför skiter i det kvarteret) OBS, snitthastigheten på dessa gator är redan 10 km/h, så skillnaden mellan dubbdäck och dubbfritt är noll och intet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
Jari skrev:får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Är det därför Finland nyligen slagit fast att dubbdäcken måste finnas kvar för att trafikolyckorna inte ska öka.

Så, antingen är finnarna åsnor, eller så kan de inte köra bil, eller så är det så att dubbdäcken är överlägsna de dubbfria...

Det bär emot, men jag tror på alternativ 3.
Är det en av Aftonbladets avslöjanden om hur Finland kommer besluta igen? :D
Det finska vägunderhållet skiljer sig ganska markant från det vi har i huvudstaden. Hela vägnätet är förresten ganska annorlunda.
Hade jag bott i mellersta Finland hade jag kört på dubbdäck förmodligen, för att de behövs betydligt mer än här.
"I Finland har man övervägt just denna problemställning. Partikelproblemet har utretts av Finlands motsvarighet till Vägverket och där bedömer man hälsoriskerna med vägdammet som mycket små, avgaserna anses faktiskt vara ett större problem i sammanhanget.

Däremot konstaterar man i en studie med olika förargrupper att olycksriskerna med odubbade däck är betydligt högre än med dubbdäck.

Mot den bakgrunden är avgiftsfrågan över huvud taget inte på tapeten i vårt östra grannland."

Vilket alternativ blir det nu Jari?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.