Finanskrisen och framtiden för F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Silverkatten skrev:Biltillverkare är grunden till racing. Utan biltillverkare skulle inte racingen ha börjat. Det var de som ville jämnföra sina muskler på banorna. Sen att en del privat personer blev intresserade och började tälva är ju en bieffekt.
Har du någon källa på det där, eller är det en ren gissning?
Jag skulle gissa att det var ganska blandat, några privatpersoner som ville slå grannen och ha kul på samma gång, samt en del bilfabrikanter som ville visa hur bra deras bilar var, samt få uppmärksamhet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:Biltillverkare är grunden till racing. Utan biltillverkare skulle inte racingen ha börjat. Det var de som ville jämnföra sina muskler på banorna. Sen att en del privat personer blev intresserade och började tälva är ju en bieffekt.
Visserligen. Det förnekar nog ingen, men en biltillverkare anno 1950 har inte mycket gemensamt med en biltillverkare 2009. Det löpande bandet, möjligen, men i fråga om resurser de kan använda sig av, i förhållande till privatister, så är skillnaden enorm.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Förutom AndersF1, då. Under förkrigsåren var bilfabrikanterna stora. Det var Alfa mot Auto-Union och Mercedes. Det är väl den period som kanske mest kännetecknas av bilfabrikanternas inblandning i motorsportens historia.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Roade mig med att titta igenom lite material på Wikipedia. Verkar som om det har uppdaterats en del sedan jag sist var inne och kollade på förkrigsracing. Helt klart förekom det privatister och importörer vid sidan av fabriksstallen. Före första världskriget verkar dock grand prix-racingen ha varit en mer strikt biltillverkarhistoria.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Men allt började tack vare en tidning, Le Petite Journal.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det här är ju rätt tråd för snack om nya stall å sånt. Force India hoppar som väntat, av mig i alla fall, av FOTA och anmäler sig enligt det nya reglementet. FOTA håller på att spricka.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

(flytta den här hit)

N.Technology från Italien med i cirkusen?

Tillägg: det är f.d. chefen för Eurosport som drar i spakarna....jag undrar när Eurosport sluta med sina formel1-sändningar förresten?
Det skulle vara roligt ifall sändningarna kom tillbaka till E.S.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Har plockat bort en del trams från tråden. Håll er till ämnet, tack!


Moderaten
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:Har plockat bort en del trams från tråden. Håll er till ämnet, tack!


Moderaten
Håller med - rätt gjort.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Det här är ju rätt tråd för snack om nya stall å sånt. Force India hoppar som väntat, av mig i alla fall, av FOTA och anmäler sig enligt det nya reglementet. FOTA håller på att spricka.
Force India anmälde sig villkorslöst idag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Razor skrev:
JTarnstrom skrev:Det här är ju rätt tråd för snack om nya stall å sånt. Force India hoppar som väntat, av mig i alla fall, av FOTA och anmäler sig enligt det nya reglementet. FOTA håller på att spricka.
Force India anmälde sig villkorslöst idag.
Jaha, vem bryr sig om vad Force India gör? Om Max och Tärnan får som de vill blir de konkurrenter med Campos, Team US F1, Lola, Litespeed GP, N.Technology och liknande höjdarstall. Williams lär ha guldläge nästa år.

Alla kommer att köra med gamla Cosworthmotorer som är nedskruvade till 12000 varv. Drivmedel blir rapsolja och spypåsar delas ut till de som mot förväntan köper biljetter till tävlingarna... Själv tränar jag inför Tour de France. Tack för ordet.
Bild
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Pastis skrev:
Razor skrev:
JTarnstrom skrev:Det här är ju rätt tråd för snack om nya stall å sånt. Force India hoppar som väntat, av mig i alla fall, av FOTA och anmäler sig enligt det nya reglementet. FOTA håller på att spricka.
Force India anmälde sig villkorslöst idag.
Jaha, vem bryr sig om vad Force India gör? Om Max och Tärnan får som de vill blir de konkurrenter med Campos, Team US F1, Lola, Litespeed GP, N.Technology och liknande höjdarstall. Williams lär ha guldläge nästa år.

Alla kommer att köra med gamla Cosworthmotorer som är nedskruvade till 12000 varv. Drivmedel blir rapsolja och spypåsar delas ut till de som mot förväntan köper biljetter till tävlingarna... Själv tränar jag inför Tour de France. Tack för ordet.
Håller fullständigt med dig .
Tycker dom skall släppa allt fritt utveckla så mycket det bara går .
Det gynnar hela samhället på sikt .
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
Gurney
Inlägg: 270
Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
Ort: Sörmland

Inlägg av Gurney »

Jag håller med Pastis, inte ska det få bli som 1961 då helt plötsligt Formula 2 reglementet blev Formula 1 och man tävlade med 1500cc motorer. Tittar knappast på GP2 då jag tycker det hela ser alltför amatörmässigt ut liksom bilarna och ska Formel 1 bli något liknande med nya okända märken och förare - då blir det tack o adjö för mig i alla fall.

Kolla in http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=38147 och då speciellt Alonsos kommentar längst ned. "Jag föredrar att tävla i vilken annan kategori än den nya F1... En bil liknande GP2 eller F3 är inte intressant för någon förare, sponsor, tävlingsbana eller TV." (Fritt översatt)

Massa säger följande om den uppkomna situationen på f1.gpupdate.net:
"We as drivers want to race for the best teams in the world and we want to race with the best drivers," 2008 runner-up Massa said. "For the moment, it is a nightmare what is happening in this fight - we want to know, as drivers, what was going on and we wanted to give our opinion.

"Our opinion is that we want to race in the best category - and the best category means the one that has the best technology, the best teams and the best drivers - and in a category that is a top category in motorsport."
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nu kommer det ju inte att bli GP2. Verkar vara en vanligt förekommande missuppfattning, eller desinformation, som inte stämmer.

F1 under budgettaket kommer att ge betydligt mer utrymme till frihet inom det tekniska reglementet än om man kör utan budgettak. Alternativet är nämligen att stallen kommer överens om alltmer delar som standardiseras för att sänka kostnaderna. Det om något leder till en teknologisk likriktning. Sannolikheten för en större teknologisk variation är större med budgettak än utan. Då kan man släppa på betydligt mer eftersom kostnadstaket automatiskt ser till att stallen inte kan göra allt som är tillåtet.

F1-bilarna under budgettaket kommer att vara lika snabba som idag, det tror jag inte att någon behöver vara rädd för.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Jag förstår inte hur man skall kunna kontrollera att teamen håller sig inom någon budgetram.
Någon förståsigpåare får gärna förklara hur det skall gå till.
(Tärnan, ”give it a shoot”)


//S
"All bleeding eventually stops."
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Razor skrev:
JTarnstrom skrev:Det här är ju rätt tråd för snack om nya stall å sånt. Force India hoppar som väntat, av mig i alla fall, av FOTA och anmäler sig enligt det nya reglementet. FOTA håller på att spricka.
Force India anmälde sig villkorslöst idag.
Bidra till ämnet eller avstå från att kommentera om det inte syftar till annat än att dra igång en massa frågor om vad du egentligen menar.

Moderaten
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Pitpass har nu fått in exklusiva bilder på hur bilarna kommer se ut nästa år med budgetcappen.

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=38150

:)
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Dagon skrev:Pitpass har nu fått in exklusiva bilder på hur bilarna kommer se ut nästa år med budgetcappen.

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=38150

:)
Dom kommer säkert fungera lika bra som dom ser ut

Bild
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

På något sätt har Max kalender för Juni blivigt offentlig

Bild
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Nu kommer det ju inte att bli GP2. Verkar vara en vanligt förekommande missuppfattning, eller desinformation, som inte stämmer.

F1 under budgettaket kommer att ge betydligt mer utrymme till frihet inom det tekniska reglementet än om man kör utan budgettak. Alternativet är nämligen att stallen kommer överens om alltmer delar som standardiseras för att sänka kostnaderna. Det om något leder till en teknologisk likriktning. Sannolikheten för en större teknologisk variation är större med budgettak än utan. Då kan man släppa på betydligt mer eftersom kostnadstaket automatiskt ser till att stallen inte kan göra allt som är tillåtet.

F1-bilarna under budgettaket kommer att vara lika snabba som idag, det tror jag inte att någon behöver vara rädd för.
Kommer garageteamen ha råd att konstruera om bilen mitt under säsongen eller kommer man ge upp efter 3-4 tävlingar när det inte fungerar och lägga mer av innevarande års 400 miljoner på att smygutvecklinga på nästa års bil?
Eller så vågar ingen ta risken att stå där med svartepetter och ställer upp med förra årets bil.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Nu kommer det ju inte att bli GP2. Verkar vara en vanligt förekommande missuppfattning, eller desinformation, som inte stämmer.

F1 under budgettaket kommer att ge betydligt mer utrymme till frihet inom det tekniska reglementet än om man kör utan budgettak. Alternativet är nämligen att stallen kommer överens om alltmer delar som standardiseras för att sänka kostnaderna. Det om något leder till en teknologisk likriktning. Sannolikheten för en större teknologisk variation är större med budgettak än utan. Då kan man släppa på betydligt mer eftersom kostnadstaket automatiskt ser till att stallen inte kan göra allt som är tillåtet.

F1-bilarna under budgettaket kommer att vara lika snabba som idag, det tror jag inte att någon behöver vara rädd för.
Kommer garageteamen ha råd att konstruera om bilen mitt under säsongen eller kommer man ge upp efter 3-4 tävlingar när det inte fungerar och lägga mer av innevarande års 400 miljoner på att smygutvecklinga på nästa års bil?
Eller så vågar ingen ta risken att stå där med svartepetter och ställer upp med förra årets bil.
Ha råd? Kostnaden är densamma för alla. När man har nått budgettaket är det slutkonstruerat. Smyga kan ju stallen göra oavsett om det gäller pågående säsongs bil, eller nästa års. Det tror jag inte att de kommer att göra. Räcker med att en missnöjd anställd glappar så är de ute ur F1. Fjolårsbilen kan man bara ställa upp med så länge den är reglementsenlig, men oavsett så går det inte att köra hur länge som helst med en sådan. Till slut kommer konkurrenterna ifatt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Man har inte råd därför 400 miljoner låter mycket men är en tight budget för en utvecklingsverksamhet.
Pengarna räcker till 400-500 ingenjörer på årsbasis och då har man inte vare sig byggt bilar eller åkt på tävlingar. Ska vi gissa på att man kommer hålla sig med <100 utvecklingsingenjörer/team?
Jag tror man kommer bli tvungen att satsa alla utvecklingspengarna (som ju bara utgör en dela av de 400) på den nya bilen från ruta 1. Floppar den så är det bara att vänta på nästa års pengar.
Som du säger, ingen vågar satsa extrapengar.
Och året därpå gör man inte om misstaget utan satsar på säkra kort. Vi får då ett ganska likriktat fält med ganska konventionella bilar. Ingen kommer med något oväntat. Rätt vad det var så liknar det en enhetsklass...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:Man har inte råd därför 400 miljoner låter mycket men är en tight budget för en utvecklingsverksamhet.
Pengarna räcker till 400-500 ingenjörer på årsbasis och då har man inte vare sig byggt bilar eller åkt på tävlingar. Ska vi gissa på att man kommer hålla sig med <100 utvecklingsingenjörer/team?
Jag tror man kommer bli tvungen att satsa alla utvecklingspengarna (som ju bara utgör en dela av de 400) på den nya bilen från ruta 1. Floppar den så är det bara att vänta på nästa års pengar.
Som du säger, ingen vågar satsa extrapengar.
Och året därpå gör man inte om misstaget utan satsar på säkra kort. Vi får då ett ganska likriktat fält med ganska konventionella bilar. Ingen kommer med något oväntat. Rätt vad det var så liknar det en enhetsklass...
Det beror ju på vad reglerna kommer att tillåta. Ger man stallen möjlighet att använda en ny teknik som ger dem en avsevärd prestandahöjning, oavsett hur mycket av potentialen de lyckas utnyttja, så kommer ju ingen att köra med säkra kort.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Jag tycker att dom som här på forumet tror att det går att reglera och styra F1 med en budget är ute och seglar på det blå.
För mig är det uppenbart att dom inte har en aning om hur utvecklingsarbete går till i praktiken.

Det vore återigen intressant att få en redogörelse i korthet hur det skall gå till.
Gör ett försök Tärnström, du skriver ju om det som om det vore självklart.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Slusk skrev:Jag tycker att dom som här på forumet tror att det går att reglera och styra F1 med en budget är ute och seglar på det blå.
För mig är det uppenbart att dom inte har en aning om hur utvecklingsarbete går till i praktiken.

Det vore återigen intressant att få en redogörelse i korthet hur det skall gå till.
Gör ett försök Tärnström, du skriver ju om det som om det vore självklart.

//S
Det är inte bara vissa på forumet som tror på det.
Ordföranden i FIA tycks också tro på det. :wink:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Slusk skrev:Jag tycker att dom som här på forumet tror att det går att reglera och styra F1 med en budget är ute och seglar på det blå.
För mig är det uppenbart att dom inte har en aning om hur utvecklingsarbete går till i praktiken.

Det vore återigen intressant att få en redogörelse i korthet hur det skall gå till.
Gör ett försök Tärnström, du skriver ju om det som om det vore självklart.

//S
Det fungerar bara om viljan finns. Ska man ha ett budgettak måste det kunna kontrolleras. Kanske är det mycket begärt att det ska kunna fungera prickfritt inledningsvis men man borde kunna röra sig åt det hållet. Problemet är de stall som har tillgång till resurser som kan reas ut via moderbolaget, som hos biltillverkarna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:
Slusk skrev:Jag tycker att dom som här på forumet tror att det går att reglera och styra F1 med en budget är ute och seglar på det blå.
För mig är det uppenbart att dom inte har en aning om hur utvecklingsarbete går till i praktiken.

Det vore återigen intressant att få en redogörelse i korthet hur det skall gå till.
Gör ett försök Tärnström, du skriver ju om det som om det vore självklart.

//S
Det fungerar bara om viljan finns. Ska man ha ett budgettak måste det kunna kontrolleras. Kanske är det mycket begärt att det ska kunna fungera prickfritt inledningsvis men man borde kunna röra sig åt det hållet. Problemet är de stall som har tillgång till resurser som kan reas ut via moderbolaget, som hos biltillverkarna.
Alla som har sponsorer, även om dom inte är tillverkare, kan se till att sponsorspengar betalas till ett annat bolag som sedan rear ut resurser.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Geer skrev:
JTarnstrom skrev:
Slusk skrev:Jag tycker att dom som här på forumet tror att det går att reglera och styra F1 med en budget är ute och seglar på det blå.
För mig är det uppenbart att dom inte har en aning om hur utvecklingsarbete går till i praktiken.

Det vore återigen intressant att få en redogörelse i korthet hur det skall gå till.
Gör ett försök Tärnström, du skriver ju om det som om det vore självklart.

//S
Det fungerar bara om viljan finns. Ska man ha ett budgettak måste det kunna kontrolleras. Kanske är det mycket begärt att det ska kunna fungera prickfritt inledningsvis men man borde kunna röra sig åt det hållet. Problemet är de stall som har tillgång till resurser som kan reas ut via moderbolaget, som hos biltillverkarna.
Alla som har sponsorer, även om dom inte är tillverkare, kan se till att sponsorspengar betalas till ett annat bolag som sedan rear ut resurser.
Stallen är ju inga dumskallar. De är alla medvetna om vilka möjligheter som finns för att kringgå andemeningen med ett budgettak och jag är säker på att det kommer att finnas ett gentlemens agreement om vad som får och inte får göras, om det nu inte kommer att gå att kontrollera saken. Återigen, det är människor som är inblandade i affärer och risken finns alltid att uppgifter läcker ut. Jag tror inte att någon är villig att ta den risken som det skulle innebära att bli upptäckt. Konsekvenserna skulle bli enorma.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:
Geer skrev:
JTarnstrom skrev: Det fungerar bara om viljan finns. Ska man ha ett budgettak måste det kunna kontrolleras. Kanske är det mycket begärt att det ska kunna fungera prickfritt inledningsvis men man borde kunna röra sig åt det hållet. Problemet är de stall som har tillgång till resurser som kan reas ut via moderbolaget, som hos biltillverkarna.
Alla som har sponsorer, även om dom inte är tillverkare, kan se till att sponsorspengar betalas till ett annat bolag som sedan rear ut resurser.
Stallen är ju inga dumskallar. De är alla medvetna om vilka möjligheter som finns för att kringgå andemeningen med ett budgettak och jag är säker på att det kommer att finnas ett gentlemens agreement om vad som får och inte får göras, om det nu inte kommer att gå att kontrollera saken. Återigen, det är människor som är inblandade i affärer och risken finns alltid att uppgifter läcker ut. Jag tror inte att någon är villig att ta den risken som det skulle innebära att bli upptäckt. Konsekvenserna skulle bli enorma.
Då är det alltså inget problem med stall som har tillgång till resurser som kan reas ut via moderbolaget, som hos biltillverkarna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Geer skrev:
Då är det alltså inget problem med stall som har tillgång till resurser som kan reas ut via moderbolaget, som hos biltillverkarna.
Eh, det var väl just det jag sade att det inte behöver vara. Beror ju på vad stallen och FIA kommer överens om.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev:Konsekvenserna skulle bli enorma.
Hur menar du? På vilket sätt blir konsekvenserna för ett litet privatstall enorma? Att de blir det för en stor biltillverkare är självklart men för ett pruttstall utan annan verksamhet? Det är ju bara att lägga ner stallet och anmäla sig pånytt i ny skepnad...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev: Det beror ju på vad reglerna kommer att tillåta. Ger man stallen möjlighet att använda en ny teknik som ger dem en avsevärd prestandahöjning, oavsett hur mycket av potentialen de lyckas utnyttja, så kommer ju ingen att köra med säkra kort.
Och år 2 när man redan använder denna fantastiska, billiga superteknik. Kommer man utveckla vidare då?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:Konsekvenserna skulle bli enorma.
Hur menar du? På vilket sätt blir konsekvenserna för ett litet privatstall enorma? Att de blir det för en stor biltillverkare är självklart men för ett pruttstall utan annan verksamhet? Det är ju bara att lägga ner stallet och anmäla sig pånytt i ny skepnad...
FIA låter sig inte luras av ett lösskägg. Kom ihåg att det är helt upp till FIA vilka stall de godkänner för deltagande.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

ge mig dagens stall plus några nya, motorer utan varvspärrar (hur fan tänkte de där egentligen?), bredare bakvingar och aningen mindre framvinge (endast pga att årets bilar ser ut som skördetröskor), ingen kers och mindre restriktioner så är jag nöjd. Och javisst ja, ett 2010 utan Max Mosley.....
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

F1 med budgettak kan liknas vid OS med "träningstak", dvs att man tillåter idrottarna att träna ett visst antal timmar. Hur fängslande är det att titta på? Och hur kan man övervaka/lita på att de håller sig till reglerna?

Det är förvånande att FIA valt denna tveksamma och kontroversiella väg att sänka kostnaderna. Tidigare har ju linjen varit att man skulle försöka minimera effekten av de pengar som satsas och att man ville styra utvecklingen till sådant som kommer personbilar till godo (som t.ex. KERS).
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Cuscino skrev:F1 med budgettak kan liknas vid OS med "träningstak", dvs att man tillåter idrottarna att träna ett visst antal timmar. Hur fängslande är det att titta på? Och hur kan man övervaka/lita på att de håller sig till reglerna?

Det är förvånande att FIA valt denna tveksamma och kontroversiella väg att sänka kostnaderna. Tidigare har ju linjen varit att man skulle försöka minimera effekten av de pengar som satsas och att man ville styra utvecklingen till sådant som kommer personbilar till godo (som t.ex. KERS).
Det var en dålig liknelse. Snarare skulle idrottarna få träna hur många timmar de vill, de skulle dock ha samma ekonomiska förutsättningar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

JTarnstrom skrev:
Cuscino skrev:F1 med budgettak kan liknas vid OS med "träningstak", dvs att man tillåter idrottarna att träna ett visst antal timmar. Hur fängslande är det att titta på? Och hur kan man övervaka/lita på att de håller sig till reglerna?

Det är förvånande att FIA valt denna tveksamma och kontroversiella väg att sänka kostnaderna. Tidigare har ju linjen varit att man skulle försöka minimera effekten av de pengar som satsas och att man ville styra utvecklingen till sådant som kommer personbilar till godo (som t.ex. KERS).
Det var en dålig liknelse. Snarare skulle idrottarna få träna hur många timmar de vill, de skulle dock ha samma ekonomiska förutsättningar.
Nja, utvecklingskostnaden är ju i princip ingenjörstimmar*timlön (+litet material/energi). Och eftersom timlönen är ungefär densamma i de länder där teamen huserar idag så kommer budgettaket att motsvara en begränsning av antalet ingenjörstimmar.
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Kod: Markera allt

Team                         Constructor
Scuderia Ferrari Marlboro    Ferrari
Scuderia Toro Rosso          STR TBA
Red Bull Racing              Red Bull Racing TTBA
At&T Williams                Williams Toyota
Force India F1 Team          Force India Mercedes
Campos Grand Prix            Campos Cosworth
Manor Grand Prix             Manor Cosworth
Team US F1                   Team US F1 Cosworth
Vodafone McLaren Mercedes*   McLaren Mercedes
BMW Sauber F1 Team*          BMW Sauber
Renault F1 Team*             Renault
Panasonic Toyota Racing*     Toyota
Brawn GP Formula One Team*   Brawn TBA
Dessa är de tretton team som är på FIA's deltagarlista för 2010. De med asterix har angett villkor för att delta viket FIA nu ber dem släppa för att sedan delta i fortsatta samtal som skall vara avslutade senast 19/6.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Patrik L skrev:

Kod: Markera allt

Team                         Constructor
Scuderia Ferrari Marlboro    Ferrari
Scuderia Toro Rosso          STR TBA
Red Bull Racing              Red Bull Racing TTBA
At&T Williams                Williams Toyota
Force India F1 Team          Force India Mercedes
Campos Grand Prix            Campos Cosworth
Manor Grand Prix             Manor Cosworth
Team US F1                   Team US F1 Cosworth
Vodafone McLaren Mercedes*   McLaren Mercedes
BMW Sauber F1 Team*          BMW Sauber
Renault F1 Team*             Renault
Panasonic Toyota Racing*     Toyota
Brawn GP Formula One Team*   Brawn TBA
Dessa är de tretton team som är på FIA's deltagarlista för 2010. De med asterix har angett villkor för att delta viket FIA nu ber dem släppa för att sedan delta i fortsatta samtal som skall vara avslutade senast 19/6.
Detta höjde mina ögonbryn en aning. McLaren, Brawn och BMW har asterix men inte Ferrari och de bägge RedBullteamen.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Christoffer skrev:
Patrik L skrev:

Kod: Markera allt

Team                         Constructor
Scuderia Ferrari Marlboro    Ferrari
Scuderia Toro Rosso          STR TBA
Red Bull Racing              Red Bull Racing TTBA
At&T Williams                Williams Toyota
Force India F1 Team          Force India Mercedes
Campos Grand Prix            Campos Cosworth
Manor Grand Prix             Manor Cosworth
Team US F1                   Team US F1 Cosworth
Vodafone McLaren Mercedes*   McLaren Mercedes
BMW Sauber F1 Team*          BMW Sauber
Renault F1 Team*             Renault
Panasonic Toyota Racing*     Toyota
Brawn GP Formula One Team*   Brawn TBA
Dessa är de tretton team som är på FIA's deltagarlista för 2010. De med asterix har angett villkor för att delta viket FIA nu ber dem släppa för att sedan delta i fortsatta samtal som skall vara avslutade senast 19/6.
Detta höjde mina ögonbryn en aning. McLaren, Brawn och BMW har asterix men inte Ferrari och de bägge RedBullteamen.
Bägge kör med Ferrari maskiner.(redbull följer med för dom e kompisar med toro rosso) Du vet väll sedan förr att FIA betyder ;)

Läste på nätet att just dom tre/två teamen har klara papper på att de ska köra t.o.m 2012.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

olag skrev: Läste på nätet att just dom tre/två teamen har klara papper på att de ska köra t.o.m 2012.
Papper som Ferrari hävdar är ogiltigt.
Både Red Bull och Toro Rosso påpekar att man har villkorat sitt deltagande på samma sätt som de andra FOTA-stallen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Samtidigt detta händer andas sportbilssidan lite morgonluft. ACO har bjudit in bilfabrikanterna och säger att de skulle välkomna både att återse dem i sportbilssammanhang och förslag från tillverkarna hur serien ska bedrivas. Flera av toppförarna sägs också ha på känn att sportbilarna har framtiden för sig just nu. Ferrari satsar i alla fall i och med sitt 60-års jubileum och di Montezemolo kommer att vara starter i loppet som startar i morgon.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att FIA har två motiv för att plcoka med Ferrari och Red Bull. Det ena kan vara att de måste plocka med dem för att själva inte bryta mot ett ingånget avtal. Det andra kan naturligtvis vara av rent politiska skäl. Man kanske vill tydliggöra att det är Ferrari som lämnar F1 och inte FIA som kickar ut dem.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Det är väl ingen större mening med att låta Asterix vara med om han inte är fullproppad med trolldryck och det går ju inte.
Han har redan blivit diskad för doping från en Olympiad, där förresten både Skummen och Todten deltog... :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Nu säger Lola att listan är preliminär och att de fortfarande med i ropet fram till den slutgiltiga presenteras på fredag. Jaja, vem hade trott att det skulle bli enkelt?

Edit: PC får pris i form av en obelisk för god stavningskultur ;)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Även Litespeed är med bland de stall som står i kö. Det ska finnas ytterligare ett stall som är aktuellt ifall det blir nödvändigt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:Jag tror att FIA har två motiv för att plcoka med Ferrari och Red Bull. Det ena kan vara att de måste plocka med dem för att själva inte bryta mot ett ingånget avtal. Det andra kan naturligtvis vara av rent politiska skäl. Man kanske vill tydliggöra att det är Ferrari som lämnar F1 och inte FIA som kickar ut dem.
FIA:s beslut att ta med alla FOTA stall på listan, med kravet att dom tar bort villkoret i sina ansökan, beror på att F1 behöver biltillverkarna.

Hade det inte varit så hade alla FOTA stallen stått utanför listan nu.

Vad händer den 19:e om FOTA inte tagit bort sitt villkor? Jo då kommer dom säkert fortfarande att vara med på lista och Max kräver att dom tar bort villkoret före den 26:e osv...

FIA har nu lagt korten och visat att FOTA stallen behövs för F1 genom att ta med dom på listan. FOTA kommer inte att ändra sig om inte reglerna ändras. Dom är inte i så stort behov av F1.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Geer skrev:
JTarnstrom skrev:Jag tror att FIA har två motiv för att plcoka med Ferrari och Red Bull. Det ena kan vara att de måste plocka med dem för att själva inte bryta mot ett ingånget avtal. Det andra kan naturligtvis vara av rent politiska skäl. Man kanske vill tydliggöra att det är Ferrari som lämnar F1 och inte FIA som kickar ut dem.
FIA:s beslut att ta med alla FOTA stall på listan, med kravet att dom tar bort villkoret i sina ansökan, beror på att F1 behöver biltillverkarna.

Hade det inte varit så hade alla FOTA stallen stått utanför listan nu.

Vad händer den 19:e om FOTA inte tagit bort sitt villkor? Jo då kommer dom säkert fortfarande att vara med på lista och Max kräver att dom tar bort villkoret före den 26:e osv...

FIA har nu lagt korten och visat att FOTA stallen behövs för F1 genom att ta med dom på listan. FOTA kommer inte att ändra sig om inte reglerna ändras. Dom är inte i så stort behov av F1.
Visst behöver FIA FOTA-stallen men för den skull ska de inte vika sig för utpressning. FOTA har inte velat kompromissa. Det har ju visat sig när Mosley har erbjudit dem en möjlighet att förhandla (han har gjort det vid flrea tillfällen under konflikten) men varje gång har de vägrat. Mosley har erbjudit dem ett högre budgettak, väck med de "dubbla" reglerna och en hel del annat som har hört till stallens kravlista. Nu duger inte det längre. FOTA utnyttjar sportens sårbarhet för att bli av med Mosley och ta makten över sporten.

Det är dags för FOTA att walk the talk och starta eget. FIA kommer att få problem men det är övergående. USA har överlevt både hockey-, basket- och baseballstrejker genom åren. En säsong utan F1 går att överleva. Det är bara att strukturera om, bygga upp och bygga till och köra igång på ny kula - utan FOTA:s rövarpack.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ni kan e-posta mig den dagen denna soppa är slut och meddela mig vilka stall som kör nästa år. Tills dess har jag annat för mig. :down:
Bild
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Cuscino skrev:Nja, utvecklingskostnaden är ju i princip ingenjörstimmar*timlön (+litet material/energi). Och eftersom timlönen är ungefär densamma i de länder där teamen huserar idag så kommer budgettaket att motsvara en begränsning av antalet ingenjörstimmar.
Menar du att man inte ser kostanden för ingenjörernas arbetsredskap som utvecklingskostnad? Som sagt, 400 personer rymms inom budget...