Hamilton till Mercedes, Perez till McLaren!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Då var det klart att Schumacher slutar. "This time it might even be forever."
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja tyvärr är det så även om jag vet att många jublar, fast å andra sidan, har han inte bilen eller motivationen att köra så ska han ju sluta men det är synd(tycker jag) att han inte fått sitta i en riktigt bra bil så man kunnat se vad det var för krut kvar i gubben. Visst, han har hängt med okej men sett med schumiögon så är det inte okej att bara vara okej utan han ska ju "leda" fältet.
PerP

Inlägg av PerP »

Meh, de som inte får chansen i en bra bil är ju: Kovalainen, Pic, Glock, Petrov, Karthekeyan och De la Rosa.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kovalainen???? Satt inte han i världsmästarbilen om jag minns rätt?

Petrov körde väl Lotus ssom är ungefär som merccan så det stämmer ju. De la rosa, har väl aldrig varit känd som en superförare men han har visserligen bara gjort lite inhopp i en maclaren så det är väl inte så lätt att bedöma honom. Karthekeyan r väl knappast rankad som en toppförare?

Massa är ju ett levande bevis på att man kan misslyckas även om man har en bra bil iaf men han sitter ju i ett betydligt bättre material än vad Merccan är.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Kovalainen???? Satt inte han i världsmästarbilen om jag minns rätt?

Petrov körde väl Lotus ssom är ungefär som merccan så det stämmer ju. De la rosa, har väl aldrig varit känd som en superförare men han har visserligen bara gjort lite inhopp i en maclaren så det är väl inte så lätt att bedöma honom. Karthekeyan r väl knappast rankad som en toppförare?

Massa är ju ett levande bevis på att man kan misslyckas även om man har en bra bil iaf men han sitter ju i ett betydligt bättre material än vad Merccan är.
Tänk på att alla de argument du använder om Schumachers uteblivna framgångar senaste tre åren lika väl, eller lika dåligt, kan användas på alla dessa förare.

Otur
Dålig bil
Tillfälligheter
Om bara det finns mer tid
Reglementet passar inte
Tar tid att anpassa sig till reglementet
Teamet är inte bra nog att bygga två likvärdiga bra bilar

o.s.v. o.s.v. o.s.v
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag har inte koll på kovalianens statistik det åren han körde men någon kan säkert kolla upp det....för inte katten var hans bil dålig. Den andra köper jag vad du säger, de har inte haft bra material. Men du har säkert koll på vad de presterat i lägre serier och kan upplysa mig om deras fina resultat där. Jag har som sagt var inte koll på vad de gjort.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag kan ta på mig Kovalainenmössan och bygga ett lika bra case kring honom som du gör kring Schumacher, det kan jag lova.

Det var liksom det som var poängen ;)

Jag tycker man ganska tydligt har kunnat se vad det är för krut i gubben de senaste tre åren.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men om du tittar på mitt vattentäta fort så finns det en nödlina och det är just det du skriver..."gubben", han är inte som han var förr och Kovva är ju ännu rätt ung iaf :wink: Men jag håller ju med om att det inte har gått så bra som man önskat( som schumifan) men att han är långsammast i fältet som vissa antyder vill jag inte hålla med om. Sen är det dock två skumma krascher i år som man inte såg honom göra förr och det har säkert med åldern att göra. Sen är det inte bra för det.
PerP

Inlägg av PerP »

Schumacher har ju också haft en bätte bil förut.
Du klagade på Schumachers nuvarande bil. Då tog jag upp 6 förare som skall klaga på bilen istället för Schumi.

Och Massa har plockat fler poäng än Schumacher de tre senaste åren. Mycket mer dessutom. Så om han är så dålig är Schumacher sämre. Ferrarin är som sagt inte bättre än Mercedes. Det är Fernando som är överlägsen Schumi på alla plan. Samma med Lotus som är i samma härad som Mercedes. Kimi är än mer överlägsen Schumi och betänk att detta är hans första år efter comebacken.

Alla har ju sett hur jävla dålig Schumi är och därför får han sparken. Underbart!

Skulle vilja göra en kul grej, och det är att säga att även när Schumacher var som bäst var han inte ens bättre än Button är nu. För Schumi körde ifrån Barri för att han var nummer 2. Button körde ifrån Barri på lika vilkor!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Precis och när han hade en bättre bil så slogs han om VM, det gjorde ju t. ex inte Kovalainen.

Så schumi kan inte sitta i en dålig bil bara för att 6 andra förare har sämre bilar eller vadå?

Ja och schumi plockade mer poäng än Massa de två år som han körde med massa i samma bil....

Din jämförelse mellan två förares poängskörd i två olika bilar är ju rätt haltande, det är ju som att jämföra schumis poängskörd mot kovalainens i en caterham....eller att vara förvånad över att en kille som sitter i en Porsche skulle vara snabbare än en i en skoda.

Schumi har fortfarande inte fått sparken dock, han valde ju att inte förlänga i somras och hans velande gjorde att merceders tittade på andra alternativ och vem kan klaga på dem för det. Där får schumis skylla sig själv med sin beslutsångest.

Schumi var inte bättre än Button? :lol: :lol: :lol: Hahaha, den var rolig!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

En liten tanke bara, om nu Merccan är bättre Ferrarin, hur kan Ferrari ha ca dubbelt så många konstruktörspoäng då?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferrari har Alonso.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

ja och alonso är 5 tiondelar snabbare än schumacher/rosberg och massa?

Kanske än Massa men inte Nico och MS, kanske två...Eller vi vänder på det, tror du Alonso skulle slagits om Vm i en Merceders?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Får jag kasta lite bensin på brasan?
Nu kommer jag dragande med min gamla käpphäst. MS byggde upp ett fantastiskt stall när han kom till Ferrari. Jag är övertygad om att han hade mycket att säga till om när det anställdes personal i Ferrari. Sedan var han med och byggde en fantastiskt bra bil som gjorde det mycket lättare att vinna 5 titlar till. Detta är inte en nackdel det är en del av det som man måste kunna för att bli F1-världsmästare men det är detta som var Schumachers storhet inte som många tror att han var en överlägsen förare för det tror jag inte att någonsin har varit.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:ja och alonso är 5 tiondelar snabbare än schumacher/rosberg och massa?

Kanske än Massa men inte Nico och MS, kanske två...Eller vi vänder på det, tror du Alonso skulle slagits om Vm i en Merceders?
Tror han hade varit betydligt närmare att slåss om VM efter tre år i en Mercedes än vad Nico och Schumacher har varit i alla fall. Vad nu sådana hypotetiska resonemang är värda?

"Schumacher var med och byggde en fantastisk bil" ... lika kul varje gång. Varför har han inte gjort det hos Mercedes i så fall ...

Men jag kommer ihåg hur Bridgestone gjorde specialdäck åt Ferrari och hur Ferrari med Schumacher låg och testade på sin egen testbana 7 dagar i veckan ...

Två faktorer som inte är tillåtna i F1 idag.

PerP

Inlägg av PerP »

Ferrari har tre pole positions. Mercedes två som exempel. Lotus har väll ingen. Ferrari har tre segrar, Mercedes en och Lotus inga.

Skillnaden är inte speciellt stor. Och jag vågar påstå att Alonso är helt avgörande för skillnaden emellan Ferarri och Mercedes.

Lotusen är något sämre. Men kompenseras av Räikönnen.

Läste föresten att Schumi kraschade igen. Börjar bli mycket sådant. Kanske var det som fick Mercedes att ta det avgörande beslutet.

PR-pengar < Laga Schumis bil pengar
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Eller hur LS för så var det ju redan då schumi tog två titlar i Benetton...bara specialdäck och en massa testande...?

Resonemanget om alonso är väl intressant eftersom folk hypar honom till skyarna på samma sätt som jag gjorde med schumi innan. Schumi tog titeln i Ferrari, hans teamkompisar var långt efter. Alonso slåss om titeln i ferrari och hans teamkompis är långt efter...en viss likhet finns väl ändå mellan dem inte sant! Sen att schumi inte är den han var har jag ju skrivit ett antal gånger. Du har ju sagt att du inte tror på tur och otur och i så fall så borde väl det inte vara tur att Schumacher var i Ferrari just de år som de "råkade " krossa mer eller mindre allt motstånd, iaf i händerna på Schumi. Om bilen varit så överlägsen alla dessa år så borde ju även Massa och RB varit närmre toppen jämnt och det var ju bara 02 som RB var tvåa i VM och då var ju även bilen helt outstanding.
05 var ju bilen ingen höjdare för Ferrari och framför allt däcken funkade inte alls och ändå lyckades schumi ta en 3e plats i vm pga av förarskicklighet, just samma typ av förarskicklighet som Alonso har. Men ingen kan göra underverk hur mycket som helst utan även killar som Hamilton, Raikkonen, Alonso och även schumi förr kan inte vinna i hur dåligt material som helst. Mycket möjligt att Alonso skulle vara närmre en titel än Nico och MS men att tro att han skulle tagit en massa vinster är väl rätt osannolikt.

PerP- Det är väl en viss skillnad på att få bilen att gå fort ett varv och flera varv. merccan var ju bra på att kvala i början av året men sen hängde de inte med i utvecklingen och då såg man även att både Nico och Michael gick från att slåss om framskjutna platser till p7-8.
Har merceders inte en pole? Eller du räknar schumis i monaco?
Vinster är väl dock inte allt i detta fältet, utan det är väl att ta så många pallplatser och poäng och där har ju alonso varit kung, men även lotus har ju grymt många pallplatser. Merceders har väl bara tre.

Eftersom vi tycker så olika om vilka bilar som är bäst så skulle det vara intressant att höra Janne eller Eje ranka bilarna för de är säkert mer objektiva än vi. Jag är tveksam till att Merccan hamnar före lotusen.

Min rang är nog,
Maclaren
Redbull
Ferrari, väldigt nära efter
Lotus
Merceders
Sen sticker Sauber upp ibland pga att däckslitaget är bra där.
Vad är din?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Krassegrand- visst har du rätt i att i F1 handlar mycket om att vara med och bygga ett team som blir bra och gör en snabb bil, ingen WDC har väl vunnit i en dålig bil så vitt jag vet.

Kombinationen , Brawn, Byrne, Todt och schumacher är väl den mest kompletta som skådats i F1 på många år. Kanske kommer aldrig någon kombination bli så bra igen.
PerP

Inlägg av PerP »

Det är olika över olika lopp, men något skulle säga ungefär såhär:
McLaren
Red Bull
Mercedes, Williams, Ferrari
Lotus
Sauber
Force India
Torro Rosso
Caterham
Marussia
HRT

Vem som är trea är särskilt ändras från race till race. Ibland har Williams den bästa bilen av alla, och ibland så är det Mercedes och ibland Ferrari.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 90585.html

Oavsett vad du, jag eller någon annan av oss här inne tycker så verkar iaf Schumi vara högt rankad av de andra förarna och killen som alla velat slå och de andra förarna borde ju ha bättre koll än oss kan man ju tycka.

Ja på vissa banor kan det ju skifta lite vilket team som är bäst.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

LuckyStrike1 skrev:"Schumacher var med och byggde en fantastisk bil" ... lika kul varje gång. Varför har han inte gjort det hos Mercedes i så fall ...
Jag tror inte att han har varit lika engagerad i sin comeback som han var när han var hos Ferrari.
Jag tror dessutom att när han slutade så var det tills stor del för att han inte längre ta hem ett nytt VM varje år som Han hade blivit van att göra under 5 år.
Jag har aldrig tyckt om honom som förare eller tävlingsmänniska (fuskare) men jag kan inte ta ifrån honom hans i övrigt stora roll hos Ferrari.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror inte att han har varit lika engagerad i sin comeback som han var när han var hos Ferrari.
Jag tror dessutom att när han slutade så var det tills stor del för att han inte längre ta hem ett nytt VM varje år som Han hade blivit van att göra under 5 år.
Jag har aldrig tyckt om honom som förare eller tävlingsmänniska (fuskare) men jag kan inte ta ifrån honom hans i övrigt stora roll hos Ferrari.
:up:
PerP

Inlägg av PerP »

Klart att andra F1-förare slickar röv. Svårt att kritisera en med sådan meriter.

Svårt att veta exakt vad Schumi gjorde hos Ferrari.
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Det här påståendet om att Mercedes-bilen skulle vara bättre än Ferrarin har ju verkligen inget med verkligheten att göra. Ferrari vill gärna få oss att tro att deras bil bara är fjärde eller femte snabbast, och att Alonso hela tiden överpresterar. Ok, i viss mån får han kanske bilen att se lite bättre ut än vad den är, men framför allt är det ju Massa som får den att se betydligt sämre ut än vad den är. Alonso leder VM med 29 poäng. Inte fasiken skulle någon leda mästerskapet med en så pass stor marginal i en bil som bara är fjärde eller femte bäst, oberoende av hur mycket talang/tur man har. Ferrarin ligger precis där den förtjänar i konstruktörsmästerskapet, på tredje plats. Red Bull och McLaren har snabbare bilar, men sett ur en tillförlitlighetssynvinkel har Ferrari t.o.m. den bästa bilen.
Crazy F1 skrev:
05 var ju bilen ingen höjdare för Ferrari och framför allt däcken funkade inte alls och ändå lyckades schumi ta en 3e plats i vm pga av förarskicklighet, just samma typ av förarskicklighet som Alonso har.
Ett litet påpekande bara. Den placeringen fick ju Schumacher mest p.g.a. av att Michelin-stallen inte körde i USA. :wink:

I övrigt håller jag helt med Krassegrand. Jag har aldrig varit något Schumi-fan, tvärtom, men man kan inte förneka att hans insatser i Ferrari och hans förmåga att leda stallet var något som saknar motstycke i F1-historien.

Den här diskussionen om vem som har varit bäst/sämst av Schumacher och Massa är rätt ointressant. Vi kan väl nöja oss med att konstatera att de båda är de största flopparna från de 2-3 senaste säsongerna, och att Massa borde göra Schumacher sällskap på pensionärshemmet. :D
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag skriver under på allt i det mailet Zwonk :up: :up:
Bortsett från att schumacher är den största floppen .....fast jag har inte bestämt mig riktigt när jag tänker efter eftersom han har högre krav på sig att prestera än vad de andra har/haft så kanske man får säga att det ändå är en flopp fast i år vetifan om jag tycker att det bara varit hans fel eftersom tillförlitligheten har varit kass för honom.