MONACOS GP 2012 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 20
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Gro hade inte mycket att säga till om bilen gled åt vänster vare sig han ville eller ej. När väl Alonsos bakdäck träffade så gled han direkt in i MS, det borde ha gått en bit över 100 med full acceleration så efter en smäll på framhjulet är man nog glad om man är kvar på banan.Crazy F1 skrev:Men på bild två så ser du ändå att han har mycket plats till alonso så han hade kunnat lämna plats på yttern ändå om han hade haft lite mindre panik. Men jag fattar vad du menar.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det är en rejsincident där Alonso försöker ta sig om Hamilton, och Grosjean försöker ta sig om Alonso och ytterst är Schumi som försöker ta sig om Grosjean. Lägg till en bana som smalnar av så blir resultatet att en åker in i räcket. Resultatet är ju dessutom att Grosjean råkade mest illa ut, trots att han inte var mer felande än någon annan.
Man kan inte kräva av en förare att han ska låta bli att försöka ta sig upp i fältet i starten. Tycker man att Grosjean skulle ha hållit undan kan man lika gärna säga att Schumi skulle backat av. Men alla vill framåt och då blir det såhär ibland.
En bränsleledning som slutar fungera är då mer frustrerande än ett par tappade placeringar i starten, kan jag tycka.
Man kan inte kräva av en förare att han ska låta bli att försöka ta sig upp i fältet i starten. Tycker man att Grosjean skulle ha hållit undan kan man lika gärna säga att Schumi skulle backat av. Men alla vill framåt och då blir det såhär ibland.
En bränsleledning som slutar fungera är då mer frustrerande än ett par tappade placeringar i starten, kan jag tycka.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Sen måste man ju väga in skillnaden i både rutin och hormonproduktion om man måste döma någon i detta fall.Jögga skrev:Man kan inte kräva av en förare att han ska låta bli att försöka ta sig upp i fältet i starten. Tycker man att Grosjean skulle ha hållit undan kan man lika gärna säga att Schumi skulle backat av. Men alla vill framåt och då blir det såhär ibland.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
http://www.f1bb.se/bbs/index.php?/topic ... e__st__520
Kolla länken, den som säger att Alonso inte lämna plats....och den som säger att ms kunde backa undan....lite svårt när man är så långt uppe.
Gå ner lite på sidan. Kolla att ALO tittar i backspegeln medan Roman har noll koll.
Kolla länken, den som säger att Alonso inte lämna plats....och den som säger att ms kunde backa undan....lite svårt när man är så långt uppe.
Gå ner lite på sidan. Kolla att ALO tittar i backspegeln medan Roman har noll koll.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Romain har inte noll koll. Det ser man tydligt på länken.
Det är en helt vanlig startincident i Monaco. Det är trångt mot första kurvan och ont om plats. Romain håller nog koll där han behöver hålla koll, vilka som är på hans insidan inför den kommande högerkurvan för det är dit han ska svänga.
Det är en helt vanlig startincident i Monaco. Det är trångt mot första kurvan och ont om plats. Romain håller nog koll där han behöver hålla koll, vilka som är på hans insidan inför den kommande högerkurvan för det är dit han ska svänga.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Men hallå, den bilden är ju tagen efter att Grosjeans och Alonsos hjul var ihop. Grosjean har redan kastats ut åt vänster, vilket förklarar avståndet mellan bilarna, och det är väl rätt naturligt att Alonso slänger en blick i backspegeln för att kolla vad det var han slog i.Crazy F1 skrev:http://www.f1bb.se/bbs/index.php?/topic ... e__st__520
Kolla länken, den som säger att Alonso inte lämna plats....och den som säger att ms kunde backa undan....lite svårt när man är så långt uppe.
Gå ner lite på sidan. Kolla att ALO tittar i backspegeln medan Roman har noll koll.
Sedan kan man fråga sig hur länge Schumacher hade tänkt ligga kvar ute vid räcket. Det brukar vara ganska dumt att ligga därute. Såhär gick det i sprintrejset i GP2: http://youtu.be/xCte8-m-Xqg?t=2m13s
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Eller för att det är ett Mercedes forum.
Vi Kimi-fans har också ett eget forum.
http://www.kimiraikkonen.com/forum/
Jörgen
Vi Kimi-fans har också ett eget forum.
http://www.kimiraikkonen.com/forum/
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
f1bb är avfällingar härifrån i kombination med de känsliga värmlänningarna som tröttnat på finntjafs i kombination med de konflikträdda från daily f1 osv.
Tänka sig att det var detta som kallades [Schumacherfans] paradise. Nu håller de till på bakgatorna (läs f1bb)i stället med rätta.
Tänka sig att det var detta som kallades [Schumacherfans] paradise. Nu håller de till på bakgatorna (läs f1bb)i stället med rätta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Man måste inte alltid döma någon, det var en rejsincident. Alla förare gjorde vad dom kunde för att ta sig upp i fältet på en bana med sparsamt med utrymme och då går det så här ibland. Inte helt ovanligt i Monaco faktiskt.PC: skrev:Sen måste man ju väga in skillnaden i både rutin och hormonproduktion om man måste döma någon i detta fall.Jögga skrev:Man kan inte kräva av en förare att han ska låta bli att försöka ta sig upp i fältet i starten. Tycker man att Grosjean skulle ha hållit undan kan man lika gärna säga att Schumi skulle backat av. Men alla vill framåt och då blir det såhär ibland.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker att åsikterna där sprider sig lika mycket som här.
Absolut Jögga, det var en raceincident jag reagerar bara för att jag tycker att liknande situationer gett bestraffningar innan. Jag tycker nämligen att domarna blandas in alltför mycket i dagens F1 och jag tycker även att domarna är inkonsekventa.
Absolut Jögga, det var en raceincident jag reagerar bara för att jag tycker att liknande situationer gett bestraffningar innan. Jag tycker nämligen att domarna blandas in alltför mycket i dagens F1 och jag tycker även att domarna är inkonsekventa.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kan du nämna någon eller några av de tidigare situationer som är likadana som denna som gett bestraffning? Jag kan inte komma på en enda så här rakt ur minnetCrazy F1 skrev:Jag tycker att åsikterna där sprider sig lika mycket som här.
Absolut Jögga, det var en raceincident jag reagerar bara för att jag tycker att liknande situationer gett bestraffningar innan. Jag tycker nämligen att domarna blandas in alltför mycket i dagens F1 och jag tycker även att domarna är inkonsekventa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är väl inte alls liknande situationer. Förstår varför du är så upprörd över Monaco men rent regelmässigt och bestraffningsmässigt var det inga konstigheter med den starten jämfört med andra incidenter i F1, bestraffningsfria och bestraffade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det där är också lite lustigt. Hur kan man få det här till en prejning? http://youtu.be/iWhombBltrI Rosberg täcker upp på innern så fort han bara kan. Alonso är bakom – inte ens framvingen är i höjd med Merceden – och det är han själv som väljer att köra utanför banan för att inte tappa fart. Hade det varit gräs eller grus där hade han hållit sig på banan. Rosberg har all rätt i världen att byta spår i det läget, men ändå blir folk på diverse forum skogstokiga över en prejning som inte existerar. Jag börjar ge upp hoppet om mänskligheten.Crazy F1 skrev:Jo när Nico prejar två av banan och inte får någon bestraffning medan andra förare som prejar folk av banan typ 2010 får bestraffningar.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Du missade totalt min poäng...Jögga skrev:Man måste inte alltid döma någon, det var en rejsincident. Alla förare gjorde vad dom kunde för att ta sig upp i fältet på en bana med sparsamt med utrymme och då går det så här ibland. Inte helt ovanligt i Monaco faktiskt.PC: skrev:Sen måste man ju väga in skillnaden i både rutin och hormonproduktion om man måste döma någon i detta fall.Jögga skrev:Man kan inte kräva av en förare att han ska låta bli att försöka ta sig upp i fältet i starten. Tycker man att Grosjean skulle ha hållit undan kan man lika gärna säga att Schumi skulle backat av. Men alla vill framåt och då blir det såhär ibland.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Nej det är inte exakta situationer jag menar bara att jag tycker att det finns situationer där man(jag) kan tycka att det kan vara på sin plats med en bestraffning och det inte blir det och att det finns situationer där det absolut inte borde vara en bestraffning men det blir det. Jag vet ju en del saker som hamilton gjorde för något år sedan och även incidenten med MS förra året t. ex då han blev bestraffad för en sak som funktionärerna ställt till med. . . Jag är personligen inte alls för bestraffningar om det inte är RIKTIGT grova övertramp. Sen så tycker jag även att det känns som att bestraffas om det blir en olycka och inte om det undviks olycka men saken som skett innan är "ful".
Jag är t.ex övertygad om att det hade blivit bestraffning om Rosberg och Ham/Alo smält som ett exempel men eftersom det inte blev det så klara sig Nico.
Jag har inte riktigt tid att leta upp fler exempel men jag vet att jag reagerat på en del saker de senaste tre åren.
Jag är t.ex övertygad om att det hade blivit bestraffning om Rosberg och Ham/Alo smält som ett exempel men eftersom det inte blev det så klara sig Nico.
Jag har inte riktigt tid att leta upp fler exempel men jag vet att jag reagerat på en del saker de senaste tre åren.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Inte bara Schumi tycker det gått för långt med VM i "däcks_nursing"
Citat Alonso:
"It doesn't matter the talent, it doesn't matter the team, the performance - it's like a lottery. What you achieve in Formula One is not by chance. We need to make clear that if you win a race, it's because you did something better. And I don't think at the moment that this is clear for everybody."
Även Webber har uttalat liknande..
Citat Alonso:
"It doesn't matter the talent, it doesn't matter the team, the performance - it's like a lottery. What you achieve in Formula One is not by chance. We need to make clear that if you win a race, it's because you did something better. And I don't think at the moment that this is clear for everybody."
Även Webber har uttalat liknande..
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det där var väl lite vantolkat? Alonso säger inte att det är som ett lotteri. Han säger att det kan se så ut – och att det därför måste tydliggöras för publiken att man inte kan skörda framgångar i F1 av en tillfällighet och att det fortfarande är de bästa stallen, förarna och strategierna som tar hem segrarna.Lenny skrev:Inte bara Schumi tycker det gått för långt med VM i "däcks_nursing"
Citat Alonso:
"It doesn't matter the talent, it doesn't matter the team, the performance - it's like a lottery. What you achieve in Formula One is not by chance. We need to make clear that if you win a race, it's because you did something better. And I don't think at the moment that this is clear for everybody."
Även Webber har uttalat liknande..
Här finns intervjusnutten på film:
http://edition.cnn.com/2012/05/31/sport ... index.html
"On the other hand we can lose credibility. We cannot lose that the best teams, the best drivers, the best strategies win the races, because at the moment from the outside it seems that in every race anyone can win. It doesn't matter the talent, it doesn't matter the team, the performance -- it's like a lottery. What you achieve in Formula One is not by chance. We need to make clear that if you win a race, it's because you did something better. And I don't think at the moment that this is clear for everybody."
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
Tror att det här med däckens betydelse för resultaten överdrivs en aning. Nog är det ju så att årets bilar är väldigt jämna. Det verkar också som att olika banor och väderförhållanden passar olika team. Den som får allt att fungera för dagen vinner. Samtliga segrare i år har genomfört felfria race och i mina ögon varit värdiga segrare.
Men visst, det ska ju alltid klagas på något. Skulle inte förvåna mig om de som klagar på att det är för många olika segrare i år även satt och gnällde över hur tråkigt det var när Vettel bara vann hela tiden ifjol.
Men visst, det ska ju alltid klagas på något. Skulle inte förvåna mig om de som klagar på att det är för många olika segrare i år även satt och gnällde över hur tråkigt det var när Vettel bara vann hela tiden ifjol.
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45
Zwonk skrev:Tror att det här med däckens betydelse för resultaten överdrivs en aning. Nog är det ju så att årets bilar är väldigt jämna. Det verkar också som att olika banor och väderförhållanden passar olika team. Den som får allt att fungera för dagen vinner. Samtliga segrare i år har genomfört felfria race och i mina ögon varit värdiga segrare.
Men visst, det ska ju alltid klagas på något. Skulle inte förvåna mig om de som klagar på att det är för många olika segrare i år även satt och gnällde över hur tråkigt det var när Vettel bara vann hela tiden ifjol.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Oops! SorryPC: skrev:Du missade totalt min poäng...Jögga skrev:Man måste inte alltid döma någon, det var en rejsincident. Alla förare gjorde vad dom kunde för att ta sig upp i fältet på en bana med sparsamt med utrymme och då går det så här ibland. Inte helt ovanligt i Monaco faktiskt.PC: skrev: Sen måste man ju väga in skillnaden i både rutin och hormonproduktion om man måste döma någon i detta fall.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det är ju ett problem även om det inte är ett problem, om du förstår hur jag menar. Det kanske inte är det lotteri det framstår som i TV, men när vi har förare som hävdar att dom inte kan pressa tillräckligt och att däcken är för kortlivade blir det ett problem om publiken uppfattar det så.Zwonk skrev:Tror att det här med däckens betydelse för resultaten överdrivs en aning. Nog är det ju så att årets bilar är väldigt jämna. Det verkar också som att olika banor och väderförhållanden passar olika team. Den som får allt att fungera för dagen vinner. Samtliga segrare i år har genomfört felfria race och i mina ögon varit värdiga segrare.
Men visst, det ska ju alltid klagas på något. Skulle inte förvåna mig om de som klagar på att det är för många olika segrare i år även satt och gnällde över hur tråkigt det var när Vettel bara vann hela tiden ifjol.
Men visst, det är lika för alla och hela den biten. Men även stallens ingengörer har svårt att veta hur dom ska optimera bilen för att däcken ska funka. Ena helgen klockrent, nästa bottennapp utan att dom kan förklara varför. Och den bil som går som tåget vid 32 grader i banan kan ohjälpligt halka efter om temperaturen sjunker till 30.
Däremot håller jag med om att det är mer spänning i år, åtminstone så länge Alonso leder