Så länge skadade delar ersätts av delar av samma specifikation så får man byta utan att behöva starta från depån.Krassegrand skrev:Vilka regler är det som gäller mellan kval och start? Jag tänker på Massas bil som behöver lite justeringar för att starta idag.
Beror det på reglerna att han använder den nya mindre lyckade framvingen? Eller den kanske inte är så misslyckad ändå?
Jörgen
INDIENS GP 2011 - BUDDH INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 17 av 19
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Felipes problem är att han bara klarar av att åka idealspår. Att han blir "påkörd" av Lewis beror på att han öppnar dörren istället för att ta ett defensivt spår. Vore han det minsta smart så tajtade han till sitt spår med en halvmeter, speciellt när han vet att han har Lewis i växellådan...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
Han har ingen ratt heller då?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Knappast påkörd bakifrån. Som sagt det är en parodi detta. Båda två hader kunnat undvika dagens krasch, Hamilton genom att ta det lite lugnare och Massa genom att ge Lewis plats, en solklar race-incident som båda får ta på sig.
I was misled and that is the way it went
-
Behöver man ta särskild hänsyn till att det är Lewis och ingen annan som försöker komma om? Vad beror det på?PC: skrev:Felipes problem är att han bara klarar av att åka idealspår. Att han blir "påkörd" av Lewis beror på att han öppnar dörren istället för att ta ett defensivt spår. Vore han det minsta smart så tajtade han till sitt spår med en halvmeter, speciellt när han vet att han har Lewis i växellådan...
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-
Den sekvens av kurvor som Massa och Hamilton körde ihop i kallades flera gånger av DC och MB (BBC) för den sektion där det är en bil åt gången som gäller. Lewis var framme och kikade minst en gång tidigare men insåg (som det verkade då) att det inte skulle gå. Sen försökte han ändå; och nu borde han veta att det verkligen inte går. Om det bara finns plats för en bil så kan man inte komma om utan att knuffa den andre bilen av banan!Cheever skrev:Han har ingen ratt heller då?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Knappast påkörd bakifrån. Som sagt det är en parodi detta. Båda två hader kunnat undvika dagens krasch, Hamilton genom att ta det lite lugnare och Massa genom att ge Lewis plats, en solklar race-incident som båda får ta på sig.
Jörgen
-
Kan bara hålla med er ovanför, båda klantar till det ordentligt. Masa kunnde bromsat eller täckt upp tidigare, Hamilton var ju nästan helt jämsides ett tag. Sen så kan man ju diskutera om det är ett lämpligt ställe att köra om på...
Sen får man väl säga att Massa inte har så bra koll på banan direkt...Han är ju den enda som kört sönder sin hjulupphängning och inte bara en gång....
PERP skrev:
Sen får man väl säga att Massa inte har så bra koll på banan direkt...Han är ju den enda som kört sönder sin hjulupphängning och inte bara en gång....
PERP skrev:
Japp han visar idag att han är bättre än Rosberg. Killen startar 4 platser bakom och är inblandad i en batalj vid första stoppet som gör att han hamnar 6 sek bakom, ändå lyckas han ta sig tillbaka och hamna framför i slutet. De senaste 8 loppen har Schumi varit före Rosberg vartenda gång(om man inte räknar de lopp som MS brutit). Så jag skulle vilja säga att tendensen är rätt tydlig. Sen är det väl ingen tvekan om att MS är för dålig på att kvala men det verkar inte spela någon roll då killen startar som en dragracebilSchumachers prestation idag visar ju tydligt att de som säger att han är på samma nivå som Nico är rejält naiv.
-
-
-
Vet någon hur många lopp vettel vunnit föresten? Schumi har väl rekordet med 13 tror jag men då körde man väl bara 16 lopp det året. Vettel bör väl kunna slå det i år.
Men jag vetifan om jag tycker det är rätt att straffa Massa för saken, jag tycker återigen att domarna är inne och petar för mycket!
Men jag vetifan om jag tycker det är rätt att straffa Massa för saken, jag tycker återigen att domarna är inne och petar för mycket!
-
Han kan ju inte försvara sig utan att krocka..Alla andra förare har bataljer och bägge förarna kan fortsätta tävla..När Massa är med i bilden så slutar det alltid i tårar för han själv.... Sen att han kanske är oskyldig ibland så är han själv bidragande fakter till det....Krassegrand skrev:Det låter på Er som att när Hamilton kommer ifatt Massa så ska Massa bara släppa fram Hamilton! Får inte Massa försvara sig?PC: skrev:Bakifrån...?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Jörgen
Han lyckades att köra sönder bilen 2 ggr själv denna helgen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
Dom släppte iallafall alla olycker första varvet.Crazy F1 skrev:Vet någon hur många lopp vettel vunnit föresten? Schumi har väl rekordet med 13 tror jag men då körde man väl bara 16 lopp det året. Vettel bör väl kunna slå det i år.
FIA = Ferrari International Assistance
-
11 i år och 21 totalt.Crazy F1 skrev:Vet någon hur många lopp vettel vunnit föresten? Schumi har väl rekordet med 13 tror jag men då körde man väl bara 16 lopp det året. Vettel bör väl kunna slå det i år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Det ligger något i det!olag skrev:Han kan ju inte försvara sig utan att krocka..Alla andra förare har bataljer och bägge förarna kan fortsätta tävla..När Massa är med i bilden så slutar det alltid i tårar för han själv....
Ja det är rätt dåligt!olag skrev:Han lyckades att köra sönder bilen 2 ggr själv denna helgen.
Jörgen
-
Problemet med Felipe är att han INTE försvarar sig, han fortsätter att åka idealspår och öppnar upp på insidan. En racer kan bara inte motstå en sån invit, Lewis Hamilton minst av alla...Krassegrand skrev:Det låter på Er som att när Hamilton kommer ifatt Massa så ska Massa bara släppa fram Hamilton! Får inte Massa försvara sig?PC: skrev:Bakifrån...?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Jörgen
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Precisolag skrev: Han kan ju inte försvara sig utan att krocka..Alla andra förare har bataljer och bägge förarna kan fortsätta tävla..När Massa är med i bilden så slutar det alltid i tårar för han själv.... Sen att han kanske är oskyldig ibland så är han själv bidragande fakter till det....
Han lyckades att köra sönder bilen 2 ggr själv denna helgen.
I was misled and that is the way it went
-
-
Motsatsen till att bli påkörd framifrån.PC: skrev:Bakifrån...?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Jag tycker att Hamilton gjorde ett helt vansinnigt omkörningsförsök – i den kurvan kan man inte bara stoppa in nosen och förvänta sig att föraren framför ska tvärnita eller försvinna ut i periferin. Det kan man inte göra i Degner 1 på Suzuka eller kurva 7 på Sepang heller. Om man vill köra om i sådana kurvor, snabba vinklar där ingen förväntar sig några omkörningsförsök och där det är helt avgörande att pricka apex för att inte missa efterföljande kurva helt och hållet, då får man fanimej se till att ta sig upp jämsides och lite till redan innan det är dags att börja svänga. Helst ska man tuta lite också. Och allra helst ska helgens domarteam avgå för att de bestraffade Massa.
-
-
Nej. Vad nu det har med saken att göra.Crazy F1 skrev:Jag menar inget, jag ställde en fråga. Okej då ska jag uttrycka mig tydligare....Är han känd för att vara klen ute på banan?
-
Och jag försökte bara vara rolig...Crazy F1 skrev:Jag menar inget, jag ställde en fråga. Okej då ska jag uttrycka mig tydligare....Är han känd för att vara klen ute på banan?
Men jag vet inte om det handlar om att vara eller inte vara klen eller en mes. Om Massa hade släppt förbi Hamilton hade han snarare varit dum.
-
Haha så här är det ibland med Ironi, hur många gånger har man inte fått ett sms och misstolkat innerbörden Det är farligt att skriva saker hehe.
Jo det är sant men han borde kanske markerat lite tidigare att han hade koll på att Hamilton låg på innern för då hade nog inte Hamilton vågat satsa där.
Jag undrar vad domarna grundar sitt straff på om jag ska vara ärlig, är det för att de tycker att Hamilton var så högt uppe och inte hade någon plats att ta vägen kanske?
LS det har att göra med att om han nu är det så kanske han skulle släppt förbi honom lite lättare, det finns ju vissa förare som är tuffare och andra som är snällare ute på banan. . .
Jo det är sant men han borde kanske markerat lite tidigare att han hade koll på att Hamilton låg på innern för då hade nog inte Hamilton vågat satsa där.
Jag undrar vad domarna grundar sitt straff på om jag ska vara ärlig, är det för att de tycker att Hamilton var så högt uppe och inte hade någon plats att ta vägen kanske?
LS det har att göra med att om han nu är det så kanske han skulle släppt förbi honom lite lättare, det finns ju vissa förare som är tuffare och andra som är snällare ute på banan. . .
-
Hade Massa gjort det hade han skjutit sig själv i foten och talat om för alla att om man bara sticker in nosen på Massa så viker han undan och släpper förbi en ...
I slutändan var det en raceincident som jag tycker båda för ta skulden på sig, båda klantade sig var och en på sitt sätt
I slutändan var det en raceincident som jag tycker båda för ta skulden på sig, båda klantade sig var och en på sitt sätt
-
På vilket sätt klantade sig Massa då? Vad kunde han ha gjort annorlunda? Min enda erfarenhet av rejsing är från tv-spelsvärlden, så jag ska kanske inte låta alltför bergsäker även om jag tycker det är solklart att det inte går att köra om i den kurvan på det sättet.LuckyStrike1 skrev:I slutändan var det en raceincident som jag tycker båda för ta skulden på sig, båda klantade sig var och en på sitt sätt
-
Dels klantade han sig genom att öppna dörren för Hamilton och sen sätta sig i en situation där han närmast var tvungen att styra in i Hamilton. Han släppte in Hamilton i situationen.
Sen går det ju att köra om i den kurvan. Går det att köra om i 130R går det att köra om i den där kurvan.
Till syvende och sist känns det som en raceincident. Båda förarna missbedömde situationen.
Sen går det ju att köra om i den kurvan. Går det att köra om i 130R går det att köra om i den där kurvan.
Till syvende och sist känns det som en raceincident. Båda förarna missbedömde situationen.
-
Tänkte säga att man måste ligga jämsides om det ska funka, men här demonstrerar dagens assisterande domare Johnny Herbert att det inte alls är nödvändigt.LuckyStrike1 skrev:Sen går det ju att köra om i den kurvan. Går det att köra om i 130R går det att köra om i den där kurvan.
http://www.youtube.com/watch?v=VLp9Au9aqjM#t=130s
-
ANFRAN skrev:Motsatsen till att bli påkörd framifrån.PC: skrev:Bakifrån...?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Jag tycker att Hamilton gjorde ett helt vansinnigt omkörningsförsök – i den kurvan kan man inte bara stoppa in nosen och förvänta sig att föraren framför ska tvärnita eller försvinna ut i periferin. Det kan man inte göra i Degner 1 på Suzuka eller kurva 7 på Sepang heller. Om man vill köra om i sådana kurvor, snabba vinklar där ingen förväntar sig några omkörningsförsök och där det är helt avgörande att pricka apex för att inte missa efterföljande kurva helt och hållet, då får man fanimej se till att ta sig upp jämsides och lite till redan innan det är dags att börja svänga. Helst ska man tuta lite också. Och allra helst ska helgens domarteam avgå för att de bestraffade Massa.
-
-
Ok att de inte ger Hamilton straff denna gång, kan ju bli tjatigt, men Massa har väl för tusan inte gjort fler fel än att finnas till. Vad ska Massa göra tycker domarna?
Blir ju lagom roligt om alla förare börjar använda sina medtävlande som bromsklossar. Varför en bry sig om att försöka passera bredvid någon när du bara kan köra in rakt i sidan på honom. Och stackarn dessutom sen får ett straff.
Blir ju lagom roligt om alla förare börjar använda sina medtävlande som bromsklossar. Varför en bry sig om att försöka passera bredvid någon när du bara kan köra in rakt i sidan på honom. Och stackarn dessutom sen får ett straff.
-
-
-
Jag hartänkt på vad Eddie Irvine sa och jag håller inte med. Innan Massa svängde in var Lewis så långt till vänster att massa inte kan ha sett honom och därför inte visste hur mycket han bromsade.
Jörgen
Silverkatten skrev:...och ge Hamilton en radiobil så att han kan köra in i alla utan att något går sönder.
Jörgen
-
Fråga? Hur mycket fäste tror du att det finns utanför idealspåret? Åtminstone jag har sett bil efter bil som missar idealspåret en aning i den kurvan för att ohjälpligt hamna långt utanför banan.Cheever skrev:Han har ingen ratt heller då?Krassegrand skrev:Det hjälper inte så mycket att bromsa när man blir påkörd bakifrån!
Jag tror i ärlighetens namn inte att Hamilton skulle kunnat hålla sig från kontakt innanför Massa heller, förutsatt att Massa hållt sig inom vita linjerna.
Det var ett försök dömt att misslyckas, men det fick ju Hamilton plikta för resten av loppet. Grattis, tur du hade rätten på din sida
-
-
Tiita vad dom hittat på nu.
Det snackas om att det är Ferrari som lagt beslag på den framvinge som Mark Webber förlorade på Monza. Red Bull fick aldrig tillbaka den och den flexande framvinge som Ferrari testade i helgen sägs vara ett försök att kopiera Red Bulls lösning.
Adrian Newey skämtade redan för någon månad sedan om att framvingen nog var i Maranello, nu är det fler som är inne på samma tanke.
Adrian Newey skämtade redan för någon månad sedan om att framvingen nog var i Maranello, nu är det fler som är inne på samma tanke.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
-
Jo RBR-vingen fladdrade i början av året på testerna på rakorna men det svåra är(Aerodynamiksexperter som anses dom bästa rår knappt på problematiken i detta)att få flexen att funka i snabba kurvor där farten är över 110-120blås(aerodyn behövs ej under 120kmH)samtidigt få den stabil över 300knyck på rakorna.Det anses som Magi att RBK tydligen nästan lyckats med detta som övriga jobbar med och har forskat i 60år snart.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.