BELGIENS GP 2011 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:
Nisse skrev: Som Brawn lyckades väl stallet hyffsat. :roll:
En svala gör ingen sommar. :roll:
Nej men en VM-titel, inte illa pinkat av en träsvala.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev: Men det var Ferraris ledning och Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne, Nigel Stepney och Marlboros och Fiats oändliga resurser och Bridgestones specialdäck som var de som gjorde det.

Jean Todt framför allt tycker jag man kan hypa.

Vänta nu... Vad är det du säger?
[retorisk fråga] Var det inte Skummis förtjänst alltihopa?[/retorisk fråga]
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:
Jag tror inte ett dugg på en ensam välgörare som likt Messias kommer in i teamet, svingar sitt trollspö och vips så har en snabb bil skapats.
Du är i minoritet, det där var precis vad de allra flesta trodde skulle ske med Mercedes för något år sedan.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Nisse skrev:Har något svagt minne av att den gode "[Schumacher]" avverkade en och annan testkilometer med bilen också. :idea:
Slog en blick på år 2000, och faktum är att Rubens testade mer än Schumi :)
Men dom fick ihop 35 336 testkilometer under säsongen, 2003 blev det hela 57 007 km. Kan möjligen ha med saken att göra ;)
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

LuckyStrike1 skrev: Jag tror inte det är där problemet ligger, hos en enskild person.

BAR - Honda - Brawn - Mercedes har alltid haft de här problemen sedan stallet bildades 1999.

Uppenbarligen kvarstår det även efter att han som av sina fans kallades för "världens bästa bilutvecklare" kom till teamet. Tror det säger en del om hur överdriven Schumachers roll som bilutvecklare hos Ferrari var ...
Oavsett hur bra feedback MS och Rosberg än kan komma med så kräver det att ingengörerna kan omsätta det i praktiken, och jag tror inte heller på någon messias. Ska man tro stallet så är MS magisk när det gäller feedback, men å andra sidan vill dom väl hålla fanan högt så länge det går.

Däremot kan ett nytt par ögon och en hjärna med andra erfarenheter hitta andra lösningar och se problemen på ett annat sätt. Nån "magic wand"-lösning finns inte.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Intressant, nä testandet är väl inte allt men visst hjälper det speciellt då man varit borta länge. Det är mycket möjligt att feed-backen är bra men om inte ingenjörerna är tillräckligt bra så är det kanske svårt att få det att funka i praktiken. Men det är ju paketet som ska stämma och jag tror att föraren har en viktig funktion att fylla i det och visst sjutton byggde Ferrari bra bilar de åren men jag tycker inte att de var så överlägsna som det vill göra gällande. 02 absolut! 00 var det väl inte en överlägsenbil utan den var väl snarare likvärdig med Maclaren. 03 liksaså 04 var det ju bra som fan fast bara i MS händer....06 bra sista halvan, dålig första.....05ja då gick det ingen vidare men då var ju även däcken det största problemet ändå blev ju MS 3a i vm och var mer överlägsen sin teamkollega det året än de åren bilen varit bra så något bra måste ju karln gjort de säsongerna. Sen är det ju rätt uppenbart att det inte stämmer lika bra längre.

Men LS jag tror inte heller på turen, en förare har inte turen att sitta i en superbil år efter år, han förtjänar väl platsen får man hoppas, det fanns ju en anledning till varför han kom till Ferrari och det fanns ju en anledning till varför Benetton ville ha över honom från Jordan efter en tävling...och jag tror inte det enbart berodde på sponsorpengar.

Sen har du kanske en poäng i att Schumis betydelse för bilbyggandet var lite mindre än vad jag och många andra trott innan.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Att Schumi fått stämpeln att vara en jäkel på att utveckla bilar har väl att göra med fans, media och att föraren är den som får både ris och ros beroende på resultat. Han är säkert bra på att lämna feedback, och med sju titlar är det uppenbart att han vet vad han gör, men som jag skrev gäller det ju att den som tar emot informationen förstår vad han efterfrågar.

Rory var en jäkel på att designa bilar, Ross är strateg av rang och Todt får väl anses vara en av de bättre stallcheferna. Dessutom hade dom rätt folk under sig och en förare som under sina glansdagar körde skjortan av de flesta. Bridgestones skräddarsydda däck är inte heller att förglömma.

Det var lite som USAs dreamteam i basket 1992, och det har inte Mercedes.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Well written...paktetet var helt otroligt bra de åren, de hade alla ingredienserna i tårtan så att säga.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Tänk om de hade en förare i teamet som var duktig på att leda team och utveckla en F1-bil och hade stor erfarenhet av det, då hade det varit en annan sak ....
Crazy F1 skrev:de har ju det....eller de borde ju ha det iaf men maby hes lost it och Nico har inte kvaliteten helt enkelt...
Det är svårt med ironi... :D
Keep on Boppin´
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

ja du eller skadeglädje...
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Jögga skrev:Slog en blick på år 2000, och faktum är att Rubens testade mer än Schumi :)
Där har vi det! Det är egentligen Rubens som är världens bästa bilutvecklare! Han var ju även med och utvecklade Brawn-bilen. :up: :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

:D Ja och rubens har ju verkligen varit en ikon inom sporten...
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Tror det är så enkelt att Schumacher är en "arbetshäst" och behöver många, många test mil både för att lyckas med sig själv och med bilen. I det här reglementet så är inte testvilja den största tillgången...

Och det föredetta BAR stallet är väl som de alltid har varit... finns nog något inbyggt i väggarna. För nu har de ju kompetensen på den högre nivån i stallet. Tror faktiskt att det finns en företagskultur där som inte är bra, och såna är svåra att utrota. Kraftiga om organiseringar brukar vara bra iofs, flytta runt alla så att den inoffeciella organistationen bryts sönder... eller nått.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Ja, Tyrell hade ju sina glansdagar på tidigt sjuttiotal med sir Jackie Stewart i spetsen ;)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Silverkatten: Jag läste en gammal artikel i F1news för många år sedan och där stod det att Schumacher var just som du säger en träningsmänniska som inte lämnar något åt slumpen och som förbereder sig minutiöst genom träning och i detta fall då genom testande så det kan säkert ligga något i det du säger. Testförbud plus ålder och ett avbräck på tre år har väl gjort att han gått från en toppförare till en "bra förare".
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Crazy F1 skrev:Silverkatten: Jag läste en gammal artikel i F1news för många år sedan och där stod det att Schumacher var just som du säger en träningsmänniska som inte lämnar något åt slumpen och som förbereder sig minutiöst genom träning och i detta fall då genom testande så det kan säkert ligga något i det du säger. Testförbud plus ålder och ett avbräck på tre år har väl gjort att han gått från en toppförare till en "bra förare".
Det var kanske att ta i "bra förare" ?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev: han gått från en toppförare till en "bra förare".
Vete sjutton om man normalt skulle kalla en förare för "bra förare" som jämför med sin teamkamrat på det sättet Schumacher gjort sedan förra säsongen ...

Om Schumacher vore en rookie som debuterade i F1 2010 skulle han nog inte kallats för "bra förare" med de resultat han har skrapat ihop
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jaså vad skulle du vilja kalla det för?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Medelmåttig.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej men då får du kalla Massa, Webber, Button etc för medelmåttor också.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Crazy F1 skrev:Okej men då får du kalla Massa, Webber, Button etc för medelmåttor också.
Härligt att se att du tycker Rosberg håller samma klass som Alonso, Vettel och Hamilton :up:
Jag själv klassar visserligen Nico högt, men skulle gärna vilja se honom i ett toppstall med bra resultat först :)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 3470413.ab

Han fortsätter.

Nej jag måste nog erkänna att jag håller Alonso högre men det är ju lättare att hålla förare som högt då de presterar och hamnar på pallen, det är väl knappast någon som håller någon av de som kör i bottenstallen som några superförare. När de däremot hamnar i en bra bil så "blir de ju helt plötsligt" bättre.
Skulle Nico sitta i en RB är jag helt övertygad om att han skulle göra ett minst lika bra troligtvis bättre jobb än Webber dock . . .

Schumi var ju ungefär lika mycket före massa mestadels i racen som alonso är med honom. SÅ antingen har väl massa blivit långsammare eller så är schumi långsammare, det troliga är väl den senare av de bägge.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Okej men då får du kalla Massa, Webber, Button etc för medelmåttor också.
Nja, för utan att ha tittat på deras resp. statistik känns det som de är något närmare sina teamkamrater än vad Schumacher är sin.

Sen vill jag nog påstå att Vettel, Alonso och Hamilton är åtminstone en klass högre än Nico och därmed svårare att rå på än vad det kanske borde vara att rå på Nico.

Nico är ju ännu lite av ett okänt kort vad gäller hur bra han är.

Om vi säger så här. En förare som är teamkamrat med Petrov och är strax efter denna i två säsonger tycker jag nog känns som en sämre förare än Hamiltons teamkamrat så då och då slår Hamilton och när han inte gör det är tätt tätt bakom densamme ....

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kan ligga en poäng i det du säger, jag håller iaf med om att det är svårt att bedöma hur bra Nico är eftersom han inte suttit i någon riktigt bra bil. Däremot är det väl inte helt omöjligt att tro att Nico utvecklats de sista två åren och kanske är snabbare än vad han var innan. En sak måste man ju säga och det är att Nico gör väldigt få misstag jag tror jag läste någonstans att han var den förare i fältet som gjorde minst enskilda förarmisstag i hela fältet(ej var inblandad i incidenter) och det kommer man ju väldigt långt på.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hade Michael Schumacher hetat Cal Pierson och i år gjort sin andra säsong i F1 efter två säsonger i GP2 så hade omdömet om honom nog varit "Hänger inte med Nico, Cal är väl en hyfsad F1-förare men någon blivande storstjärna och världsmästare är han ju inte. Trodde faktiskt han skulle vara bättre efter att kört i GP2"

Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

LuckyStrike1 skrev:Hade Michael Schumacher hetat Cal Pierson och i år gjort sin andra säsong i F1 efter två säsonger i GP2 så hade omdömet om honom nog varit "Hänger inte med Nico, Cal är väl en hyfsad F1-förare men någon blivande storstjärna och världsmästare är han ju inte. Trodde faktiskt han skulle vara bättre efter att kört i GP2"
Säger väl mer om hur svårt det är att bedöma F1-förares kvalitet än hur bra eller dålig Schumacher är. Tror säkert att Schumacher skulle kunna ta hem WM om han satt i en bil med samma kvalite som Red Bull, McLaren eller Ferrari i år. Mercedes är tyvärr inte bättre än 4-8 bil eller så och då blir det svårt.
Kommer ni inte ihåg hur svårt Alonso hade det i Renault när han återvände dit? Han blev visserligen inte slagen av sin stallkamrat där, vilket ju kanske inte var så konstigt ioch med att de var en paydriver.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Silverkatten skrev: Säger väl mer om hur svårt det är att bedöma F1-förares kvalitet än hur bra eller dålig Schumacher är. Tror säkert att Schumacher skulle kunna ta hem WM om han satt i en bil med samma kvalite som Red Bull, McLaren eller Ferrari i år. Mercedes är tyvärr inte bättre än 4-8 bil eller så och då blir det svårt.
Kommer ni inte ihåg hur svårt Alonso hade det i Renault när han återvände dit? Han blev visserligen inte slagen av sin stallkamrat där, vilket ju kanske inte var så konstigt ioch med att de var en paydriver.
Om Schumachers förmågor inte har dalat, måste Rosberg ses som självaste gud bakom ratten eftersom han ständigt slår en 7-faldig mästare.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant Gevalia, men det är väl ingen som tvekar på att schumi inte är riktigt lika snabb som innan och konstigt vore det väl om han var det efter 3 års break och 42 års ålder. Frågan är väl snarare om han är konkurranskraftig med de andra förarna och måttstocken har ju blivit rosberg eftersom han sitter i samma material. Därför blir det väl rätt naturligt att folk spekulerar i hur bra Nico är. Jag tror dock inte att Nico är lika bra som MS var på toppen av sin karriär men han är nog lika snabb som vettel, det är dock min personliga åsikt. Alonso och hamilton ror han inte på i nuläget, men vem vet, skulle han få en bättre bil kanske han hittar mer fart.

Jodå silverkatten jag minns det och då var det väl ingen som sågade alonso vad jag minns.... Nä schumi skulle säkert kunna ta hem titeln i en RB, eller kanske tom i en Maclaren.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Nä schumi skulle säkert kunna ta hem titeln i en RB, eller kanske tom i en Maclaren.
Återigen... varför "utvecklar" han inte själv en bil som vinner?
Han är ju så gudomligt bra på det enligt en del... eller är det bara ett av alla hans påklistrade adelsmärken?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Den frågan har du ställt innan och jag har svarat ovan...Påklistrat eller ej, karln har uppnått mer än vad någon annan troligtvis kommer uppnå i F1. Detta trots att man gjorde en rad regeländringar för att stoppa dominansen så lyckades Team schumacher(ferrari) vinna WDC 5 år i rad och WCC 6 år i rad....
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Crazy F1 skrev:Sant Gevalia, men det är väl ingen som tvekar på att schumi inte är riktigt lika snabb som innan och konstigt vore det väl om han var det efter 3 års break och 42 års ålder. Frågan är väl snarare om han är konkurranskraftig med de andra förarna och måttstocken har ju blivit rosberg eftersom han sitter i samma material. Därför blir det väl rätt naturligt att folk spekulerar i hur bra Nico är. Jag tror dock inte att Nico är lika bra som MS var på toppen av sin karriär men han är nog lika snabb som vettel, det är dock min personliga åsikt. Alonso och hamilton ror han inte på i nuläget, men vem vet, skulle han få en bättre bil kanske han hittar mer fart.

Jodå silverkatten jag minns det och då var det väl ingen som sågade alonso vad jag minns.... Nä schumi skulle säkert kunna ta hem titeln i en RB, eller kanske tom i en Maclaren.
Jag tror definitivt att Schumacher inte längre har samma förmågor som han har haft.
Vilket gör att Rosberg blir svårbedömd, även fast att jag tror att han är underskattad.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det känns som en rätt bra sammanfattning av läget.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/93786

Verkligheten börjar visst komma ikapp dem. Nu verkar det som de har börjat inse faktum och tonar ner sina planer väldigt mycket...Tänk att det tog två år att göra detta...
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Zwonk skrev:
Jögga skrev:Slog en blick på år 2000, och faktum är att Rubens testade mer än Schumi :)
Där har vi det! Det är egentligen Rubens som är världens bästa bilutvecklare! Han var ju även med och utvecklade Brawn-bilen. :up: :D
Tidernas bästa bilutvecklare är utan tvekan Ayrton Senna :D
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

PC: skrev:
Crazy F1 skrev:Nä schumi skulle säkert kunna ta hem titeln i en RB, eller kanske tom i en Maclaren.
Han är ju så gudomligt bra på det enligt en del... eller är det bara ett av alla hans påklistrade adelsmärken?
Jag känner mig lite träffad här men jag menar att Schumis stora fördel alltid var att han kunde samla ihop eliten inom F1 i sitt team. Detta skedde både i Benneton och Ferrari. Det har inte skett i det stall han är i nu, varför? Kanske för att han inte är lika äregirig längre, eller är det svårare att övertyga F1 eliten nu när han inte har så många år kvar.

Allvarligt talat så skiter jag i det. Borde inte denna diskussionen flyttas till https://f1.tauzero.se/?url=BBS ... 371#174371
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:
Jag känner mig lite träffad här men jag menar att Schumis stora fördel alltid var att han kunde samla ihop eliten inom F1 i sitt team. Detta skedde både i Benneton och Ferrari. Det har inte skett i det stall han är i nu, varför? Kanske för att han inte är lika äregirig längre, eller är det svårare att övertyga F1 eliten nu när han inte har så många år kvar.

Allvarligt talat så skiter jag i det. Borde inte denna diskussionen flyttas till https://f1.tauzero.se/?url=BBS ... 371#174371
Nu var det väl i och för sig inte Schumi som anställde dom, men han uttryckte säkert sin åsikt om vilka han ville ha i stallet. Och han är ju erkänt duktig på att få folk med sig och driva utvecklingen i en viss riktning. Men så gäller det ju att ha bra grundmaterial att utgå ifrån, något som Mercedes inte har.

Rory Byrne lär dock inte lämna sin bungalow i Thailand i första taget, den person som jag antar varit en av huvudanledningarna både i Benetton och Ferrari för de framgångar dom haft tillsammans med Schumi. Han vill jag nog ha i nästan samma nivå som Adrian Newey när det gäller att bygga F1-bil.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Word x2.

Det är ju det F1 handlar om, att se till att teamet jobbar i den riktning man vill. . .

Rory Byrne är säkerligen i stil med Newey men som du säger, han verkar inte vilja jobba igen annars vore det en intressant sak att dra i hop "gamla Ferrari/ Benetton" och se om de kunde göra samma sak igen på 5 år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:

Underbar, nu är Schumacher head hunder också. Myten lever starkt :D

Nu var det ju så att herrar Brawn och Byrne redan fanns hos Benetton när Schumacher drogs dit av Flavio. Så vitt jag vet var det Pat Symonds och Tom Walkinshaw som knöt Brawn och Byrne till Benetton.

Sen snodde Jean Todt med sig dem från Benetton till Ferrari när Todt byggde upp sin nya Ferrariorganisation efter att ägnat ett par år åt att gå igenom den befintliga och identifiera svagheterna i den.

Det tog också lite tid för Todt att övertyga Ferraris ägare om man återigen skulle chansa på att ha britter anställda i ledande positioner i teamet efter tidigare dåliga erfarenheter.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

De var som fan, men Todt ska ha cred inget snack om saken. Men Todt jobbade väl inte för Benetton iaf? Byrne är väl för övrigt inte britt utan sydafrikan.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Att det är Jean Todt och Rory Byrne som är orsaken till att Schumi har tagit 7 VM ändrar inte min åsikt om honom jag har ogillat honom sedan han körde tillsammans med Martin Brundle i benneton.

Jörgen

PS jag tycker fortfarande att denna diskussion borde vara i https://f1.tauzero.se/?url=BBS ... 371#174371
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Krassegrand skrev:Att det är Jean Todt och Rory Byrne som är orsaken till att Schumi har tagit 7 VM ändrar inte min åsikt om honom jag har ogillat honom sedan han körde tillsammans med Martin Brundle i benneton.
...
Vad har Jean Todt med Schummis 2 första segrar att göra?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Silverkatten skrev:
Krassegrand skrev:Att det är Jean Todt och Rory Byrne som är orsaken till att Schumi har tagit 7 VM ändrar inte min åsikt om honom jag har ogillat honom sedan han körde tillsammans med Martin Brundle i benneton.
...
Vad har Jean Todt med Schummis 2 första segrar att göra?
Jag kanske missuppfattade något här?
LuckyStrike1 skrev:Sen snodde Jean Todt med sig dem från Benetton till Ferrari när Todt byggde upp sin nya Ferrariorganisation efter att ägnat ett par år åt att gå igenom den befintliga och identifiera svagheterna i den.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Ross Brawn och Rory Byrne jobbade i Benetton tillsammans med Schumi bl.a. Ferrari hade lite tveksam form, och 1993 anställde dom Jean Todt som stallchef, och han såg till att få över Benettons dreamteam, Rory, Ross och Michael 1996.

Så Jean hade inget med Schumis första två titlar.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Ross Brawn och Rory Byrne jobbade i Benetton tillsammans med Schumi bl.a. Ferrari hade lite tveksam form, och 1993 anställde dom Jean Todt som stallchef, och han såg till att få över Benettons dreamteam, Rory, Ross och Michael 1996.

OK men Byrne hade det! Om han är i närheten av Adrian Newey så räcker det!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:
Jögga skrev:Ross Brawn och Rory Byrne jobbade i Benetton tillsammans med Schumi bl.a. Ferrari hade lite tveksam form, och 1993 anställde dom Jean Todt som stallchef, och han såg till att få över Benettons dreamteam, Rory, Ross och Michael 1996.

OK men Byrne hade det! Om han är i närheten av Adrian Newey så räcker det!
Byrne hade definitivt det. Han är enligt min mening bilbyggarguru av stora mått. Om jag inte minns fel tog han över från John Barnard till säsongen 1997, men det kan säkert LuckyStrike1 rätta mig på om jag har fel.

Om man gillar att spekulera fritt (vilket man gör) kan man in VM-tabellen se när Rory slutade designa bilar på heltid, för att 2006 åter flytta till sin Bungalow.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp John barnard gjorde ferrarin fram till 97. Inga höjdarbilar direkt men kanske inte de sämsta i fältet heller. Schumi vann ju tre lopp 96 utan Byrnes bil...jag är inte säker på att Brawn gick över fören 97 också, någon som vet?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Han hade väl en del framgångar, men jag tror att ett av problemen hos Ferrari var att han inte ville flytta till Italien. Att jobba med bildesign på distans är nog inte det lättaste :)
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Jögga skrev:Om man gillar att spekulera fritt (vilket man gör) kan man in VM-tabellen se när Rory slutade designa bilar på heltid, för att 2006 åter flytta till sin Bungalow.
Ferraris dipp kom väl redan 2005 men det är ju svårt att säga hur mycket det var beroende på att Michelin sprang ifrån och samma gäller väl för Ferraris dominans dessförinnan på Bridgestone. 2007 och 2008 var man ju med och konkurrerade på allvar igen då med samma däcksleverantör.

Tror det största enskilda tappet ändå var Todt när han försvann efter 2007, det kändes som det blev allmänt struligt i stallet vilket kanske varit orsaken till att man hamnade på efterkälken 2009 och även följande år fast då i mindre utsträckning.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PeppeF1 skrev:
Jögga skrev:Om man gillar att spekulera fritt (vilket man gör) kan man in VM-tabellen se när Rory slutade designa bilar på heltid, för att 2006 åter flytta till sin Bungalow.
Ferraris dipp kom väl redan 2005 men det är ju svårt att säga hur mycket det var beroende på att Michelin sprang ifrån och samma gäller väl för Ferraris dominans dessförinnan på Bridgestone. 2007 och 2008 var man ju med och konkurrerade på allvar igen då med samma däcksleverantör.

Tror det största enskilda tappet ändå var Todt när han försvann efter 2007, det kändes som det blev allmänt struligt i stallet vilket kanske varit orsaken till att man hamnade på efterkälken 2009 och även följande år fast då i mindre utsträckning.
Precis, och 2004 var sista säsongen han jobbade heltid med Ferrarisarna. -05 och -06 var det i nån konsultform och Aldo Costa var storhövding ;)
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Då är det alltså Rory Byrne som har tagit hem 7 VM titlar till Schumis!