TYSKLANDS GP 2011 - NÜRBURGRING. Lopp 10 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Frågan är bara hur mycket regn det blir, det kanske är så lite att de inte behöver byta däck så du kan nog vara lugn. De kom ju bara några droppar i starten.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Hur länge kan ett soft-däck hålla för Ferrari?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Sicken underbar racing!! :up: :up: :up:
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Kul lopp!
Vilket dåligt sista stopp av Ferrari för Massa!
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Varför byta däck när det är några varv kvar och/eller en varv kvar ? ?
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Dem är tvungna att köra på bägge gummiblandningarna...
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Averell skrev:Dem är tvungna att köra på bägge gummiblandningarna...
Oj är en sånt idiotisk regler från FIA ?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hamilton tycker jag visar att han är bättre än Vettel, RBär nog bättre men Hamiton kramar ur så jävla mycket det går från den där Maclaren bilen, mycket bra körning och kul att det är så jämnt i toppen.

Webber måste dock öva på starter, han har fan inte tagit en plats i år känns det som.

Ferrari måste väl vara nöjda men pinsamt dåligt depåarbete av dem, hur kan man göra ett stopp som är 2 sekunder långsammare än RB i ett sådan skede av loppet??

Sutil gjorde ett bra lopp och de hade även en smart strategi, jag undrar om man inte hade klarat av att köra hela racet på två stopp även i toppen? Om de legat ute längre på det mjuka däcket så kanske man hade fixat det.

Michael schumacher visar för tredje loppet irad att han har mer racefart än Rosberg och att det fortfarande finns speed i gubben men han visar också att han gör mer misstag detta året än vad han brukade göra på 5 år i sin förra karriär och det håller inte, nu hade han kanske kunnat tagit en sjätte plats annars. Skärpning för fan det går inte att snurra hur som helst och skillnaden är just nu Schumi misstag rosberg inga och därför så ligger han också 16 p före i sammandraget.

Okej nu var det visst en annan världsmästare som gjorde exakt samma sak men det var lika illa av honom.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det är det, känns rätt löjligt faktiskt att de måste köra på bägge för hur vettigt är det egentligen att många bara gör 3 varv eller mindre på den hårda gummiblandningen...
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Crazy F1 skrev:Ja det är det, känns rätt löjligt faktiskt att de måste köra på bägge för hur vettigt är det egentligen att många bara gör 3 varv eller mindre på den hårda gummiblandningen...
Oj fan det visste jag inte. Allt för att utjämna olika stall strategier....
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nu när du ställer frågan så vet jag faktisk inte. Varför har man en sådan regel egentligen?? Om det är lika för alla så spelar det väl ingen roll så då kan man lika gärna ta bort det.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Underhållande lopp :up:

Webber tappar som vanligt i starten, han kanske inte hade kunnat hålla Hamilton bakom sig ändå, men fortfarande saknas det lite om Webebr skall kunna mäta sig med de allra bästa.

Vettel gjorde ett sällsynt misstag men kunde ände bärga fjärdeplatsen, det var ju dödsdömt av Massa att kunna hålla honom bakom sig, Ferrari gör alltid sämst depåstopp när det gäller nuförtiden verkar det som.

Lewis och Alonso är ju bara för bra när dom sätter dom klutarna till, hoppas att deras fart håller i sig och att Gnällspiken får sig en match i VM, även om det förmodligen redan är för sent att vakna nu.

Just, Button DNF igen. Osis, han hade ju kunnat plocka fina poäng av Gnällis.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Michael schumacher visar för tredje loppet irad att han har mer racefart än Rosberg och att det fortfarande finns speed i gubben
MS kom ifatt Rosberg när Rosberg hindrades av Petrov (tror jag) och MS försökte att komma förbi Rosberg i samband med omkörningen av nämnda Petrov när de sedan kommit förbi Petrov tappade MS ganska snabbt till Rosberg och snurrade när han försökte hålla jämna steg med sin teamkamrat.
MS har varken lika mycket fart eller marginaler som Rosberg!

Jörgen
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Vettel fick besked om att göra motsatt mot vad Massa gjorde (gå i depå eller inte) på varv 68 men antingen missade han att komma in eller så valde han att fortsätta men det gick ju bra ändå. Fick man höra det på Viasat?

Jörgen
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Superbt race!!

Rent av lite svettig efteråt.. :wink:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Krassegrand skrev:
Crazy F1 skrev:Michael schumacher visar för tredje loppet irad att han har mer racefart än Rosberg och att det fortfarande finns speed i gubben
MS kom ifatt Rosberg när Rosberg hindrades av Petrov (tror jag) och MS försökte att komma förbi Rosberg i samband med omkörningen av nämnda Petrov när de sedan kommit förbi Petrov tappade MS ganska snabbt till Rosberg och snurrade när han försökte hålla jämna steg med sin teamkamrat.
MS har varken lika mycket fart eller marginaler som Rosberg!

Jörgen
Fast å andra sidan hamnade Schumacher ganska långt bakom efter sin miss men slutar ändå mindre än 10 s bakom sin teamkamrat. Det känns lite konstigt om nu Rosberg var snabbare i genom racet.
Ferrari.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kolla in deras varvtider så ser du att MS var snabbare både innan och efter Rosberg var bakom petrov men han kom självklart ikapp Rosberg snabbare då Petrov låg i vägen. Enda gången rosberg drog ifrån var 5 varv efter då schumi snurrat sen så körde de jämt de sista 7 varven.

Och jag får inte heller ihop ekvationen då MS slutar ca 10 bakom rosberg även om rosberg säkert sakta ner de sista 3 varven. MS var snabbare i fredags då de körde racesimulationer i FP2 men han är ju så totalt värdelös på att kvala.

Men det handlar ju om att inte göra misstag och det gjorde Schumi och därför sluta han bakom. Jag tycker dock att det till skillnad är kul att se att han är lika snabb i loppen för så var det inte alltid förra året.

Sen kan man fundera över en sak till och det är att så mycket bättre som Rosberg kvalar så tycker man ju att han borde hamna betydligt bättre än schumi men ändå så har det i år ofta varit platsen framför några gånger två platser före. Detta visar ju att kvalet inte har så stor betydelse även om det självklart underlättar plus att man har lättare att hålla sig undan från problem då man startar längre fram och slipper "gröten".

Tänk att Vettel och MS gjorde exakt samma sak, det måste varit blött därute på gräset för annars borde väl inte bilen snurra runt där.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Rosberg säger att han har lättare att hantera bilen i kvalet och att hans balans som han hade i går inte var kvar. Det påminner ju precis som vad schumi sa igår istället då schumi tappat balansen sedan i fredags. Merceders har ett alldeles för litet fönster då bilen fungerar okej, RB har inga dåliga dagar, jo de har de men då slutar de sämst trea som idag...Merceders lägsta nivå är för dålig.

Kollat lite till Rosberg var snabbare än ms mellan varv 23 och 31 över den stinten var han 2.2 sekunder snabbare, då hade ms rätt dåliga däck efter snurren...Så av det får man väl ändå säga att MS höll bra steg med Nico där sina däck till trots. Annars var MS några tiondelar snabbare.
Senast redigerad av Crazy F1 den sön jul 24, 2011 18:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Tänk att Vettel och MS gjorde exakt samma sak, det måste varit blött därute på gräset för annars borde väl inte bilen snurra runt där.
Coulthard pratade om detta, det är lätt att hamna lite för långt till höger där för att man tittar till vänster efter inför kurva, och det var definitivt blött i gräset där.

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tittade du på BBC? Fan det skulle man ju ha, jag har ju parabol, vilket satelit är det vet du det?
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Rosberg säger att han har lättare att hantera bilen i kvalet och att hans balans som han hade i går inte var kvar. Det påminner ju precis som vad schumi sa igår istället då schumi tappat balansen sedan i fredags. Merceders har ett alldeles för litet fönster då bilen fungerar okej, RB har inga dåliga dagar, jo de har de men då slutar de sämst trea som idag...Merceders lägsta nivå är för dålig.
Jag skulle vilja påstå att Mercedes HÖGSTA nivå är alldeles för dålig med tanke på hur bra den var innan man klistrade dit en MB-stjärna på hela klabbet och att man dessutom har Världens Bästa Bilbyggare bakom ratten i en av bilarna... :spec:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

PC: skrev:....att man dessutom har Världens Bästa Bilbyggare bakom ratten i en av bilarna... :spec:
Han saknar kanske de andra som gjorde honom bäst?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

PC du har nog rätt, deras högstanivå är ju för dålig den med. Och världens bästa bilbyggare var nog ganska missnöjd idag för hans bilar slutade ju bara 3 o 4a :wink:

Men Visst saknas det nog en del viktigt folk i Merceders, för oavsett om det står Honda, Brawn eller BAR på bilen så vekar den inte så så mycket fortare så länge det är samma folk som designar den.
Jag skulle gärna haft en Todt och en Byrne i det stallet och sett hur fort det paketet skulle kunna kört om ett ett år eller två för det var väl tre eller fyra år de behövde innan de tog titeln.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:världens bästa bilbyggare var nog ganska missnöjd idag för hans bilar slutade ju bara 3 o 4a :wink:
Adrian Newey :up:
Crazy F1 skrev:Jag skulle gärna haft en Todt och en Byrne i det stallet och sett hur fort det paketet skulle kunna kört om ett ett år eller två för det var väl tre eller fyra år de behövde innan de tog titeln.
Det hade varit mycket intressant!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det skulle det verkligen.

Jag undrar varför Maclaren släppte Newey, de verkar klara sig rätt bra ändå iof sig men man undrar ju.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Var det inte lite dålig stämning mellan Ron och Adrian?
Jag tror fram för allt att Adrian ville ta sig an ett nytt/dåligt stall och bygga det från basic (jag vill inte säga botten). Hur var det, var det Stewart som blev Red Bull?

Jörgen
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Krassegrand skrev:Var det inte lite dålig stämning mellan Ron och Adrian?
Jag tror fram för allt att Adrian ville ta sig an ett nytt/dåligt stall och bygga det från basic (jag vill inte säga botten). Hur var det, var det Stewart som blev Red Bull?

Jörgen
Ja så var det.

Of course I was lucky to be very successful with Williams and then McLaren, but there was also the urge for a new challenge. Looking around at what that fresh challenge could be, I looked at yachts - at the America’s Cup - but came to the conclusion that being involved with a team right from the start would be the challenge I was looking for. It was kind of like leaving the road of safety at McLaren and inching my way into unknown territory.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha okej för då ville kanske maclaren ha kvar honom.
Har ni tänkt på att när förarna pratar om sitt resultat vid intervjuer så säger de hela tiden "we were´nt fast enough eller We had a good car here etc, detta gör de även om teamkompisen har helt motsatt resultat eller uppfattning. Varför säger de aldrig att "jag var inte tillräckligt snabb idag" eller farten fanns där iaf i min bil eller i min teamkompis bil.

just det där "we" har jag funderat över, någon som vet?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag tror att de är artiga mot åtminstone "sin" halva av teamet. Jacques Villeneuve sa faktiskt en gång att han var ur form den dagen! Att det var inget fel på bilen utan det var han som inte var bra idag.

Jörgen
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det är ett lagarbete med framförallt ingenjörer och mekaniker. Så man kan väl säga att det i framgång används för att sprida en känsla av samhörighet bland övrig personal i stallet och i motgång för att förklara varför man inte riktigt räckte till.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Jaha okej för då ville kanske maclaren ha kvar honom.
Har ni tänkt på att när förarna pratar om sitt resultat vid intervjuer så säger de hela tiden "we were´nt fast enough eller We had a good car here etc, detta gör de även om teamkompisen har helt motsatt resultat eller uppfattning. Varför säger de aldrig att "jag var inte tillräckligt snabb idag" eller farten fanns där iaf i min bil eller i min teamkompis bil.

just det där "we" har jag funderat över, någon som vet?
Det är ett förbannat otyg. Har inget med att göra att det är ett lagarbete, det är den förbannade PK:attityden som alla måste ha nuförtiden. I princip alla idrottare som inte är lagidrottare säger "vi". Skidåkare, simmare och alla jävla hoppare. Argh. Någon kan ju bli stött? Larv säger jag.

Till och med Hamilton slingrade sig ju på presskonfen när han fick en direkt fråga.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

men det får "VI" väl acceptera? :lol:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

All heder åt Villenuve då. Jag tycker det ger mer respekt att säga, "jag var för långsam idag" istället för att säga vi, det känns ju som man skyller ifrån sig.

Kollar just nu på loppet igen, det är repris så man måste ju analysera lite extra :wink:

Förra året vid Silverstone så var var Merceders 1 sek bakom i kval och ca 1 sek efter RB på träning 2.

I år så var de 1.8 sek efter i kval men i träning två var det regn så det går inte att jämföra men i vilket fall som helst så har de tappat fart.

Ferrai å andra sidan var bara någon tiondel efter förra året och är nu rätt lika så de har ju hängt med bra sedan ett år tillbaka. Maclaren har även de tagit igen någon tiondel. Nu är det dock svårt att jämföra tiderna i racet eftersom de inte får tanka och för att hur snabbt deras snabbaste varv är beror på hur sent de satte på sitt sista set däck och hur lätt bilen var vid tillfället.

I vilket fall så känns det som att Ferrari är det team som lyckats hämta in mest efter en dålig start av bägge säsongerna.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:I vilket fall så känns det som att Ferrari är det team som lyckats hämta in mest efter en dålig start av bägge säsongerna.
Synd bara att de måste börja säsongen så dåligt!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:
Det är ett förbannat otyg. Har inget med att göra att det är ett lagarbete, det är den förbannade PK:attityden som alla måste ha nuförtiden. I princip alla idrottare som inte är lagidrottare säger "vi". Skidåkare, simmare och alla jävla hoppare. Argh. Någon kan ju bli stött? Larv säger jag.

Till och med Hamilton slingrade sig ju på presskonfen när han fick en direkt fråga.
Ursprunget är väl trots allt att det krävs ett stort lagarbete för att nå resultaten, F1-förare är ingenting om dom inte har en bil att prestera i och i skidåkningen är ofta vallan det som gör skillnaden mellan succé och fiasko. Vad det gäller simmare och hoppare har jag inte hört "vi presterade dåligt idag" eller liknande men jag har inte följt det så noga heller men det låter onekligen konstigt om folk skulle uttrycka sig så i sådana sporter.

Men visst handlar det en hel del om att vara PK och det är något som drivits fram av dagens sensationsjournalistik där alla kommentarer vrids och vänds för att kunna sälja så många lösnummer som möjligt eller få så många klick som möjligt.

Vilken fråga till Hamilton är det du tänker på?
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Cheever skrev:
Jo, men han erkände ju trots allt,, att han haft ett av sina bästa race ever.. :D
Och att han sorterade ut bilen lite allt efter som,,
,,lite inlindat,, men alla fattar..

Det där handlar nog mest om att ta hänsyn till Button tror jag.

Detta var inte bara det bästa race man sett på år och dag, utan också presskonferensen var lite kul, med både Lewis och Alonso som överlyckliga småpojkar. :up:

(Håller dock med om att det där vi-snacket kunde man skippa)
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja man undrar varför inte ferrari hittar rätt direkt men de gjorde de inte heller då schumi var i stallet, jo 02 gjorde de det men de andra säongerna fick de utveckla bilen och även 06 var de inte snabba i början.

PF1: Sant, det är så mycket lagarbete i f1 och det är nog därför de kör vi termen.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev: Vilken fråga till Hamilton är det du tänker på?
Den han fick på presskonfen efter loppet, ungefär "Hur mycket var bilen idag och hur mycket var du?"
Han skruvade ju på sig innan han lindade in det som Lenny skrev 8)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

det var som faan Cheevan, jag trodde jag var den enda som var vaken mitt i natten :)
pallepulka

Inlägg av pallepulka »

Crazy F1 skrev:Tittade du på BBC? Fan det skulle man ju ha, jag har ju parabol, vilket satelit är det vet du det?
Jag använder en vpn tjänst, kottågott en tjänst man köper så kopplar man upp sig på engelsk ip-adress, så streamar man från bbc.co.uk, ingen HD kvalitet direkt men funkar bra, sådär med mobilt bredband.
Har för mig det kostar 13€ för 3 månader. Det e lite krångligt att installera så läs noga igenom instruktionerna, mycket lättare på en mac än pc

www.blackvpn.com
välj engelsk server
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tack jag råkar ha en mac :)
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Kul att toppstallen är så jämna nu. Lär bli en bra andra halva av säsongen.

Den där segern sitter verkligen hårt inne för Webber i år. Börjar bli lite synd om karln, hoppas han lyckas vinna snart.

Måste berömma Kobayashi också. Det spelar ingen roll hur långt nere han startar, så tar han ändå poäng! :up:
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Lenny skrev:(Håller dock med om att det där vi-snacket kunde man skippa)
Utan "vi" kommer ingen förare någon vart ö.h.t. :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

pallepulka skrev:Jag använder en vpn tjänst, kottågott en tjänst man köper så kopplar man upp sig på engelsk ip-adress, så streamar man från bbc.co.uk,
Vet Du varför man kan se fria träningen på iplayer men inte direkt. Går det på en kanal som de inte streamar?

Jörgen
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PC: skrev:
Lenny skrev:(Håller dock med om att det där vi-snacket kunde man skippa)
Utan "vi" kommer ingen förare någon vart ö.h.t. :idea:
Dom kommer en bra bit! Bara dom har ett bra stall som hjälper dom.

Det är inte själva lagarbetet eller att det finns viktiga personer i stallet som var själva anledningen till att i alla fall jag svarade på vi-inlägget. Utan den PK-inställning som breder ut sig där alla helt plötsligt är en del i ett jävla fotbollslag när det är frågan en individuell sport.

Jag har min egen teori varifrån skiten kommer.
pallepulka

Inlägg av pallepulka »

Krassegrand skrev:
pallepulka skrev:Jag använder en vpn tjänst, kottågott en tjänst man köper så kopplar man upp sig på engelsk ip-adress, så streamar man från bbc.co.uk,
Vet Du varför man kan se fria träningen på iplayer men inte direkt. Går det på en kanal som de inte streamar?

Jörgen
Jag kan se dom fria träningarna live men jag måste koppla upp mot en engelsk ip-adress först
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

pallepulka skrev:Jag kan se dom fria träningarna live men jag måste koppla upp mot en engelsk ip-adress först
Jag använder VPN
Vilken kanal går de fria träningarna på?
pallepulka

Inlägg av pallepulka »

Krassegrand skrev:
pallepulka skrev:Jag kan se dom fria träningarna live men jag måste koppla upp mot en engelsk ip-adress först
Jag använder VPN
www.bbc.co.uk/sport, klicka på Formel 1 så ligger den överst, jag går aldrig genom iplayer om jag inte skall se repriser
pallepulka

Inlägg av pallepulka »

Krassegrand skrev:
Jag använder VPN
Vad för VPN använder du
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

UnblockVPN