MONACOS GP 2011 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
Så nu kan vi äntligen bli av med snacket om skomakarens "fantastiska starter", mot de bättre förarna och bilarna räcker det inte. Att åka förbi bilar med sämre motorer är ju inte så svårt.
Dessutom det enda sättet han kan köra förbi förare är att krascha dem som han gjorde med Hamilton. En osportlig missanpassad förare är vad han är. Roligt att Alonso åker så bra dock.
Dessutom det enda sättet han kan köra förbi förare är att krascha dem som han gjorde med Hamilton. En osportlig missanpassad förare är vad han är. Roligt att Alonso åker så bra dock.
-
-
-
Vilket jävla skitsnack PerP, schumi har ju gjort bäst starter i hela fältet i år och lite objektivt måste väl tom du kunna se på saken. Det såg ju ut som han höll på att få stopp och det såg ju jävligt skumt ut men alla kan ju göra en dålig start. 1/6 försök är inte så illa.... Ska du gnälla på att MS körde på folk idag? Tyckte snarare att det var tvärtom, trots trasig framvinge och blistrade däck kraschade han inte i någon så gå och gnäll på någon annan.
De bättre förarna? Syftar du på Nico då eller menar du Button, vettel, och Webber som har bilar som går ca en sekund snabbare...
Merceders är ju för dåliga, så enkelt är det, schumi körde ju tom om Rosberg idag och drog ifrån honom med 4 sekunder på två varv, så idag var det MS som hade mest fart av de bägge men som sagt, Merccan räcker inte till här.
MS fick ju stopp på bilen och det verkade som något i drivningen pajja, sen hade han säkert inte kommit topp fem efter den dåliga starten men nån poäng hade han nog fått.
Vettel har ju sådan tur idag så det finns inte, både Alonso och Button var ju snabbare men SC på rätt ställen och sen en galen regel om att man får byta däck på bilarna under REDFLAG gjorde hans dag...
De bättre förarna? Syftar du på Nico då eller menar du Button, vettel, och Webber som har bilar som går ca en sekund snabbare...
Merceders är ju för dåliga, så enkelt är det, schumi körde ju tom om Rosberg idag och drog ifrån honom med 4 sekunder på två varv, så idag var det MS som hade mest fart av de bägge men som sagt, Merccan räcker inte till här.
MS fick ju stopp på bilen och det verkade som något i drivningen pajja, sen hade han säkert inte kommit topp fem efter den dåliga starten men nån poäng hade han nog fått.
Vettel har ju sådan tur idag så det finns inte, både Alonso och Button var ju snabbare men SC på rätt ställen och sen en galen regel om att man får byta däck på bilarna under REDFLAG gjorde hans dag...
Senast redigerad av Crazy F1 den sön maj 29, 2011 16:20, redigerad totalt 1 gång.
-
-
-
Det kan bero på att de andra flyttade sig när han kom på insidan! Vilket inte Massa gjorde när Hamilton försökte samma sak.Crazy F1 skrev:Ska du gnälla på att MS körde på folk idag? Tyckte snarare att det var tvärtom, trots trasig framvinge och blistrade däck kraschade han inte i någon.....
Schumi tryckte ju faktiskt till Hamilton rätt ordentligt i första kurvan
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-
-
Krasse, jag vet inte hur hårt det var men det var ju väldigt trångt där så det var väl svårt att låta bli kontakt, hamiton var ju galen idag, undrar hur ånga sammanstötningar han var inblandad i egentligen.
Håller med om att det är helt SJUKT att de får byta däck, vi blev ju rånade på en mycket spännande upplösning!
Håller med om att det är helt SJUKT att de får byta däck, vi blev ju rånade på en mycket spännande upplösning!
-
-
-
Menar du att bara för att man kvalar bra så får man bättre grepp i starten? Då borde ju alla som kvalar dåligt göra bra starter men så är väl inte fallet ? Man får väl jämföra med hur snabbt de kommer från startlinjen och hur många bilar de lyckas köra förbi, om man jämför Nico som kvalar betydligt bättre än MS med Schumis starter så har ju schumi gjort bättre start alla gånger utom en(idag). Att Schumi skulle ha bättre traction av linjen bara för att han startar 3-4 platser bakom låter ju jättekonstigt, eller läggs det ner mer gummi av bilarna framför?
Håller dock med dig om SC reglerna som är skumma och dessutom görs om jämt och ständigt, det finns inte en kotte som kan ha koll på dem. . .
Håller dock med dig om SC reglerna som är skumma och dessutom görs om jämt och ständigt, det finns inte en kotte som kan ha koll på dem. . .
-
Haha, tror du ens själv på det där skitsnacket?PerP skrev:Crazy, att schumi gjort bra starter beror på att han kvalat dåligt. Då är det lättare att göra bra starter.
Varför gjorde inte Hamilton en sån kanonstart då? Han stod 10:a och borde rimligen ha flugit förbi bilar i starten. Trots detta låg han kvar på sin 10:e plats efter varv ett.
Ferrari.
-
Klart det har betydelse hur långt ner man står. Det finns ju förare som går från plats 20 till 12, men knappast någon som gått från 8 till 1.
Det har att göra med kvaliteten på förare och bil men också på att bilar framför kan störa. Att Hamilton gjorde en dålig start berode dessutom delvis på Schumacher.
Sedan skall jag säga att Schumacher inte är dålig på att starta, han är okej men knappast bäst i fältet.
Det har att göra med kvaliteten på förare och bil men också på att bilar framför kan störa. Att Hamilton gjorde en dålig start berode dessutom delvis på Schumacher.
Sedan skall jag säga att Schumacher inte är dålig på att starta, han är okej men knappast bäst i fältet.
-
-
-
Visst, och Schumis dåliga start berodde på att systemet fallerade. Vilket gör att din tidigare analys om att Schumi inte räcker till i starterna mot lite bättre motstånd förankrar sig ganska långt ifrån verkligheten.PerP skrev:Klart det har betydelse hur långt ner man står. Det finns ju förare som går från plats 20 till 12, men knappast någon som gått från 8 till 1.
Med tanke på att Schumi oftast numera kvalar in topp-tio - som man får anse vara Mercedes potential just nu - så tycker jag inte att han står mot så mycket sämre bilar i starten. Både Renault och Williams får väl anses vara i ungefär samma liga som Mercedes?
Ferrari.
-
Renault vissa race, Williams kanske snäppet under men det borde inte påverka hur startsnabba de är.
Jag har aldrig under schumis första karriär tyckt att han varit speciellt startsnabb, han har varit ok men inte mer men detta året tycker jag han varit bättre än de flesta och det är därför jag tycker som jag gör. PerP om du kan nämna någon annan förare som startat bättre bland de 15 första sett över de första racen så är jag absolut beredd att ändra åsikt men jag hittar faktiskt ingen.
Sen nämner du 20-12 och 8-1 pratar du sett över hela loppet då eller är det ett varv? Det är väl inte så vanligt att någon förare går från 20e till 12 heller. Däremot såg vi ju att Alonso med lite tur förra loppet kunde avancera från 4-1 och det var ju jävligt bra gjort.
Det är väl knappast schumi fel att hamilton inte kommer snabbare av linjen, att de kolliderar är ju en sak men då låg ju hamilton strax före sen kunde ju schumi ta tillbaka den platsen och sedan kontrade ju hamilton igen senare så det känns som rätt "dött lopp" mellan dem på det planet.
Jag har aldrig under schumis första karriär tyckt att han varit speciellt startsnabb, han har varit ok men inte mer men detta året tycker jag han varit bättre än de flesta och det är därför jag tycker som jag gör. PerP om du kan nämna någon annan förare som startat bättre bland de 15 första sett över de första racen så är jag absolut beredd att ändra åsikt men jag hittar faktiskt ingen.
Sen nämner du 20-12 och 8-1 pratar du sett över hela loppet då eller är det ett varv? Det är väl inte så vanligt att någon förare går från 20e till 12 heller. Däremot såg vi ju att Alonso med lite tur förra loppet kunde avancera från 4-1 och det var ju jävligt bra gjort.
Det är väl knappast schumi fel att hamilton inte kommer snabbare av linjen, att de kolliderar är ju en sak men då låg ju hamilton strax före sen kunde ju schumi ta tillbaka den platsen och sedan kontrade ju hamilton igen senare så det känns som rätt "dött lopp" mellan dem på det planet.
-
Nytt race och nya ursäkter från de desperata om varför Schumacher egentligen var bra och om det bara inte för om och så vidare. 13 race kvar
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Om jag skall vara helt ärlig så missade jag början på loppet och såg inte Schumachers start föräns efteråt. Lite småklantigt att kommentera kan tyckas.
Dock vidhåller jag att Schumi inte är en spec bra starter och att Mercedes skulle vara sämre än Renault och Williams är helt fel, är ju ganska uppenbart att Rosberg är mycket bättre, Schumacher är så pass mycket sämre att han inte utgör någon referenspunkt hur bra en viss bil.
Det säger väl sig självt att det är lättare att köra om långsammare bilar och chaufförer så även i starten.
Är för onördig för att komma på namn och datum när folk klättrat från ca 20-12 på ett varv. Men tror Kobayashi lyckades med något race bla
Dock vidhåller jag att Schumi inte är en spec bra starter och att Mercedes skulle vara sämre än Renault och Williams är helt fel, är ju ganska uppenbart att Rosberg är mycket bättre, Schumacher är så pass mycket sämre att han inte utgör någon referenspunkt hur bra en viss bil.
Det säger väl sig självt att det är lättare att köra om långsammare bilar och chaufförer så även i starten.
Är för onördig för att komma på namn och datum när folk klättrat från ca 20-12 på ett varv. Men tror Kobayashi lyckades med något race bla
-
Kobba är tillräckligt galen för att kunna göra en superstart så det köper jag men annars. . .
Om man tittar på konstruktörsvm så är ju renault bättre är Merceders medan Merceders är bättre än Williams precis som jag skrev. Rosberg var absolut bättre än MS förra året men i år är det ju mer eller mindre jämt.
Om man tittar på konstruktörsvm så är ju renault bättre är Merceders medan Merceders är bättre än Williams precis som jag skrev. Rosberg var absolut bättre än MS förra året men i år är det ju mer eller mindre jämt.
-
Efter dagens race finns ju mycket intressantare saker att diskutera än Schumachers starter. Hur orkar ni?
Hamilton körde stundtals som en idiot idag, och det roliga är att han själv inte verkar förstå varför han blir bestraffad så ofta: http://www.autosport.com/news/report.php/id/91854
Tycker mest synd om Maldonado, vars fina race sabbades av Lewis.
Synd också att vi blev blåsta på den spännande segerstriden p.g.a. rödflaggen. Men ett kul race i alla fall.
Hamilton körde stundtals som en idiot idag, och det roliga är att han själv inte verkar förstå varför han blir bestraffad så ofta: http://www.autosport.com/news/report.php/id/91854
Synd också att vi blev blåsta på den spännande segerstriden p.g.a. rödflaggen. Men ett kul race i alla fall.
-
-
-
-
Undras hur snart efter loppet den intervjun gjordes, om det är derekt efter loppet kan jag ha förståelse för att han slänger ur sig oövertänkta saker!Zwonk skrev:Efter dagens race finns ju mycket intressantare saker att diskutera än Schumachers starter. Hur orkar ni?
-
- Varnad
-
Det är som stenmark sa, ju mer jag tränar destu mer tur får jag.PC: skrev:Denne Sebastian Vettel är visserligen begåvad som förare men han måste ju åka med övervikt med så mycket matjord i fickorna...
Men det är väl som en stor hockeymålvakt sa en gång i tiden : Stolparna är mina bästa vänner...
Jag blir inte klok på RB's KERS, har de kört med den fullt fungerande ett helt lopp hittills i år?
Det känns inte så i alla fall.
-
Har Vettel tur eller har de andra otur?PC: skrev:Denne Sebastian Vettel är visserligen begåvad som förare men han måste ju åka med övervikt med så mycket matjord i fickorna...
Men det är väl som en stor hockeymålvakt sa en gång i tiden : Stolparna är mina bästa vänner...
Jag tror inte på tur. Eller otur.
-
Jag säger bara, Adrian Newey!FredrikE skrev:Jag blir inte klok på RB's KERS, har de kört med den fullt fungerande ett helt lopp hittills i år?
Frågan är ju ifall man ska kompromissa med den exceptionella aerodynamik som Adrian har skapat för att få KERS att fungera eller om man ska ignorera den kritik angående KERS som kommer utifrån. Så länge man är överlägsen är det ju ingen panik!
Jörgen
-
Newey sa för bara några dagar sedan att man undervärderat resurserna och tiden som krävs för att få ordning på KERS.FredrikE skrev:Det är som stenmark sa, ju mer jag tränar destu mer tur får jag.PC: skrev:Denne Sebastian Vettel är visserligen begåvad som förare men han måste ju åka med övervikt med så mycket matjord i fickorna...
Jag blir inte klok på RB's KERS, har de kört med den fullt fungerande ett helt lopp hittills i år?
De har bara några få personer som jobbar med KERS-projektet, de la för lite tid på det under försäsongen och på grund av att de är så få s tar förändringar ganska lång tid att genomföra.
Så de kör med den väldigt sparsamt och bara när de absolut behöver det, eftersom mycket fortfarande är osäkert.
De har väl haft fungerande KERS på åtminstone minst en av bilarna de senaste racen men inte alltid använt det?
-
Så värmeproblemen verkar vara på riktigt i RB med KERS, då man kunde nästan läsa mellan raderna i spanien hur de från depån kollade tempen och gav Vettel/Webber instruktioner när det var ok att använda.LuckyStrike1 skrev:Newey sa för bara några dagar sedan att man undervärderat resurserna och tiden som krävs för att få ordning på KERS.FredrikE skrev:Det är som stenmark sa, ju mer jag tränar destu mer tur får jag.PC: skrev:Denne Sebastian Vettel är visserligen begåvad som förare men han måste ju åka med övervikt med så mycket matjord i fickorna...
De har bara några få personer som jobbar med KERS-projektet, de la för lite tid på det under försäsongen och på grund av att de är så få s tar förändringar ganska lång tid att genomföra.
Så de kör med den väldigt sparsamt och bara när de absolut behöver det, eftersom mycket fortfarande är osäkert.
De har väl haft fungerande KERS på åtminstone minst en av bilarna de senaste racen men inte alltid använt det?
-
-
Du menar under Vettels depåstopp när mekarna inte visste vilka däck som de skulle sätta dit? Vilket också sedemera ledde till att Vettel förlorade ledningen till Button. Hade han haft lite mindre "tur" under det depåstoppet hade han förmodligen inte ens behövt köra så länge på sina däck som han nu fick göra.PC: skrev:Denne Sebastian Vettel är visserligen begåvad som förare men han måste ju åka med övervikt med så mycket matjord i fickorna..
Så jag tycker nog att rödflaggen jämnade ut det hela ganska bra.
Ferrari.
-
Uppenbarligen så klarar ju sig RB rätt bra utan KERS med tanke på att de vinner vartenda lopp typ. Dock finns det en liten skillnad de senaste racen, sett fartmässigt över de två senaste loppen har Maclaren varit snabbast men det verkar inte spela nån roll eftersom Vettel vinner ändå...
Jari, den gamle drog ifrån rosberg med 10 skunder på fem varv detta loppet så antingen körde Schumi bra i det gällande materialet eller så hade Rosbeg än jävligt dålig dag eller kanske både och....men jag har tittat lite på varvtiderna och schumi matchade dem bra som låg runt 6eplats och det är väl där Mercedersen ligger kanske sjua. Vad jag ville säga med detta är att det inte alltid går att stirra sig blind på vilken placering en förare slutar. Typ Button och Vettel detta lopp eller hamilton förra loppet. Jag är övertygad om att Hamilton vunnit idag om han inte startat där han startat men så har vi ju det här berömda ordet OM
Jari, den gamle drog ifrån rosberg med 10 skunder på fem varv detta loppet så antingen körde Schumi bra i det gällande materialet eller så hade Rosbeg än jävligt dålig dag eller kanske både och....men jag har tittat lite på varvtiderna och schumi matchade dem bra som låg runt 6eplats och det är väl där Mercedersen ligger kanske sjua. Vad jag ville säga med detta är att det inte alltid går att stirra sig blind på vilken placering en förare slutar. Typ Button och Vettel detta lopp eller hamilton förra loppet. Jag är övertygad om att Hamilton vunnit idag om han inte startat där han startat men så har vi ju det här berömda ordet OM
-
-
Nu är tar väl inte en tabbe av stallet (eller föraren) ut att tävlingsledningen ger honom nya däck på slutet. Så turen i att det blev rödflagg på slutet finns kvar trots att han strulade till det tidigare... Det kanske till och med ökar graden av tur, eftersom de vann trots att de strulade till det.Eau Rouge skrev:Du menar under Vettels depåstopp när mekarna inte visste vilka däck som de skulle sätta dit? Vilket också sedemera ledde till att Vettel förlorade ledningen till Button. Hade han haft lite mindre "tur" under det depåstoppet hade han förmodligen inte ens behövt köra så länge på sina däck som han nu fick göra.PC: skrev:Denne Sebastian Vettel är visserligen begåvad som förare men han måste ju åka med övervikt med så mycket matjord i fickorna..
Så jag tycker nog att rödflaggen jämnade ut det hela ganska bra.
-
Det är därför det inte finns något som heter tur.
Det är saker som sker och så agerar man på det och försöker kontrollera det mesta, vissa saker infaller slumpmässigt och andra är kontrollerbara och ibland kan man sätta sig i en situation där man inte är i behov av att vara påverkad av tur eller otur.
Som när man leder Monacos GP med sex varv kvar att köra till exempel.
"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"
Det är saker som sker och så agerar man på det och försöker kontrollera det mesta, vissa saker infaller slumpmässigt och andra är kontrollerbara och ibland kan man sätta sig i en situation där man inte är i behov av att vara påverkad av tur eller otur.
Som när man leder Monacos GP med sex varv kvar att köra till exempel.
"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"
-
-
Eller så hade han otur att rejset rödflaggades och inte slutfördes bakom SC då det tros allt inte var orimligt antal varv kvar för SC att stanna ute.
Det jämnar nog ut sig det där. Hamilton lär väl ha varit rätt nöjd över en rödflagg också då han utan den förmodligen tvingats bryta eller stå i depån under lång tid för att få en ny bakvinge, nu kunde han ta en sjätteplats till slut.
Det jämnar nog ut sig det där. Hamilton lär väl ha varit rätt nöjd över en rödflagg också då han utan den förmodligen tvingats bryta eller stå i depån under lång tid för att få en ny bakvinge, nu kunde han ta en sjätteplats till slut.
-
Den mediokra teamkamraten var i alla fall den som låg i toppen av tabellen mest av alla förare förra säsongen.PerP skrev:Vettel har väl snarare haft otur. Typ hela förra året, men han vann ialalfall tack vare talang, överlägsen bil och medioker teamkamrat.
Iår har han haft varken eller och visar att kombinationen RedBull-Vettel hittills är helt oslagbar.
Han vann 4 race och var med i VM-fighten in i sista racet trots att han var motarbetad i stallet.
Kallar du det för en medioker förare ?
Red Bull gives you wings - from Webber to Vettel
-
-
-
Ok. Intressant. Vilka fördelar är det han fått i år som har gett utslag på ett eller annat sätt i resultatet?Depeche skrev:Vettel får nog de fördelar han kan få i stallet.LuckyStrike1 skrev:Hur är det nu igen, är Webber motarbetad i stallet även i år?
Det går ju lite knackigt för Webber hittills så hur har teamet motarbetat Webber så här långt i år?
Jag har tyvärr dålig koll på Red Bull. Har bättre koll på McLaren och där är väl så vitt jag kan förstå Button och Hamilton jämlika som teamkamrater i hur teamet ger dem förutsättningar att lyckas.
-