Det kan du ju drömma om. Möjligen att det i nästa bok om Narnia går att öppna en dörr till en annan verklighet där det körs racing utav helvete, men i denna verklighet kommer det aldrig att ske. När cheferna ska börja skära kommer de inte att tänka efter för en sekund innan de drar ett streck över F1-satsningarna.Jari skrev: Å andra sidan finns det ganska omgående en ny serie för oss att bevaka.
Honda drar sig ur F1
-
- Moderator
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
-
-
- Moderator
Tycker att du ska vänta lite med handlandet. Om någon månad eller två kommer marknaden att stå med överfulla lager av elektronik och priserna kommer att sänkas drastiskt. Så har redan skett i USA men vi släpar efter.Jari skrev:Snart nog får vi veta. Jag tror det vänder snart och det är bussiness as usual igen till våren.
Jag handlar som en galen i alla fall.
-
Vad oväntat Allt på avbetalning oxå? Själv tänker jag shoppa loss lite i mellandagarna, men jag handlar inte för några pengar jag inte har. När den här köpfesten är slut vet jag faktiskt inte om det dyker upp någon ny i en nära framtid. Kronan sjunker ju som en gråsten i Atlanten oxåJari skrev:Jag handlar som en galen i alla fall.
-
Nu kommer vi att få lida för att att vi inte införde euron.Lemon skrev:Vad oväntat Allt på avbetalning oxå? Själv tänker jag shoppa loss lite i mellandagarna, men jag handlar inte för några pengar jag inte har. När den här köpfesten är slut vet jag faktiskt inte om det dyker upp någon ny i en nära framtid. Kronan sjunker ju som en gråsten i Atlanten oxåJari skrev:Jag handlar som en galen i alla fall.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
Det är ingen fara med kronkursen. Importvaror blir dyrare samtidigt som en ökning av exporten kompenserar. Alternativet är att höja räntan. Fördelen gentemot euron är att vi kan bestämma själva.Pepparkvarnen skrev:Nu kommer vi att få lida för att att vi inte införde euron.Lemon skrev:Vad oväntat Allt på avbetalning oxå? Själv tänker jag shoppa loss lite i mellandagarna, men jag handlar inte för några pengar jag inte har. När den här köpfesten är slut vet jag faktiskt inte om det dyker upp någon ny i en nära framtid. Kronan sjunker ju som en gråsten i Atlanten oxåJari skrev:Jag handlar som en galen i alla fall.
-
Vad är det som är så viktigt att bestämma då?JTarnstrom skrev:Det är ingen fara med kronkursen. Importvaror blir dyrare samtidigt som en ökning av exporten kompenserar. Alternativet är att höja räntan. Fördelen gentemot euron är att vi kan bestämma själva.Pepparkvarnen skrev:Nu kommer vi att få lida för att att vi inte införde euron.Lemon skrev: Vad oväntat Allt på avbetalning oxå? Själv tänker jag shoppa loss lite i mellandagarna, men jag handlar inte för några pengar jag inte har. När den här köpfesten är slut vet jag faktiskt inte om det dyker upp någon ny i en nära framtid. Kronan sjunker ju som en gråsten i Atlanten oxå
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Varnad
-
- Varnad
Elektronik skiter jag i. NU gäller det det tunga artilleriet. Mera byggprylar, mera kapitalvaror som bilar och båtar osv. Elektronik? En brödrost räddar inte världen mer än ytterligare en platt-TV.JTarnstrom skrev:Tycker att du ska vänta lite med handlandet. Om någon månad eller två kommer marknaden att stå med överfulla lager av elektronik och priserna kommer att sänkas drastiskt. Så har redan skett i USA men vi släpar efter.Jari skrev:Snart nog får vi veta. Jag tror det vänder snart och det är bussiness as usual igen till våren.
Jag handlar som en galen i alla fall.
Jag måste försöka klara mig med två...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
Med den där inställningen blir det aldrig något köpt. Nu är det ju såhär i världens ekonomier och varför skulle du vilja vara den siste som fick suga på ramarna när andra shoppar loss?Lemon skrev:Vad oväntat Allt på avbetalning oxå? Själv tänker jag shoppa loss lite i mellandagarna, men jag handlar inte för några pengar jag inte har. När den här köpfesten är slut vet jag faktiskt inte om det dyker upp någon ny i en nära framtid. Kronan sjunker ju som en gråsten i Atlanten oxåJari skrev:Jag handlar som en galen i alla fall.
Det är just för att lånen är så billiga just nu man ska handla och gärna svenskt så stannar pengarna här också. (Eller gärna finskt också)
-
- Varnad
Det finns någon liten mental blockering där som tror att Per Albin Hansson eller Palme snart stiger ner och förklarar detta för oss.Pepparkvarnen skrev:Vad är det som är så viktigt att bestämma då?JTarnstrom skrev:Det är ingen fara med kronkursen. Importvaror blir dyrare samtidigt som en ökning av exporten kompenserar. Alternativet är att höja räntan. Fördelen gentemot euron är att vi kan bestämma själva.Pepparkvarnen skrev:Nu kommer vi att få lida för att att vi inte införde euron.
En stark euro så hade vi haft råd med resten av världens priser också. Vad är det för vits med låg ränta om vinsten tas bort av dålig kronkurs?
-
-
- Varnad
-
-
- Varnad
-
- Utvisad
Ja, det är väl där Jari har chansen, med tillräckligt snabb bil kan han nog köra fortare rakt fram. När det svänger har han ju redan visat att han inte räcker tillLemon skrev:Tänkte väl det. Då kan du hänga av "snåljåpar" som Enzo och Gösta på motorvägarna
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
Menar du att du kör nykter nuförtiden?Jari skrev:Jag kör med insidan numera och föregår med gott exempel och visste jag att den ena av dem fanns på en viss väg så skulle jag ta en annan.Lemon skrev:Tänkte väl det. Då kan du hänga av "snåljåpar" som Enzo och Gösta på motorvägarna
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
-
- Varnad
-
Räntepolitiken. Det vassaste av de finansiella styrmedlen som finns.Pepparkvarnen skrev:Vad är det som är så viktigt att bestämma då?JTarnstrom skrev:Det är ingen fara med kronkursen. Importvaror blir dyrare samtidigt som en ökning av exporten kompenserar. Alternativet är att höja räntan. Fördelen gentemot euron är att vi kan bestämma själva.Pepparkvarnen skrev:Nu kommer vi att få lida för att att vi inte införde euron.
Måtte vi aldrig gå med i valutaunionen och frånsäga oss kontrollen över räntevapnet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
Tack, Gösta! Missade svaret på den frågan.
-
- Varnad
Ja, fast då missade ni ju båda två, för räntan har väl inget med kronan att göra. Räntan styrs till stor del av riksbanken och de kan lika gärna styra räntesatser i procent av euro som kronor...JTarnstrom skrev:Tack, Gösta! Missade svaret på den frågan.
Kronan är en jävla Kalle Ankapeng som är lätt utsatt för påtryckningar. Skulle killar som Soros vilja, så skulle han kunna rasera vår ekonomi fullständigt. Hade vi haft Euro hade han behövs rasera hela europas ekonomi vilket är en jävligt stor skillnad.
Jo, det är bara en tidsfråga innan vi är med i EMU och nästa gång kanske vi inte får lika bra betalt för kronorna när det är dags.
-
- Moderator
Ett sätt att försvara kronans värde, vilken påverkar import- och exportpriser, är att ändra räntan. Höjer man den vill fler investera i Svenska intressen och kronvärdet höjs, sänker man räntan vill ingen ha kronan. HAr man det som policy så utsätter man sig för risken att kronans värde styr andra parametrar, som köpkraften till exempel, om någon skulle få för sig att spekulera i kronan,Jari skrev:Ja, fast då missade ni ju båda två, för räntan har väl inget med kronan att göra. Räntan styrs till stor del av riksbanken och de kan lika gärna styra räntesatser i procent av euro som kronor...JTarnstrom skrev:Tack, Gösta! Missade svaret på den frågan.
Kronan är en jävla Kalle Ankapeng som är lätt utsatt för påtryckningar. Skulle killar som Soros vilja, så skulle han kunna rasera vår ekonomi fullständigt. Hade vi haft Euro hade han behövs rasera hela europas ekonomi vilket är en jävligt stor skillnad.
Jo, det är bara en tidsfråga innan vi är med i EMU och nästa gång kanske vi inte får lika bra betalt för kronorna när det är dags.
Bättre då att använda räntan för att styra ekonomiska parametrar som köpkraft och inflation. Export- och import klarar kortvariga svängningar i kronkursen bättre än vad löntagarna gör eftersom kortvariga höjningar av räntan slår direkt på köpkraften. Det såg vi ju i början på 90-talet då ekonomin gock fullständigt i stå.
För oss som har en relativt liten ekonomi tror jag att det är bättre att vi reglerar det där själva än att vi bara åker med euron.
Så tror jag att det funkar.
-
-
Räntepolitiken i Euroland styrs av den Europeiska centralbanken.Jari skrev:Ja, fast då missade ni ju båda två, för räntan har väl inget med kronan att göra. Räntan styrs till stor del av riksbanken och de kan lika gärna styra räntesatser i procent av euro som kronor...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... e-och-EMU/Razor skrev:Vi är redan med i EMU.Jari skrev:Jo, det är bara en tidsfråga innan vi är med i EMU och nästa gång kanske vi inte får lika bra betalt för kronorna när det är dags.
Jag är besviken på dig. Förr var du jovial och kunnig som en uppslagsbok. Nu bommar du till och med på basfakta.
-
- Varnad
Se ovan. Sverige skulle fortfarande ha en riksbank med enda skillnaden att de hanterar euro i stället för kronor.Razor skrev:Räntepolitiken i Euroland styrs av den Europeiska centralbanken.Jari skrev:Ja, fast då missade ni ju båda två, för räntan har väl inget med kronan att göra. Räntan styrs till stor del av riksbanken och de kan lika gärna styra räntesatser i procent av euro som kronor...
Att Emu sköter den globala kursen är helt korrekt. Det har sina fördelar att vara stark. Ensam är det INTE i såna här sammanhang.
-
Du får vara precis hur besviken du vill, vi är i alla fall med i EMU vilket också framgår av den länk som du klistrade in. Vi är med i första och andra steget, men inte det tredje.Jari skrev:http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... e-och-EMU/
Jag är besviken på dig. Förr var du jovial och kunnig som en uppslagsbok. Nu bommar du till och med på basfakta.
Skyll inte på mig att du inte begriper det som du själv länkar till.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Kan du utveckla det där?Jari skrev:Se ovan. Sverige skulle fortfarande ha en riksbank med enda skillnaden att de hanterar euro i stället för kronor.Razor skrev:Räntepolitiken i Euroland styrs av den Europeiska centralbanken.Jari skrev:Ja, fast då missade ni ju båda två, för räntan har väl inget med kronan att göra. Räntan styrs till stor del av riksbanken och de kan lika gärna styra räntesatser i procent av euro som kronor...
Att Emu sköter den globala kursen är helt korrekt. Det har sina fördelar att vara stark. Ensam är det INTE i såna här sammanhang.
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Nej, vi är inte med i EMU så länge vi inte är helt med. Folket sa nej vid folkomröstningen och då är det nej. Hade vi varit med hade vi haft euro. Däremot har vi valutasamarbete, men det är inte samma sak.Razor skrev:Du får vara precis hur besviken du vill, vi är i alla fall med i EMU vilket också framgår av den länk som du klistrade in. Vi är med i första och andra steget, men inte det tredje.Jari skrev:http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... e-och-EMU/
Skyll inte på mig att du inte begriper det som du själv länkar till.
-
- Varnad
Ja.Razor skrev:Kan du utveckla det där?Jari skrev:Se ovan. Sverige skulle fortfarande ha en riksbank med enda skillnaden att de hanterar euro i stället för kronor.Razor skrev: Räntepolitiken i Euroland styrs av den Europeiska centralbanken.
-
-
- Varnad
-
-
-
- Varnad
Om jag förstått saken rätt så är det mesta jag skrivit osammanhängande, men du lever ju i en dimension där vi är med i EMU också. Mitt bästa tips just nu är www.google.se
-
-
- Moderator
KAn ni ta det där via PM och sedan, när ni har något väsentligt att skriva, postar det här.
-
Och hur mycket har vi hört från fackligt håll om Volvos nedlagda sponsorsatsningar på diverse golfcuper och seglingstävlingar?JTarnstrom skrev:Jag tror inte att det står en enda bil på gridden nästa år. Samtliga biltillverkare kommer att behöva sparka folk och det kommer att bli fullständigt omöjligt att ägna sig åt F1. Innan facken går med på en enda friställning kommer de att granska varenda utgiftspost biltillverkarna har innan de går med på nedskärningar och de kommer att köra upp F1 i röven på direktörerna vid förhandlingsborden. F1 kommer inte att uppfattas som speciellt viktigt i sammanhanget, många kommer till och med uppfatta F1 som omoraliskt att syssla med i kristider. Betänk hur de amerikanska direktörerna hånades för att de tog privatjet till Washington - det är den verklighet F1 kommer att möta framöver.
Angående starka valutor, SEK vs EURO, så kan man ju lätt kolla hur den isländska valutan tagit sig igenom den pågående krisen.
-
- Moderator
Har inte Volvo redan signalerat neddragning av dylika aktiviteter så kommer det. Neddragningar av marknadsföring och sponsoraktiviteter förekommer inom BMW och gör det alldeles säkert inom Volvo också.Flamman skrev:Och hur mycket har vi hört från fackligt håll om Volvos nedlagda sponsorsatsningar på diverse golfcuper och seglingstävlingar?JTarnstrom skrev:Jag tror inte att det står en enda bil på gridden nästa år. Samtliga biltillverkare kommer att behöva sparka folk och det kommer att bli fullständigt omöjligt att ägna sig åt F1. Innan facken går med på en enda friställning kommer de att granska varenda utgiftspost biltillverkarna har innan de går med på nedskärningar och de kommer att köra upp F1 i röven på direktörerna vid förhandlingsborden. F1 kommer inte att uppfattas som speciellt viktigt i sammanhanget, många kommer till och med uppfatta F1 som omoraliskt att syssla med i kristider. Betänk hur de amerikanska direktörerna hånades för att de tog privatjet till Washington - det är den verklighet F1 kommer att möta framöver.
Angående starka valutor, SEK vs EURO, så kan man ju lätt kolla hur den isländska valutan tagit sig igenom den pågående krisen.
-
-
Om inte jag är helt fel ute är detta Mexikanen som är typ rikare än Bill. Och har gjort sina stålar på Telemex? Telefonbolag.den italienska tidningen La Stampa som rapporterar att Carlos Slim gått in och gett ekonomiskt stöd till Honda. Nyheten är fortfarande inte officiell eftersom alla detaljer ännu inte är klara.
Beskedet innebär att Jenson Button och nye föraren Bruno Senna kan köra för Honda i Formel 1 nästa säsong. Senna är debutant och ersätter Rubens Barrichello. Just Senna sägs vara nyckeln till Carlos Slims intåg i Honda. Senna sponsras nämligen av företaget Embratel som finns under Slims imperium.
Det ekonomiska tillskottet innebär att Hondas budget för nästa säsong ökas från dagens 2 miljarder kronor till 3,2 miljarder kronor.
Nu har jag inte kollat runt men man verkar behålla namnet Honda?
Källan till alla nyheter jag hittat är La Stampa, vi får hoppas att det stämmer och att det är klart nudå.
I was misled and that is the way it went
-
Hoppas det stämmer, skulle vara kul om dom blir kvar.Cheever skrev:Om inte jag är helt fel ute är detta Mexikanen som är typ rikare än Bill. Och har gjort sina stålar på Telemex? Telefonbolag.den italienska tidningen La Stampa som rapporterar att Carlos Slim gått in och gett ekonomiskt stöd till Honda. Nyheten är fortfarande inte officiell eftersom alla detaljer ännu inte är klara.
Beskedet innebär att Jenson Button och nye föraren Bruno Senna kan köra för Honda i Formel 1 nästa säsong. Senna är debutant och ersätter Rubens Barrichello. Just Senna sägs vara nyckeln till Carlos Slims intåg i Honda. Senna sponsras nämligen av företaget Embratel som finns under Slims imperium.
Det ekonomiska tillskottet innebär att Hondas budget för nästa säsong ökas från dagens 2 miljarder kronor till 3,2 miljarder kronor.
Källan till alla nyheter jag hittat är La Stampa, vi får hoppas att det stämmer och att det är klart nudå.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=868119
-
Det är den Slim som du tänker på, Telemex är dessutom en av Sennas sponsorer så det ligger ju inte så långt bort att Senna får en styrning där om det här stämmer.Cheever skrev:Om inte jag är helt fel ute är detta Mexikanen som är typ rikare än Bill. Och har gjort sina stålar på Telemex? Telefonbolag.
Äntligen!
Äntligen!
-
Telmex:
som för övrigt inte finns med på Bruno Sennas hemsida, däremot Embratel...
http://www.luxist.com/2008/12/23/carlos ... race-team/
som för övrigt inte finns med på Bruno Sennas hemsida, däremot Embratel...
http://www.luxist.com/2008/12/23/carlos ... race-team/
Keep on Boppin´
-
-
-
Betyder allt detta att vi tvingas dras med Honda i F1 en sässong till?
Hade gärna sett att de försvann, men det är bara en tidsfråga. Det går 13 riskokarstall på dussinet inom motorsporten, trist.
Hade gärna sett att de försvann, men det är bara en tidsfråga. Det går 13 riskokarstall på dussinet inom motorsporten, trist.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
Ja, det vore bättre som förr när alla stall utom två var engelska. Fram för fler franska och framförallt amerikanska stall, dom kan säkert tillföra F1 lite "riktig racing"Gösta skrev:Betyder allt detta att vi tvingas dras med Honda i F1 en sässong till?
I was misled and that is the way it went