Eje Elgh i Dakar?

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jaha, då finns redan systemet på plats. Då handlar det om hur man använder det. En skarpare policy är på sin plats.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Klart som fan att det skall köras rally! (fast jag själv inte har en susning om vari tjusningen består att tävla mot en klocka) MEN INTE PÅ ALLMÄN VÄG!

En avlyst /avstängt väg är inte att betrakta som allmän väg!

Nästa gång du är i Monaco i samband med F1 GP så ser jag gärna att du ställer dig på en ruta bredvid grabbarna grus på gridden och varvar upp din BMW spis! Mario Thiesen kommer vilja skriva sponsorkontrakt med dig genast! Det är ju "allmän väg" kan du försöka övertyga funktionärerna om. Jag är som du ser redan övertygad. :D :D :D
Rally körs alltid på allmän väg. Det är själva definitionen av rallysport.

Frågan gäller hur man spärrar av den, så att publiken löper minimal risk att skadas samtidigt som publiken faktiskt på plats kan se rallyt. Det är den knepiga balansgången.

Monaco är för övrigt allmän väg - avspärrad vid tillfället för Monacos GP för motorsport. Men det är allmän väg där publiken är väldigt nära bilarna. En olycka där publik skadas och t.o.m. dödas kan mycket väl inträffa där. Risken är dock mindre för det än i t.ex. Svenska Rallyt där risken är mindre för det än i t.ex. Dakarrallyt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nja, inte helt korrekt. De flesta sträckor på RAC-rallyt är på privat mark, liksom de flesta rallyn som ingår i det brittiska rallymästerskapet.

Frågan är väl snarare om vägen är avlyst eller inte. Dakar-rallyt har skördat lite väl många offer genom åren. Deltagarna bryr jag mig inte om, de har gjort sitt val, men publik och oskyldiga ska inte behöva sätta livet till.

Och skulle någon skadas i Monaco så är det illa, men inte lika illa som om någon gör det i Dakar. När man köper biljett till ett motorevenemang har man skrivit under på att man får ta konsekvenserna, under förutsättning att säkerhetsföreskrifterna har följts).

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Nja, inte helt korrekt. De flesta sträckor på RAC-rallyt är på privat mark, liksom de flesta rallyn som ingår i det brittiska rallymästerskapet.

Frågan är väl snarare om vägen är avlyst eller inte. Dakar-rallyt har skördat lite väl många offer genom åren. Deltagarna bryr jag mig inte om, de har gjort sitt val, men publik och oskyldiga ska inte behöva sätta livet till.

Och skulle någon skadas i Monaco så är det illa, men inte lika illa som om någon gör det i Dakar. När man köper biljett till ett motorevenemang har man skrivit under på att man får ta konsekvenserna, under förutsättning att säkerhetsföreskrifterna har följts).

Tärnström
Bra Tärnan! :up:

Vill gärna se den döda grabbens biljett! :evil:

Hade han ett val? Ville han att man skulle köra genom hans by utan något som helst säkerhetsarrangemang! :down:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att det är trist att det knappt diskuteras om detta i internationell media. Hade motsvarande skett i ett F1-lopp, eller ett rally, hade det skrivits åtskilligt mer om saken än vad det har gjorts nu. Tyvärr är det väl så att afrikanska liv är mindre värda än andras. Även om angelägenheten kanske inte är så stor bland allmänheten, hade jag förväntat mig en starkare reaktion bland de som är engagerade i sporten. Autosport har nämnt olyckorna, men har vare sig kommenterat dem eller ställt följdfrågor till arrangörerna.

Tärnström

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:Vill gärna se den döda grabbens biljett! :evil:

Hade han ett val? Ville han att man skulle köra genom hans by utan något som helst säkerhetsarrangemang! :down:
Mest bara för saken skull så: Ja han hade ett val, han och hans familj hade tagit sig till sträckan i avseende att titta på rallyt. olyckan hände inte i 'hans' by. Inte heller i en by. I och runt byarna är det fartbegränsning. Det är stenhårt övervakat.

Jag tycker också att det är lite konstigt att det inte har debbaterats mer, men jag misstänker att Autosport och andra engelskspråkiga medier ser det som en fransk affär.

Nu kommer inte jag ihåg i huvudet om det är fler åskådare som har fått sätta livet till på detta sätt. Men vad jag kan komma ihåg har det inte händ de senaste åren i alla fall. uteslutande har det vart frågan om helikopterolyckor och rån samt en och annan landmina när de som bevakat rallyt har dödats.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var väl två små pojkar som omkom under årets Dakar-rally?
Dels den som blev påkörd av Saukans och dels en som blev påkörd av en servicebil?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:
Nu kommer inte jag ihåg i huvudet om det är.

Har du kollat med andra kroppsdelar om minnet kanske sitter där?? :D :D :D

(sorry Chev, det var frisparksläge)

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ja två stycken var det. Har inte sett några tillförlitliga uppgifter hur den andra olyckan har gått till men den verkar ha vart mer som en trafikolycka. Förra året blev det krigsrubriker i Pravda när några som brutit rallyt krockade efter ha kört till, ja om det nu var Dakar kommer jag inte ihåg. I vilket fall som helst var det en trafikolycka som inte hade annat med rallyt att göra än att dom hade vart med tidigare. Då kan man tycka att mediebevakningen blir lite senvriden.

Var är feresten Bosse i år? Han har inte rasat mot rallyt i år. Och ingen annan svensk politiker heller, mysko.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:
Cheever skrev:
Nu kommer inte jag ihåg i huvudet om det är.

Har du kollat med andra kroppsdelar om minnet kanske sitter där?? :D :D :D

(sorry Chev, det var frisparksläge)
Jag gjorde en djupdykning, men näää, inte där heller.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så sent som i augusti i fjol dog en ur publiken (tre skadades) under Rally Österlen och hur jag än letar hittade jag ingen topik om detta på Forza.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta var inte upprörd då.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Angående det där om att det skulle ha blivit större rubriker om det skett i Sverige så är det ju naturligt eftersom vi berörs mer av det som är nära än det som är långt bort, men hade det t.ex. blivit värre rubriker om någon dött i en trafikolycka i samband med nåt rally i Australien? Det är ju inte helt ovanligt att det dör publik i samband med rallyn över världen.
Förresten har jag för mig att det var nån åskådare som dog ifjol i Sverige, eller var det 2004?
Dör det någon i en trafikolycka i samband med svenska rallyt så blir det säkert en massa skriverier, och betydligt värre än om det var en trafikolycka i samband med nån fotbollslandskamp, men så himla mycket liv tror jag inte det blir.

Men visst måste de göra nåt åt publiken i Dakar-rallyt om det blir ett allt större problem.
De får väl köra med vanliga rallyspecialsträckor i närheten av befolkningen och ha ordnade publikplatser, samt ha de längre sträckorna en bra bit ifrån byarna. Det ser ju inte sådär jättetättbefolkat ut.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Så sent som i augusti i fjol dog en ur publiken (tre skadades) under Rally Österlen och hur jag än letar hittade jag ingen topik om detta på Forza.
Var det ett barn som dog?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det framgick inte av nyheten men jag tror att det var barn bland de skadade.
Barn har också dött i samband med rallyn, både i Sverige och Finland.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari menar naturligtvis att vi ska skämmas; att vi inte ska sätta oss på några höga hästar, för att vi inte diskuterade rallyolyckan förra året. Nu fick ju den olyckan en ordenltig genomlysning, och uppmärksamhet, i pressen.

Jag inser också att det är naturligt att en olycka som sker långt bort inte påverkar oss lika mycket, men sportens anhängare bör ju vara lika angelägna om sportens väl och ve, oavsett var olyckorna sker.

TÄrnström
Senast redigerad av JTarnstrom den fre feb 03, 2006 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Jari menar naturligtvis att vi ska skämmas; att vi inte ska sätta oss på några höga hästar, för att vi inte diskuterade rallyolyckan förra året. Nu fick ju den olyckan en ordenltig genomlysning, och uppmärksamhet, i pressen. Jaja, Jaris inlägg kan man ju strunta i. Han har ingen annan uppgift här i livet, trots att han vill påskina motsatsen, än att hålla på och jävlas med andra.

Jag inser också att det är naturligt att en olycka som sker långt bort inte påverkar oss lika mycket, men sportens anhängare bör ju vara lika angelägna om sportens väl och ve, oavsett var olyckorna sker.

TÄrnström
Det är väl du som sätter dig på höga hästar i sammanhanget.
Det finns ingen här som tycker det är okej att offra liv för det vi tycker om och det är precis samma uppslutning runt det faktum att vi skall försöka bättra på säkerheten med alla rimliga medel.

Ett rimligt medel är inte att låta bli att tävla som du var inne på.
Ditt hyckleri runt två barn som omkommit når inga gränser och det har ingenting att göra med att de är långt borta eller möjligen var negroida.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

På vilket sätt hycklar jag? Menar du att jag tycker att det är okej att barn dör i andra sammanhang?

Om det är någon som hycklar så är det väl du, som i ena stunden anser att de får skylla sig själv; att det rent av är ett utslag av evolutionen att två barn dör, för att sedan påstå att det inte är någon som tycker att det är okej att barn dör. Jag förstår inte hur du ska få ihop ditt senaste uttalande med att rallyt ska kunna fortsätta köras om inget görs för att stoppa dödsfallen.

Som tur är har arrangörerna mer innanför pannbenet än vad du har och de har enligt sitt senaste uttalande lovat att se över säkerheten ordentligt inför framtiden. Det tyder på att inte heller de anser att dödsfallen är acceptabla.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den fre feb 03, 2006 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag föreslår att du kollar upp lite fakta om det här loppet genom åren och återkommer sen angående dödsfall i och runt tävlingen.
Bedöm sen gärna hur arrangören sett över säkerheten från år till år.

Fan, att du måste vara så korkad så du inte kan se skogen för alla träna...
Jag känner verkligen hur ditt hjärta blöder för de 1 000-tals barn som dog utmed afrikas horn samtidigt som rallyt pågick och två ur en rekordstor rallypublik fick sätta livet till.
Säkerheten vid flera europeiska rallytävlingar är sämre vilket massor av förare kan vittna om. Det gäller framför allt San Remo, Corsika, Monte Carlo osv där det i många fall står publik på vägen som har som sport att hoppa undan så sent som möjligt. Speciellt i städerna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fakta är att det har omkomit 48 personer i Dakar-rallyt genom åren, 24 av dem har varit deltagare. Övriga har varit alltså varit vanliga personer. Åtta av dem barn. Tror inte att de rallyn som du nämner kommer upp i de siffrorna även om de så lade ihop samtliga dödsfall.

Om du inte har förmåga att se cynismen i att rika människor leker rommen av sig i fattiga länder på bekostnad av människoliv, och katastrofer... Ja, då kan nog vare sig jag eller någon annan hjälpa dig.

Hur är det själv med faktakollen? Var vänlig presentera de fakta som säger att de europeiska rallyna erbjuder sämre säkerhet.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den fre feb 03, 2006 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du borde bli kommunist.
Nej, jag ser inga problem i att rika människor leker rommen av sig.
:

Lars-Erik Torph
Death date: 23.Jan.1989
Race: Rallye de Monte Carlo

Bertil Rehnfeldt
Death date: 23.Jan.1989

Luciano Lombardini
Death date: 20.Jan.1968
Race: 37ème Rallye de Monte Carlo

José Luis Pampyn
Death date: ??.Jan.1966
Race: 35ème Rallye de Monte Carlo

??? Taravilla
Death date: ??.Jan.1966
Race: 35ème Rallye de Monte Carlo

Hans Brandt
Death date: ??.???.1932
Race: 1932 Rallye de Monte Carlo

Joop van Nieuwenhuizen
Death date: 18.Jan.1960

unknown
Death date: ??.Jan.1956

Sam Nordell
Death date: 08.Jan.1964
Race: 33ème Rallye de Monte Carlo

Antonino Cavestri
Death date: 21.Apr.1951
Circuit: Ospedaletti
Race: VI Gran Premio di San Remo
Vehicle brand/model: Talbot
Note:
During practice for the San Remo Grand Prix John Claes passed on the start/finish straight waving his arms, his car had suffered a brake failure and had become uncontrollable. The Talbot went straight into the barrier in the first turn, knocking down the fence and four spectators behind it. Antonino Cavestri of Armeno (Novara) died the following day at the Civic Hospital of San Remo; his wife Argia Spagna and Giovanni Testori suffered serious injuries, although it's reported not in danger of life. Raimondo Venturi suffered minor injuries, while Claes escaped unwounded.

Jean-Michel Argenti
Death date: ??.May.1987
Race: Tour de Corse

Attilio Bettega
Death date: 02.May.1985

Henri Toivonen
Death date: 02.May.1986

Sergio Cresto
Death date: 02.May.1986

unknown
Death date: 05.Mar.1986
Race: 19º Rallye de Portugal Vinho do Porto

unknown

unknown

unknown
Death date: 13.Mar.1987
Race: 20º Rallye de Portugal Vinho do Porto

Augusto Mendes
Death date: 01.Mar.1989
Race: 22º Rallye de Portugal Vinho do Porto

Michael Park
Death date: 18.Sep.2005
Circuit: Wales Rally GB

Hur mycket publik som strukit med framgår inte och du kan ju för syns skull fundera en stund på varför såna inte listats genom åren...
Förbannade hycklare. Ducka gärna för de riktigt eländiga fattiga som under tiden några barn gått på rally låg och dog svältdöden, eller i krig i t.ex Sudan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, du ser. Ett tjugotal dödsfall under en längre tidsperiod än vad Dakar-rallyt har hållit på. Du ska inte ge dig på det där med statistik, det vet du väl? Dakar-rallyt är förmodligen den enskilt farligaste motortävlingen som finns, både för publik och deltagare.

Självklart finns det företeelser som är betydligt viktigare att ägna sig åt än motorsport. Världssvälten... AIDS... Det finns hur mycket som helst. Konstarerar återigen att arrangörerna själva uppvisar en helt annan attityd än vad du själv gör, men de är väl också hycklare i dina ögon.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den fre feb 03, 2006 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Påstod jag något annat än att Dakar varit det farligaste rallyt då?
I både Le Mans och F1 tror jag dock att det dött fler genom åren...
Hur hade de blivit om man inte i stort sett varje år stängt ett antal sträckor utmed WRC-rallyna för att det varit för mycket folk på plats?

Kanske något som borde gjorts på den plats där barnen omkom, vad vet jag?
Jag har inte sett en annan attityd från arrangörerna än ett offentligt uttalande, men du vet väl exakt hur deras argument skiljer sig från mitt, besserwisser där.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

23 förare har dödats i F1, inklusive de som har dödats under kval, fria träningar och tester utanför tävlingshelger; d v s en färre än för Dakar-rallyt men under en betydligt längre tidsperiod. Hur många åskådare, funktionärer och övriga som har dödats i F1 känner jag inte till.

24-timmars på Le Mans har haft fler dödsfall än Dakar-rallyt, också det under en betydligt längre tidsperiod, men de flesta omkom vid den stora olyckan -55 (har sett uppgifter på allt mellan 77 till fler än 90). Till skillnad mot Dakar-rallyt så har Le Mans varit helt förskonat från dödsolyckor de senaste 20 åren vad det gäller deltagande förare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ett tecken på att säkerhetsarbetet gått framåt.
Förresten, räknar du de Angelis som en av de sista omkomna?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Han är med bland de 23, ja.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Senaste föraren som omkom i F1 var väl Ayrton Senna?

Senaste personen som omkom i ett F1-lopp var väl brandmannen på Monza för ett par år sen?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Var inte killen i Melbourne den senaste, eller var det året innan Monza?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, det är det jag också funderar på.

Kan det t.o.m. ha varit samma år - 2003? Det står still nu - jag kommer ihåg olyckorna som ledde till de två tragiska händelserna, men inte årtalet.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Monza var -00.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Och en snabb koll ger att Melbourne var -01, alltså är Graham Beveridge det senaste offret i F1.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

och jag som fick för mig att det var 2003 ... jösses.

Så Melbourne 2001 senaste dödsfallet i F1 och Imola 94 senaste gången en förare dog.

Över tio år sen ... och mycket går i cykler. En skrämmande tanke ...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Över tio år sen ... och mycket går i cykler. En skrämmande tanke ...
Tolv år sedan Senna dog och det var väl tolv år mellan Paletti och Ratzenberger också?

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Ett tecken på att säkerhetsarbetet gått framåt.
Ja, men uppenbarligen inte för Dakar-rallyt. Du verkar inte ens inse vilka inlägg som egentligen argumenterar emot din sak.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:Ett tecken på att säkerhetsarbetet gått framåt.
Ja, men uppenbarligen inte för Dakar-rallyt. Du verkar inte ens inse vilka inlägg som egentligen argumenterar emot din sak.

Tärnström
Du och dina jävla saker!
Precis som om allt här i världen bara var svart eller vitt...
Du får nog lära dig att man får olika svar beroende på hur man frågar mig.
Ni som inte minns hette funktionärerna Beveridge och Ghislimberti och deras död berörde mig minst lika mycket som de två barnens i Afrika.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Berörde dig lika mycket? Dvs. du ansåg att de var en del av de naturliga urval som tar bort de svagaste eller hur det nu var du uttryckte det ...

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hahahahaha, det är ju för fan klockrent. Vilket självmål! Rätt i krysset. Ja, jösses... Hahahaha... Det här är fan i mig värt att klippa ur.

Tärnström

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Att: Gösta & JTärnström

Som vanligt ser ni händelserna i världen på ett onaturligt ensidigt sätt.

Visst, det är tragiskt när barn dör i olyckor, men ni måste väl ändå inse att ett sånt här evenemang genererar inkomster för lokalbefolkningen som i slutändan räddar mer liv än dom ca. två som dör varje år.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jo, men det är en aning för cyniskt för min smak. Om man bortser från de drabbades perspektiv kan man väl åtminstone inse att rallyt inte kan fortsätta på det här viset.

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

Pepparkvarnen skrev:Att: Gösta & JTärnström

Som vanligt ser ni händelserna i världen på ett onaturligt ensidigt sätt.

Visst, det är tragiskt när barn dör i olyckor, men ni måste väl ändå inse att ett sånt här evenemang genererar inkomster för lokalbefolkningen som i slutändan räddar mer liv än dom ca. två som dör varje år.

Man kan ha motortävlingar där man anstränger sig lite för att minimera de oskyldigas risker.

Jag skiter i om några bönder väljer att köra denna motorsportens missfoster, eller om lättroade nördar sitter hemma i soffan och låtsas njuta av spektaklet. Jag vill inte att oskyldiga skall mördas på det här viset och det utan otroligt kännbara straff för de som orsakade mordet och den som arrangerade mördandet. :down: :down: :down:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Dedt var inget mord Gösta. Du saknar grundläggande juridiska kunskaper tror jag.

Det var en olycka, och det är inte ens föremål för en brottsutredning. Så inte det mord du yrar om, inte dråp och inte ens vållande till annans död. Utan en tragisk olycka, som tyvärr händer här i världen ibland. Förhoppningsvis vidtas det åtgärdet för att olyckan inte ska upprepas.

Om det är att höja säkerheten kring arrangemanget eller införa ett förbud mot den här typen av rallyn återstår att se. Men troligtvis det förstnämnda.

Men sluta yra om mord, du är bara löjlig och man kan nästan få för sig att du inte vill diskutera saken :down:

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Dedt var inget mord Gösta. Du saknar grundläggande juridiska kunskaper tror jag.

Det var en olycka, och det är inte ens föremål för en brottsutredning. Så inte det mord du yrar om, inte dråp och inte ens vållande till annans död. Utan en tragisk olycka, som tyvärr händer här i världen ibland. Förhoppningsvis vidtas det åtgärdet för att olyckan inte ska upprepas.

Om det är att höja säkerheten kring arrangemanget eller införa ett förbud mot den här typen av rallyn återstår att se. Men troligtvis det förstnämnda.

Men sluta yra om mord, du är bara löjlig och man kan nästan få för sig att du inte vill diskutera saken :down:

Det var ju bara en "negerunge" som dog. Klart det inte var mord eller något annat åtalbart??

Hade samma sak hänt i Sverige på en dessutom AVLYST bana så hade det dragits igång en utredning om vållande till död mm mm. Här kör man ohämmat i bebodda områden som dessutom inte är "avlysta" . Man skiter i om det är en människa eller en zebra som skadas / dör. Bekvämt och billigt. Detta är för fan som "Gumball" tävlingar. Om någon kört på ett svenskt vitt barn på allmän väg med en fart långt över det tillåtna, vad hade då hänt?? Klart att vi anpassar terminologin för att det skall tillgodose våra syften. Samma sak som jänkarna gör i Guantanamo. Lås in dom på en ö som inte är USA, dom kan inte åtnjuta det rättsskydd som man har enligt amerikansk lag. Vi kallar dom inte för krigsfångar för det skulle innebära att vi måste behandla dom som sådana. Vi kallar dom för "olagliga kombatanter" då har vi avhumaniserat dom och kan göra vad vi vill!

Vi kör ett rally i ödemarken. Inga fördyrande avstängningar av tävlingsområdet. Kör vi på någon är det inte vårt fel. Vi omfattas inte av den europeiska / franska rättstraditionen. Mutar en tjänsteman i bananrepubliken och vi blir åtalsimuna. Oerhört bekvämt. Vi kallar det för olycka eller "race incident" (för att använda tin egen terminologi) . Vi skickar fram en pressansvarig som beklagar det inträffade i direktsändning och vi kan fortsätta som vanligt.

LYSANDE AFFÄRSIDÉ för att människor som du skall få se spännande rally??

Fortsätt att njuta av rallyt! :down:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du verkar ha dragit en del förhastade slutsatser?

Det var en tragisk olycka, men den görs inte mer tragisk av att du upprört gapar om mord, orerar över vilken hudfärg de omkommna hade etc.

Som sagt - antingen lägger man ner rallyt och andra rallyn som körs på allmän väg för gott, eller så ser man till och lär sig något av denna tragiska olycka så den inte inträffar igen.

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Du verkar ha dragit en del förhastade slutsatser?

Det var en tragisk olycka, men den görs inte mer tragisk av att du upprört gapar om mord, orerar över vilken hudfärg de omkommna hade etc.

Som sagt - antingen lägger man ner rallyt och andra rallyn som körs på allmän väg för gott, eller så ser man till och lär sig något av denna tragiska olycka så den inte inträffar igen.

Vilka andra rallyn körs på icke avlyst och obevakat område?

Vi är överens om att barnets död var tragisk. Vi är också överens om att hudfärgen på den omkomna inte avgör hur mycket hans / hons nära och kära saknar denne. Vi är också överens om (tror jag) att man inte lärt sig ett skit på över 20 år. En lekstuga för förmögna vita män och kvinnor som är väl bemedlade och söker spänning i tillvaron!
:down:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Formel 1 är också en lekstuga ...

Dakarrallyt är som alla annan motorsport en sport. Tyvärr en sport med risker. I Dakarrallyts fall oacceptabla risker, då sådana här olyckor kan inträffa.

Det har inget att göra med mord, eller vita mot svarta, eller rikas utnyttjande mot fattiga som du lite löjligt och överdrivet driver på.

Det är en sport, med högre risker än vad man bör och ska acceptera. Dakarorganisationen accepterar inte heller det, och det har till skillnad mot vad du säger gjorts mycket de senaste 20 åren.

Men nu är det ju så med all form av säkerhetsarbete att det aldrig kan göras för mycket. Det finns alltid mer att göra.

Även i F1 finns det mer att göra vad gäller säkerheten, och det viktiga är att när sådana här tragiska olyckor inträffar så lär man sig något av det och ser till att förbättrar säkerheten ytterligare så det inte sker nästa gång.

Exempel på säkerhetsåtgärder i Dakarrallyt: Sträng hastighetsbegränsning genom byarna och arrangörerna kontrollerar farten. GPS-övervakning av samtliga fordon i rallyt.

Vad jag förstå så skedde inte den här olyckan i en by, utan på en specialsträcka? Dakarexperterna kan säkert rätta till ev. fel här. Ibland sker det olyckor, som är svåra att förutse. Vill man vara helt 1005 säker finns det bara ett sätt: kör inte. Det gäller även F1.

Hur tror du familjen till den australiska resp. italienska funktionären som omkom i Australiens resp. Italiens GP känner sig?

Med ditt synsätt skulle man nu i de två fallen börja gapa om:

Bernie och Max och FIA är mördare som har mördat två funktionärer.
De har gjort det för att ett fåtal rika tillverkare, stall och förare ska få leka bilracing.
Två stackars oavlönade funktionärer mördades för att dessa playboys och snorrika företagsledare ska få fortsätta leka bilracing.
De borde alla kastas i fängelse, och F1 borde förbjudas.

Men jag vill inte minnas att du kastade ur dig sådana saker när det skedde? Och de olyckorna skedde också - det skandallösa är om man fortsätter vidare som ingenting har hänt, utan att lära av det inträffade och se till att det aldrig inträffar igen.

Både FIA och Dakarorganisationen har agerat när det skett olyckor i de olika sporterna. Jag är säker på att Dakarorganisationen även denna gång agerar. Utreder exakt vad som har hänt, och även denna gång förbättrar säkerheten ytterligare så att detta inte kan ske.

Säkerhetsarbetet i Dakar har inte kommit tillräckligt långt ännu - det håller jag med om. Men de har inte suttit stilla och inte gjort något. Det har faktiskt gjorts en hel del, men det finns mycket mer att göra.

MEn återigen: Vill man vara helt säker på förhand att ingen alls kommer att komma till skada som inte själv deltar i motorsport finns det bara ett val: Förbjud all motorsport, eller förbjud att köra all form av rally och racing inför publik och funktionärer. Då är det bara deltagarna själva som riskerar att komma till skada nämligen.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Men jag vill inte minnas att du kastade ur dig sådana saker när det skedde?
Här får jag försvara Gösta lite, han gapade om mördare i samband med olyckan i Australien också. Men då var det underligt nog inte hela organisationen utan enbart Villeneuve som var mördaren.
Smaklöst, javisst, men hyfsat konsekvent.
Monza kommer jag inte ihåg vem som Gösta ansåg var mördaren, om någon?
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Men jag vill inte minnas att du kastade ur dig sådana saker när det skedde?
Här får jag försvara Gösta lite, han gapade om mördare i samband med olyckan i Australien också. Men då var det underligt nog inte hela organisationen utan enbart Villeneuve som var mördaren.
Smaklöst, javisst, men hyfsat konsekvent.
Monza kommer jag inte ihåg vem som Gösta ansåg var mördaren, om någon?
Det var Fenzen som var mördaren då!

INGEN IDROTT KAN VARA SÅ VÄRDEFULL ATT PRISET FÖR DEN ÄR EN OSKYLDIG ICKE DELTAGANDE DÖD MÄNNISKA!

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fick du stryk i poker igen, eller varför skriker du? :)

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Fick du stryk i poker igen, eller varför skriker du? :)

Tärnström
Kolla i pokertopicen. :D

Jag skriker inte, jag bara talar högt. :wink:

Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Om vi skulle ta och återgå till ämnet...
Så kör man 10–15 mil rakt genom öknen och helt plötsligt dyker det upp en neger på moped och... då undrar man ju var han tankar någonstans.
Eje Elgh efter Dakarrallyt.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 34,00.html
Keep on Boppin´