Stallorder?!

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Realism är en illusion som bottnar i spritbrist.
F1 är dött, länge leve F1.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-02 23:03, JTarnstrom wrote:
Det finns ju ingen logik i ditt resonerande, zz. Med fyra bilar på gridden går det inte att sälja skiten till TV. Ingen vill titta. Vill ingen titta, kommer det inte in några tv-pengar till de två stallen som är med. Finns det ingen tv-publik vill inga sponsorer betala kalaset. Tärnström
Vi tycks titta på F1 av helt olika anledningar Tärnan. Det verkar som om vad som helst duger för dig, bara det för oväsen och finns i massor.

Jag konsumerar öl och caviar. :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför tittar du zz? Har aldrig förstått det riktigt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ditt problem, zz, är ju att du inte kommer att ha nånting att titta på överhuvudtaget. De där fyra högklassiga bilarna du drömmer om kommer aldrig att existera, än mindre visas i tv. Om startfältet minskar ytterligare kommer F1 att kollapsa. Du tycks tycka att det är lika bra det, eller? Som sagt, frågan är hur intresserad du är av motorsport. Inte alls, är min gissning.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har en ny titel, domedagsprofeten :idea:
Gissa vem den är vikt åt?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-12-03 14:04 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han som gillar absurda kostnader och startfält på 4 bilar.

zz med andra ord.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fyra bilar blir nog omöjligt. Blir de föärre än 18 får dom snllt ställa upp med tre bilar per stall. Det skulle jag inte ha något emot faktiskt. Så det blir mao minst tre men troligast 6 bilar om två stall är med. Nu tror jag i och för sig att även Williams vill vara med så det blir 9 bilar...
Fan, det kan man köra mästerskap med :up:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-03 10:56, LuckyStrike1 wrote:
Varför tittar du zz? Har aldrig förstått det riktigt
Det är mer än det du inte förstår Lucy. Jag är inte förvånad.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-03 11:11, JTarnstrom wrote:
Ditt problem, zz, är ju att du inte kommer att ha nånting att titta på överhuvudtaget. De där fyra högklassiga bilarna du drömmer om kommer aldrig att existera, än mindre visas i tv. Om startfältet minskar ytterligare kommer F1 att kollapsa. Du tycks tycka att det är lika bra det, eller? Som sagt, frågan är hur intresserad du är av motorsport. Inte alls, är min gissning.

Tärnström

Jag har inga problem. Dock så tycks din sunkracing ha det. Nu finns det 2 högklassiga bilar på gridden. Om Williams skärper sig lita så vipps är dom 4. F1 har inte kollapsat på si sådär 50 år. Dock har din sandsäcksracing med övergödda blixtar som uppträder som de dåliga förlorare de är gått i graven i omgångar och uppstått som fågel fenix med nya sandsäckar men utan att ha lärt sig något av tidigare erfarenhet. Har inget emot att det som inte är livskraftigt går under, om det gäller F1 stall eller pissmyror spelar ingen roll. Är inte intresserad av loosers och hatar konstgjord andning. Hur enkelt kan det bli.

Om du gav fan i att läsa så mycket Marx och ägnade lite tid åt Darwin så skulle du bli upplyst.

Du har gissat fel förr. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-03 14:09, LuckyStrike1 wrote:
Han som gillar absurda kostnader och startfält på 4 bilar.

zz med andra ord.
Fråga Luca Montezemolo om kostnaderna är absurda?? Det är scuderias pengar och ingen svensk jantelagsanhängare skall tala om för en Italienare hur mycket han får/inte får spendera. Tycker Arrows att det är dyrt med F1 får dom väl anmäla ett stall i SLC (hörde att man kan köra en hel sässong för under 1 mille) Om jordan inte får riskokare gratis så får dom väl göra som riktiga bilfabrikanter, bygga en egen motor eller köpa ett dussin tvåtaktare från en trabant och skruva ihop till en V10á (måste vara under 3 liters slagvolym)

Har man inte råd så får man väl hitta på något annat att göra. Varför skulle vi bry oss om att Arrows inte har råd?? Sänk lönerna, skit i och bo på dyra hotell, ät billigt, regumera däcken, tanka på Jet så kanske det går ihop. Varför fonderade man inte pengar de år man hade överskott? Ingen kan väl på allvar tro att Arrows någonsin skulle ha något med en eventuell seger att göra. Har man 2 bilar mindre på banan kan detta lätt kompenseras med att man bygger en extra chickan på banan.

2´nd is first among loosers.

MVH
Jonas Jante
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

On 2002-12-04 23:08, zz wrote: Om du gav fan i att läsa så mycket Marx och ägnade lite tid åt Darwin så skulle du bli upplyst.
Angående Darwin, varför skall det vara intressant att överleva i en värld som inte själv överlever? Ett ekosystem med sin flora och fauna kräver att balans råder. När en art eller en resurs utarmas så reduceras möjligheterna för andra arter att överleva och till sist hela ekosystemet. Nog med liknelser!
Fattar du inte? Ju färre stall i F1 som klarar livhanken ju mindre intressant blir det för publik och sponsorer. Sedan blir det bara tvärdött!

För övrigt fick Marx rätt. Det vet du om du kan din Marx. :wink:
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-12-04 23:30 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hahaha, komma dragande med Darwin...

Darwin skiter fullständigt i om det är människor eller kackerlackor som är överst i näringskedjan. Frågan är vilket vi tycker är att föredra.

Jag vet svaret på det men zz tycker förstås att det är bättre att vara en kackerlacka och titta på fyra bilar som kör omkring på en bana.

Tärnström

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-12-04 23:23, jajo wrote:
Angående Darwin, varför skall det vara intressant att överleva i en värld som inte själv överlever? Ett ekosystem med sin flora och fauna kräver att balans råder. När en art eller en resurs utarmas så reduceras möjligheterna för andra arter att överleva och till sist hela ekosystemet. Nog med liknelser!
Fattar du inte? Ju färre stall i F1 som klarar livhanken ju mindre intressant blir det för publik och sponsorer. Sedan blir det bara tvärdött!

För övrigt fick Marx rätt. Det vet du om du kan din Marx. :wink:
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-12-04 23:30 ]</font>
Varför all denna pessimism jajo? Jag kommer inte rösta på dina favoriter "miljöfascisterna" i nästa val heller.

Vad var det Marx fick rätt i?? Har jag missat det?

F1 överlever oavsett om Tärnan drabbas av en haschpsykos eller inte. Varför skall man hålla de stall som slösar med sina pengar, under armarna? Schabblar dom med ekonomin förtjänar dom att dö. Ni är sentimentala i detta avseende.

Jordan får gärna för min del gå samma öde till mötes (jag är lite smygjordanfan)som Arrows. Har man inte koll på intäckterna/utgifterna har man inget i F1 att göra.

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jag är inte pessimist. Jag försöker bara redogöra för hur världen ser ut för dig. Angående min politiska och ideologiska preferens så är du lika fel ute som vanligt.

Angående Marx, så du får lära dig någonting:
Marx hävdade att de kritiska produktionsmedlen skulle ägas och kontrolleras av arbetarna. Idag sker 70-80% av all produktion i företagen med intellektuellt arbete. Vilka är de som äger och kontrollerar det? - Jo arbetarna.
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-12-05 00:41 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

OK, zz, så om Sato och Bernoldi får var sin sits i Jordan p.g.a. japanska sponsorer resp. Red Bull och Fisi har gjort sin sista säsong i F1, så tycker du att det är en glädjande utveckling för att Darwin har tagit ut sin rätt?
Själv skulle jag nog tycka att det var lite tråkigt även om varken Sato eller Bernoldi är de sämsta förare som suttit i en F1:a.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-03 01:08, Jari wrote:
On 2002-12-02 23:35, EnzoF1 wrote:
On 2002-12-02 15:03, Jari wrote:
Jag har hållit på Ferrari sedan 1984, dvs långt innan MS körde F1 vare sig för Ferrari eller Benetton och skiter fullständigt i vad andra tifosis tycker. Däremot kan jag nog ta gift på att de flesta italienare håller på Ferrari och inte på Schumi främst, även om de två sakerna just nu råkar sammanfalla...
Jaha, du har hållit på Ferrari sen 84, papper på det?
Ja om du accepterar ett foto med en 16-årig Enzo med diverse Ferrari F1-attiraljer så är det tryckt på papper... och mina papper är äkta och inte fabricerade... det du!

Jag är ingen medgångssupporter som du!

/E
Min son hade F1-attiraljer innan han blev född, det du.
Förresten kanske farsan har en biljett kvar från ett av F1-loppen på Anderstorp, så där fick du för medgångssupporter.
Glöm inte att jag är italienare, finns ju inga med så mycket motorsport i blodet...

Nu är du knäckt va?

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Italienare skall ha all heder för sin passion för motorsport, men finnarna är enligt undersökningar ännu värre. (bättre?)
Dessutom har finnarna förmågan att kanalisera talanger på rätt ställen i stället för att tvinga dem in i fotboll, innebandy, konstsim och andra fjollsporter. De som inte kan köra får visa hur modiga de är i 120 metersbacken.
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Så valet är att krascha med eller utan bil alltså. Då förstår jag att det är många som väljer att ha en bil runt sig.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-12-05 19:29 ]</font>
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Och Italienarna på cykelvägarna!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag har raderat tre texter som handlar om doping och skidåkning. Här ska det snackas formel 1!!! :down:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack ska du ha, det gjorde du bra!
PASTIS PASTIS PASTIS!!!
:hug:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-12-06 14:00, Pastis wrote:
Jag har raderat tre texter som handlar om doping och skidåkning. Här ska det snackas formel 1!!! :down:
Menar du att du tänker gå in och censurera så fort det blir en topic-urspårning från F1? Gärna för mig, men det kan bli mycket jobb! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hehe, så länge vi är hufsat PK är det inga problem. Men jävlas aldrig med såna som äter gröt, för då...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Åter till stallorderdiskussionen då.

Enligt Forzas förstasida tänker ju Ferrari "trotsa" förbudet. Man får ju anta att man slipper se A1-Ring igen, men vad innefattar förbudet egentligen? Det sades ju att försök och åtgärder i syfte att manipulera resultatet skulle vara förbjudna, men är det enbart faktiska stallorder som gäller då eller är t ex "gentlemens agreement" tillåtna? Vad gäller då t ex Rubens ligger strax bakom MS några varv före mål och verkar vara snabbare men inte kör om? Under vilka omständigheter ska regeln egentligen tillämpas? Är det enbart vid "bjudningar"?
Eller ska situationer när två ledande bilar från samma stall som saktar ned för att säkra segern beivras?

/E
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Framförallt, vad händer om Ferrari trotsar förbudet - och blir fällda? Nån mer än jag som tror att de kommer att ställa saken på sin spets gentemot FIA?

Tärnström

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Ferrari fällda? :lol:
Det är knappast troligt oavsett vad de hittar på.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror och hoppas att Ferrari har tillräckligt med vett att inte försöka göra en A1 igen. Skulle MS kämpa om titeln i näst sista loppet med tre poäng till godo på tvåan och Rubens fyrtionio poäng efter tror jag ingen bryr sig om Barren får bromsproblem. FIA har varit något flata när det gällt Ferrari i några lägen, men jag tror och hoppas att samma regler gäller för alla stall. Ferrari är till skillnad från vad många tror inte oumbärliga för F1, men visst skulle sporten bli en smula fattigare. Sannolikheten för att Ferrari skulle lägga ner är dock lika trolig som att fotbollen skulle skrotas i Italien.
Jag hoppas ändå att saken inte ställs till sin spets, för då får Ferrari vika sig och en irrattionell Italienare kan hitta på vad som helst. Då hjälper inte Montezs psykologvän ett dugg.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-12-07 10:43, JTarnstrom wrote:
Framförallt, vad händer om Ferrari trotsar förbudet - och blir fällda? Nån mer än jag som tror att de kommer att ställa saken på sin spets gentemot FIA?

Tärnström
Nej, jag tror inte Schumi vill utsätta sig för förnedringen att bli utbuad en gång till.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-05 06:26, AndersF1 wrote:
OK, zz, så om Sato och Bernoldi får var sin sits i Jordan p.g.a. japanska sponsorer resp. Red Bull och Fisi har gjort sin sista säsong i F1, så tycker du att det är en glädjande utveckling för att Darwin har tagit ut sin rätt?
Själv skulle jag nog tycka att det var lite tråkigt även om varken Sato eller Bernoldi är de sämsta förare som suttit i en F1:a.
Du glömmer en sak: zz är lite vindflöjel ibland. I ett sånt, mkt troligt scenario, skulle han inte hävda DArwins teorier och annat svammel

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-07 10:16, EnzoF1 wrote:

Enligt Forzas förstasida tänker ju Ferrari "trotsa" förbudet. Man får ju anta att man slipper se A1-Ring igen,
/E
Trodde du tyckte A1 var okay?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tärnström
En mkt grov hypotes.

Ferrari skulle nämligen aldrig bli fällda av FIA.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-09 09:50, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-12-07 10:16, EnzoF1 wrote:

Enligt Forzas förstasida tänker ju Ferrari "trotsa" förbudet. Man får ju anta att man slipper se A1-Ring igen,
/E
Trodde du tyckte A1 var okay?
Principen var OK, däremot skulle Rubens kanske ha lytt order lite tidigare... jag skiljer inte på stallorder i början eller slutet av säsongen och tycker heller inte annorlunda för att man på presskonferenser kallar det för "gentlemens agreement". Det är inte publikens sak att bedöma. Ett antal företag låter sina anställda köra bilar runt en bana. Om det inte passar publiken hur företagen driver sin verksamhet finns det andra serier med andra företag vars policy kanske passar bättre, då är det bara att titta på de serierna istället. På den andra sidan pölen så är det arrangörerna som manipulerar slutresultatet genom att i tid och otid samla ihop fältet...

Vad jag ville komma till är att det inte hade blivit sånt ramaskri om Rubens "missat" en inbromsning 12 varv från mål så att MS kunnat smita om. Nu blev det ramaskri istället... är folk så korkade???

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-09 09:51, LuckyStrike1 wrote:

Tärnström
En mkt grov hypotes.

Ferrari skulle nämligen aldrig bli fällda av FIA.
Blev de inte fällda av FIA förra året???

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-12-09 10:06, EnzoF1 wrote:

/E
Näää. Eller tja, de blev väl tillsammans med förarna fälld för att ha brutit mot reglerna på pallen. Men den domen var inte mkt till en fällande dom inte. Mer en liten "aja-baja"

De borde ha tvingats betala tillbaka biljettpriserna till alla åskådarna på söndagen istället - DET hade varit kännbart och riktigt.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-09 10:10, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-12-09 10:06, EnzoF1 wrote:

/E
Näää. Eller tja, de blev väl tillsammans med förarna fälld för att ha brutit mot reglerna på pallen. Men den domen var inte mkt till en fällande dom inte. Mer en liten "aja-baja"

De borde ha tvingats betala tillbaka biljettpriserna till alla åskådarna på söndagen istället - DET hade varit kännbart och riktigt.
:grin: Nog blev de fällda allt! :wink:

Äh, slutresultatet förändrades ju inte, Ferraris placeringar förändrades ju inte. Det enda folk upprördes av var att det skedde framför näsan på dem, hade det som sagt skett tidigare eller med ett "klantigt" depåstopp eller liknande så hade knappt nån brytt sig. Det är egentligen bara en fånig dubbelmoral från publiken... hade förra årets slutresultat förändrats på något sätt, nej, just det!

Det ska bara klagas på Ferrari och MS och är det inte det ena så är det det andra.

Passar det inte så är det bara att följa någon annan sport. Konstigt att fotboll har så många åskådare trots att det är tränaren som avgör vem som ska lägga straffarna och som avgör vem som får spela i matchen.

Det gnälldes inte illnärmelsevis lika mycket när McLaren två gånger i rad manipulerade slutresultatet.

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Efter Melbourne -98 gnälldes dock en hel del ... :wink:

Det gnälldes ju knappt alls efter A1 -01 trots att Ferrari gjorde samma sak då. Jag var inte heller lika upprörd då även om jag var förbannad.

Skillnaden i år var väl dels att stallet var så överlägset att de överhuvudtaget inte behövde göra det. Dessutom var ju Rubens snabbare hela helgen till skillnad från året innan. Därför blev det nog ett sånt liv i år. Sen hjälpte Schumis beteende efter målgång inte direkt till att lugna känslorna ... hade han istället kunnat stå för det hela hade det lugnat sig en viss del.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-12-09 11:07, LuckyStrike1 wrote:
Efter Melbourne -98 gnälldes dock en hel del ... :wink:

Det gnälldes ju knappt alls efter A1 -01 trots att Ferrari gjorde samma sak då. Jag var inte heller lika upprörd då även om jag var förbannad.

Skillnaden i år var väl dels att stallet var så överlägset att de överhuvudtaget inte behövde göra det. Dessutom var ju Rubens snabbare hela helgen till skillnad från året innan. Därför blev det nog ett sånt liv i år. Sen hjälpte Schumis beteende efter målgång inte direkt till att lugna känslorna ... hade han istället kunnat stå för det hela hade det lugnat sig en viss del.
Det är ju det jag säger, själva händelsen skiljer sig inte från tidigare händelser utförda av fler stall än Ferrari, men omständigheterna gjorde att det blev ett ramaskri. Pöbeln kanske hellre skulle ha varit objektiv...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Omständigheter är ju alltid det som gör skillnaden. Det finns alltid omständigheter.

Tricket ligger i att uppskatta omständigheterna rätt - det gjorde inte Ferrari den här gången.

Men skit samma, Rubens skulle ändå inte haft en chans på VM-titeln mot Schumacher med eller utan stallorder.

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

"..snip Ferraris placeringar förändrades ju inte.snip"

Nu är det ju inte bara team mästerskapet man kör om, tvärtom, för dom flesta (tror jag) är förarmästerskapet det viktigast. Jag tror att flera kommer ihåg vem som var världsmästare ett visst år än vilka som vann teammästerskapet (ta 1994 som ex.).

För mej är det viktiga att det blir schysst kamp och spännande race trots att det är en bil/team som är dominerande (som det var 1988).