Intresset falnar för F1 på AtlasF1
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Om intresset för F1 verkligen är på nedåtgående.
Gäller det racing i allmännhet?
Vad tror ni den här bastarden har i tankarna?
http://www.premier1grandprix.com/
/Jan
Gäller det racing i allmännhet?
Vad tror ni den här bastarden har i tankarna?
http://www.premier1grandprix.com/
/Jan
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Du tycks ha missat dragracingen på Mantorp på 70-talet...On 2002-08-13 14:31, regenmeister wrote:
Precis vad motorsporten saknat i alla dessa år, läktarvåld.
Ett år eldade "raggarna" ner ett torp i närheten av banan. Vi barn fick hålla oss hemma i trädgården när det var dragrace på Montorp Park.
(Vad sa du nu då, G-town? )
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Många populära sporters intresse lever ju till viss del på spel, som t.ex. trav, men även fotboll, speedway, etc. fast troligen i mindre skala. Men efter Ferraris uppvisning på A1 så var det en del stora spelbolag som tog bort möjligheten att spela på F1-resultat, vilket säkert ytterligare kommer att minska populäritet något. Är inte det att skada sporten och ge den dåligt rykte? Sånt man kan bli utesluten ur mästerkapet för...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Atlas F1 är en utmärkt site och trlogen den bästa om F1 idag. De har reportrar på plats i varje GP, har exklusiva samarbeten med bland annat Fisichella, Ann Bradshaw (tidigare presschef för Williams), Jo Ramirez (gammal McLaren man) m.m. De publicerar inga påhittade inklistrade nyheter utan deras nyheter är allt som oftas riktiga med bra källor. Artiklarna är riktigt bra - så sidan är mer än värd att prenumerara på. Även om man kan tycka att internet ska vara gratis har jag full förståelse för att Atlas idag är tvungna att ta betalt. Ägarna har lagt ut massor av privata pengar bara för att kunna driva siten och ha folk på plats i varje GP. Sånt håller inte ju länge till och summan är relativt blygsam för ett helår.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ang F1 intresset kan jag bara för egen del säga att det är på topp och minst lika stort som någonsin. F1 förblir kungaklassen i motorsport. Visst har sporten problem idag med att kostnaderna har rusat iväg och flera stall är i blåsväder. Men det kommer att ordna sig och idag har ju alla racingklasser problem att brottas med. Efter en titt på några andra racingklassers problem framstår problem i F1 som relativt lätta:
CART:
Startfälet mindre än någonsin. Fler stall och förare försvinner till gärsgådsserien IRL enbart för Indy500. En förare är total överlägsen i serien och flera stal ser ut att försvinna till nästa säsong. Många förare överväger NASCAR!!! istället för CART.
STCC: Finns det överhuvudtaget en serie till nsäta år. Bara 13 bilar i år och till nästa säsongs nya reglemente är det bara Volvo som har en bil. Kan bli rena Volvocupen det där. Straffvikter och annat skräp gör att man bestraffar den som är bäst för att få till lite artificiell racing.
ETCC: Drastiska regelföärändringar mitt under pågående säsong som gör att man bestraffar de som har lyckats bäst och istället för en av de två andra som har misslyckats att gynnas av reglerna och de kan dominera. Bilarna i sin tur är skrattretande långsamma och tråkiga.
IRL: MAn svänger bara vänster inför tomma läktare och tillåter vem som helst med ett vanligt körkort att köra med följden att misstagen på banan är rent skrattretande ibland.
Jag känner mig trygg inför F1:s framtid. Däremot tycker jag att nivån på Forzas F1-forum har nått lite av ett all-time low. I år verkar det mesta istället handla om att man ska hata olika förare och häva ur sig vad skit som helst med ursäkter som "att man måste ju få igång lite debatt" och annat tjafs om jante-lgar och jag vet inte vad. Så F1 intresset år på topp men intresset för att diskutera F1 på Forzas forum är just nu i botten.
CART:
Startfälet mindre än någonsin. Fler stall och förare försvinner till gärsgådsserien IRL enbart för Indy500. En förare är total överlägsen i serien och flera stal ser ut att försvinna till nästa säsong. Många förare överväger NASCAR!!! istället för CART.
STCC: Finns det överhuvudtaget en serie till nsäta år. Bara 13 bilar i år och till nästa säsongs nya reglemente är det bara Volvo som har en bil. Kan bli rena Volvocupen det där. Straffvikter och annat skräp gör att man bestraffar den som är bäst för att få till lite artificiell racing.
ETCC: Drastiska regelföärändringar mitt under pågående säsong som gör att man bestraffar de som har lyckats bäst och istället för en av de två andra som har misslyckats att gynnas av reglerna och de kan dominera. Bilarna i sin tur är skrattretande långsamma och tråkiga.
IRL: MAn svänger bara vänster inför tomma läktare och tillåter vem som helst med ett vanligt körkort att köra med följden att misstagen på banan är rent skrattretande ibland.
Jag känner mig trygg inför F1:s framtid. Däremot tycker jag att nivån på Forzas F1-forum har nått lite av ett all-time low. I år verkar det mesta istället handla om att man ska hata olika förare och häva ur sig vad skit som helst med ursäkter som "att man måste ju få igång lite debatt" och annat tjafs om jante-lgar och jag vet inte vad. Så F1 intresset år på topp men intresset för att diskutera F1 på Forzas forum är just nu i botten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Orsaken till att intresset för F1 sjunker är det låga underhållningsvärdet:
1. Alla vet att det bara finns ett stall som kan vinna och en förare som får göra det. De andra tävlar liksom bara om plats 3-20 och hur intressant är det för den genomsnittlige tittaren? De tittar ju främst för att se vem som vinner!
2. Kamp och omkörningar förekommer mycket sällan på banan eftersom bilarna och banorna helt enkelt inte tillåter detta. Bilarna kräver ostörd luftström för att funka och banorna har bara korta raksträckor mellan kurvor där det bara finns ett möjligt spår.
3. F1 har blivit för säkert! Hur sjukt det än är så tittar många för att det kan hända olyckor. Det är just riskerna som är en av F1:s attraktionskrafter. Idag är ju bilarna så säkra att förare avsiktligt väljer att köra in i andra bilar eller riskerar en krasch för att stänga en annan. Förr skulle detta inneburit livsfara.
Ovanstående gäller förstås inte för oss racingentusiaster, men vi är inte så många att vi påverkar bilföretagen och sponsorers satsningar på F1.
1. Alla vet att det bara finns ett stall som kan vinna och en förare som får göra det. De andra tävlar liksom bara om plats 3-20 och hur intressant är det för den genomsnittlige tittaren? De tittar ju främst för att se vem som vinner!
2. Kamp och omkörningar förekommer mycket sällan på banan eftersom bilarna och banorna helt enkelt inte tillåter detta. Bilarna kräver ostörd luftström för att funka och banorna har bara korta raksträckor mellan kurvor där det bara finns ett möjligt spår.
3. F1 har blivit för säkert! Hur sjukt det än är så tittar många för att det kan hända olyckor. Det är just riskerna som är en av F1:s attraktionskrafter. Idag är ju bilarna så säkra att förare avsiktligt väljer att köra in i andra bilar eller riskerar en krasch för att stänga en annan. Förr skulle detta inneburit livsfara.
Ovanstående gäller förstås inte för oss racingentusiaster, men vi är inte så många att vi påverkar bilföretagen och sponsorers satsningar på F1.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
"Yes, because at the end of the day there exist just two formulas: Formula 1 and NASCAR. All the rest is peanuts."
Från en diskussion mellan Nigel Roebuck på Autosport och Gerhard Berger. Säger allt tycker jag.
Jag såg för länge sen några siffror från hur många TV-tittare F1 hade världen över varje säsong. Där kunde man tydligt utläsa hur antalet tittare steg brant från slutet på 80-talet för att därefter plana ut i mitten på 90-talet, men ändå öka något. Det är helt naturligt att intresset varierar lite från år till år. En liten nedgång i antalet tittare i år tolkar jag inte som att F1 är på väg ner i graven. Intresset kommer säkert öka igen så fort det blir lite spänning i serien. Och diskussionerna om antalet omkörningar kontra då och nu är våldsamt överdrivna. Inte fan kördes det om mycket mer i mitten på 90-talet jämfört med nu, och då var det ingen som snackade om att F1 höll på att dö ut.
Från en diskussion mellan Nigel Roebuck på Autosport och Gerhard Berger. Säger allt tycker jag.
Jag såg för länge sen några siffror från hur många TV-tittare F1 hade världen över varje säsong. Där kunde man tydligt utläsa hur antalet tittare steg brant från slutet på 80-talet för att därefter plana ut i mitten på 90-talet, men ändå öka något. Det är helt naturligt att intresset varierar lite från år till år. En liten nedgång i antalet tittare i år tolkar jag inte som att F1 är på väg ner i graven. Intresset kommer säkert öka igen så fort det blir lite spänning i serien. Och diskussionerna om antalet omkörningar kontra då och nu är våldsamt överdrivna. Inte fan kördes det om mycket mer i mitten på 90-talet jämfört med nu, och då var det ingen som snackade om att F1 höll på att dö ut.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jösses vilka optimister ni är allihopa! Jag tror att uppgången till slutet av 90-talet mycket berodde på ökad/förbättrad täckning av F1-lopp. När började t.ex. Tv4 sända i Sverige?
Att det kanske kan bli en ökning om det blir litet spänning är nog sant. Men hur det ska gå till har jag litet svårare att se. Åtminstone så länge Brawn & Byrne är kvar hos Ferrari!
Att det kanske kan bli en ökning om det blir litet spänning är nog sant. Men hur det ska gå till har jag litet svårare att se. Åtminstone så länge Brawn & Byrne är kvar hos Ferrari!
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Trots allt så var det rätt hårda bataljer som det kunde snackas ett tag om. Och det är själva tävlingsmomentet som jag saknar, kampen mellan två eller fler chafförer som med alla medel slåss med varandra och har en hård kamp. Gärna med lite skönheten och odjuret stämpel över sig.On 2002-08-15 15:31, Lemon wrote:
Inte fan kördes det om mycket mer i mitten på 90-talet jämfört med nu, och då var det ingen som snackade om att F1 höll på att dö ut.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Du har missat något, schummi har aldrig förstått sig på ordet kamp utan vill ha det uppkört. Och när han fått det uppkört så kan han bjuda tillbaka utan kamp. Regel nummer 1 i alla stall han varit involverad i.On 2002-08-15 17:28, Lemon wrote:
Du låter som du är på god väg att bli Skummilover, Nisse
Däremot kan jag köpa att jag minns åren när Hill, Ville, DC och Mika konkurerade som roliga för då var det ordentlig kamp även om jag har synpunkter på resultaten ibland. På samma sett var det när Senna och Prost körde Mclaren ordenlig strid med alla medel.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Alla tre slogs mycket riktigt med Scummi om segrarna som jag skrev. Bataljerna kan man ha olika åsikter om men de engagerade i alla fall lite mer folk än vad som nu bryr sig.On 2002-08-15 18:01, Lemon wrote:
Säger du inte emot dig själv nu, Nisse? Först säger du att Schumi inte bjuder på kamp sen i nästa stycke drar du upp Hill, JV och Häkkinen. Alla tre slogs med Schumi om segrarna.
Däremot som svar på frågan om jag hade blivit en skummilover så kan jag aldrig uppskatta en som i alla lägen som det går skall ha det uppkört. Och i klartext betyder det stallorder med allt vad det innebär.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-15 18:11 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag vet mycket väl att du inte är Skummilover, Nisse. Min replik var bara ett skämtsamt svar på ditt inlägg om kamp, gärna med inslag av regelbrott. Med tanke på att det finns ett forum på nätet där skribenterna vigt sina liv åt just Schumis påstådda regelbrott, så förstår du säkert vinklingen
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez