http://www.google.se/Razor skrev:Jag är ju enligt utsago obstinat så om du vill kan jag leva upp till det i det här fallet om jag nu skulle ha fel.JTarnstrom skrev:Dig är ju inget roligt att gå i clinch med. Du kommer ju att medge att du har haft fel.
Finanskrisen och framtiden för F1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bra, då kan du kanske ställa frågan jag bad dig om i tråden här bredvid.Razor skrev:Tack, nu fick jag svar på alla frågor.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den ovanför uttalandet.Razor skrev:Var det tråden till vänster eller den till höger?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Gör bot! Undergången är nära...
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0129.shtml
Om du köper konserver Tärnström, så bunkrar jag upp vatten.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0129.shtml
Om du köper konserver Tärnström, så bunkrar jag upp vatten.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I den takt som krisen nu rullar på tror jag att F1 kommer att få svårt att hålla näsan över vattnet den här säsongen. Mateschitz tecknar en rätt dyster, men realistisk bild av situationen i en artikel på Pitpass. Renault, Williams och Toyota kommer knappast att vara kvar nästa säsong. Frågetecken även för BMW. Sporten tappar trovärdighet och intäkter snabbare än vad man lyckas skära i kostnaderna. Hittills har man avvaktat och haft en förhoppning om att en ljusning i ekonomin ska skönjas. Dessvärre försämras prognoserna med varje ny kvartalsrapport som publiceras. Det är slutfestat.
2010 blir ett interimsmästerskap med enhetsbilar.
2010 blir ett interimsmästerskap med enhetsbilar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För Toro Rosso, ja, men oavsett så var det inte det som var poängen med inlägget.Jari skrev:Dietrich har annonserat utträde ur F1 redan förra våren, så det kan väl knappast komma som en nyhet?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ibland har jag svårt att se vad din poäng är för det drunknar liksom i allt snack om apokalypsen.JTarnstrom skrev:För Toro Rosso, ja, men oavsett så var det inte det som var poängen med inlägget.Jari skrev:Dietrich har annonserat utträde ur F1 redan förra våren, så det kan väl knappast komma som en nyhet?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Christoffer skrev:Surt sa räven. När timern kom till oo så började den med en timme till.
http://f1bloggen.se/2009/02/24/se-usf1- ... #more-1015
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Tack för länken.olag skrev:Christoffer skrev:Surt sa räven. När timern kom till oo så började den med en timme till.
http://f1bloggen.se/2009/02/24/se-usf1- ... #more-1015
Men det där klippet sa ju inte så mycket.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte mycket som framgår av hur de är finansierade. Rimligen borde det ha tillkännagivits på presskonferensen om de nu hade haft någon finansiär/sponsor bakgrunden. Kanske finns det någon form av riskkapital som ska räcka tills de har sponsorer. Låter på mig som om vägen till F1 är ganska lång, i synnerhet sett i förhållande till tidsperspektivet och det nuvarande ekonomiska klimatet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Razor skrev:Det är avancerad pengatvätt från Medellinkartellen... drivlina kommer att få en helt ny betydelse nu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Han har räknat med att dom lyckats att få bort på ett och annat vis McLaren. Sen sänker dom inträdes summan så att McLaren inte får tillbaka så mycket pengar vid försäljningen.Pepparkvarnen skrev:Hur är det med max antal deltagande stall, har de släppt på det nu?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det fortfarande max 24 bilar och det styrs väl av Concorde-avtalet som ju ska förhandlas om, om jag inte minns fel.Pepparkvarnen skrev:Hur är det med max antal deltagande stall, har de släppt på det nu?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ryktas om att Mercedes har ledsnat på F1.
Klipper in en översättning från Auto Motor und Sport av en forummedlem på Atlas F1:
Daimler Board of directors want to exit Formula 1.
The budget should be invested in alternative propulsion technology instead of F1.
Daimler Chaiman of the Board Helmut Lense has questioned the company's involvement with Formula1. "One must recognize that Formula 1 has not proven to be beneficial to the company." Lense feels that a withdrawal from F1 is a step in the right direction.
When Norbert Haug was asked about this comment, he assured reporters that top management has no doubt as to the value of F1 to the brand. "If the firm was not convinced that we hereby demonstrate our competitiveness in motorsports, and therefore sell more cars, we would not be involved."
But yet, Lense considers a withdrawal from F1 as the correct step. "Would it not send a clear signal of we left Formula1 and instead focused our efforts on developing eco-friendly propulsion technologies?" Lens is a member of the audit committee.
Mercedes-Benz owns 40% of the McLaren Group of companies. M-B also supplies engines to both Team BrawnGP and Force India.
Haug argues that the marketing benefit of Formula1 is far greater than the actual cost. He admits that the chairman, as anyone else, is entitled to an opinion.
Of interest are some of the subsequent discussions.
It is argued that F1 at one time was a testing ground for inovative technologies and leading edge solutions. With current regulations and restrictions and more so planned, this bennefit is lost to an auto manufacturer such as M-B or Honda for that matter. F1 has become entertainment and more like a circus that costs millions. VW should get out of the Dakar spectacle, look at Mitsubishi.
The workers at Daimler agree that the exit from F1 must come as an economic neccessity. The unions are saked to make concessions while the M-B brass celebrate in their VIP lounges every 2 weeks. A lot of this is perception and we know that perception is reality.
Klipper in en översättning från Auto Motor und Sport av en forummedlem på Atlas F1:
Daimler Board of directors want to exit Formula 1.
The budget should be invested in alternative propulsion technology instead of F1.
Daimler Chaiman of the Board Helmut Lense has questioned the company's involvement with Formula1. "One must recognize that Formula 1 has not proven to be beneficial to the company." Lense feels that a withdrawal from F1 is a step in the right direction.
When Norbert Haug was asked about this comment, he assured reporters that top management has no doubt as to the value of F1 to the brand. "If the firm was not convinced that we hereby demonstrate our competitiveness in motorsports, and therefore sell more cars, we would not be involved."
But yet, Lense considers a withdrawal from F1 as the correct step. "Would it not send a clear signal of we left Formula1 and instead focused our efforts on developing eco-friendly propulsion technologies?" Lens is a member of the audit committee.
Mercedes-Benz owns 40% of the McLaren Group of companies. M-B also supplies engines to both Team BrawnGP and Force India.
Haug argues that the marketing benefit of Formula1 is far greater than the actual cost. He admits that the chairman, as anyone else, is entitled to an opinion.
Of interest are some of the subsequent discussions.
It is argued that F1 at one time was a testing ground for inovative technologies and leading edge solutions. With current regulations and restrictions and more so planned, this bennefit is lost to an auto manufacturer such as M-B or Honda for that matter. F1 has become entertainment and more like a circus that costs millions. VW should get out of the Dakar spectacle, look at Mitsubishi.
The workers at Daimler agree that the exit from F1 must come as an economic neccessity. The unions are saked to make concessions while the M-B brass celebrate in their VIP lounges every 2 weeks. A lot of this is perception and we know that perception is reality.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bernie börjar bli orolig. Det reella hotet mot F1 är indirekt, genom bankerna och de garantier de har ställt ut för banägarnas räkning. Om banägarna inte kan betala FOM och bankerna går omkull så ligger hela F1-cirkusen risigt till.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Fast det handlar ju även om att ta kosntruktörspoäng i år då man får pengar utifrån dem, så det blir en avvägning av investeringar för att lyckas ta mer poäng vs. hur mycket man får.Pepparkvarnen skrev:Jag tror att Alonso är klar för Ferrari 2010, och är det så kommer de säkert att satsa allt på nästa års bil istället för att plöja ner resurser på årets säsong som de ändå inte har nån chans att vinna.
Nukommer det en uppdatering av bilen till nästa lopp,. räkna med minst en till stor revision innan de ev. lägger ned.
Att Alonso är klar till 2010 anses vara depåns sämst bevarade hemlighet. Jag tror vi får ett offentliggörande till sommaren eller till Monza.
Kimi får gå, oklart vart. Sannolikt har han inga erbjudanden från något annat stall. Massa får köra ett år till, minst.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:46
Enzo skrev:
Att Alonso är klar till 2010 anses vara depåns sämst bevarade hemlighet. Jag tror vi får ett offentliggörande till sommaren eller till Monza.
Kimi får gå, oklart vart. Sannolikt har han inga erbjudanden från något annat stall. Massa får köra ett år till, minst.[/quote]
Allt som du någonsin förutspått är käpprätt åt h...Så det kommer bli tvärtemot vad du tror. Kimi kvar och baby Massa får leva att sälja begagnade bilar i favelorna... det är bara att inse att du har noll koll
Att Alonso är klar till 2010 anses vara depåns sämst bevarade hemlighet. Jag tror vi får ett offentliggörande till sommaren eller till Monza.
Kimi får gå, oklart vart. Sannolikt har han inga erbjudanden från något annat stall. Massa får köra ett år till, minst.[/quote]
Allt som du någonsin förutspått är käpprätt åt h...Så det kommer bli tvärtemot vad du tror. Kimi kvar och baby Massa får leva att sälja begagnade bilar i favelorna... det är bara att inse att du har noll koll
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Pirken skrev:Enzo skrev:
Att Alonso är klar till 2010 anses vara depåns sämst bevarade hemlighet. Jag tror vi får ett offentliggörande till sommaren eller till Monza.
Kimi får gå, oklart vart. Sannolikt har han inga erbjudanden från något annat stall. Massa får köra ett år till, minst.
Allt som du någonsin förutspått är käpprätt åt h...Så det kommer bli tvärtemot vad du tror. Kimi kvar och baby Massa får leva att sälja begagnade bilar i favelorna... det är bara att inse att du har noll koll[/quote]
Så du tror att Kimi kör för Ferrari nästa år.
Då blir det intressant att se vem som som får inse att han har noll koll.
Återigen har du skänkt lite humor åt bullen!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Visst kan det vara så och jag tror att Kimi lägger av med F1 den dag han slutar hos Ferrari.Gevalia skrev:Kimi kanske lämnar Ferrari frivilligt nästa år?
Det sägs att det var Kimi som valde att utnyttja en option i sitt kontrakt när det förlängdes så det kan ju mycket väl vara så att han ser det som slutet på sina år i F1 och väljer att lägga av efter den här säsongen.
Han har sagt att han inte tycker att F1 i sig är speciellt kul, han gillar bara att köra räserbil... han kan mycket väl vara fed up.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Spot on!Razor skrev:Visst kan det vara så och jag tror att Kimi lägger av med F1 den dag han slutar hos Ferrari.Gevalia skrev:Kimi kanske lämnar Ferrari frivilligt nästa år?
Det sägs att det var Kimi som valde att utnyttja en option i sitt kontrakt när det förlängdes så det kan ju mycket väl vara så att han ser det som slutet på sina år i F1 och väljer att lägga av efter den här säsongen.
Han har sagt att han inte tycker att F1 i sig är speciellt kul, han gillar bara att köra räserbil... han kan mycket väl vara fed up.
Ett scenario som jag ser som mycket troligt
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jaha, då funderar Toyota över nästa år... Precis som Ferrari gillar man inte att dela upp fältet i två olika kategorier, de med budjettak och de utan med friare reglemente. Är det några som gör det överhuvudtaget förutom FIA? Klart som fan att alla bilar ska köra efter samma tekniska reglemente!
Toyota warns it may not lodge entry
Toyota logoToyota has become the first team to confirm it is unlikely to enter the 2010 world championship unless 'significant' compromises are made to plans for a voluntary budget cap for next season.
Toyota warns it may not lodge entry
Toyota logoToyota has become the first team to confirm it is unlikely to enter the 2010 world championship unless 'significant' compromises are made to plans for a voluntary budget cap for next season.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, fast frågan är om det inte är det som är den egentliga meningen med reglementet - alla som ställer upp kommer att köra med budgetrestriktionerna, övriga lägger av. Bilfabrikanterna ut, målet uppnått.Pastis skrev:Jaha, då funderar Toyota över nästa år... Precis som Ferrari gillar man inte att dela upp fältet i två olika kategorier, de med budjettak och de utan med friare reglemente. Är det några som gör det överhuvudtaget förutom FIA? Klart som fan att alla bilar ska köra efter samma tekniska reglemente!
Toyota warns it may not lodge entry
Toyota logoToyota has become the first team to confirm it is unlikely to enter the 2010 world championship unless 'significant' compromises are made to plans for a voluntary budget cap for next season.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag hyser vissa förhoppningar om att vi faktiskt är på väg i rätt riktning. Budgetrestriktionerna kommer att ställa ett antal nya team på gridden. Ferrari är inte med nödvändighet detsamma som F1. På 70-talet hade ingen brytt sig om Ferrari hade försvunnit från F1-kartan. Det är först under de senaste två decennierna som man har byggt upp imagen av Ferrari som absolut nödvändigt för F1. Att det har gått hand i hand med att stall som Lotus, Brabham, Tyrell etc, som kändes som lika självklara deltagare har försvunnit, tycks ha gått många förbi. F1 klarade sig bra utan Lotus och kommer att klara sig utmärkt utan Ferrari.
Själv hoppas jag att Ferrari blir kvar men jag fruktar inte för sporten om de lägger av. Vi kommer att få ett antal nya stall som känns betydligt roligare att engagera sig i än bilfabrikerna. Det är stall som brinner för motorsporten på ett helt annat sätt.
Själv hoppas jag att Ferrari blir kvar men jag fruktar inte för sporten om de lägger av. Vi kommer att få ett antal nya stall som känns betydligt roligare att engagera sig i än bilfabrikerna. Det är stall som brinner för motorsporten på ett helt annat sätt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Mycket bra Jag håller med dig i varenda rad. Det finns liv efter dettaJTarnstrom skrev:Jag hyser vissa förhoppningar om att vi faktiskt är på väg i rätt riktning. Budgetrestriktionerna kommer att ställa ett antal nya team på gridden. Ferrari är inte med nödvändighet detsamma som F1. På 70-talet hade ingen brytt sig om Ferrari hade försvunnit från F1-kartan. Det är först under de senaste två decennierna som man har byggt upp imagen av Ferrari som absolut nödvändigt för F1. Att det har gått hand i hand med att stall som Lotus, Brabham, Tyrell etc, som kändes som lika självklara deltagare har försvunnit, tycks ha gått många förbi. F1 klarade sig bra utan Lotus och kommer att klara sig utmärkt utan Ferrari.
Själv hoppas jag att Ferrari blir kvar men jag fruktar inte för sporten om de lägger av. Vi kommer att få ett antal nya stall som känns betydligt roligare att engagera sig i än bilfabrikerna. Det är stall som brinner för motorsporten på ett helt annat sätt.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Trots att jag håller på Ferrari håller faktist även jag med om det mesta. Men det verkar som om Ferrari själva håller på att ta sig ur den beroendeställningen genom kassa förare och ännu kassare stallpersonal som för en F1-fantast helt plötsligt ser ut som amatörer, då måste det vara något fundamentalt fel.platt skrev:Mycket bra Jag håller med dig i varenda rad. Det finns liv efter dettaJTarnstrom skrev:Jag hyser vissa förhoppningar om att vi faktiskt är på väg i rätt riktning. Budgetrestriktionerna kommer att ställa ett antal nya team på gridden. Ferrari är inte med nödvändighet detsamma som F1. På 70-talet hade ingen brytt sig om Ferrari hade försvunnit från F1-kartan. Det är först under de senaste två decennierna som man har byggt upp imagen av Ferrari som absolut nödvändigt för F1. Att det har gått hand i hand med att stall som Lotus, Brabham, Tyrell etc, som kändes som lika självklara deltagare har försvunnit, tycks ha gått många förbi. F1 klarade sig bra utan Lotus och kommer att klara sig utmärkt utan Ferrari.
Själv hoppas jag att Ferrari blir kvar men jag fruktar inte för sporten om de lägger av. Vi kommer att få ett antal nya stall som känns betydligt roligare att engagera sig i än bilfabrikerna. Det är stall som brinner för motorsporten på ett helt annat sätt.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tycker att F1 ska få ett nytt reglemente var 3 år ungefär. Vi måste ha omskakningar i systemet så att inte stall dominerar allt för länge.Pastis skrev:"Mitt intresse dalar, snart är vi nere på 1 och då lägger jag av."
Jag citerar mig själv. Nu är jag trött på alla förändringar inom F1 Kan vi inte ha ett reglemente som håller i 3-5 år, kan vi lägga ned skiten!
Jag vill alltså ha ett byte för bytets skulle. Det är ju trots allt en konstruktörstävling.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förfallet började när Kimi kom in, gilla det eller inte.Cheever skrev:Trots att jag håller på Ferrari håller faktist även jag med om det mesta. Men det verkar som om Ferrari själva håller på att ta sig ur den beroendeställningen genom kassa förare och ännu kassare stallpersonal som för en F1-fantast helt plötsligt ser ut som amatörer, då måste det vara något fundamentalt fel.platt skrev:Mycket bra Jag håller med dig i varenda rad. Det finns liv efter dettaJTarnstrom skrev:Jag hyser vissa förhoppningar om att vi faktiskt är på väg i rätt riktning. Budgetrestriktionerna kommer att ställa ett antal nya team på gridden. Ferrari är inte med nödvändighet detsamma som F1. På 70-talet hade ingen brytt sig om Ferrari hade försvunnit från F1-kartan. Det är först under de senaste två decennierna som man har byggt upp imagen av Ferrari som absolut nödvändigt för F1. Att det har gått hand i hand med att stall som Lotus, Brabham, Tyrell etc, som kändes som lika självklara deltagare har försvunnit, tycks ha gått många förbi. F1 klarade sig bra utan Lotus och kommer att klara sig utmärkt utan Ferrari.
Själv hoppas jag att Ferrari blir kvar men jag fruktar inte för sporten om de lägger av. Vi kommer att få ett antal nya stall som känns betydligt roligare att engagera sig i än bilfabrikerna. Det är stall som brinner för motorsporten på ett helt annat sätt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ferrari är främst oroade över att deras maktposition hotas av det nya reglementet. De gör precis som Mosley och Bernie - drar upp ett antal olika frågor i hopp om att få till stånd en förändring på åtminstone en punkt. Ferrari kan inte stå ivägen för det nya reglementet, det kommer de att få betala dyrt för. Det finns heller inga alternativ. Jag tror att exempelvis Toyota är på väg ut ur F1 oavsett hur reglementet kommer att se ut, men de nya reglerna ger dem en möjlighet att dra sig ur med hedern i behåll. De behöver inte hänvisa till den ekonomiska krisen och sina taskiga försäljningssiffror. Toyotas stöd till Ferrari är bara luft, inget annat.
Hela processen är alldeles för långt gången för att FIA kommer att ändra reglerna i någon större omfattning. Flera nya stall har anmält intresse, fler än som hotar att hoppa av så den matematiken gör ju att FOTA inte kommer att få specieltl mycket gehör hos FIA, och flera av teamen har redan lagt ned stora ansträngningar för att ordna finansiering med utgångspunkt från de nya budgetreglerna. Ganska snart kommer FOTA att finna att FIA förhandlar, men inte med dem, utan med en hel hoper nya stall, och det kommer att underminera FOTA:s maktposition.
De enda eftergifter FIA kommer att göra (de har alltid några köttben att slänga ut för att splittra teamen) är att de kommer att lyfta ut en eller annan kostnad utanför budgetrestriktionerna och därmed indirekt höja budgettaket utan att påverka de mindre teamens konkurrenskraft.
Det är fullt möjligt att 2010 blir ett mellanår med något färre bilar på gridden men det skulle det nog bli även utan det nya budgetreglementet. Jag tror nämligen att Renault och Toyota kommer att lägga av oavsett. Mosley har faktiskt bett stallen att förbinda sig att delta för ett antal år framöver. Ingen har kunnat göra det. Tacka fan för att karln gör något åt saken och när det kommer till kritan så kommer Ferrari att ha krupit till korset. Det blir ett mästerskap där alla kör under ett och samma budgettak.
Hela processen är alldeles för långt gången för att FIA kommer att ändra reglerna i någon större omfattning. Flera nya stall har anmält intresse, fler än som hotar att hoppa av så den matematiken gör ju att FOTA inte kommer att få specieltl mycket gehör hos FIA, och flera av teamen har redan lagt ned stora ansträngningar för att ordna finansiering med utgångspunkt från de nya budgetreglerna. Ganska snart kommer FOTA att finna att FIA förhandlar, men inte med dem, utan med en hel hoper nya stall, och det kommer att underminera FOTA:s maktposition.
De enda eftergifter FIA kommer att göra (de har alltid några köttben att slänga ut för att splittra teamen) är att de kommer att lyfta ut en eller annan kostnad utanför budgetrestriktionerna och därmed indirekt höja budgettaket utan att påverka de mindre teamens konkurrenskraft.
Det är fullt möjligt att 2010 blir ett mellanår med något färre bilar på gridden men det skulle det nog bli även utan det nya budgetreglementet. Jag tror nämligen att Renault och Toyota kommer att lägga av oavsett. Mosley har faktiskt bett stallen att förbinda sig att delta för ett antal år framöver. Ingen har kunnat göra det. Tacka fan för att karln gör något åt saken och när det kommer till kritan så kommer Ferrari att ha krupit till korset. Det blir ett mästerskap där alla kör under ett och samma budgettak.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, men då får man nog större problem än FIAs revisorer.Cuscino skrev:Hur kontrollerar man budgeten? Måste ju vara hur enkelt som helst att gömma undan f&u inom andra delar av bilkoncernerna utan att FIA har en susning om det.
Det borde falla under grovt skatte- och bokföringsbrott.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.