Inför 2011

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

LuckyStrike1 skrev:Jag vet inte om jag tycker Mercedes sticker ut något särskilt i det avseendet jämfört med teamen före dem och runt dem i mittfältet.

Bara rent namnmässigt finns det ju team med minst lika imponerande eller mer imponerande samling namn samt team med organisationer med klart mer imponerande djup, kompetens och erfarenhet.

Allt sedan det där teamet hette BAR har de ju haft en på papperet helt ok eller fantastiskt bra organisation, med mycket kapitalstarka ägare som BAT, Honda och Mercedes, som i stort sett aldrig utom en eller två säsonger lyckats leverera.
Jämfört med övriga mittenstall sticker väl budgetmuskeln ut en smula, i övrigt håller jag med.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men återigen visar det sig att Budget inte är någon garanterad säkerhet till framgång i F1, det fick Toyota bittert erfara och nu även Merceders känns det som.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Personligen tror jag inte att det är budgeten som är Mercedes största problem...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:Personligen tror jag inte att det är budgeten som är Mercedes största problem...
Vad kan Du mena med det? :wink: :roll:
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

I och för sig har man nog budgetproblem då man måste anställa gamla fuskande billiga pensionärer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Men återigen visar det sig att Budget inte är någon garanterad säkerhet till framgång i F1, det fick Toyota bittert erfara och nu även Merceders känns det som.
Djupa fickor på finansiärerna garanterar bara att man har råd att spendera, och att framtiden är någorlunda tryggad. Vad man får ut av budgeten är dock varierande, se bara på Toyota som fick ut hela 1 Pole på sina miljarder ;)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Cheever menar du att det är förarna som är problemet? Schumi är ju många här inne kritiska till men Rosberg är ju rätt högt rankad, jag tror inte att Vettel kört snabbare i en Merceders än vad Nico gör.
Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

Jögga skrev: Djupa fickor på finansiärerna garanterar bara att man har råd att spendera, och att framtiden är någorlunda tryggad. Vad man får ut av budgeten är dock varierande, se bara på Toyota som fick ut hela 1 Pole på sina miljarder ;)

Nja, 3 poles blev det väl trots allt. :wink:
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:jag tror inte att Vettel kört snabbare i en Merceders än vad Nico gör.
Det hade varit roligt att veta! En annan sak som skulle vara kul att veta är hur Kubica skulle lyckats i den nya Renaulten.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev: jag tror inte att Vettel kört snabbare i en Merceders än vad Nico gör.
Jag är helt övertygad om att han hade gjort det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det är dock inte jag, tror han varit lika snabb faktiskt. Eller just nu hade han kanske varit lite snabbare men efter att självförtroendet minskat så hade det nog sett annorlunda ut...

Jag satt just och tänkte samma sak! Kubica borde ju varit någon tiondel snabbare än Petrov och skulle säkert kunnat utmana om ännu bättre placering.

En annan sak om DRS. Jag fattar inte riktigt, hur vet föraren att han får trycka på knappen, säger de till honom från depån att han är en sekund efter eller tänds det en lampa på ratten? Vad händer om han trycker på knappen fast han är mer en en sekund bakom, öppnas den ändå? I så fall borde man ju kunna fuska. Får föraren använda DRS om han inte är en sekund eter i början av rakan men blir det mitt under den?


vad händer om en förare kör om en annan på en lång raka, får den som blir omkörd då slå på DRS och ta tillbaka platsen? det skulle ju faktiskt vara möjligt på Monza eller Spanienrakan...
Senast redigerad av Crazy F1 den sön mar 27, 2011 19:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Cheever menar du att det är förarna som är problemet?
Föraren ;)
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Aha men då är det nog dags att de sparkar Rosberg illa kvickt :wink:
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:vad händer om en förare kör om en annan på en lång raka, får den som blir omkörd då slå på DRS och ta tillbaka platsen? det skulle ju faktiskt vara möjligt på Monza eller Spanienrakan...
Det var många bra frågor men denna tror jag är reglerad så att den omkörda får inte kontra med DRS.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:
vad händer om en förare kör om en annan på en lång raka, får den som blir omkörd då slå på DRS och ta tillbaka platsen? det skulle ju faktiskt vara möjligt på Monza eller Spanienrakan...
Nej.

Det finns ett område på banan, markerat med streck i banan, som är mätområdet. Om en bil är mindre än en sekund bakom bilen framför i det området får han aktivera DRS på nästföljande raksträcka.

I Melbourne var det mätområdet mellan den näst sista och den sista kurvan och DRS fick då aktiveras av den bakomvarande bilen på start/målrakan.

Till protokollet ska föras att jag tycker en fyra månader gammal rutten banan har mer användningsområden än KERS och DRS.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Crazy F1 skrev: En annan sak om DRS. Jag fattar inte riktigt, hur vet föraren att han får trycka på knappen, säger de till honom från depån att han är en sekund efter eller tänds det en lampa på ratten? Vad händer om han trycker på knappen fast han är mer en en sekund bakom, öppnas den ändå? I så fall borde man ju kunna fuska. Får föraren använda DRS om han inte är en sekund eter i början av rakan men blir det mitt under den?


vad händer om en förare kör om en annan på en lång raka, får den som blir omkörd då slå på DRS och ta tillbaka platsen? det skulle ju faktiskt vara möjligt på Monza eller Spanienrakan...
Ja dom har en lampa på ratten. Vingen "laddas" inte om man inte är inom sekunden bakom framförvarande vid mätpunkten. Föraren kan dock koppla bort detta och styra över det själv om det skulle bli några problem men skulle man bli påkommen att använda det i situationer när man inte får så väntar rejäla straff. Tidsdifferensen mäts tiotalet sekunder innan zonen börjar så att föraren ska hinna uppfatta att han har möjlighet att använda systemet så det spelar ingen roll om han skulle tappa tid efter det. Ett exempel var Perez (tror jag det var) som låg strax bakom Massa och fick signal att systemet var "laddat", därefter gick Massa i depå men Perez kunde ändå använda vingen.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Zwonk skrev:
Jögga skrev: Djupa fickor på finansiärerna garanterar bara att man har råd att spendera, och att framtiden är någorlunda tryggad. Vad man får ut av budgeten är dock varierande, se bara på Toyota som fick ut hela 1 Pole på sina miljarder ;)

Nja, 3 poles blev det väl trots allt. :wink:
Ja, jäklar du. Även solen har fläckar :D
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Tack för svaren då har jag fått klartecken i det! Tyckte det skulle varit skumt om inte förarna kunde sett det på ratten nämligen, men tänds en lampa är det ju glasklart!