Inför 2011

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det finns inga andra racingklasser vad jag känner till som har idiotiska dumheter som KERS och justerbara bakvingar som endast får användas av omkörande bil på en 600 meter lång utsatt sträcka på banan mellan två målade linjer.

Vissa har och har testat med push-to-pass knappar däremot, något som är nästan lika idiotiskt som KERS men inte riktigt.

Artificiellt regn vore väl något helt unikt för F1 det också, det har jag aldrig hört talas om är något som tidigare har förekommit i andra serier.

F1 tycker jag nog gör ett bra jobb i att hitta på alldeles egna idiotiska påfund som ingen annan har.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Vad som helst för att få tillbaka Kimi!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Krassegrand skrev:Vad som helst för att få tillbaka Kimi!
Vore kanske kul men inte troligt.....

Javafan! Skummis kom ju tillbaka efter ett längre uppehåll, så....
Blev ju ine så bra, bara.....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."

http://forum.rolfro.netai.net/
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jo!
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nä!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

LuckyStrike1 skrev:Det finns inga andra racingklasser vad jag känner till som har idiotiska dumheter som KERS och justerbara bakvingar som endast får användas av omkörande bil på en 600 meter lång utsatt sträcka på banan mellan två målade linjer.

Vissa har och har testat med push-to-pass knappar däremot, något som är nästan lika idiotiskt som KERS men inte riktigt.

Artificiellt regn vore väl något helt unikt för F1 det också, det har jag aldrig hört talas om är något som tidigare har förekommit i andra serier.

F1 tycker jag nog gör ett bra jobb i att hitta på alldeles egna idiotiska påfund som ingen annan har.
Alla ingrepp som neutraliserar tekniken till fördel för föraren tycker jag är negativ. Det finns andra klasser där förarskicklighet premieras.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, jag säger bara att F1 har unika förslag och inte kopierar andra racingserier utan lyckas komma med helg egna idiotiska förslag inga andra har ;)

För öcvrigt har F1 alltid jobbat med teknikbegränsande åtgärder, annars skulle bilarna se helt annorlunda ut än de gör idag. De skulle inte ens vara formelbilar.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Så sant, LS!

Ser att platsen HRT vikt för en svensk blev........Italiensk..

Kod: Markera allt

23 	Vitantonio Liuzzi	ITA	HRT-Cosworth
Då kan man konstatera att F1 är minst lika bra som GP2....(ironi)....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Nu efter tråkigheterna i Japan med jordbävning och sunami.
Ligger banan i dom drabbade områdena?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nej!
kolla atlasen :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Suzuka ligger här och det har tydligen skakat här. Var flodvågorna har tagit sig in vete fan.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:Suzuka ligger här och det har tydligen skakat här. Var flodvågorna har tagit sig in vete fan.
jag är ingen geolog men jag tror F1 banan klarade sig från skälskott, 30mil från Tokyo från var vet ej!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Bnfran: dom röda plopparna lovar inte gött nmer surt...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Risken att Suzuka drabbats är rätt liten skulle jag tro. Själva banan ligger ca 5 km från kusten, och ca 60 mil söder om området som drabbades av Tsunamin.
Fredrik i Trollhättan

Jaha. Nu sitter vi här...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Betyder det att banan inte är drabbad eller?
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Banan kanske inte tagit skada men omfattningen på skadan landet Japan har är nu ganska stor. Frågan är om dom orkar och har pengar till att göra större event i landet. :-?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Två veckor kvar nu. Trots idiotiska regeländringar börjar jag bli riktigt taggad!

Dags för en tråd om Australiens GP?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Japan är inte fören i Oktober, bara för att det flytter Toyota bilar över Japans toppar så betyder det inte att vi inte ska få se ett GP från Japan.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

platt skrev:Japan är inte fören i Oktober, bara för att det flytter Toyota bilar över Japans toppar så betyder det inte att vi inte ska få se ett GP från Japan.
Ska nog ordna sig tror jag med.

Är du hemma redan?

Ledsen att jag blev tvungen att avvika tidigt från premiärrejset.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Cheever skrev:
platt skrev:Japan är inte fören i Oktober, bara för att det flytter Toyota bilar över Japans toppar så betyder det inte att vi inte ska få se ett GP från Japan.
Ska nog ordna sig tror jag med.

Är du hemma redan?

Ledsen att jag blev tvungen att avvika tidigt från premiärrejset.
Du drar ner mig i fördärvet... Jag har redan varit ute på varandan när dom andra inte såg :D Och hemma tidigt blev det också.. du ser Gubb stämpel...
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Läskigt, Ändå!
Tar nog ett tag för "Jappsen" att komma över det som hänt....

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det är jävligt tragiskt och en av de värsta sakerna är att kärnkraftverket verkar flyga och det är inte positivt, det är väl i så fall något som skulle kunna påverka banan. Nu vet jag inte hur långt strålning kan röra sig.

Själva banan i sig lär de nog få i ordning för Japanarna är ett anmärkningsvärt kreativt folk.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det är trots allt så att loppet liggersju månader framåt i tiden.Flygplatsen utanför Suzuka förefaller vara igång, så någon större skada är det sannolikt inte i området.

Även om det är mycket elände i norra Japan så kan dom ju inte lägga ner resten av landet tills det är fixat, så jag är rätt säker på att man kommer att köra även i år. Förstås beroende på vad som händer den närmaste tiden, det kan ju komma fler skalv, och kärnkraftverken är ju lite illa däran.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Ja det är jävligt tragiskt och en av de värsta sakerna är att kärnkraftverket verkar flyga och det är inte positivt, det är väl i så fall något som skulle kunna påverka banan. Nu vet jag inte hur långt strålning kan röra sig.

Själva banan i sig lär de nog få i ordning för Japanarna är ett anmärkningsvärt kreativt folk.
Strålningen från kärnkraftverket i Tjernobyl drog in över Sverige. Det ger dig kanske en viss uppfattning om hur långt strålning från en kärnkraftsolycka kan röra sig.

Nu är väl det minsta problemet i Japan om ett betydelselöst och i sammanhanget fullkomligt ointressant F1-lopp ska arrangeras eller inte. Det känns ganska meningslöst.

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag minns tyvärr inget av det men hur många millisiverts strålning måste man utsättas för för att det ska bli skadligt???
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Crazy F1 skrev:Jag minns tyvärr inget av det men hur många millisiverts strålning måste man utsättas för för att det ska bli skadligt???
Även om du är ung så måste du väl ha hört något om Tjernobyl? Något sa dom kanske i skolan när du satt och sov :D
Senast redigerad av platt den tis mar 15, 2011 18:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Dubbelt?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Mycket möjligt att jag gjorde. Klart jag vet vad som hände men jag har inte koll på alla siffror....
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Om 2 veckor kommer visst strålningen hit läste jag, tydligen i ganska ofarliga doser, men i alla fall mätbara.
Keep on Boppin´
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

vad händer om man får för mycket strålning, bränner man sig då eller?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Får man för mycket millisivertsar så får man brännskador på huden. Andra vågen (brukar tydligen lugna av innan det kommer igen) är invertes skador på märg, blod och inre organ, och man kan dö av organsvikt.

Inte trevligt alls, men för vår del lär det inte märkas. Tjernobyl var ju rejält mycket större och närmare, men dosen var för låg för sådana skador i Sverige. Dom som fick sanera i Tjernobyl dog dock rätt snabbt.
Fredrik i Trollhättan

LuckyStrike1 skrev:Strålningen från kärnkraftverket i Tjernobyl drog in över Sverige. Det ger dig kanske en viss uppfattning om hur långt strålning från en kärnkraftsolycka kan röra sig.
Nu är jag ingen kärnkraftsexpert men efter vad jag förstår så var reaktorn i Tjernobyl av en typ som hade grafit i själva reaktorbränslet. Detta brann ganska bra i flera dagar samtidigt som härden var helt frilagd. Radioaktiviteten spreds med brandröken och vinden långa sträckor. Reaktorn i japan är av en annan typ som ändå kan avge strålning i närområdet men här borta sitter vi förmodligen ganska säkert.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej men det är synd om dem som bor nära iaf. Hm man måste dock ändå säga att det sker väldigt få olyckor med kärnkraftsverk och man kan inte skydda sig helt mot moder natur.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mitt inlägg handlade inte om huruvida utsläpp från japanska kärnkraftverk kan hamna i Sverige utan om Suzuka kan bli drabbat eftersom Japans GP diskuterades.

Så för att förtydliga - beroende på hur katastrofen i Japan fortsätter utveckla sig kan alla hela Japan drabbas. Än så länge är det ingen som vet exakt hur stor omfattningen är när det gäller utsläppen.

Med tanke på att det alltmer framgår som en väldigt allvarlig situation, kanske i klass med eller värre än Tjernobyl, så kan ingenting uteslutas. Inklusive att vilket område som helst i Japan kan drabbas väldigt svårt om den här situationen fortsätter utvecklas åt fel håll. Därför känns Japans GP så väldigt ointressant i sammanhanget.

Den stora frågan är egentligen inte heller att det sker få olyckor med kärnkraftverk. Det är vilka oerhörda konsekvenser under extremt lång tid en enstaka olycka med ett känrkraftverk får.

Återigen - se på området där Tjernobylkärnkraftverket låg och se hur områden hundratals mil därifrån fågelvägen drabbades.

Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Än är det nog aningen mildare än Tjernobyl, men det är nog inte långt borta att det blir en riktig härdsmälta. Just nu blåser det åt rätt håll, men så kommer det ju inte att vara i all evighet.

Jag hoppas att dom kan kyla anläggningen såpass att dom undviker en katastrof, och isåfall är det nog rätt lugnt. Men det verkar som att Japanska myndigheter inte riktigt håller sig till sanningen, utan försöker få det att verka under kontroll.

I alla avseenden är ett F1-lopp inte mycket att oroa sig för i sammananget.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:I alla avseenden är ett F1-lopp inte mycket att oroa sig för i sammananget.
Håller med!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag ber om ursäkt ifall detta har varit uppe tidigare men efter att jag såg en intervju på BBC av en representant för Pirelli undrar jag om regeln att man måste köra på 2 olika gummiblandningar under samma lopp är borta.

http://www.bbc.co.uk/news/business-12680399
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej, den regeln är kvar.

Fredrik i Trollhättan

LuckyStrike1 skrev:Återigen - se på området där Tjernobylkärnkraftverket låg och se hur områden hundratals mil därifrån fågelvägen drabbades.
Är du fortfarande påverkad av Tjernobyl?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
LuckyStrike1 skrev:Återigen - se på området där Tjernobylkärnkraftverket låg och se hur områden hundratals mil därifrån fågelvägen drabbades.
Är du fortfarande påverkad av Tjernobyl?
Förstår inte riktigt din fråga i sammanhanget men det tror jag vi alla är sedan det inträffade av ganska uppenbara skäl.

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Jag tittade på
http://www.mercedes-gp.com/en/#/category/race/
Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, Vilket team!!!!

Ross Brawn
Nick Fry
Norbert Haug och
Thomas Fuhr (Den ende jag inte känner till!)

Detta är ju ett världsmästarar team! Med Mercedes som backar så finns det ju pengar med!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Man ska dock få allt att fungera tillsammans och det är inte alltid så lätt.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Inte så konstigt då att man vann VM förrförra säsongen eftersom man är ett världsmästarteam.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte om jag tycker Mercedes sticker ut något särskilt i det avseendet jämfört med teamen före dem och runt dem i mittfältet.

Bara rent namnmässigt finns det ju team med minst lika imponerande eller mer imponerande samling namn samt team med organisationer med klart mer imponerande djup, kompetens och erfarenhet.

Allt sedan det där teamet hette BAR har de ju haft en på papperet helt ok eller fantastiskt bra organisation, med mycket kapitalstarka ägare som BAT, Honda och Mercedes, som i stort sett aldrig utom en eller två säsonger lyckats leverera.

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

LuckyStrike1 skrev:Jag vet inte om jag tycker Mercedes sticker ut något särskilt i det avseendet jämfört med teamen före dem och runt dem i mittfältet.
Ross Brawn
Från Ferraris storhetstid!

Nick Fry
Tillsammans med Ross Brawn under ovan nämnda tid!

Norbert Haug
Från McLarens storhetstid!

Jag tycker att de sticker ut i varje fall vad det gäller erfarenhet och historiska framgångar!

Jörgen
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag vet inte om jag tycker Mercedes sticker ut något särskilt i det avseendet jämfört med teamen före dem och runt dem i mittfältet.
Ross Brawn
Från Ferraris storhetstid!

Nick Fry
Tillsammans med Ross Brawn under ovan nämnda tid!

Norbert Haug
Från McLarens storhetstid!

Jag tycker att de sticker ut i varje fall vad det gäller erfarenhet och historiska framgångar!

Jörgen
Nick Fry har väl aldrig varit hos Ferrari???

Han kommer från Ford Motor Company, jobbade ett tag hos Prodrive innan han blev anställd hos BAR där han har varit kvar sedan dess.

Jag tycker fortfarande inte att det sticker ut mer än vad en motsvarande lista hos Red Bull, McLaren, Ferrari och Renault gör ...

Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

LuckyStrike1 skrev:Nick Fry har väl aldrig varit hos Ferrari???
Det har Du nog rätt i!
Vem förväxlar jag honom med då?
Vem var hos Ferrari under Schumachers 5 VM i rad?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Rory Byrne!

Det måste ha varit Fry och Byrne som förvirrade mig! :oops:
Skit samma inatt börjar det! :lol:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Krassegrand skrev:
LuckyStrike1 skrev:Nick Fry har väl aldrig varit hos Ferrari???
Det har Du nog rätt i!
Vem förväxlar jag honom med då?
Vem var hos Ferrari under Schumachers 5 VM i rad?
Varför fundera? LS1 har aldrig fel!