FIA utreder Singapores GP 2008

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:..............Alonso förklarades helt oskyldig.
Underbart.
:up:
Men frågan återstår: Hur nära Briatore har du egentligen varit?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Bra! Nu ser jag (inte) fram emot att läsa Flavios kommentarer till domen.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Bra, nu kan vi koncentrera oss på det sportsliga och tävlingen i helgen istället :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jättenära!

ca 40 cm!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:Jättenära!

ca 40 cm!
Så stor har du väl inte?

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:Jättenära!

ca 40 cm!
Så stor har du väl inte?
Nej, men Flavio har.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Vilken tur att Alonso hade smort in åla dräkten men Flavio slime :D :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men vänta nu, är inte Flavio Alonsos manager?
Synd...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Derek Warwick anser att Nelson Piquet Jr borde stängas av för alltid från all motorsport för sin roll i Craschgate. Han menar att Piquet skulle ha sagt nej och det inte finns några bortförklaringar. Dessutom säger han att han aldrig skulle anställa Piquet Jr någonsin efter det som hänt och inga andra team heller. Han avslutar med:
“They always say any publicity is good publicity,” mused the 55-year-old. “I think that basically the world knows that Formula 1 is the premier of motorsport, and probably of sport in general – it's one of the most followed sports in the world. Will it do any long-lasting damage? No, I don't think so.

“We'll wake up on Tuesday morning after the announcement and we'll get on with Singapore. We'll forget about it because we love Formula 1. I love Formula 1, it's my sport and I will absorb stuff like this because of the great sport that I'm involved in.”

Källa: http://www.crash.net/f1/news/152497/1/e ... s_fia.html
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Jari skrev:Men vänta nu, är inte Flavio Alonsos manager?
Synd...
Nej, det var tidigare men en rad andra som Kovalainen, Webber. Grosjean och di Grassi. Dessa står nu utan manager inför nästa års förhandlingar, alla kommer dessutom att mista sin licens om de är kvar i hans managementbolag.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

En till i raden som vill kommentera Craschgate och Piquet Jr i synnerhet, "The Stig" från Top Gear, Perry McCarthy:

“If heads are going to roll, then I don't think Nelsinho should get away with this as well,” the 48-year-old underlined. “I think he should be banned for his participation in this. If one is told to do something, you've got the choice whether to say yes or no. I never needed to be told to crash – I was pretty capable of doing it on my own!

“I personally don't think he really showed a lot of character, and then especially on top of that to now start talking about it when it suits. It doesn't make sense. I guess they thought it was safe because it was at that particular part of the street circuit, but that was a big crash. He says he was told to crash, and if that was correct then I must say that the way he did it was the best bit of driving I've seen Piquet do!

“Is Piquet finished as an F1 driver? I never knew he actually started. I know my career wasn't exactly glittering, but I'm sorry, I never really rated the boy that much, so good luck to him in whatever he wants to do. I hope he's not back in Formula 1."
Källa: http://www.crash.net/f1/news/152505/1/p ... -gate.html
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Sjukt att Jr får behålla sitt stall i GP2..
Han borde oxå få ett straff...
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Att ha sabbat sitt rykte är kanske straff nog för en arbetslös förare på dryga 20?
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Synd att inte Piquet blir bannan han med. :down: Det är han som utsätter sina medtävlare, funktionärerna och publiken för risk han bör inte få tävla inom motorsport igen.

Sen var det väl ganska klart att FIA och Mosley var ute efter Flavio... Nu har Max plockat bort ännu en motståndare.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

ANFRAN skrev:Att ha sabbat sitt rykte är kanske straff nog för en arbetslös förare på dryga 20?
DU vet hur det är med rykten, en del tycker all uppmärksamhet är bra och rykten tar olika typer av människor olika lätt på, så nej. Ett dåligt rykte är inget straff, det är mer som en konsekvens man kan eller inte kan leva med.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag är mer chockad över att han som gynnades/vann mest på det gick oskadd igenom allt...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Funderar på vem som står näst på tur på Max lista.
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Briatore avstängd på obestämd tid
Symonds avstängd 5 år
Många här bekymrar sig över att Piguet Jr blev frikänd.

Men Piquet lär ju inte köra F1 eller något liknande. Ingen anställer honom.
Han är betraktad som tjallare på livstid.

Nu kan vi lägga det här bakom oss och förbereda oss inför Singapores GP på söndag.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Silverkatten skrev:Sen var det väl ganska klart att FIA och Mosley var ute efter Flavio... Nu har Max plockat bort ännu en motståndare.
Det var säkert Mosley som låg bakom planerna att krascha – egentligen. Men det får vi aldrig veta, för han styr FIA med järnhand!
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Nisse skrev:Funderar på vem som står näst på tur på Max lista.
Ron Dennis och Flavio, som sagt vem kommer näst?
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Domen är en SKANDAL 100 miljoner i böter om man ljuger men bara en smäll på fingrarna om man riggar ett race :down: :down: :down: :down: :down:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Straffet säger ingenting om regelbrottens inneboende straffvärden. Som i alla lagstiftningar, däribland vår egen, tas hänsyn till om den tilltalade har anmält sig själv, underlättat utredningen etc, något som Renault gjorde, till skillnad från McLaren. Ett brott, med ett högre straffvärde i sig, kan alltså ge ett lindrigare straff än ett brott som har ett lindrigt straffvärde.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

...
– De lade alla kort på bordet och vi ser lindrigare på det om man erkänner, säger Lars Österlind, som sitter i Fias beslutande organ, WMSC,
För att förtydliga ytterligare, från DN.

Personligen tycker jag nog att Renault som stall kom lite billigt undan ändå.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:...
– De lade alla kort på bordet och vi ser lindrigare på det om man erkänner, säger Lars Österlind, som sitter i Fias beslutande organ, WMSC,
För att förtydliga ytterligare, från DN.

Personligen tycker jag nog att Renault som stall kom lite billigt undan ändå.
Kollar man in dokumenten på FIA:s hemsida står det ännu klarare att Renault har jobbat hårt för att reda ut saken. Deras egen internutredning var det som avgjorde saken för deras del. En whistleblower avslöjade att han hade bevittnat mötet mellan de tre skurkarna. Det som kan bekräftas av Renaults egen utredning är att Symonds och Piquet Jr var de som utförde själva riggningen, medan Briatore enbart kände till den.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Det som kan bekräftas av Renaults egen utredning är att Symonds och Piquet Jr var de som utförde själva riggningen, medan Briatore enbart kände till den.
Verkar det inte konstigt att Briatore får värsta straffet då?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:Det som kan bekräftas av Renaults egen utredning är att Symonds och Piquet Jr var de som utförde själva riggningen, medan Briatore enbart kände till den.
Inte om han kände till saken. Han har ju det högsta ansvaret och borde ha stoppat det.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:
Cheever skrev:
Inte om han kände till saken. Han har ju det högsta ansvaret och borde ha stoppat det.
Jag tycker inte att det stämmer, visst han var bossen men med det resonemanget borde Renutt fått ett värre straff trots egen utredning. Jag tycker att man kan utläsa av förhör, straff och dokumentation att det var just Briatore som var den drivande och att han försöker få Symonds verkställa och bära hundhuvet. Det luktar att det är något som inte har blivit offentligt med domen lång väg (nu har jag inte kollat om allt finns offentligt, men det brukar inte riktigt vara FIA:s starka sida att köra med öppna kort).
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:
Cheever skrev: Verkar det inte konstigt att Briatore får värsta straffet då?
Jag tycker inte att det stämmer, visst han var bossen men med det resonemanget borde Renutt fått ett värre straff trots egen utredning. Jag tycker att man kan utläsa av förhör, straff och dokumentation att det var just Briatore som var den drivande och att han försöker få Symonds verkställa och bära hundhuvet. Det luktar att det är något som inte har blivit offentligt med domen lång väg (nu har jag inte kollat om allt finns offentligt, men det brukar inte riktigt vara FIA:s starka sida att köra med öppna kort).
Jo, men ovanför Briatore finns ju bara styrelsen och Renault fick ju ett straff.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det är bara att skratta åt FIA och gratulera dem till deras totala inkonsekvens. De vill markera - jaha. Det känns som den ende de markerade mot var Flavio och visst - troligen är han skyldig men om han skulle presterat ett försvar så hade en riktig domstol som bygger på bevis och inte godtycklighet (som FIA) haft väldigt svårt att fälla honom. Läser man radiotrafiken så undrar man om Flavio tittade på loppet liksom.

Med det sagt så hör FIA:s inkonsekvens också till sporten F1. Annars vore det inte F1 kanske...

När det gäller skandaler så tror jag att historiskt kommer domen bli hårdare mot megatönten Piquet Jr och jag tycker fortfarande inte det här är den största skandalen i F1 någonsin och annat tjafs som folk som tror F1 är orientering häver ur sig.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

JTarnstrom skrev:
Cheever skrev:
JTarnstrom skrev: Inte om han kände till saken. Han har ju det högsta ansvaret och borde ha stoppat det.
Jo, men ovanför Briatore finns ju bara styrelsen och Renault fick ju ett straff.

Tycker det är helt uppenbart att någon fick chansen att sätta dit Flavio och det var det ENDA som betydde något. Max må ha en poäng med att sänka kostnader men om någon gör sig löjlig över hans masochistiska ådra så får man vara beredd på en lifetimeban.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:
Cheever skrev: Verkar det inte konstigt att Briatore får värsta straffet då?
Man kan hitta det nu...Det fanns ett hemligt vittne med...
Kanske the Stig :o :o
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Straffet säger ingenting om regelbrottens inneboende straffvärden. Som i alla lagstiftningar, däribland vår egen, tas hänsyn till om den tilltalade har anmält sig själv, underlättat utredningen etc, något som Renault gjorde, till skillnad från McLaren. Ett brott, med ett högre straffvärde i sig, kan alltså ge ett lindrigare straff än ett brott som har ett lindrigt straffvärde.
Det måste ändå finnas någon sorts rimlighet i bedömningen, och inte att man drabbas av ett långt mycket hårdare straff vid snatteri än vid mord, bara för att mördaren erkänner.
Nu tycker jag väl egentligen att McLarens straff snarare var orimligt hårt än vad Renaults straff var orimligt milt. Men Max verkade ju ogilla hela McLarens organisation, så det var kanske inte helt förvånande.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

El Scorcho skrev:Det är bara att skratta åt FIA och gratulera dem till deras totala inkonsekvens. De vill markera - jaha. Det känns som den ende de markerade mot var Flavio och visst - troligen är han skyldig men om han skulle presterat ett försvar så hade en riktig domstol som bygger på bevis och inte godtycklighet (som FIA) haft väldigt svårt att fälla honom. Läser man radiotrafiken så undrar man om Flavio tittade på loppet liksom.

Med det sagt så hör FIA:s inkonsekvens också till sporten F1. Annars vore det inte F1 kanske...

När det gäller skandaler så tror jag att historiskt kommer domen bli hårdare mot megatönten Piquet Jr och jag tycker fortfarande inte det här är den största skandalen i F1 någonsin och annat tjafs som folk som tror F1 är orientering häver ur sig.
Vi kanske får se vad bevisföringen är värd i en riktig domstol. Briatore har pekats ut av tre personer, varav två har erkänt sin medverkan, den tredje är whistleblowern. Den senare var en för FIA okänd person. Jag tror inte att Briatore har så mycket att komma med.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

AndersF1 skrev:
JTarnstrom skrev:Straffet säger ingenting om regelbrottens inneboende straffvärden. Som i alla lagstiftningar, däribland vår egen, tas hänsyn till om den tilltalade har anmält sig själv, underlättat utredningen etc, något som Renault gjorde, till skillnad från McLaren. Ett brott, med ett högre straffvärde i sig, kan alltså ge ett lindrigare straff än ett brott som har ett lindrigt straffvärde.
Det måste ändå finnas någon sorts rimlighet i bedömningen, och inte att man drabbas av ett långt mycket hårdare straff vid snatteri än vid mord, bara för att mördaren erkänner.
Nu tycker jag väl egentligen att McLarens straff snarare var orimligt hårt än vad Renaults straff var orimligt milt. Men Max verkade ju ogilla hela McLarens organisation, så det var kanske inte helt förvånande.
Vad som är rimligt och orlimligt får var och en bedöma. Det är ju det förtroendet för rättsapparater är beroende av, så att säga. Jag tycker båda straffen känns rätt rimliga och nog tycker jag att straffvärdet för de olika brotten ligger rätt nära varandra. Det som skiljer dem åt är hur den tilltalade har hanterat frågan. Straffen ska också ställas mot vad alternativen, som hade varit betydligt värre. Ska ett bötesbelopp utdömas måste det vara extremt stort med tanke på de pengar som dessa stall omsätter (finnarna tänker ju så med sina fortkörningsböter. Där kan en fortkörning kosta sexsiffrigt om man är tillräckligt rik).

Användarens profilbild
Dawe

Inlägg av Dawe »

Var det inte så med McLaren att dom också fick vilkorlig dom först, men sedan så kom det fram att dom hade ljugit, det var då dom tilldelades en lagom bötessumma...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om jag inte minns fel fick McLaren inte mer än en varning vid första tillfället eftersom det inte fanns nog bevis för att belägga att de hade använt sig av materialet. När det senare visade sig att de faktiskt hade använt sig av materialet och att uppgifterna var spridda i organisationen så slog WMSC till.

Fallet McLaren har nog haft god effekt eftersom stall numer vet att det kommer att kosta att ljuga. Jag är övertygad om att det har påverkat utgången av Renault-affären.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Läste nu idag om personen man kallar "whistleblower" inom Renault som säger att idén faktiskt var Piquets egen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

El Scorcho skrev:Läste nu idag om personen man kallar "whistleblower" inom Renault som säger att idén faktiskt var Piquets egen.
Jo, men jag har inte läst någonstans att man kan utesluta att Piquet Jr fick iden från Briatore. Whistleblowern vet ju bara vad han har varit med om, inte vad som har föregått mötet han råkade avlyssna. Vi vet att Piquet Jr var pressad, på grund av kontraktssituationen, och han kan mycket väl ha blivit pressad av Briatore att framföra idén till Symonds.

Men oavsett så är det en detaljfråga som inte ändrar på läget. Det var fortfarande Briatores och Symonds uppgift att se till att idén inte genomfördes. Whistleblowern försökte avstyra planen men han var inte i en position som medgav att han kunde göra mer än att distansera sig från medverkan i den.