INDIENS GP 2011 - BUDDH INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 17 av 19
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Vet å vet. Jag såg på alla FP, alla Q och hela rejset. Utanför rejslinjen var det en smula dammigt, halkigt och de som körde aningen utanför rejslinjen hamnade obönhörligen utanför banan.Cheever skrev:Hur vet du det?Jögga skrev:Även en sekund tidigare höll Hamilton ett spår och en hastighet som med största sannolikhet gjort att han hamnat utanför banan om det inte funnits en Ferrari att stödja sig mot.
Snävare vinkel in lär inte underlätta kurvtagning, särskilt som han skulle börja svänga in utanför rejslinjen, och det finns inget som talar för att just Hamilton skulle vara okänslig för sämre grepp.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ok, men jag tror fotfarande att Lewis som körde allt detta och 24 varv i loppet bakom Massa med största sannolikhet har bättre koll än du.Jögga skrev:Vet å vet. Jag såg på alla FP, alla Q och hela rejset. Utanför rejslinjen var det en smula dammigt, halkigt och de som körde aningen utanför rejslinjen hamnade obönhörligen utanför banan.Cheever skrev:Hur vet du det?Jögga skrev:Även en sekund tidigare höll Hamilton ett spår och en hastighet som med största sannolikhet gjort att han hamnat utanför banan om det inte funnits en Ferrari att stödja sig mot.
Snävare vinkel in lär inte underlätta kurvtagning, särskilt som han skulle börja svänga in utanför rejslinjen, och det finns inget som talar för att just Hamilton skulle vara okänslig för sämre grepp.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Hamilton har ett Schumirekord
Hamilton har ett oslagbart rekord i F1 och det är i antal bortförklaringar efter rena överkörningar,han skulle blivit Politiker för bra äro karln att hitta på helt egna uppfattningar av vad som inträffat.Proffsfärghållare av Juholts klass.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Med tanke på hans track-record vad gäller sammanstötningar och andra mishaps i år är jag lite tveksam när det gäller hans bedömningsnivå. Om han var klockren i att bedöma situationer så hade han inte behövt abonnera på en plats hos stewards.Cheever skrev:Ok, men jag tror fotfarande att Lewis som körde allt detta och 24 varv i loppet bakom Massa med största sannolikhet har bättre koll än du.Jögga skrev:Vet å vet. Jag såg på alla FP, alla Q och hela rejset. Utanför rejslinjen var det en smula dammigt, halkigt och de som körde aningen utanför rejslinjen hamnade obönhörligen utanför banan.Cheever skrev: Hur vet du det?
Snävare vinkel in lär inte underlätta kurvtagning, särskilt som han skulle börja svänga in utanför rejslinjen, och det finns inget som talar för att just Hamilton skulle vara okänslig för sämre grepp.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
James Hunt tycker att Massa hade rätt att göra som han gjorde.
http://www.youtube.com/watch?v=O5G0waDXd-8#t=60s
http://www.youtube.com/watch?v=O5G0waDXd-8#t=60s
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Väl sagt av Mark Webber, värt en fundering för de som tycker det finns logik i Massas bestraffning:
You could argue all day about the rights and wrongs of the latest crash involving Lewis Hamilton and Felipe Massa but it was a 50-50 incident in my opinion.
The corner they collided at is quite a quick one - fifth gear at about 135mph - so the brakes don't go on much.
It's very difficult to pass there but Lewis got a good run off Turn Four and got down the inside of Felipe.
It was the age-old thing. Lewis went for it, Felipe was still going to commit to the corner, then Lewis tried to back off and couldn't.
F1 is getting into a bit of a road-car culture with penalties. The attitude seems to be that someone must be to blame when there is an incident.
In this case, the stewards thought Felipe could have given Lewis a bit more room and therefore handed him a drive-through penalty.
Yes, Felipe could have made space for Lewis but, in my view, it wasn't clear-cut.
The drivers have always said that they want the stewards to be consistent - and, to be fair, that's what they are trying to be.
If someone's had an absolute howler, then fine, give them a penalty but sometimes it might be better just to say it was one of those things - what we call in F1 "a racing incident" - and let it go.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tycker incidenten påminner om den mellan dem i Singapore, Hamilton är påväg om man bestämmer sig för att det inte riktigt går och släpper av lite (i Indien mindre än i Singapore) men inte tillräckligt för att undvika kollision. Dock är Massa delansvarig denna gång eftersom han svänger emot Lewis och i Singapore svängde han ifrån (eftersom Lewis då var på yttern). Racing incident.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Japp, ganska solklart fall av racingincident och det är väl därför så många inte förstår domarnas beslut i det här fallet.
Det hade varit galenskap att straffa vem som helst av de två, men om någon skulle straffas är det väl snarare Hamilton. Och det vore också ett extremt märkligt beslut.
Det hade varit galenskap att straffa vem som helst av de två, men om någon skulle straffas är det väl snarare Hamilton. Och det vore också ett extremt märkligt beslut.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Yes helt sant, Lewis lille har ju inte direkt visat upp sina bästa sidor sä länge Massa-gate har fortgått.Jögga skrev:Med tanke på hans track-record vad gäller sammanstötningar och andra mishaps i år är jag lite tveksam när det gäller hans bedömningsnivå. Om han var klockren i att bedöma situationer så hade han inte behövt abonnera på en plats hos stewards.Cheever skrev:Ok, men jag tror fotfarande att Lewis som körde allt detta och 24 varv i loppet bakom Massa med största sannolikhet har bättre koll än du.Jögga skrev: Vet å vet. Jag såg på alla FP, alla Q och hela rejset. Utanför rejslinjen var det en smula dammigt, halkigt och de som körde aningen utanför rejslinjen hamnade obönhörligen utanför banan.
Snävare vinkel in lär inte underlätta kurvtagning, särskilt som han skulle börja svänga in utanför rejslinjen, och det finns inget som talar för att just Hamilton skulle vara okänslig för sämre grepp.
Det som jag tyckte var lite knasigt i hela den här affären var att du (och andra) helt förbehållslöst och helt bombsäkert uttalade sig hur det skulle vara. Sällan det är så enkelt. allt jag ville ha sagt var att det fanns en viss logik i hur bandomarna tänkte. Även om ett straff för Massa var att gå för långt. Samma sak med "med största sannolikhet". Det var ett så tvärsäkert uttalande, ungefär som om det inte fanns utrymme för att ha en avvikande uppfattning. Och Hamilton må ha klantat sig hur mycket vill jag tror mer på hans förmåga att bedöma kurvan än din i alla fall. Jag kan till och med gå så långt att jag tror mer på [Schumacher] än på dig
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det är klart jag är tvärsäker, av den enkla anledningen att jag tycker och tror som jag skriver. Beslutet var fel, och om dom nödvändigtvis måste dela ut straff för rejsincidenter så är det i detta fall Hamilton som borde fått bestraffningen. Vad jag grundar det på har nog framgått, så det tar jag inte igen.Cheever skrev:Yes helt sant, Lewis lille har ju inte direkt visat upp sina bästa sidor sä länge Massa-gate har fortgått.Jögga skrev:Med tanke på hans track-record vad gäller sammanstötningar och andra mishaps i år är jag lite tveksam när det gäller hans bedömningsnivå. Om han var klockren i att bedöma situationer så hade han inte behövt abonnera på en plats hos stewards.Cheever skrev: Ok, men jag tror fotfarande att Lewis som körde allt detta och 24 varv i loppet bakom Massa med största sannolikhet har bättre koll än du.
Det som jag tyckte var lite knasigt i hela den här affären var att du (och andra) helt förbehållslöst och helt bombsäkert uttalade sig hur det skulle vara. Sällan det är så enkelt. allt jag ville ha sagt var att det fanns en viss logik i hur bandomarna tänkte. Även om ett straff för Massa var att gå för långt. Samma sak med "med största sannolikhet". Det var ett så tvärsäkert uttalande, ungefär som om det inte fanns utrymme för att ha en avvikande uppfattning. Och Hamilton må ha klantat sig hur mycket vill jag tror mer på hans förmåga att bedöma kurvan än din i alla fall. Jag kan till och med gå så långt att jag tror mer på [Schumacher] än på dig
Huruvida jag har rätt eller fel får väl andra bedöma, men alla har rätt till sin egen övertygelse, eller hur. Om jag påstått att "alla tycker att..." vore det en annan sak, men att jag är i gott sällskap om att domarnas bedömning var helt uppåt väggarna råder ju inget tvivel.
Bestraffning tycker jag är fel, oavsett om det gått åt andra hållet.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker också att bestraffningen var fel som jag skrev. Det var knappast det jag opponerade mig emot.Jögga skrev: Det är klart jag är tvärsäker, av den enkla anledningen att jag tycker och tror som jag skriver. Beslutet var fel, och om dom nödvändigtvis måste dela ut straff för rejsincidenter så är det i detta fall Hamilton som borde fått bestraffningen. Vad jag grundar det på har nog framgått, så det tar jag inte igen.
Det var inte fråga om rätt eller fel, det var din bergsäkra ton om att du visste minsann att Hamilton skulle åka av. När det egentligen är en gissning. Och enligt mig en rätt dålig sådan, att då med bergsäkert tonfall påstå att det i princip är så tycker jag personligen är att ta i och det var precis just det jag opponerade mig emot.Jögga skrev: Huruvida jag har rätt eller fel får väl andra bedöma, men alla har rätt till sin egen övertygelse, eller hur. Om jag påstått att "alla tycker att..." vore det en annan sak, men att jag är i gott sällskap om att domarnas bedömning var helt uppåt väggarna råder ju inget tvivel.
Bestraffning tycker jag är fel, oavsett om det gått åt andra hållet.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det är klart att det handlar om rätt eller fel, det skriver du ju själv. Men det är svårt att inte låta övertygad när man är övertygadCheever skrev: Det var inte fråga om rätt eller fel, det var din bergsäkra ton om att du visste minsann att Hamilton skulle åka av. När det egentligen är en gissning. Och enligt mig en rätt dålig sådan, att då med bergsäkert tonfall påstå att det i princip är så tycker jag personligen är att ta i och det var precis just det jag opponerade mig emot.
Låt oss anta att jag har fel, vad är det som talar för det? Kan du bedöma kvalitén på gissningen bör du ju ha något som talar för motsatsen, eller?
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Öh, nä.Jögga skrev:Det är klart att det handlar om rätt eller fel, det skriver du ju själv. Men det är svårt att inte låta övertygad när man är övertygadCheever skrev: Det var inte fråga om rätt eller fel, det var din bergsäkra ton om att du visste minsann att Hamilton skulle åka av. När det egentligen är en gissning. Och enligt mig en rätt dålig sådan, att då med bergsäkert tonfall påstå att det i princip är så tycker jag personligen är att ta i och det var precis just det jag opponerade mig emot.
Ja, fel har du hur man än vrider och vänder på det eftersom du får det att framstå som om du egentligen visste hur det skulle gå, men det är ju lite svårt att veta eller hur?Jögga skrev: Låt oss anta att jag har fel, vad är det som talar för det? Kan du bedöma kvalitén på gissningen bör du ju ha något som talar för motsatsen, eller?
Och det som talar för att gissningen är fel är att han klarade kurvan alla andra gånger han körde där. Därmed är oddsen för att ditt scenario och "med största sannolikhet" ganska litet. Och knappast direkt bergsäkert så som du ville påskina (även om man lägger till en parameter Massa).
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Tack för att du stärkte min poäng, du vill alltså har rätt. Dina argument för att du har rätt är dock inte bättre än mina för att jag har rätt, eller hur? Alla andra som vid något tillfälle halkade av i böjen klarade också den alla andra varv, så det säger absolut ingenting. Ett enkelt "jag tycker du har fel, därför att...."Cheever skrev:Öh, nä.Jögga skrev:Det är klart att det handlar om rätt eller fel, det skriver du ju själv. Men det är svårt att inte låta övertygad när man är övertygadCheever skrev: Det var inte fråga om rätt eller fel, det var din bergsäkra ton om att du visste minsann att Hamilton skulle åka av. När det egentligen är en gissning. Och enligt mig en rätt dålig sådan, att då med bergsäkert tonfall påstå att det i princip är så tycker jag personligen är att ta i och det var precis just det jag opponerade mig emot.
Ja, fel har du hur man än vrider och vänder på det eftersom du får det att framstå som om du egentligen visste hur det skulle gå, men det är ju lite svårt att veta eller hur?Jögga skrev: Låt oss anta att jag har fel, vad är det som talar för det? Kan du bedöma kvalitén på gissningen bör du ju ha något som talar för motsatsen, eller?
Och det som talar för att gissningen är fel är att han klarade kurvan alla andra gånger han körde där. Därmed är oddsen för att ditt scenario och "med största sannolikhet" ganska litet. Och knappast direkt bergsäkert så som du ville påskina (även om man lägger till en parameter Massa).
Det om detta, och nästa gång jag är övertygad om min ståndpunkt kommer jag att skriva med samma övertygelse. Sen är det förstås fritt att ha en annan åsikt och torgföra den.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte riktigt vilken hang-up du har på dina rätt eller fel. Du skulle passa som frikyrkopastorJögga skrev: Tack för att du stärkte min poäng, du vill alltså har rätt. Dina argument för att du har rätt är dock inte bättre än mina för att jag har rätt, eller hur? Alla andra som vid något tillfälle halkade av i böjen klarade också den alla andra varv, så det säger absolut ingenting. Ett enkelt "jag tycker du har fel, därför att...."
Det om detta, och nästa gång jag är övertygad om min ståndpunkt kommer jag att skriva med samma övertygelse. Sen är det förstås fritt att ha en annan åsikt och torgföra den.
Jag tänker lägga ner den här diskussionen nu och om du tror att din åsikt = sanning, så får du göra det. Det behövs nog starkare droger än det jag kan förmå till att bota det.
I was misled and that is the way it went