Andrea Stella eller vad han heter som är Alonsos race ingenjör och tidigare var Kimis har ju en förmåga, eller talang, att säga självklarheter över radio.
Fernando, you are one second behind Vettel. If you drive faster you can pass him.
Kimi, push harder and drive faster but don't make a mistake.
Fernando, you have passed Jarno now. Very good, drive away from him and don't lose the spot.
Kimi, please push and you go faster.
Fernando, use KERS.
Han är en lustig filur.
AUSTRALIENS GP 2011 - ALBERT PARK. Lopp 1 av 19
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Fast poängen var inte att han inte använde det, utan att han tjänade så lite på det att han sket i det vissa perioder. Med tanke på hur duktig han är så glömmer han inte bort systemet bara så där. Min tanke var således att systemet inte direkt gör så mycket att det är fantastiskt att RedBull är så lkångt före utan, utan det är snarare en konsekvens av att de inte har KERS. Systemet verkar bara vara en fördel vid omkörning, och en nackdel (pga extravikten) vid tidskörning, eftersom den inte ger specielt mycket extra. Hade den gjort det så hade naturligtvis Alonso tryckt på knappen så ofta att teamet inte behövt be honom.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Uppenbarligen så såg Stella att han tappade varvtid då och uppmuntrade honom att använda det. Nog tror jag att det är möjligt att utan KERS nå varvtider som är nära det som åstadkoms med KERS, framförallt genom bättre paketering av komponenterna och mer ballast att spela med. Men att en bil med hela systemet installerat inte skulle tjäna någon tid på att använda det håller jag för väldigt osannolikt. Tror inte McLaren och Ferrari skulle köra med systemet om det skulle göra dem långsammare överlag bara för att få lite fördel vid omkörningar och starter.
Som jag sagt tror jag RB7:an är utvecklad med KERS i tanken även om inte bilen är byggd optimalt runt systemet. Nu körde man bara fredagstestarna i Australien med systemet i, om man sedan plockade ut hela systemet eller om man bara inte hade det inkopplat men ändå fysiskt kvar i bilen råder det tveksamheter kring. Oavsett så bör det rimligen inte ändra på hur komponenterna är placerade vilket betyder att RBR inte har en särskilt optimerad bil utan KERS. Om det stämmer att RBR är 2-3,5 tiondelar efter i nyttan av KERS så har dom ju en del utvecklingspotential där också, men det är väl en utveckling som Renault driver på då jag antar man köper systemet från dem.Lewis Hamilton skrev:"Most teams are getting 3.5 to 5 tenths out of KERS, and I think they [Red Bull] are getting 1.5," he said. "It is good for us and something we need - we need to have a strong KERS system because in terms of their pace and every other area they are very strong."
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Inte så lite förvånad över att Jenson så uppenbart körde med huvudet under armen,, inte likt honom..
Förutom det uppenbara,, dessutom, om han inte omedelbart misslyckats att hålla Vettel bakom sig, om så bara för ett par varv, skulle en annan McLaren legat först efter däcksbytet..
Ett avgörande moment enl. Vettel..
Förutom det uppenbara,, dessutom, om han inte omedelbart misslyckats att hålla Vettel bakom sig, om så bara för ett par varv, skulle en annan McLaren legat först efter däcksbytet..
Ett avgörande moment enl. Vettel..
Saknar de gamla mästarna...