FredrikE skrev:
När schumi prejade barrichello så va det inte i starten, utan bilarna kom i 300km/h utmed muren. Skulle det dömt straff här kan man lika gärna köra med gulflagg hela loppet.
Jag hade tyckt att det vore trevligare om förarna gav varandra plats i de här lägena. Vilket Schummi faktiskt gjorde med Barren till skillnad mot vad Vettel gjorde med Button idag. Sen är det ju dessutom betydligt farligare att trycka av någon när 22 bilar kommer rusande ner för banan än när de är själva på hela rakan.
Nu vill jag inte på stå att någon av förarna är särskilt fula för det... Alla förare i den här kalibern kommer alltid ligga på gränsen till det tillåtna, annars skulle de inte vara där de är.
Jag hade tyckt att det vore trevligare om förarna gav varandra plats i de här lägena. Vilket Schummi faktiskt gjorde med Barren till skillnad mot vad Vettel gjorde med Button idag. Sen är det ju dessutom betydligt farligare att trycka av någon när 22 bilar kommer rusande ner för banan än när de är själva på hela rakan.
Nu vill jag inte på stå att någon av förarna är särskilt fula för det... Alla förare i den här kalibern kommer alltid ligga på gränsen till det tillåtna, annars skulle de inte vara där de är.
Zwonk skrev:Två VM-titlar vid 24 års ålder. Detta kan vara början på något riktigt stort!
För övrigt förstår jag inte riktigt varför vissa kallar Vettel för gnällis. Visst har han kanske gnällt någon gång, men han är inte gnälligare än Massa, Hamilton, Alonso och Webber.
Och dessutom en trevlig personlighet! Vi kan bara hoppas att han tar 7 titlar i rad!
haha ja ikväll ska jag dyrka Schumi den allmäktige
Jag såg att han ledde loppet men det var ju mer av akademisk betydelse eftersom alla andra hade gått in i depå så därför sa jag inget, jag tror att anledningen till att de inte pratade så mycket om det var pga av den bedrövliga bildproduceringen...
Och så måste jag erkänna att jag inte satt vid datorn på varv 38 eftersom jag var så glad över att se Schumi först för en gångs skull
Jögga skrev:Ja, TV-produktionen har varit rätt kass hittills faktiskt. Många snabba varv dom hoppat till mitt i sista sväng, och andra som inte alls kommit med.
Jag har för mig att det är Fuji-TV som producerar i Japan, och det kan ju förklara att dom inte riktigt är med. För det mesta är det ju Bernies gossar som står för produktionen, och dom har skämt bort oss.
Förr i världen då det alltid var lokal TV-produktion var det ofta den lokale hjälten i bild, oavsett hur bra det gick.
Tror att det sista likalt producerade loppet försvann när Concordavtalet gick ut för några år sedan. Men annars var framförallt Italiens och Frankrikes GP intressanta tilldragelser förr, två timmar mittfältstittande.
Japans GP produceras fortfarande av Fuji-TV. Tänk att man en gång i tiden tyckte dom var bäst
Mycket bra lopp av MS igen som slår Massa och visar att han återigen är best of the rest faktistk, underbar start som vanligt och hade han haft 7eplatsen hade han nog varit ännu längre upp men det hade nog inte spelat något roll i slutet.
Vi är alla imponerade över Schumis prestation. Han slår Massa efter SC och lite tur. Men verkligen fantastiskt av Schumi att vara best of the rest när han kör den fjärde bästa bilen. Man kan ju inte jämföra Sauber och Mercan direkt. Men Schumis prestation ökas ju också eftersom han verkligen utmanades stenhård av Rosberg som bara startade 15 platser bakom honom, men Schumi visade sin otroliga talang och lyckades hålla Rosberg bakom sig, en verkligt storartad insats av den moraliske världsmästaren.
@Schumidyrakre #2
Man skall givetvis räkna med den position föraren hade över mållinje. Det är bra att komma sexa. Men ingen lysande prestation. Samma sak med Webber och Vettel som fick bra placeringar efter bra insatser. Men man behöver inte hylla dem för enastående prestationer denna helg. Schumi skall självklart inte ha det heller. Men naturligtvis stod han för ett bra lopp.
Jag vill på intet sätt upplåta Massa som den moraliske sexan, även om dagens lopp visar hur det sett ut för honom hela säsongen. Lite otur och idiotiska strategiska beslut sen tappar han moralen på slutet. Ifall han hållit ihop det så hade det kunnat bli P4 för honom.
@Alla
Nöjde mig med Viasats undermåliga sammandrag. Men hur lyckades spanjacken ta sig förbi Massa? Ägnade sig Ferrari åt stallorder som vanligt?
Stallorder eller ej, Alonso körde förbi på start/mål med hjälp av DRS.
Angående Schumi/Rosberg så gjorde Rosberg en klart godkänd insats, han tog sig upp 14 placeringar vilket är helt OK. Det är nästan lika bra som Schumis körning på SPA
Jögga skrev:Ja, TV-produktionen har varit rätt kass hittills faktiskt. Många snabba varv dom hoppat till mitt i sista sväng, och andra som inte alls kommit med.
Jag har för mig att det är Fuji-TV som producerar i Japan, och det kan ju förklara att dom inte riktigt är med. För det mesta är det ju Bernies gossar som står för produktionen, och dom har skämt bort oss.
Förr i världen då det alltid var lokal TV-produktion var det ofta den lokale hjälten i bild, oavsett hur bra det gick.
Tror att det sista likalt producerade loppet försvann när Concordavtalet gick ut för några år sedan. Men annars var framförallt Italiens och Frankrikes GP intressanta tilldragelser förr, två timmar mittfältstittande.
Japans GP produceras fortfarande av Fuji-TV. Tänk att man en gång i tiden tyckte dom var bäst
Jag såg det, måste vara något slags undantag. Och ja, dom rulade en gång i tiden...
Stallorder eller ej, Alonso körde förbi på start/mål med hjälp av DRS.
Angående Schumi/Rosberg så gjorde Rosberg en klart godkänd insats, han tog sig upp 14 placeringar vilket är helt OK. Det är nästan lika bra som Schumis körning på SPA
Ja i det loppet utmanades schumi verkligen sin teamkamrat som startade 17 platser före honom, det räckte ju ändå inte för Rosberg schumi kom ju före...
PerP: det gläder mig att även du är imponerad av MS bravader denna helg, Merceders är visserligen den 4e bästa bilen(för det mesta dock inte alltid,det finns många lopp då faktiskt Force india varit med och utmanat och även Renault) och då borde MS väl vara 7a eller 8....Så då r det en bra prestation som du skriver. En fantastisk presentation hade varit att komma på pallen, något som mer eller mindre är en omöjlighet för MS denna säsong(även om han var nära i Canada) då Mercederen är ca 1 sek långsammare per varv i racepace.
Jag tror att Massa är otroligt frustrerad över att han inte hänger med Alonso och detta plus alla jobbgia sammanstötningar får det nog att koka över...
Han har helt klart fokus på fel saker, men jag ser det som ett resultat av att han inte hänger med Alonso, eller Hamilton för den delen. Frustration helt enkelt.
Lenny skrev:Jag får inte riktigt ihop ditt resonemang (om det inte är ironi). På vilket sätts skulle Massa lägga av?
Jörgen
Var står det att Massa ska lägga av??,,,
..men tror du att dessa utspel är vägen till framgång för Massa..
Om han inte lägger av med det här, och börjar göra det han ska,,
,,så är han snart ute ur leken..
?????????[/quote]
Han ska väl lägga av med kravet att FIA ska bestraffa Hamilton. Han tycks ju vilja att FIA ger H nån slags retroaktivt straff för den samlade mängden incidenter.
Crazy F1 skrev:Jag tror att Massa är otroligt frustrerad över att han inte hänger med Alonso och detta plus alla jobbgia sammanstötningar får det nog att koka över...
Borde han inte koka över för jämnan då? han har väl aldrig hängt med? alltid efter sin team kompis.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Det är sant men det var ju ett tag då han faktiskt var snabbare än Kimi och det är nog jobbigare att ha varit på samma nivå eller iaf nästan på samma nivå och tappa än tvärtom...
Crazy F1 skrev:Det är sant men det var ju ett tag då han faktiskt var snabbare än Kimi och det är nog jobbigare att ha varit på samma nivå eller iaf nästan på samma nivå och tappa än tvärtom...
Kimi var ju en förare som lämnade plats, både inom teamet och på banan.
Att sen Massa inte lyckades knyta ihop säcken 2008 och det dessutom var Lewis som snuvade honom på titeln kan nog förklara lite av Felipes fixering och frustration...
Jo det känns nog tungt ännu med tanke på att han var EN KURVA från titeln...Men efter det har det ju tyvärr bara gått neråt för honom. Jag fattar inte varför Ferrari vill ha kvar honom, det finns bättre förare på marknaden.
Crazy F1 skrev:Jo det känns nog tungt ännu med tanke på att han var EN KURVA från titeln...Men efter det har det ju tyvärr bara gått neråt för honom. Jag fattar inte varför Ferrari vill ha kvar honom, det finns bättre förare på marknaden.
Ja, Räikkönen gjorde man ju sig av med efter en enda dålig säsong. Massa gör nu sin andra riktigt dåliga säsong på raken, ändå tyder det mesta på att han är kvar nästa år. Men jag antar att Ferrari anser att det inte finns några bättre alternativ på marknaden, då de flesta förarna redan har kontrakt.
Räikkönen passade inte in i stallet, vilket Massa gör. Sen vet man ju inte vilka val Ferrari har, eller hur den långsiktiga planen ser ut.
När Räikkönen gick berodde det även till stor del på att Alonso fanns på marknaden. Samma affär är inte aktuell nu, och Massa sitter relativt säker trots resultaten. Behändig andreförare är han också och släpper oftast Alonso utan protest.
Jögga skrev:Han ska väl lägga av med kravet att FIA ska bestraffa Hamilton. Han tycks ju vilja att FIA ger H nån slags retroaktivt straff för den samlade mängden incidenter.
Men han har ju rätt! Lewis kör ju regelvidrigt sönder hans bil eller sabbar hans rejs på nåt annat sätt gång på gång!
Kanske det, men han fick sparken. Möjligen för att inte bli av med lönen i och för sig, och Ferrari hade inte sparkat honom med full lön om dom velat ha honom kvar.
Jögga skrev:Kanske det, men han fick sparken. Möjligen för att inte bli av med lönen i och för sig, och Ferrari hade inte sparkat honom med full lön om dom velat ha honom kvar.
Men det måste ju ha varit ruskigt bra förhandlat att få göra det han ville och dessutom få lön för att inte köra för Ferrari. Att han fick behålla lönen var ju i och för sig en garanti för att han inte körde för ett annat team.
Jag skulle säga att den bilen Kimi hade var snäppet bättre än den schumi körde 06. Sen om det är som fallet mellan Webber och Vettel i år d den ena föraren faktiskt gör materialet ruggit bra medan den andra är okej låter jag vara osagt. Men Webber hade inte vunnit wm i år även om Vettel inte varit där känns det som och jag är övertygad om att Massa inte slagits om titeln 06 om schumi varit borta. Men allt detta förblir ju spekulationer.
Från det ena till det andra så noterar jag att Lotus-bilarna lyckades komma i mål på samma varv som segraren. Tror att det var första gången. Placeringarna är visserligen fortsättningsvis dåliga, men det är kul att se att de faktiskt gör framsteg.
Crazy F1 skrev:Jag skulle säga att den bilen Kimi hade var snäppet bättre än den schumi körde 06.
Jag ser ingen anledning att tro att Ferrari skulle blivit bättre av att förlora Ross Brawn, Jean Todt, Rory Byrne och (fast det bär mig emot att säga det) Schumacher som tillsammans var fantastiska på att bygga team och snabba F1-bilar. Ferrarin 2007 och 2008 var i nedåtgående och fast det så vann Kimi VM 2007 och Massa var en poäng ifrån 2008.
Crazy F1 skrev:OM jag känner Ferrari rätt så är de mer intresserade av att få den förare de vill även om det innebär att sparka en annan med full lön...
Att Santander slängde in en ganska stor kappsäck med pengar och att de ville ha Fernando kanske spelade en viss roll i sammanhanget...
Zwonk skrev:Från det ena till det andra så noterar jag att Lotus-bilarna lyckades komma i mål på samma varv som segraren. Tror att det var första gången. Placeringarna är visserligen fortsättningsvis dåliga, men det är kul att se att de faktiskt gör framsteg.
Det var mycket tur också, varvet innan SC kom ut var de 1:14 och 1:18 efter. Efter den gick in blev de ifrånkörda till 1:27 och 1:36 igen.
Crazy F1 skrev:OM jag känner Ferrari rätt så är de mer intresserade av att få den förare de vill även om det innebär att sparka en annan med full lön...
Att Santander slängde in en ganska stor kappsäck med pengar och att de ville ha Fernando kanske spelade en viss roll i sammanhanget...
Hela sanningen bara sådär? Vad ska Kimibasharna diskutera sen då?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
För att återgå till startincidenten, vad skulle hända om Button inte hade bromsat till och fortsatt med att hålla sitt spår? Att det skulle bli en smäll och Vettel skulle ha åkt till höger in i räcket/åkt till höger och glidit på gräset sedan rakt ut i första kurvan och orsakat kalabalik kanske är en sak, men tänkte mer på vem som blir skyldig?
Som det är nu kan man ju iaf i starten bara preja undan den som ligger bredvid (iaf den som har framdäcket en bit framför bakdäcket) utan att åka på straff. Är det någon gräns där det övergår till ett straff? Exakt sida vid sida? Framdäck precis bakom den andres framdäck?
Cato skrev:För att återgå till startincidenten, vad skulle hända om Button inte hade bromsat till och fortsatt med att hålla sitt spår? Att det skulle bli en smäll och Vettel skulle ha åkt till höger in i räcket/åkt till höger och glidit på gräset sedan rakt ut i första kurvan och orsakat kalabalik kanske är en sak, men tänkte mer på vem som blir skyldig?
Som det är nu kan man ju iaf i starten bara preja undan den som ligger bredvid (iaf den som har framdäcket en bit framför bakdäcket) utan att åka på straff. Är det någon gräns där det övergår till ett straff? Exakt sida vid sida? Framdäck precis bakom den andres framdäck?
Bra fråga! Tyvärr har jag inget bra svar!
Å ena sidan vill man inte ha för mycket inblandning av domarna men samtidigt vill man förhindra ojustheter. Var ska man sätta gränsen? Ska man ha samma bedömning i starten som senare under loppet?
Cato skrev:För att återgå till startincidenten, vad skulle hända om Button inte hade bromsat till och fortsatt med att hålla sitt spår? Att det skulle bli en smäll och Vettel skulle ha åkt till höger in i räcket/åkt till höger och glidit på gräset sedan rakt ut i första kurvan och orsakat kalabalik kanske är en sak, men tänkte mer på vem som blir skyldig?
Som det är nu kan man ju iaf i starten bara preja undan den som ligger bredvid (iaf den som har framdäcket en bit framför bakdäcket) utan att åka på straff. Är det någon gräns där det övergår till ett straff? Exakt sida vid sida? Framdäck precis bakom den andres framdäck?
Som det är nu får den som ligger framför byta spår en gång för att täcka upp, förutsatt att den bakomvarande inte kommit tillräckligt långt upp jämsides. Enkelt uttryckt kan man säga att så länge bakomvarande har möjlighet att backa ur är han inte tillräckligt långt uppe, Button var jäms med bakhjulet ungefär.
Hade han hållit sitt spår hade det sannolikt gått åt pipan, och Button hade antagligen ansetts vållande. Orsakat en olycka som var möjlig att undvika med andra ord. Möjligen rejsincident utan bestraffning.
Jag säger det en gång till.
Det är ok att byta spår EN gång. Men när du gjort ditt spårval/sidoförflyttning då skall du också stanna kvar där och inte återta den ideala rejs-linjen.
Sen tycker jag personligen att det är fel att man får börja flytta sig i sidled när man inte är helt och hållet framför. Webber-Kimi på Interlagos var ett exempel på en sån horribel situation.
Det är omöjligt att ha en regel som är helt svart eller vit, det finns alltid en gråzon där domare måste göra en bedömning.
Själv tycker jag att det blivit lite för mycket flaggviftande och bestraffande. Jämför man med förr så har ledarna fått massvis med hjälp från domarhåll på senare år, både vad gäller flaggviftande och bestraffande.