BELGIENS GP 2011 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Rätt grov förenkling, men visst. Bridgestone, körskicklighet och strategi hade väl en del i det hela också. Utan bra bil vinner man inte VM
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Krassegrand skrev:Då är det alltså Rory Byrne som har tagit hem 7 VM titlar till Schumis!

Jag skulle vilja säga lite ironiskt att alla delar i [Schumacher]-stallet behövdes och att några var kanske lite viktigare än andra. Den som var kanske lite viktigare än andra i mina ögon var helt klart Philip M som betalade kalaset.
I was misled and that is the way it went
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

nej nej krasse... bara 6 för första året tror jag inte han var heltidsanställd hos Benetton :wink:

Cheevan en mycket viktig del skulle jag vilja säga...Ferrari hade ju mycket resurser att satsa, först anställde man WDC som byggde ett team kring sig som mer eller mindre slog allt motstånd de första åren under 2000-talet. Utan de pengarna hade de aldrig gjort det.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

..Japp,,

,,nu vill vi se en Senna i Svart och Guld..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Lenny skrev:..Japp,,

,,nu vill vi se en Senna i Svart och Guld..
Håller med!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det får vi ju redan till helgen.
Jag hoppas bara att han kan göra sig själv rättvisa.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Bruno Senna istället för Slow Nick ja. Ska bli intressant, tveksamt om Bruno kan göra något större avtryck i helgen, men jag kommer inte att sakna Heidi.

Tydligen har han försökt att klamra sig kvar och åberopat kontrakt vad jag förstår. Var det sista chansen och är det Brunos enda?
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Känns inte som något vidare smart beslut från Renaults sida. Heidfeld har visserligen haft en formsvacka de senaste racen, men han ligger trots allt före Petrov i mästerskapet. Ologiskt att göra sig av med den förare som varit bättre.

Måste dock medge att det ska bli intressant att se Senna i en hyfsat konkurrenskraftig bil. Men kommer han att vara bättre än Nick? Knappast.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag vill höra ett "jag är ju snabbare än Bruno"
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Zwonk. så tänkte jag med men Senna kanske pumpar in pengar...
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Yess... :up: :up:

http://www.planetf1.com/news/3213/71222 ... Belgian-GP

Oavsett,, är han värd chansen..
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jag har aldrig förstått hypen kring Nick. Visst, han var lite av ett underbarn enligt experter, men det har aldrig blommat ut.

En grå trist kille som inte gör något väsen av sig och kör stabilt i mittfältet.
Det enda roliga är att höra intervjuer med den enorma brytningen :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hmm har det någonsin varit en hype kring Heidfeld?

Om jag har förstått uttrycket hype rätt så är det ju precis en sådan det aldrig har varit kring Heidfeld.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Det var väl kanske en olycklig formulering, men många anser honom vara en bra förare att stoppa in lite här och där.

Bl.a. ifjol gick ju diskussionerna höga om att Mercedes borde ha låtit Nick köra i stället för Schumi, vilket jag inte tror skulle ha gjort någon skillnad. I Renault har han ju inte direkt rosat marknaden.

En medelbra förare som inte orkar driva utvecklingen i rätt riktning, om man ska tro uttalanden från stallet. Och det finns säkert en anledning till att han ofta har problem att förnya kontrakt.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Nick har verkat trött rätt länge. Vettigt att byta ut honom även om jag inte direkt tror att Senna kommer impa... om han gör det så kommer jag omvärdera både Petrov och Nick ordentligt.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Den risken är nog inte direkt överhängande :)
Nick har ju dessutom dragit Renault till domstol och Bruno är bara bekräftad till SPA och Monza, och därefter kan Nick vara tillbaka.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Domstol? Tror han att de vill ha tillbaka honom efter det eller?
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Heidfeld har i mina ögon alltid varit en underskattad förare. Han höll ju rätt jämna steg med Kubica under deras tid i BMW, men medan Kubica hyllades var det ingen som brydde sig om Nick.

Kan väl visserligen hålla med om att han har sett trött ut på sistone. Tveksamt om han har mera att ge, eller om det bara kommer att gå utför. Man borde dock beakta att Renault-bilen bara verkar bli sämre och sämre. Nick har inte varit så dålig att han förtjänar att sparkas på det här sättet.
Crazy F1 skrev:Domstol? Tror han att de vill ha tillbaka honom efter det eller?
De kanske tvingas ta tillbaka honom? Hehe, lär bli dålig stämning i teamet i slutet av säsongen i så fall!
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Behöver inte bli så dålig stämning. Det är ju inte direkt mekarna som vill bli av med Nick, antar jag.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Zwonk det är intressant det du säger, Heidi var lika snabb som Kimi då de körde i Sauber och Kimi är ju av vissa ansedd som en riktigt bra förare.....sen kan det ju vara med Heidi precis som schumi, han har tappat fart....nu är ju Heidi så mycket yngre och har ändå kört mer bil under sitt "uppehåll" men ändå.
Eller så är han lika bra som Kimi...vad vet jag.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Zwonk skrev:Heidfeld har i mina ögon alltid varit en underskattad förare. Han höll ju rätt jämna steg med Kubica under deras tid i BMW, men medan Kubica hyllades var det ingen som brydde sig om Nick.

Kan väl visserligen hålla med om att han har sett trött ut på sistone. Tveksamt om han har mera att ge, eller om det bara kommer att gå utför. Man borde dock beakta att Renault-bilen bara verkar bli sämre och sämre. Nick har inte varit så dålig att han förtjänar att sparkas på det här sättet.
Det kan ju bero på att Kubica har dragit in 273 poäng på 76 starter medan Quick Nick har dragit ihop 259 poäng på 183 starter.

Visserligen inte en helt rättvis jämförelse, och Kubica framstår för mig dessutom som en förare som driver på och vill medan Heidfeld verkar glida med. Men smaken är som baken, och tur är väl det ;)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:Visserligen inte en helt rättvis jämförelse, och Kubica framstår för mig dessutom som en förare som driver på och vill medan Heidfeld verkar glida med. Men smaken är som baken, och tur är väl det ;)
Vad grundar du den uppfattningen på?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Crazy F1 skrev:Zwonk det är intressant det du säger, Heidi var lika snabb som Kimi då de körde i Sauber och Kimi är ju av vissa ansedd som en riktigt bra förare.....sen kan det ju vara med Heidi precis som schumi, han har tappat fart....nu är ju Heidi så mycket yngre och har ändå kört mer bil under sitt "uppehåll" men ändå.
Eller så är han lika bra som Kimi...vad vet jag.
Det var under Kimis första år då han hade extremt liten erfarenhet ifrån formelracing.
Inför den säsongen fanns det en del upprörda förståsigpåare som högljutt beklagande sig över att han överhuvudtaget fick en superlicens.
När han sedan höll jämna steg med den då mer erfarne Nick tystnade kritiken.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:Visserligen inte en helt rättvis jämförelse, och Kubica framstår för mig dessutom som en förare som driver på och vill medan Heidfeld verkar glida med. Men smaken är som baken, och tur är väl det ;)
Vad grundar du den uppfattningen på?
En helt subjektiv bedömning baserat på vad jag läst och hört.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är alltid så skönt att vara efterklok och med tidens krassa klokhet säga "vad var det jag sa."

Men på förhand var det helt naturligt och logiskt att ersätta Kubica med Heidfeld så kort inpå säsongsstarten som det då var.

Renault var då lite hypade, i efterhand onödigt hypade som det har visat sig, som en riktig joker med en bil Kubica minsann skulle kunna vinna VM med. Nu kan man väl säga att deras fart i försäsongstesterna nog inte var helt rättvisande.

Heidfeld har väl gjort ett dugligt jobb under omständigheterna om vilka vi vet ganska lite om.

Personligen tror jag inte han får sparken för att han egentligen gjort ett dåligt jobb. Däremot har han inte gjort ett så fantastiskt enastående helt remarkabelt jobb att det finns anledning att behålla honom istället för att ta emot Bruno Sennas stinna sponsorsplånbok.

Renaultteamet kämpar väl efter vad jag har förstått en hel del med finanserna och nu när bilen inte visade sig vara så fantastisk som man först trodde eller hoppades, och Heidfeld gjort ett bra jobb men kanske inte satt världen i brand och Kubica verkar vara långt från en comeback ... ja då kan man lika gärna bättra på kassan med Sennapengar istället för att fortsätta som nu.

Synd för Heidfeld, men å andra sidan slapp han stå utan jobb i F1 i år. Han fick köra ytterligare några race, och har chans att få åtminstone betalt för fler eller köra fler i år.

Någon hype kring Heidfeld har jag däremot nog aldrig sett, hört eller läst om. Snarare är han typexemplet på motsatsen till hypad förare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

LuckyStrike1 skrev: Personligen tror jag inte han får sparken för att han egentligen gjort ett dåligt jobb. Däremot har han inte gjort ett så fantastiskt enastående helt remarkabelt jobb att det finns anledning att behålla honom istället för att ta emot Bruno Sennas stinna sponsorsplånbok.
Det där är nog sant. Eftersom denna säsong ändå ser ut att bli halvt misslyckad passar de på att testa nya förmågor. Är väl inte omöjligt att Romain Grosjean får en ny chans om Sennas insatser är för svaga.

Noterar för övrigt att det inte börjar så bra för Bruno...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Bruno lär väl inte ha samma krav på sig som Nick haft med tanke på erfarenhet etc.
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

bruno klantade sig på morgonträningen..... Lite, bara....

Svårt att hålla sig på banan, va.......
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."

http://forum.rolfro.netai.net/
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Var är Hamilton? Hittar han inte.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

fattar inte varför han sitter och "sover".....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."

Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Ferarri är ute på slicks nu.....

Snart kommer regnet också......

Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Nu är Lewis ute o testar prylarna...... På slicks....

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

platt skrev:Var är Hamilton? Hittar han inte.
I Belgien?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Cheever skrev:
I Belgien?
Aha!!
Ä nu dök han upp 3:a ä nu 4:a
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Cheever skrev:
I Belgien?
Hmm... Förmodligen inte ;)
Brukar ju ha svårt att hitta in i depån i belgien ;)

Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Jahapp!

Då va det dags för halkkörning... eller ingen körning alls :P

Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

Hittade något som kan vara lite av nytta för oss entusiaster...

http://www.enterf1.com/f1-weather/

Inte live-vädder men ändå.....

Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

jahapp!

Då va det slut för idag......
Vi ses i morgon.....

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Det gör vi, utan regn hoppas jag.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

platt skrev:Det gör vi, utan regn hoppas jag.
Ser inte så lovande ut enligt länken ovan:
http://www.enterf1.com/f1-weather/bbc-w ... circuit=sp

Det har väl vart enstaka lopp på Spa i torrt, men inte en hel helg vad jag kan komma ihåg.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Man får ju vara glad att F1 trots allt kör i regn. I vissa delar av världen står dom ju i depån med skynke på bilen när det är lätt fuktigt.
difmot17

Inlägg av difmot17 »

Har haft en väldig röta, jag har varit på Spa 2ggr och det har varit sol bäde lördag och söndag båda ggr
Såg Schumi och Raikkönen vinna i gasande sol dessa ggr.
Vet inte hur det varit på banan dessa fredagar då vi landat i Bryssel på fredagen och inte varit på banan.
Men jag har varit på många F1 lopp, men detta är nog ett av de bästa ändå.
Ruskigt kuperad bana och extremt lång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:Domstol? Tror han att de vill ha tillbaka honom efter det eller?
Nick går att känna igen på stt sätt att uttrycka sig via signalerna till stallen...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

mmm. Jag undrar om Roman G skulle vara så mycket snabbare än Heidi, det känns faktiskt inte så....den bilen är inte en höjdarbil och Kubica skulle inte vinna något i den heller, däremot skulle han säkert kunnat tagit någon pinne mer.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Frågan är ju vad som gått snett. Dom var ju bra med i början på året, och med en annan erfaren förare kanske dom kunnat förbättra sin position istället för att bli sämre allt eftersom.

Hänger det på finanserna har väl föraren å andra sidan lite med saken att göra. Roman kör bra i GP2, men frågan är om han tillsammans med Petrov är den ultimata förarduon för Renault. Själv är jag lite tveksam.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Ups skomakaren...
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

olag skrev:Ups skomakaren...
Bra team han har samlat omkring sig...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Ganska otroligt, utan ett stressigt depå stop.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Bruno kopierar Schumis debut för 20 år sedan.. :up:

Får hoppas han inte bränner kopplingen i morrn bara..
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Det bästa vore väl om den där "Pastorn" fått behålla sin livstids avstängning..

Kolla sekvensen.. http://www.gpupdate.net/en/videos/1342/ ... -spa-2011/

Att han är in idiot visste vi,,
,,och det botar man inte så lätt..