AUSTRALIENS GP 2011 - ALBERT PARK. Lopp 1 av 19
-
Petrol, jag vet var du bor Nämen, jag satte ju inte emot ditt vad så än så länge e det lugnt
Nä skämt å sido så är det väl rätt tydligt att Merceders inte är ett skit bättre än förra året, nu blev ju schumi visserligen påkörd i första kurvan och Nico bröt men de hade säkerligen inte varit med och slagits om pallen idag. Och jag är mycket besviken på deras "performance". Jag kan inte fatta hur man kan misslyckas så två år på raken och det känns väldigt inkompetent. Petrol....eh , jag menar Petrov körde som en gud idag och det var nog ett av ryssens bästa lopp i karriären.
Sedan är jag glad över att Vettel bara vann med tio sekunder, dock får man ju säga att han är lika överlägsen sin teamkamrat som schumi var i Ferrari i början av 2000-talet, mycket imponerande av honom!
Hamilton gör ju också ett bra lopp men även Button efter den tunga starten!
Nä skämt å sido så är det väl rätt tydligt att Merceders inte är ett skit bättre än förra året, nu blev ju schumi visserligen påkörd i första kurvan och Nico bröt men de hade säkerligen inte varit med och slagits om pallen idag. Och jag är mycket besviken på deras "performance". Jag kan inte fatta hur man kan misslyckas så två år på raken och det känns väldigt inkompetent. Petrol....eh , jag menar Petrov körde som en gud idag och det var nog ett av ryssens bästa lopp i karriären.
Sedan är jag glad över att Vettel bara vann med tio sekunder, dock får man ju säga att han är lika överlägsen sin teamkamrat som schumi var i Ferrari i början av 2000-talet, mycket imponerande av honom!
Hamilton gör ju också ett bra lopp men även Button efter den tunga starten!
-
-
Rosberg låg ganska bra till innan han blev påkörd av min gamle favorit (som inte gjorde en bra helg). Jag tycker nog att Mercedes verkade vara rätt bra. Jag kommer inte ihåg exakt vilken plats Rosberg hade men han hade nog chans på en topp 5 plats. Hur det skulle ha gått för Schumacher är svårt att veta.Crazy F1 skrev:Nä skämt å sido så är det väl rätt tydligt att Merceders inte är ett skit bättre än förra året,
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Så berättade Red Bull till slut om KERS.
Man tog bort det efter fredagsträningarna och hade det aldrig på bilarna under lördagen eller söndag för att man var osäker på tillförlitligheten.
Adrian Newey har dessutom vägrat designa bilen med hänsyn till KERS-systemet utan har helt enkelt designat bästa möjliga bil. Sen har teamet fått anpassa KERS till bilen istället för tvärtom.
Det gick ju rätt bra får man säga.
Man tog bort det efter fredagsträningarna och hade det aldrig på bilarna under lördagen eller söndag för att man var osäker på tillförlitligheten.
Adrian Newey har dessutom vägrat designa bilen med hänsyn till KERS-systemet utan har helt enkelt designat bästa möjliga bil. Sen har teamet fått anpassa KERS till bilen istället för tvärtom.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
JO tack Ls det ser vi ju. . . Men det känns som att den är snabb i händerna på Vettel just nu, hade inte han varit med hade det ju varit en helt öppen historia eller Hamilton hade väl tagit det men det hade varit mycket jämnare.
Krassegrand, jag vet inte om jag håller med där även om det är svårt att sia om hur det skulle slutat. Nico låg väl 8 då han bröt bara någon sekund för 9an på samma strategi så topp tio hade han nog tagit men inte så mycket mer.
Krassegrand, jag vet inte om jag håller med där även om det är svårt att sia om hur det skulle slutat. Nico låg väl 8 då han bröt bara någon sekund för 9an på samma strategi så topp tio hade han nog tagit men inte så mycket mer.
-
Första racet är ju det stora testet inför säsongen och Red bull och McLaren ser vassa ut, Mercedes är lurigt att se hur det ser ut med tanke på missflytet.
Farrari har bra fart och blir nog vassa tills nästa vända. Renault och kanske då Petrov får gärna öka takten om de vill vara med där uppe. Överraskande bra av Petrov, körde stabilt och hände med riktigt bra..
Perez var ju annars en stor överraskning, Koba var bra.. Jäkligt kul race, synd bara att Hamilton inte kunde utmana Vettel om P1..
Farrari har bra fart och blir nog vassa tills nästa vända. Renault och kanske då Petrov får gärna öka takten om de vill vara med där uppe. Överraskande bra av Petrov, körde stabilt och hände med riktigt bra..
Perez var ju annars en stor överraskning, Koba var bra.. Jäkligt kul race, synd bara att Hamilton inte kunde utmana Vettel om P1..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
Så fick vi reda på det,,LuckyStrike1 skrev:Så berättade Red Bull till slut om KERS.
,,RedBull har utvecklat bilen utan hänsyn till kers,, har aldrig tänkt använda det..
Precis,, samma som -09,, året då två team struntade i kers, och dominerade stort,, och vi går mot ett förlorat år för racingen är jag rädd.
Hoppet är väl att kers-tekniken utvecklas.
Saknar de gamla mästarna...
-
-
-
Det sög ju fett för Perez, annars hade han ju redan i första loppet blivit Mexicos tredje bästa F1-förare genom tiderna Av vad jag läst tycker jag att en bot borde räcka, men det ska ju överklagas så vi lär väl få se.
( Mexicos topp 3: Ricardo Rodriguez 4 poäng, Hector Rebaque 13 och Pedro Rodriguez två segrar och 71 poäng.)
( Mexicos topp 3: Ricardo Rodriguez 4 poäng, Hector Rebaque 13 och Pedro Rodriguez två segrar och 71 poäng.)
-
-
Petrov. Alltid kul med nya ansikten på pallen! Nu har han slagit Alonso två race i rad.
Perez, även om han blev diskad. Borde väl inte ens vara möjligt att klara sig med bara ett depåstopp med de där däcken?
Barrichello. Kändes som han gjorde fler misstag under den här helgen än under hela fjolåret.
Mercedes. Det enda positiva är väl att det knappast kan gå sämre än idag.
Spännande race! Bra att den idiotiska bakvinge-regeln inte verkar öka antalet omkörningar speciellt mycket. Vill ju inte se en massa konstgjorda omkörningar.
Perez, även om han blev diskad. Borde väl inte ens vara möjligt att klara sig med bara ett depåstopp med de där däcken?
Barrichello. Kändes som han gjorde fler misstag under den här helgen än under hela fjolåret.
Mercedes. Det enda positiva är väl att det knappast kan gå sämre än idag.
Spännande race! Bra att den idiotiska bakvinge-regeln inte verkar öka antalet omkörningar speciellt mycket. Vill ju inte se en massa konstgjorda omkörningar.
-
-
-
-
Att Saubers bilar blev diskade påverkar ju inte Perez prestation. Att ta bilen i mål efter felfri körning på bara ett stopp sätter avtryck även om det inte är i historieböckerna. Det är väl ingen som tror resultatet blivit annorlunda om vingen varit reglementsenlig.
Det är ju Teamet Sauber som drabbas mest.
Det är ju Teamet Sauber som drabbas mest.
-
-
-
Button har sig själv att skylla. En så erfaren förare ska veta att han inte kan gena utan att släppa tillbaka platsen. Skitsmart av Ferrari dock att ändra plats på förarna så att Alonso var säkert om Button, även om han skulle släppa Massa.marcusmuss skrev:Massa suger ju fett,var det inte han som skulle vinna vm guld efter kimmi hehe.
Vettel är ursäker,kul för petrov.
Ferrari håller på som vanligt,tråkigt för knappen.
-
Ännu smartare med tanke på att den ena föraren var avsevärt snabbare än den andra. Nästan en minut skilde.Jögga skrev:Button har sig själv att skylla. En så erfaren förare ska veta att han inte kan gena utan att släppa tillbaka platsen. Skitsmart av Ferrari dock att ändra plats på förarna så att Alonso var säkert om Button, även om han skulle släppa Massa.marcusmuss skrev:Massa suger ju fett,var det inte han som skulle vinna vm guld efter kimmi hehe.
Vettel är ursäker,kul för petrov.
Ferrari håller på som vanligt,tråkigt för knappen.
-
Frågan är ifall Massa är dålig eller om Alonso är fantastisk. Jag tror att det är en kombination. Massa var avsevärt sämre än skomakaren när han fortfarande var duktig. Men lika bra som Kimi. Nu är han lika långt efter Alonso som han var efter Schumacher.
Det kan bero på:
- Massa utveckaldes efter Schumacher lämmnat stallet, men hans svåra skada förstörde det och han är däför sämre nu än när han var som bäst
- Alonso och Schumacher bestämde hur bilen skulle se ut och Massa fick rätta sig efter detta. Kimi åt glass istället och Massa var den som påverkade bilbyggarna.
- Bilen var inte perfekt under Schumacher och Alonos, vilket inte passade Massa däremot var den en världsmästarbil de första åren Kimi och han körde. Massa kräver pefekt bil. Det förklarar dock inte varför Massa åkte så mycket bättre än Kimi första halvan 2009 med bedrövlig bil.
- Alonso och Schumacher är avsevärt mycket bättre än Kimi. Vilket kan stämma eftersom Kimi inte haft någon bra förare att jämföras mot.
Det kan bero på:
- Massa utveckaldes efter Schumacher lämmnat stallet, men hans svåra skada förstörde det och han är däför sämre nu än när han var som bäst
- Alonso och Schumacher bestämde hur bilen skulle se ut och Massa fick rätta sig efter detta. Kimi åt glass istället och Massa var den som påverkade bilbyggarna.
- Bilen var inte perfekt under Schumacher och Alonos, vilket inte passade Massa däremot var den en världsmästarbil de första åren Kimi och han körde. Massa kräver pefekt bil. Det förklarar dock inte varför Massa åkte så mycket bättre än Kimi första halvan 2009 med bedrövlig bil.
- Alonso och Schumacher är avsevärt mycket bättre än Kimi. Vilket kan stämma eftersom Kimi inte haft någon bra förare att jämföras mot.
-
Per, jag tycker du har otroligt vettiga alternativ och det är svårt att säga vilket som är rätt men jag håller både Alonso och schumacher(innan comebacken) som betydligt bättre förare än både Massa och Kimi även om Kimi var bra också. Att Massa var bättre än Kimi första halvan av den säsongen är en bra fråga, kanske körde Massa på toppen av sin förmåga samtidigt som Kimi inte gjorde så bra ifrån sig.
Nu tror jag absolut att alla i Ferrari drar åt alonsos håll så bilen är säkerligen utvecklad för honom men inte i den grad att Massa inte borde kunna köra fort i den, men vi har sett det innan, när bilen inte är perfekt så är Massa inte bra, det är där Alonso utmärker sig och så även Schumi innan, hade han haft kvar den talangen nu så hade han nog varit högre upp. . .
Nu tror jag absolut att alla i Ferrari drar åt alonsos håll så bilen är säkerligen utvecklad för honom men inte i den grad att Massa inte borde kunna köra fort i den, men vi har sett det innan, när bilen inte är perfekt så är Massa inte bra, det är där Alonso utmärker sig och så även Schumi innan, hade han haft kvar den talangen nu så hade han nog varit högre upp. . .
-
Man kan inte komma ifrån att han var mycket nära att snuva Lewis på VM titeln. Om inte Glock hade mer eller mindre stannat på sista varvet så skulle Massa ha varit världsmästare.marcusmuss skrev:Massa suger ju fett,var det inte han som skulle vinna vm guld efter kimmi hehe.
Jörgen
-
Det håller jag absolut inte med om! Både Schumachers och Alonsos storhet är att utveckla bilen, att de sedan är duktiga förare gör inte saken sämre men det stora är att de kan ta fram en bra bil, eller i Schumachers fall dra ihop ett toppteam.PerP skrev:- Bilen var inte perfekt under Schumacher och Alonos, vilket inte passade Massa däremot var den en världsmästarbil de första åren Kimi och han körde.
Jörgen
-
-
PerP skrev: - Massa utveckaldes efter Schumacher lämmnat stallet, men hans svåra skada förstörde det och han är däför sämre nu än när han var som bäst
Dessa två punkter tror jag ligger rätt nära sanningen. Det verkar ju som att Massa aldrig riktigt har återhämtat sig efter skadan -09, även om han själv säger att det inte är några problem. Sen trivs han förstås inte med den uppenbara andreförarrollen.
-
-
Typiskt Newey att designa en bil som bara tar hänsyn till aerodynamik och balans sen får andra ordna kylningen till motorn eller utrymme till KERS. Inget fel i det kanske, har ju gått ganska bra för honom med jämna mellan rum. Bara inte den stackars ingenjören som skruvar med KERS får en massa skiit nu
Mycke snack om Massa... Nej, han gjorde ingen stark insats i helgen, men det gjorde inte en del andra heller... Nu vet vi ju att Massa är sån här antingen bambi eller superstjärna. När han är som bäst så slår han alla. Han var uppe i nivå med Schumacher och Kimi kunde han klassa ut, återstår att se om han kan utmana Alonso.
Naturligtvis kan olyckan ha påverkat honom och gjort att han tappat känslan, vi får se.
Mycke snack om Massa... Nej, han gjorde ingen stark insats i helgen, men det gjorde inte en del andra heller... Nu vet vi ju att Massa är sån här antingen bambi eller superstjärna. När han är som bäst så slår han alla. Han var uppe i nivå med Schumacher och Kimi kunde han klassa ut, återstår att se om han kan utmana Alonso.
Naturligtvis kan olyckan ha påverkat honom och gjort att han tappat känslan, vi får se.
-
Det blir ju lätt så när man ska utveckla ett KERS för att passa i befintligt chassi i motsats till att bygga ett chassi som ska innehålla KERS. Den här Röda Bullen är väl i alla fall tre säsonger gammal i grunden, med justeringar under vägs. Dom var ju inte mycket för KERS förra gången det begav sig heller, så nu får dom sota för det.
-
Jag tror många stall skulle vilja "sota för det" genom att komma tvåa i förar-VM, sen vinna VM och sen inleda säsongen efter det genom att helt dominera säsongsinledningen med en "bil tre år gammal i grunden"
Red Bullen är nog inte en äldre konstruktion vare sig i grunden eller toppen än vad de konkurrerande stallens bilar är.
Hur som helst. Det finns ju viktigare saker för segrar och snabbaste varvtider än KERS och det är ett fungerande chassi. Om det är något man ska få ordning på först så måste det ju vara chassit.
Red Bullen är nog inte en äldre konstruktion vare sig i grunden eller toppen än vad de konkurrerande stallens bilar är.
Hur som helst. Det finns ju viktigare saker för segrar och snabbaste varvtider än KERS och det är ett fungerande chassi. Om det är något man ska få ordning på först så måste det ju vara chassit.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
Det är ju klart att Ferrari och MCLaren kommer att komma närmare Red Bull när de får ordning på Kers. Tog ju ett tag 09, och då var de än mer efter i början.
Dock skall vi ha klart för oss att KERS inte är något jätterevlutionerande. Specielt inte som det knappt märktes om någon hade KERS. Och Alonso sket ju i det så hans ingenjör fick säga till honom ett flertal gånger.
Dock skall vi ha klart för oss att KERS inte är något jätterevlutionerande. Specielt inte som det knappt märktes om någon hade KERS. Och Alonso sket ju i det så hans ingenjör fick säga till honom ett flertal gånger.
-
-
Sauber överklagar inte diskvalificeringen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90333
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90333
-
-
-
Jag är ganska övertygad om att KERS var en hyfsat stor del i utvecklingen av RB7 ändå, visa av erfarenheterna från framförallt starterna under 2009. Dessutom är man nu ett toppstall vilket man inte var före 2009. Sen har givetvis Newey snålat som attan med utrymmet för att optimera aeron vilket ger dem problem nu i början.
Så Alonso släpade runt på ett fullt fungerande system men använde det bara ibland eftersom man ändå inte tjänar så mycket på det? Låter väldigt konstigt tycker jag, vad är det för källa på det?
Så Alonso släpade runt på ett fullt fungerande system men använde det bara ibland eftersom man ändå inte tjänar så mycket på det? Låter väldigt konstigt tycker jag, vad är det för källa på det?
-
-
-
Nja..PerP skrev:Team Radion, hans ingenjör skrek ju på honom flera gånger att han skulle använda systemet.Så Alonso släpade runt på ett fullt fungerande system men använde det bara ibland eftersom man ändå inte tjänar så mycket på det? Låter väldigt konstigt tycker jag, vad är det för källa på det?
Jag tror att han uppmanade honom att använda det mer, ord för ord sa han säkert att han skulle använda KERS men andemeningen bör ju ha varit att använda det mer annars blir det ju som PeppeF säger.
Jag tror att KERS kommer att få större betydelse på andra banor.
Jörgen
Senast redigerad av Krassegrand den ons mar 30, 2011 20:34, redigerad totalt 1 gång.
-