Man får väl hoppas att Vettel och kanske även Webber lyckas på något sätt att ta mer poäng än Button imorgon. Det kanske är dags för lite mankimang för team Brawn under loppet så att WDC-tabellen tätnar lite, istället för att Jenson drar ifrån ännu mera.Depeche skrev:Oj vad lätt Vettel var.
Inte så bra kvalat av Vettel då.
Webber hyfsat tung i alla fall.
Brawn-bilarna tunga även de...lutar mot ännu en Button-seger.
MONACOS GP 2009 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 17
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Fast frågan är om den bilen var så himla kass när Massa gick och vann flera lopp (Belgien, Europa, Brasilien) i slutet på den säsongen. Fast det kanske är så att Kimi bara är så pass mycket sämre än brassen...Rexa skrev:Vadå underprestera han kom 3 sammanlagt bröt några lopp och hade allmänt kass bil andra delen av säsongen eller typ hela .
Och här kan ni ju bara gissa er till hans attityd ..
Och klart det skulle vara frustrerade för vem som helst om bilen inte vill gå som man själv vill ..
Ferrari.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Ja man kan ju alltid hoppas.Sami skrev: Man får väl hoppas att Vettel och kanske även Webber lyckas på något sätt att ta mer poäng än Button imorgon. Det kanske är dags för lite mankimang för team Brawn under loppet så att WDC-tabellen tätnar lite, istället för att Jenson drar ifrån ännu mera.
Jag hoppas på ett liknande scenario som i Barcelona för Webber.
Tyvärr är ju Brawn-bilarna riktigt tunga och blir svåra att göra något åt.
Jag hoppas Kimi tar Button i starten.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Button bör inte ha några problem att ta rygg på Kimi om han skulle förlora starten. Sedan är det bara att köra om under depåstoppen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Men för bövelen....vadå exponering? Vi tittar ju inte på STCC för att man avbryter F1 sändning. Jag såg reprisen 19.00 och lämnade över fjärren till sambon och gick mot datorn.JTarnstrom skrev:Men för bövelen... lyft blicken lite. STCC har betalat för sina sändningar och vill självklart ha exponering. Presskonferensen får vi ju se senare. Bättre F1-bevakning har vi aldrig haft.
Jag tror att STCC påverkas negativt av "exponering" i TV. Någon potentiell biljettbetalare stannar istället hemma.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fredrik i Trollhättan skrev: Jag tror att STCC påverkas negativt av "exponering" i TV.
Det där var ju riktigt roligt sagt. Faktiskt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Vill bara påminna om att jag hade rätt. Men jag räknade inte med att Nakajima skulle ligga i vägen för Vettel. Trulli är felstavat, det ska stå Kimi.ANFRAN skrev:Något säger mig att Vettel tar hem det här. I kristallkulan kvalar Brawn en aning tyngre och under första stinten fastnar Button bakom... Trulli?!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Visst var det. STCC på TV har avskräckande effekt. Man lockas ju inte till att åka och lösa biljett direkt.JTarnstrom skrev:Fredrik i Trollhättan skrev: Jag tror att STCC påverkas negativt av "exponering" i TV.
Det där var ju riktigt roligt sagt. Faktiskt.
Jag fick en fribiljett till premiären på Mantorp som en bieffekt av min prenumeration på AMS.
Det var nära att jag åkte för att ge det en chans till men sket i det. Efter att ha sett upplägget i TV tror jag inte det blir något besök.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tanken är nog att han ska få lite fri luft efter första stoppet istället för att behöva ligga bakom en massa tungt tankade sölkorvar. Dessutom, skulle det bli en period med säkerhetsbil efter hans första stopp, så kommer han att kunna segla uppåt i listan. Tror inte att han kommer att förlora på strategin hur man än vrider och vänder på saken.ANFRAN skrev:Men kan någon förklara Hamiltons strategi? Tror han att han ska kunna tjäna sju placeringar på banan på första stinten?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Du menar att han... Just ja, när han har gjort sitt första stopp kan han kanske köra ikapp dem framför innan de gör sitt enda stopp. Och sedan bygga upp en lucka för att hinna göra ett stopp till. Kan väl räcka till en niondeplats?JTarnstrom skrev:Tanken är nog att han ska få lite fri luft efter första stoppet istället för att behöva ligga bakom en massa tungt tankade sölkorvar.ANFRAN skrev:Men kan någon förklara Hamiltons strategi? Tror han att han ska kunna tjäna sju placeringar på banan på första stinten?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med tungt tankad bil, långt bak, i Monaco, kan man ju inte räkna med att plocka mer än en eller två placeringar per stopp om man inte chansar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vet inte om det bara är jag som har missat detta men Hamilton kommer att starta allra sist efter växellådsbyte.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Hur blev det med KERS i Monaco? det var ju inget vidare i detta lopp. Men vad jag förstår så har Ferrari och McLaren det i morgon. Är det någon mer som har valt att åka runt med en massa extra kilon.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Ingen har väl ännu kört något lopp med KERS i Monaco. Vinsten torde bli större på en bana med så många lågfartskurvor med efterföljande acceleration som Monaco har. Ska man t.ex. ut ur depån och upp för backen med en annan bil jagande bakom på ett flygande så kan det säkert göra skillnad. Extravikt verkar inte vara ett problem med tanke på Kimis fart i sista sektorn vilket är den mest tekniska.platt skrev:Hur blev det med KERS i Monaco? det var ju inget vidare i detta lopp. Men vad jag förstår så har Ferrari och McLaren det i morgon. Är det någon mer som har valt att åka runt med en massa extra kilon.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Det e nog inte bara att plocka av KERS...Bilens ballans är uppbyggd på den vikten...Kimi och LH använde Kers i tunlen och i uppförsbacken efter start och mål.platt skrev:Hur blev det med KERS i Monaco? det var ju inget vidare i detta lopp. Men vad jag förstår så har Ferrari och McLaren det i morgon. Är det någon mer som har valt att åka runt med en massa extra kilon.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
Jag tror att det ger mer i ett kval än i ett lopp i monaco .olag skrev:Det e nog inte bara att plocka av KERS...Bilens ballans är uppbyggd på den vikten...Kimi och LH använde Kers i tunlen och i uppförsbacken efter start och mål.platt skrev:Hur blev det med KERS i Monaco? det var ju inget vidare i detta lopp. Men vad jag förstår så har Ferrari och McLaren det i morgon. Är det någon mer som har valt att åka runt med en massa extra kilon.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
Men va e de för jä.la bildproducenter...?
Det verkar som om depå-personal och publik är intressantare än en snabb bil på banan..??
Fan va arg jag blev när Kimi gjorde ett snabbt varv, åsså fick man se Red Bulls mekar i depån.... SUCK...
Kom ner nu... Hmmmmm. Inte bra för blodtrycket..
Det verkar som om depå-personal och publik är intressantare än en snabb bil på banan..??
Fan va arg jag blev när Kimi gjorde ett snabbt varv, åsså fick man se Red Bulls mekar i depån.... SUCK...
Kom ner nu... Hmmmmm. Inte bra för blodtrycket..
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
10 kg ger ca 0,26 sek enligt Pastis uppgifter i första inlägget av tråden. Supersnabb är kanske inte McLaren-bilen men jag tycker de denna helg verkar vara rätt bra med, till och med Kova har ju varit och fightats om topplaceringar. Så med det plus KERS och att Lewis gillar banan kan han säkert dyka förbi några stycken.AndersF1 skrev:Hur mycket gör 10 kg på varvtiderna i Monaco? Två tiondelar? Mer?
Skall bli kul att se om Hamilton lyckas komma om imorgon. Han lider ju även av problemet att inte ha en supersnabb bil, så lätt blir det inte.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är ju bara att titta i min eminenta öppning i denna tråd.AndersF1 skrev:Hur mycket gör 10 kg på varvtiderna i Monaco? Två tiondelar? Mer?
Skall bli kul att se om Hamilton lyckas komma om imorgon. Han lider ju även av problemet att inte ha en supersnabb bil, så lätt blir det inte.
Jag citeterar: Bensinförbrukning 2008: 1.71 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.26 sekunder
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
Vadå frågan om ??Eau Rouge skrev:Fast frågan är om den bilen var så himla kass när Massa gick och vann flera lopp (Belgien, Europa, Brasilien) i slutet på den säsongen. Fast det kanske är så att Kimi bara är så pass mycket sämre än brassen...Rexa skrev:Vadå underprestera han kom 3 sammanlagt bröt några lopp och hade allmänt kass bil andra delen av säsongen eller typ hela .
Och här kan ni ju bara gissa er till hans attityd ..
Och klart det skulle vara frustrerade för vem som helst om bilen inte vill gå som man själv vill ..
Dom sitter ju för fan inte i samma bil ..
Dom har egna bilar .
Jag har två lika dana svetsar på jobbet den ena går illa medan den andra går bra .
Enkelt jämförbart.
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är inte GP3 vi talar om, eller svetsar heller för den delen. Det förekommer inte att en bil fungerar så pass mycket sämre än en annan i ett F1-stall.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
Klart det gör du kan inte göra två helt identiska bilar alltid är det någe som diffar hit eller dit ..JTarnstrom skrev:Det är inte GP3 vi talar om, eller svetsar heller för den delen. Det förekommer inte att en bil fungerar så pass mycket sämre än en annan i ett F1-stall.
Och sen är ju inte Kimi eller Massa stöpta i samma form heller så enkelt är det
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Härligt att se Kimi köra när han trivs med bilen.
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
Starkt av Ferrari att komma tillbaks så här, hade jag inte väntat mig även fast Monaco är speciell och föraren påverkar utgången här mer än någon annanstans.
Kimi hade aldrig kört så bra om han inte hade litat på bilen vilken han verkar göra just nu så det är ett plus också för Ferrari.
Ser fram emot loppet nu.
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
Starkt av Ferrari att komma tillbaks så här, hade jag inte väntat mig även fast Monaco är speciell och föraren påverkar utgången här mer än någon annanstans.
Kimi hade aldrig kört så bra om han inte hade litat på bilen vilken han verkar göra just nu så det är ett plus också för Ferrari.
Ser fram emot loppet nu.
**************************************
Kimi 1 - Massa 0 (Massa kommer aldrig ikapp)
**************************************
Kimi 1 - Massa 0 (Massa kommer aldrig ikapp)
**************************************
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Varför skulle bara Button se upp när det blir "tight"? Jag tror alla förare med normalbegåvning ser upp lite extra när det är trångt i en kurva!Hannu skrev:
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
I egenskap av att Button är en bättre förare än vad kimi är så tror jag inte Button kommer ha några problem att dra ifrån kimi i god tid före första kurvan.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är hur mcyket KERS hjälper i starten. Avståndet ner till första kurvan är kort och KERS innebär också några extrakilon som ska bromsas på däck som kanske inte har hunnit nå sin optimala temperatur.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En krock skulle innebära en minskad VM-ledning för Button och en välbetald semester för Kimi, you do the math.Gösta skrev:Varför skulle bara Button se upp när det blir "tight"? Jag tror alla förare med normalbegåvning ser upp lite extra när det är trångt i en kurva!Hannu skrev:
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
I egenskap av att Button är en bättre förare än vad kimi är så tror jag inte Button kommer ha några problem att dra ifrån kimi i god tid före första kurvan.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Kimi kanske har bord på samma båt som han satt på när hans Mclaren puffa i MonacoPeppeF1 skrev:En krock skulle innebära en minskad VM-ledning för Button och en välbetald semester för Kimi, you do the math.Gösta skrev:Varför skulle bara Button se upp när det blir "tight"? Jag tror alla förare med normalbegåvning ser upp lite extra när det är trångt i en kurva!Hannu skrev:
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
I egenskap av att Button är en bättre förare än vad kimi är så tror jag inte Button kommer ha några problem att dra ifrån kimi i god tid före första kurvan.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Button har några kilon extra soppa också, dock har Button ett helt fräscht set supersoft, Kimi har bara skrubbade skulle jag tro.JTarnstrom skrev:Frågan är hur mcyket KERS hjälper i starten. Avståndet ner till första kurvan är kort och KERS innebär också några extrakilon som ska bromsas på däck som kanske inte har hunnit nå sin optimala temperatur.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
- Du först!PeppeF1 skrev:En krock skulle innebära en minskad VM-ledning för Button och en välbetald semester för Kimi, you do the math.Gösta skrev:Varför skulle bara Button se upp när det blir "tight"? Jag tror alla förare med normalbegåvning ser upp lite extra när det är trångt i en kurva!Hannu skrev:
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
I egenskap av att Button är en bättre förare än vad kimi är så tror jag inte Button kommer ha några problem att dra ifrån kimi i god tid före första kurvan.
- Nä, kör du.
- Nej, jag väntar, det är lugnt.
- Är det okej med dig då?
- Jarå, kör nu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Kimi tar starten, Button går om efter depåstoppen. Viktigast för Button är att inte få någon sölkorv mellan sig och ledaren.
KERS verkar ju faktisk vara en fördel på den här banan. Sen är det väl lite fel att säga att "KöRS" bilarna "förbannats" med extra vikt. Minimi vikten för en F1:a är ju trots allt den samma.
KERS verkar ju faktisk vara en fördel på den här banan. Sen är det väl lite fel att säga att "KöRS" bilarna "förbannats" med extra vikt. Minimi vikten för en F1:a är ju trots allt den samma.
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kanske går på gamla uppgifter men jag vill minnas att KERS i praktiken innebär lite mer vikt i bilen även om minimivikten enligt reglerna är densamma för bilarna. Nån som vet?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Okej nu har vi konstaterat att KERS förmodligen är en fördel i Monaco. Men för bövelen, vem kör med det förutom Ferrari och McLaren.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
INGEN!!!!!!platt skrev:Okej nu har vi konstaterat att KERS förmodligen är en fördel i Monaco. Men för bövelen, vem kör med det förutom Ferrari och McLaren.
Det e bara dom dom kör med det och det blir dom som gråter mäst när det blir frivilligt igen nästa år...Fastän dom sagt att det ska vara KERS på alla bilar då..
F-India ska snart montera på sin..
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Rydsnäs
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Tack Dig kan man lita på.olag skrev:INGEN!!!!!!platt skrev:Okej nu har vi konstaterat att KERS förmodligen är en fördel i Monaco. Men för bövelen, vem kör med det förutom Ferrari och McLaren.
Det e bara dom dom kör med det och det blir dom som gråter mäst när det blir frivilligt igen nästa år...Fastän dom sagt att det ska vara KERS på alla bilar då..
F-India ska snart montera på sin..
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
För jag pratade om Kimi och Button, skulle jag ha behövt nämna de andra också?Gösta skrev:Varför skulle bara Button se upp när det blir "tight"? Jag tror alla förare med normalbegåvning ser upp lite extra när det är trångt i en kurva!Hannu skrev:
Kommer att bli dragrace till första kurvan och Button får nog se upp för det kommer att bli tajt.
I egenskap av att Button är en bättre förare än vad kimi är så tror jag inte Button kommer ha några problem att dra ifrån kimi i god tid före första kurvan.
Ja vi får väl se vem som tar första kurvan eller varför inte vem som är först uppför backen.
**************************************
Kimi 1 - Massa 0 (Massa kommer aldrig ikapp)
**************************************
Kimi 1 - Massa 0 (Massa kommer aldrig ikapp)
**************************************
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons apr 27, 2005 18:46
- Ort: Farsta
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte