Inför Kanadas GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vilket skämt ....

Fast nu känner vi ju ialla fall till McLarens taktik.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Fyfan vad synd om Montoya...


(Bilen stog rätt långt fram dock)
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Montoya hade varit värd en 10:a här. :-?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Klantigt av McLaren - dels att inte ta in ledaren först när det är säkerhetsbil vlket är normalt. Sen att ta in Montoya i depå när depåutfarten är stängd.

Snacka om stallorder utfört klantigt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Är det alla smog som gör att det ser ut att kunna börja regna vilken sekund som helst? :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Smog i Montreal ...???

Det minsta den staden är känd för är smog. Vet inte riktigt varför bildproducenten verkar zooma in regndäck lite då och då.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Bilderna är minst sagt suddiga och gråa. Himlen verkar inte särskilt blå heller.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det ser lite molnigt ut, men et tycker jag det har sett ut att vara hela loppet. Men en regnskur nu vore ju en kul avslutning :D

Eller så är det allt bromsdamm från Satos bil .... ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Jo, men jag fick samma känsla när sändningarna började både igår och idag. Det såg mulet och regnit ut. Men jag är väl bara bitter. :oops:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Vad är detta, får de inte köra om varandra på slutvarvet in i depån?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

McLaren offrade Montoya för att ge Kimi segern.

Ferrari hade tur som hamnade på pallen.

Lysande kört av Felipe Massa idag :up:

Trist att se stallorder påverka ett i övrigt så bra lopp på ett så klantigt sätt.

Renault ett dubbelhaveri, det hade man ju inte förväntat sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:McLaren offrade Montoya för att ge Kimi segern.
Trist att se stallorder påverka ett i övrigt så bra lopp på ett så klantigt sätt.
Ja, det var helt klart osnyggt.. Renault skötte den biten betydligt bättre genom att säga till Alonso att köra om av egen förmåga.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
MclarenII
Inlägg: 64
Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32

Inlägg av MclarenII »

Det kanske hade lite att göra med att Montoya var långsammare pga av sina slitna bakdäck. Då är det väl bättre att få den snabbare av bilarna före för att kunna hålla konkurrenterna på avstånd och ge Kimi chansen att skapa en lucka till närmaste icke-Mclaren. Så hade nog alla stallen gjort, och det är klart att dom ville ha Kimi före i mål med tanke på förarpoängen också men det var nog inte den enda faktorn. Synd att det gick som det gick för Montoya dock, han var värd en pallplats idag.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alonso var snabbare än Fisichella, men Renault sa bara åt honom att han helt enkelt fick försöka köra om. Det var snyggt gjort

Det McLaren gjorde var kanske rätt ur mästerskapspoäng, men särskilt snyggt var det inte. De offrade Montoya genom att först tvinga honom ligga ett extra varv bakom säkerhetsbil innan sitt depåstopp och sen kalla in honom i depå när depåutfarten var stängd.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Har inte kunnat hitta några regler om hur in- och utfart i depån regleras när säkerhetsbilen är ute. Någon som vet var dessa regler står att finna?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Stallorder är lika uppkörda hur de än utförs. :down:
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Har du kollat i International Sporting Code, eller vad den nu heter?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Har kollat både i F1-reglerna och International SPorting Guide

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tärnström - har inte heller hittat någon sådan regel. Ska väl stå i FIA:s sportsliga reglemente. Kanske är det något race stewards bestämmer på plats ... tyvärr fick man inte se bilder på hur det såg ut.

Hur som helst - antar att det var en "Let Kimi stop for the championship"
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kan absolut inte begripa varför det skulle lysa rött i depåutfarten vid det här tillfället.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

i) While the safety car is in operation, competing cars enter the pit lane, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit. A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Därför.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har försökt komma på en massa anledningar men kan inte komma på det - tyvärr fick man ju aldrig se det på banan eftersom TV4 skulle sända reklam då av ngn anledning.

Fältet borde redan ha passerat depån när Montoya var på väg ut ... eller var det så att fältet höll på att passera och därför stängdes utfarten?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Kan absolut inte begripa varför det skulle lysa rött i depåutfarten vid det här tillfället.
Som jag fattade det så var det för att säkerhetsbilen med följe, just passerade depåutfarten och då ska, enligt reglerna, utfarten vara stängd.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Kan inte 149i täcka in detta?
"i) While the safety car is in operation, competing cars may enter the pit lane, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit . A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car"

http://www.fia.com/resources/documents/ ... ions_a.pdf

/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ahhh så det var därför alltså.

Snacka om taskigt offer från Ron :D

"Hörru Montoya, ligg kvar ett varv ute och gå sen i depå så alla kan passera ... ooops vi glömde säga att depåutfarten kommer att vara stängd när du ska ut igen ... oooops sorry"
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jösses vad ni är långsamma.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tack! Hade det framför ögonen hela tiden men såg det inte.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Undrar hur förbannade alla skulle ha varit om det var Ferrari, eller Renault, som gjort så här?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Men Kimi gick väl in i depån före Montoya redan vid det första depåstoppet, eller?

Enligt livetimingen så var Kimi i depån redan innan de visade SC-skylten och långt före de andra så jag undrar om han hade svintur, eller om McLaren verkligen var så förutseende att de gissade att de skulle bli SC?

Är det förresten förbjudna stallorder att ta in en viss bil före den andre? Det måste väl stallen få avgöra själva, eller?

Tur, eller stallorder, men riktigt uppkörd seger var det i varje fall.

Lyckades Sato bryta två ggr i samma lopp?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Lyckades Sato bryta två ggr i samma lopp?
Japp, bara det är en prestation :up:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Kimi sa ju på presskonferensen att han blev kallad i depå redan innan det blev SC, förstår inte riktigt varför ni bölar om att Montoya skulle bli offrad för.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Enligt folk på Atlas forum gick ITV ut med info om att Montoya dessutom missade att gå in när stallet bad honom. Kanske hade McLaren tänkt att köa upp bilarna i depån.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Säkerhetsbilsskylten var uppe innan Kimi gick i depå.

Dessutom gick princip hela fältet i depå på exakt samma varv som Kimi.

Det normala vid säkerhetsbilssituation är ju att kalla in båda sina förare i depå. McLaren valde att låta Montoya ligga ute ett varv då han ledde vilket ju är fullkomligt huvudlöst ... om man vill att han ska vinna ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Synd att TV4 klippet till reklam så man aldrig fick se hela händelsen, de lyckades gå till reklam precis när loppet avgjordes vilket ju var så där ...

Det kan ju ha varit så också att Montoya, liksom Kimi i Monaco, missade att McLaren kallade in honom alternativt att McLaren kallade in honom försent när han redan var förbi infarten
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Säkerhetsbilsskylten var uppe innan Kimi gick i depå.
SC-skylten kan mycket väl ha vart uppe när Kimi gick i depå men han sa ju att han blev inkallad innan. Han blir väl inte inkallad i samma sekund som han dyker i depå heller?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om det nu inte var så att McLaren kallade in Montoya men att han missade att gå in.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det beror ju på situationen. Normalt kastar sig ju stallen på radion för att kalla in förare i depån så fort de ser att säkerhetsbilen aviserats.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:Det beror ju på situationen. Normalt kastar sig ju stallen på radion för att kalla in förare i depån så fort de ser att säkerhetsbilen aviserats.
Vad yrar du om? :o
Kimi skulle gå i depå, och gjorde det. Oavsett SC eller ej.

Och Montoya gjorde ett eller beroende på om det är sant eller ej att han missade att komma in, två misstag.

Hur kan du få det till att McLaren ger segern till JPM förstår iaf inte jag.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tror inte heller att det är så säkert att Montoya offrades. Men vi vet å andra sidan inte på vilket varv det var tänkt att Montoya skulle gå in eller om de hade kommit överens om något över radion. Dessutom hade de ju kunnat ta in Montoya även om Räikkönen ändå skulle ha gått i depå på det varvet. Om Montoya missade ett anrop på radion eller inte vet vi ju inte heller. Känns som om det är en massa frågor som kräver svar innan vi vet om Montoya offrades.

Frågan är bara hur Montoya tolkar det hela?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag förstår bara inte beslutet. McLarenförarna ledde med drygt 30 sekunder över Schumacher när säkerhetsbilen aviserades. DE visste att Schumacher hade ett depåstopp kvar att göra.

VArför deinte då tar in båda förarna samtidigt, tankar upp för resten av loppet och kommer ut igen i ledning som är normalt förfarande vid sådana här situationer kan jag inte förstå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev:Det beror ju på situationen. Normalt kastar sig ju stallen på radion för att kalla in förare i depån så fort de ser att säkerhetsbilen aviserats.
Vad yrar du om? :o
Kimi skulle gå i depå, och gjorde det. Oavsett SC eller ej.

Och Montoya gjorde ett eller beroende på om det är sant eller ej att han missade att komma in, två misstag.

Hur kan du få det till att McLaren ger segern till JPM förstår iaf inte jag.
McLaren hade kunna ta in båda förarna samtidigt, tankat upp dem, och de hade kommit ut i ledning igen med Montoya etta och Kimi tvåa. Schumacher låg 30 sekunder bakom med ett depåstopp kvar.

Det är normalt vad stall gör vid sådana här perioder.

Att låta loppets ledare ligga kvar ett lopp bakom säkerhetsbilen i det läget innan han sen går i depå ... det är ju fullkomligt ologiskt - om man vill att den föraren ska vinna.

Jag kan bara se två förklaringar:

1: McLaren valde att satsa på Kimi för mästerskapets skull och bad Montoya ligga kvar ett lopp extar ute så Kimi inte skulle riskera tappa något.

2: McLaren alt. Montoya missade att gå i depå på samma varv som Kimi. Antingen att McLAren kallade in Montoya försent eller att Montoya ionte hörde att stallet kallade in honom.

ITV har tydligen rapporterat att McLaren sagt att de kallade in Montoya på samma varv som Kimi men att Montoya inte hörde anropet i tid för att gå i depå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
i) While the safety car is in operation, competing cars enter the pit lane, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit. A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car.
Det här gör McLarens beslut ännu mer ologiskt.

Att låta en förare ligga kvar ett varv bakom säkerhetsbilen och sen kalla in honom i depån, gör ju att han oundvikligen hamnar sist av bilarna på ledarvarvet och längst bak i fältet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Dessutom gick princip hela fältet i depå på exakt samma varv som Kimi.
Jo, vilket ju är lite märkligt eftersom Montoya och Kimi, till skillnad ifrån alla andra utom Schumi, måste ha passerat depåinfarten när Button kraschade, eller hur? Varför skulle alla dem ha legat ute ett varv till när de visste att det skulle bli säkerhetsbil?

Ralf och Kimi var först ut, vad jag såg på livetimingen, men varför fick Ralf ligga först efter SC:n? Tyckte det var Ralf åtminstone.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

I F1 finns det väl ingen regel om att ledaren ska ligga först bakom säkerhetsbilen som i amerikansk racing? Den första bilen som kommer ikapp säkerhetsbilen stannar där, och jag tyckte också det var Ralf.

Det tog ju ett litet tag från det att Button kraschade och aviseringen om säkerhetsbilen kom ut. Jag antar att ledarna (Montoya och Kimi) då var på varvets sista sektor, och åtminstone de flesta på ledarvarvet redan passerat depåinfarten och Buttons strandade bil. Då gick alla i depå - på samma varv.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Det här gör McLarens beslut ännu mer ologiskt.

Att låta en förare ligga kvar ett varv bakom säkerhetsbilen och sen kalla in honom i depån, gör ju att han oundvikligen hamnar sist av bilarna på ledarvarvet och längst bak i fältet.
Och det gör ryktena om att Montoya missat/missförstått radiotrafiken att han skulle in på samma varv mer logiskt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så här skriver itv-f1:
Having not heard his team's call for him to pit, JPM trailed the Safety Car for a lap while his rivals made their final stops - losing vital track position - and returned to the track after his stop a lap later behind new leader Raikkonen.
I så fall jävligt klantigt av Montoya. :down: :down:

Då utnämner jag honom och Alonso till loppets klantarslen. Sato får bli loppets pajas - det är starkt att lyckas bryta samma lopp två gånger :D
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nu kan det ju finnas orsaker till att han inte hörde.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Lucy du kan erkänna att du hade fel nu :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:I F1 finns det väl ingen regel om att ledaren ska ligga först bakom säkerhetsbilen som i amerikansk racing? Den första bilen som kommer ikapp säkerhetsbilen stannar där, och jag tyckte också det var Ralf.
Jag vet inte, men nog brukar väl säkerhetsbilen försöka fånga upp ledaren och släppa förbi de andra? Men det kanske var så att de fångade upp Montoya och att Ralf då hamnade bakom Montoya, tills Montoya gick i depå. Då brukar man ju inte släppa om den som ev. är varvad.

Jag tycker förresten att det var lite märkligt att Montoya lyckades komma ut före Schumacher.

Hmm, det skulle vara välbehövligt att se allt det där igen i detalj.