Sista chansen idag till kostnadssänkningar...
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
En annan sak som kan överraska oss är att stallens bilar är konstruerade med TC. Nu försöker man konstruera bilen så neutral och välbalanserad man kan. Men vissa bilar kan gå skitbra med TC men vara mera oroliga och svårkörad utan än andra bilar som kanske inte går lika bra med TC. Racing är konstigt och ibland kan vissa saker inte förklaras så lätt, men en förare kan uppleva enorma skillnader som förvånar ingenjörer/tekniker.
Det finns i alla fall hopp om att något stall kan överraska, både positivt och negativt. Låt oss hoppas vi slipper uppleva 2001 och 2002 igen. Rätt typ av bil till rätt förare och mycket kan hända. Jag ser fram emot mars!
Det finns i alla fall hopp om att något stall kan överraska, både positivt och negativt. Låt oss hoppas vi slipper uppleva 2001 och 2002 igen. Rätt typ av bil till rätt förare och mycket kan hända. Jag ser fram emot mars!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det tror jag inte. Även om han föredrar en viss understyrning in i kurvorna så är det i utgången av kurvorna som han behöver få lite spinn på bakdäcken för att få ut bakvagnen. Det kan man få både med och utan TC. Normalt vill man ha en cirka 10% spinn inställt på TC:n för att få ner optimalt med hästar i backen. De som kan få problem är de förare som har ställt in sina bilar med så mycket överstyrning att de måste ha hjälp av TC:n i utgången för att kunna kontrollera gasen, det vill säga de talanglösa förarna.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Jag förstår fortfarande inte det här med att förbjuda radiokommunikation mellan förare och depå. Om man t.ex. kör sönder en frontvinge, ska man då inte kunna åka in och byta den med en gång, utan man måste först köra ett varv så gubbarna i depån hinner se att något är trasigt när bilen passerar start/mål...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De har ju TV att titta på för att se att vingen är borta ... och sen är det ju bara för föraren att åka in i depå. De får väl vara lite mer alerta och sova lite mindre i depån mellan stoppen.
Sen verkar det som att föraren får snacka med depån, men inte tvärtom om man tolkar de nya reglerna rätt (eller fel)
Sen verkar det som att föraren får snacka med depån, men inte tvärtom om man tolkar de nya reglerna rätt (eller fel)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Kan se framför mig när Rubens börjar med ett för attOn 2003-01-16 10:10, JTarnstrom wrote:
Håller inte med. Depån kan fortfarande signalera med skyltar, något som föraren knappast har möjlighet att göra. Att kommunicera med depån via radio är förarens enda möjlighet att tala om att han har problem med bilen; vad problemet är och att han vill in i depå.
Tärnström
sedan övergå till
bedyrar Ruben att han inte sett något och får dyrt och
heligt lova att bättra sig
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
De nya reglerna tillåter ju ingen reservbil. Men stallet får ju besiktiga in två bilar. När måste stallet bestämma vilken chaffis som hör till bilen?
Finns ju läge för ohämmade konspirations teorier. Där andrechaffisen får släppa sin bil om det skrotas, alternativt får köra en regnbil när det är torrt osv.
Har fortfarande inte orkat läsa hela texten,
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2003-01-16 19:03 ]</font>
Finns ju läge för ohämmade konspirations teorier. Där andrechaffisen får släppa sin bil om det skrotas, alternativt får köra en regnbil när det är torrt osv.
Har fortfarande inte orkat läsa hela texten,
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2003-01-16 19:03 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
The Technical Working Group har tydligen sista ordet om regeländringarna. The Technical Working Group består av teknisk personal från stallen, typ Ross Brawn, Adrian Newey osv. Idag har dom möte i London där dom nya reglerna ska godkännas eller ej...
Tydligen är Ron Dennis den som är mest missnöjd med dom nya reglerna. Och den lille i Maranello lär inte vara nöjd han heller. Läs mer här: http://www.itv-f1.com/news/news_story/13915
Tydligen är Ron Dennis den som är mest missnöjd med dom nya reglerna. Och den lille i Maranello lär inte vara nöjd han heller. Läs mer här: http://www.itv-f1.com/news/news_story/13915
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Max Mosley is unconcerned by any threat that the major manufacturers could pull out of the series, the FIA President daring them to go right ahead….
“If a manufacturer doesn't like the changes, then that is OK. And if a big manufacturer aims at retreating from Formula One for this reason, then that is OK too,” he told the Guardian. “We gain more through the change of the rules, than what we lose through the retreat of the manufacturers.”
If the big five go ahead with a boycott, only British American Racing, Toyota, Sauber, Minardi and Jordan, who ironically have just been bailed out by Bernie Ecclestone to ensure their presence in Australia, would be left to contest the season opener at the Albert Park circuit, so it is highly unlikely that this would eventuate.
Detta skulle nog innebära att Villeneuve tar både pole och segern i Melbourne, tja BAR skulle nog ta en dubbelseger.
“If a manufacturer doesn't like the changes, then that is OK. And if a big manufacturer aims at retreating from Formula One for this reason, then that is OK too,” he told the Guardian. “We gain more through the change of the rules, than what we lose through the retreat of the manufacturers.”
If the big five go ahead with a boycott, only British American Racing, Toyota, Sauber, Minardi and Jordan, who ironically have just been bailed out by Bernie Ecclestone to ensure their presence in Australia, would be left to contest the season opener at the Albert Park circuit, so it is highly unlikely that this would eventuate.
Detta skulle nog innebära att Villeneuve tar både pole och segern i Melbourne, tja BAR skulle nog ta en dubbelseger.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
VAd skulle en bojkott innebära? Eftersom stallen fortfarande är bundna av COncordeavtalet är det tvingade att ställa upp. Kan de inte det ligger de risigt till, då de inte lär få tag på tillräckligt med motorer. För de stall som eventuellt skulle delta/drabbas av en bojkott innebär det slutet. Det är kanppast så att GPWC har tänkt sig att hålla McLaren och WIlliams under armarna till 2008 då den nya serien ska dra igång. Ford skulle aldrig ställa sig bakom en sådan bojkott. Den kapitalförstöring det handlar om skulle vara helt oförsvarbar på alla fronter, internt sväl som externt.
Det lär aldrig bli fråga om en bojkott. Däremot kan biltillverkarna planera att dra sig ur F1 tidigare än vad som var tänkt. Det vore bara av godo för sporten.
Tärnström
Det lär aldrig bli fråga om en bojkott. Däremot kan biltillverkarna planera att dra sig ur F1 tidigare än vad som var tänkt. Det vore bara av godo för sporten.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De får gärna vara med och leka men det ska vara på FIA:S villkor, inte deras egna. Varenda serie som har låtit biltillverkarna har dött när intresset har svalnat. F1 har inte råd med en kollaps och det har Max Mosley insett. Helt rätt av honom att ge fingret åt GPWC. Skulle Ferrari välja att gå på GPWC:s linje får de skylla sig själva. Jag tror att Ferraris viktigaste tillgång är deras fans. Det är det som gör deras varumärke så starkt. De skulle förlora sina fans p ånolltid om de väljer att gå till GPWC. Det Mosley har gjort, det är vad alla F1-fans har ropat efter. Och så länge fansen och förarna tycker att FIA:s version av F1 är det som gäller kommer F1 att överleva alla fjompiga försök av biltillverkarna att ta över cirkusen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Johtavat autovalmistajat
uhkaavat ostaa F1-sarjan
Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA
Jo torstaina uutta MM-sarjaa puuhaavat johtavat eurooppalaiset autovalmistajat Daimler Chrysler, Ford, Renault, BMW ja emoyhtiö Fiatin paikan ottanut Ferrari pitivät oman Grand Prix World Championship (GPWC) -yhtiön huipputason palaverinsa Berliinissä.
Viesti Mosleylle oli, että GPWC vaatii vaalimaan formula 1 -urheilun mainetta edistyksellisen teknologian kilpaluokkana.
Kulissien takana hiottiin kirveitä kuitenkin todelliseen vastaiskuun. GPWC -yhtiö haluaa järjestää tapaamisen F1-kilpailujen tv- ja mainosoikeudet nykyisin omistavien saksalaispankkien kanssa ostaakseen osakkeet ja ryhtyäkseen pyörittämään MM-sarjaa jo vuodesta 2004 lähtien.
Tällöin pelattaisiin koko toiminnan jo nyt rahoittavien autotehtaiden säännöillä.
Saksalaislähteiden mukaan Ferrari, McLaren, Renault ja Jaguar olisivat jopa uhanneet boikotoida Australian avauskilpailua sääntöuudistusten vastavetona, mutta tämä tieto osoittautui uutisankaksi.
Snabb översättning;
GPWC vill trygga att F1 förblir den yttersta spetsen av högteknologi och detta är den hälsning man vill framföra till Mosley. Bakom kulisserna pågår planer på ett motangrepp som bygger på att man planerar att lägga ett bud på TV och marknadsföringsrättigheterna som nu till stor del ägs av tyska banker. Skulle man lyckas genomföra köpet skulle man kunna styra F1 redan från 2004 och då gå helt efter vad biltillverkarna dikterar.
Ryktet om att bojkotta premiärloppet i Australien visade sig dock vara en sk nyhetsanka.
uhkaavat ostaa F1-sarjan
Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA
Jo torstaina uutta MM-sarjaa puuhaavat johtavat eurooppalaiset autovalmistajat Daimler Chrysler, Ford, Renault, BMW ja emoyhtiö Fiatin paikan ottanut Ferrari pitivät oman Grand Prix World Championship (GPWC) -yhtiön huipputason palaverinsa Berliinissä.
Viesti Mosleylle oli, että GPWC vaatii vaalimaan formula 1 -urheilun mainetta edistyksellisen teknologian kilpaluokkana.
Kulissien takana hiottiin kirveitä kuitenkin todelliseen vastaiskuun. GPWC -yhtiö haluaa järjestää tapaamisen F1-kilpailujen tv- ja mainosoikeudet nykyisin omistavien saksalaispankkien kanssa ostaakseen osakkeet ja ryhtyäkseen pyörittämään MM-sarjaa jo vuodesta 2004 lähtien.
Tällöin pelattaisiin koko toiminnan jo nyt rahoittavien autotehtaiden säännöillä.
Saksalaislähteiden mukaan Ferrari, McLaren, Renault ja Jaguar olisivat jopa uhanneet boikotoida Australian avauskilpailua sääntöuudistusten vastavetona, mutta tämä tieto osoittautui uutisankaksi.
Snabb översättning;
GPWC vill trygga att F1 förblir den yttersta spetsen av högteknologi och detta är den hälsning man vill framföra till Mosley. Bakom kulisserna pågår planer på ett motangrepp som bygger på att man planerar att lägga ett bud på TV och marknadsföringsrättigheterna som nu till stor del ägs av tyska banker. Skulle man lyckas genomföra köpet skulle man kunna styra F1 redan från 2004 och då gå helt efter vad biltillverkarna dikterar.
Ryktet om att bojkotta premiärloppet i Australien visade sig dock vara en sk nyhetsanka.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Förstår inte riktigt hur man tror sig kunna styra sporten genom att köpa upp liet tv-rättigheter. Det kanske slutar med att man har rättigheter till ett mästerskap som inte ens körs. Vill man skapa en utperssingsituation sitter ju FIA med korten på handen. De har ju mindre att förlora än bilitllverkarna.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
FIA överlever utan biltillverkare i F1, men biltillverkarna missar en enorm marknadsföringskanal. Hoppas Mosley sätter hårt mot hårt här och tvingar biltillverkarna visa korten.
Dessutom ska biltillverkarna kunna enas sinsemellan om en bojkott, vilket jag tror är väldigt osannolikt att de kan lyckas med.
Dessutom ska biltillverkarna kunna enas sinsemellan om en bojkott, vilket jag tror är väldigt osannolikt att de kan lyckas med.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men det är klart, Mosley kanske börjar ångra att han sålde iväg rättigheterna på 100 år till Bernie en gång i tiden (gäller det avtalet frotfarande?).
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
FIA har inget annat än makten att styra reglerna. Dessa får bara styras via överenskommelse med stallen tack vare concordeavtalet.
Skulle FIA sätta sig över redan gjorda överenskommelser är det ett övertramp som mycket troligt kommer att ha efterverkningar.
FIA har själva inga bilar att ställa upp med och om FIA kör över stalle kan stallen tacka för sig och vem vinner då?
Skulle FIA sätta sig över redan gjorda överenskommelser är det ett övertramp som mycket troligt kommer att ha efterverkningar.
FIA har själva inga bilar att ställa upp med och om FIA kör över stalle kan stallen tacka för sig och vem vinner då?
Vad ska dom köra med då? Fjolårets CART-bilar?On 2003-01-18 12:11, LuckyStrike1 wrote:
FIA överlever utan biltillverkare i F1, men biltillverkarna missar en enorm marknadsföringskanal. Hoppas Mosley sätter hårt mot hårt här och tvingar biltillverkarna visa korten.
Dessutom ska biltillverkarna kunna enas sinsemellan om en bojkott, vilket jag tror är väldigt osannolikt att de kan lyckas med.
Det där med bojkott är en nyhetsanka så glöm den.
_________________
'He comes into the team perceived as being a future world champion so I guess there is a lot on his shoulders,'
/Villeneuve
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-18 12:16 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Utan FIA:s sanktion har inte SLEC (GPWC) rättigheter till nånting. Rättigheterna gäller ju bara för det msäterskap som FIA godkänner som F1. EN intressant situation. Jag tror inte att Mosley någonsin komemr att ge sig. Det kan bli kärva år för F1-fansen om det går så långt att FIA tvingas köra sitt mästerskap utan tv-sändningar. Rättare sagt, det blir inget mästerskap då. GPWC:s mästerskap tror jag inte ett smack på. Det kommer att självdö när skiten på vanligt manér kollapsar - precis som alla andra serier har gjort när biltillverkarna har fått betsämma.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men det är FIA som bestämmer vad som är F1. De bestämmer reglerna. Om FIA skulle bestämma sig för att F1 ska köras med bandtraktorer (vilket de skulle kunna göra om inte concorde-avtalet fanns) skulle bilitillverkarna ha de kommersiella rättigheterna till en helt annan sport än vad de trodde sig ha.On 2003-01-18 12:10, Jari wrote:
Har man TV och marknadsföringsrättigheterna kan ingen använda sig av namnet F1 utan tillstånd.
Om ovanstående motortillverkare inte vill delta i F1 så finns det inget F1 värt namnet.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och utan FIA:s sanktion får det dessutom inte kallas världsmästerskap och vinnarna får inte kallas världsmästare. Säga vad man vill, men de titlarna har rätt hög klang ...
Men det var det här man ju var rädd för när biltillverkarna skulle börja strömma till. Kostnaderna rusar i höjden, hot om utbrytarserier och kollaps av hela skiten ... biltillverkare har inget vidare track record när det gäller motorsportserier.
Men det var det här man ju var rädd för när biltillverkarna skulle börja strömma till. Kostnaderna rusar i höjden, hot om utbrytarserier och kollaps av hela skiten ... biltillverkare har inget vidare track record när det gäller motorsportserier.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Sen när är GPWC och SLEC samma sak?
Vad säger att FIA skulle välja bandtraktorer om inte concordeavtalet fanns?
Vad har du för exempel på serier som kollapsat för att biltillverkarna styrt?
FIA har länge haft monopol på vilka serier som fått finnas och FIA har ensamt varit orsak till att massor av VM-serier lagts ner. Det omvända kan alltså styrkas.
Lucy, är du säker på att F1 är ett världsmästerskap?
Hur kommer det sig att snart sagt varenda gren i USA är världsmästerskap eller världsserier?
FIA har inget monopol längre tack vare ett beslut i EU förra året på vad som får kallas VM.
Jag börjar snart undra om ni vet vad ni snackar om.
Vad säger att FIA skulle välja bandtraktorer om inte concordeavtalet fanns?
Vad har du för exempel på serier som kollapsat för att biltillverkarna styrt?
FIA har länge haft monopol på vilka serier som fått finnas och FIA har ensamt varit orsak till att massor av VM-serier lagts ner. Det omvända kan alltså styrkas.
Lucy, är du säker på att F1 är ett världsmästerskap?
Hur kommer det sig att snart sagt varenda gren i USA är världsmästerskap eller världsserier?
FIA har inget monopol längre tack vare ett beslut i EU förra året på vad som får kallas VM.
Jag börjar snart undra om ni vet vad ni snackar om.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man kan ju fråga sig varför alla vinnarna i F1 mästerskapet kallas världsmästare även av FIA om det inte är ett världsmästerskap.
I USA finns det inte särskilt många världsmästerskap ... tänker du på baseball så heter det World Series ... det betyder inte världsmästerskap. Föreslår ett engelsk-svensk ordbok ...
NASCAR - där heter mästerskapet Winston Cup
IRL - där heter mästerskapet ... tja vad som helst Tony George tycker. Men inte världsmästerskap.
CART - samma sak. Något slags krångligt involverande sponsorer.
NHL - kallar sig inte världsmästerskap
NFL - samma där
o.s.v ...
ALMS - inget världsmästerskap
Rally - är ett världsmästerskap, FIA styr det.
Sportvagns-VM - FIA styr det mästerskapet och .. voilá: världsmästerskap.
Ingen av touringcar serierna kallas världsmästerskap. Däremot är ETCC ett europamästerskap ... och se på sjutton, FIA styr det mästerskapet också.
I USA finns det inte särskilt många världsmästerskap ... tänker du på baseball så heter det World Series ... det betyder inte världsmästerskap. Föreslår ett engelsk-svensk ordbok ...
NASCAR - där heter mästerskapet Winston Cup
IRL - där heter mästerskapet ... tja vad som helst Tony George tycker. Men inte världsmästerskap.
CART - samma sak. Något slags krångligt involverande sponsorer.
NHL - kallar sig inte världsmästerskap
NFL - samma där
o.s.v ...
ALMS - inget världsmästerskap
Rally - är ett världsmästerskap, FIA styr det.
Sportvagns-VM - FIA styr det mästerskapet och .. voilá: världsmästerskap.
Ingen av touringcar serierna kallas världsmästerskap. Däremot är ETCC ett europamästerskap ... och se på sjutton, FIA styr det mästerskapet också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ett litet klipp från grandprix.com och GPWCs "statement":
Alltså, jag påstår ingenting men ingen av er kan komma och säga att det är si eller så heller. FIA stöter på patrull vilket jag förutspådde och patrullen är inte fem st. nioåriga pojkscouter utan rätt tuffa killar med ryggrad.The GPWC's statement was deliberately ambiguous because the aim now appears to be do a financial deal with the banks involved in F1 to buy the shares in the Formula One group or find a solution which will involve the car manufacturers, the banks and Bernie Ecclestone. We hear from a number of sources that a solution is expected before the midseason once the bargaining has been done.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, sportvagns-VM har ju knäckts ett antal gånger efter att Mercedes och Porsche hade spenderat ihjäl konkurrensen för att sedan dra sig ur.
Jag har inte påstått att SLEC och GPWC är samma juridiska person. Jag ville bara förtydliga att SLEC, med GPWC som betydande ägare, inte har några rättigheter till något annat än det som FIA sanktionerar som F1.
Att FIA har bidragit till att vissa serier har skrumpnat ihop är sant men det är irrelevant i den här diskussionen. F1 är ju kronjuvelen bland FIA:s mästerskap.
Vem som helst kan starta ett världsmästerskap i vad som helst. Men har du ingen sanktion från en trovärdig organisation är den i regel värdelös. GPWC kan ju naturligtvis kalla sitt msäterskap för världsmästerskap men frågan blir hur många som erkänner det som ett legitimt mästerskap. Om inte FIA gör det, kommer inte ett enda bilsportförbund på hela klotet göra det. Och om de inte gör det, lär det bli svårt att hitta organisatörer, banor som kommer att ställa isg utanför FIA och hjälpa till med att organisera GPWC:s mästerskapstävlingar.
Tärnström
Jag har inte påstått att SLEC och GPWC är samma juridiska person. Jag ville bara förtydliga att SLEC, med GPWC som betydande ägare, inte har några rättigheter till något annat än det som FIA sanktionerar som F1.
Att FIA har bidragit till att vissa serier har skrumpnat ihop är sant men det är irrelevant i den här diskussionen. F1 är ju kronjuvelen bland FIA:s mästerskap.
Vem som helst kan starta ett världsmästerskap i vad som helst. Men har du ingen sanktion från en trovärdig organisation är den i regel värdelös. GPWC kan ju naturligtvis kalla sitt msäterskap för världsmästerskap men frågan blir hur många som erkänner det som ett legitimt mästerskap. Om inte FIA gör det, kommer inte ett enda bilsportförbund på hela klotet göra det. Och om de inte gör det, lär det bli svårt att hitta organisatörer, banor som kommer att ställa isg utanför FIA och hjälpa till med att organisera GPWC:s mästerskapstävlingar.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Serier som kollapsat pga av billtillverkare, ett axplock:
BTCC - billtillverkarna hoppade av en efter en pga av att kostnaderna de själva drivit upp var för höga.
Efter BTCC följde varenda touringcar serie med Super Touring reglementet samma exempel, och försvann en efter en när biltillverkarna drog tillbaka sina stöd.
ITC - billtillverkarna drev upp kostnaderna till F1-nivå. Ville köra över hela världen. Klagade sen på att det kostade för mycket och var för mkt resande och drog sig ur.
CART - drog upp kostnaderna, valde båda sidor som det passade dem i IRL/CART fejden och har nu hoppat av CART, för att det blev för dyrt, och går till billigare IRL. Som snart också blir för dyrt och så hoppar de av därifrån.
Sportvagns-VM - har gjorts otaliga försök med den serien som alla har slutat i att biltillverkare har hoppat av och begravt serien varje gång.
Nu gör man samma sak i F1 som man gjort i tidigare serier där man klivit in. Höjt kostnaderna för att vinna till sanslösa nivåer, med följd av att stall går i konkurs eller hoppar av. Sen är man alldeles för långsamma till att införa förändringar, en stor biltillverkare reagerar alldeles för långsamt när man snabbt behöver ändra i motorsport. Då krävs dikatur av EN som bestämmer. Biltillverkarna ska ha alla beslut godkända av chefer som godkänns av chefer som godkänns av styrelsen och tillbaka.
Undantag är rally-VM där man lyckats hålla biltillverkarna i ett hårt grepp. Dock har det till och från varit rätt många privatstall utan fabrikssatsningar där genom åren, när rally varit illa ute. NASCAR är också ett exempel på att en arrangör faktiskt kan styra en biltillverkare med järnhand.
Jag hoppas Mosley följer de exemplen, och nu sätter hårt mot hårt. En egen utbrytarserie a lá GPWC är det sämsta som kan hända.
BTCC - billtillverkarna hoppade av en efter en pga av att kostnaderna de själva drivit upp var för höga.
Efter BTCC följde varenda touringcar serie med Super Touring reglementet samma exempel, och försvann en efter en när biltillverkarna drog tillbaka sina stöd.
ITC - billtillverkarna drev upp kostnaderna till F1-nivå. Ville köra över hela världen. Klagade sen på att det kostade för mycket och var för mkt resande och drog sig ur.
CART - drog upp kostnaderna, valde båda sidor som det passade dem i IRL/CART fejden och har nu hoppat av CART, för att det blev för dyrt, och går till billigare IRL. Som snart också blir för dyrt och så hoppar de av därifrån.
Sportvagns-VM - har gjorts otaliga försök med den serien som alla har slutat i att biltillverkare har hoppat av och begravt serien varje gång.
Nu gör man samma sak i F1 som man gjort i tidigare serier där man klivit in. Höjt kostnaderna för att vinna till sanslösa nivåer, med följd av att stall går i konkurs eller hoppar av. Sen är man alldeles för långsamma till att införa förändringar, en stor biltillverkare reagerar alldeles för långsamt när man snabbt behöver ändra i motorsport. Då krävs dikatur av EN som bestämmer. Biltillverkarna ska ha alla beslut godkända av chefer som godkänns av chefer som godkänns av styrelsen och tillbaka.
Undantag är rally-VM där man lyckats hålla biltillverkarna i ett hårt grepp. Dock har det till och från varit rätt många privatstall utan fabrikssatsningar där genom åren, när rally varit illa ute. NASCAR är också ett exempel på att en arrangör faktiskt kan styra en biltillverkare med järnhand.
Jag hoppas Mosley följer de exemplen, och nu sätter hårt mot hårt. En egen utbrytarserie a lá GPWC är det sämsta som kan hända.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Missförstå mig gärna rätt, jag förstår vad ni snackar om när ni tror att GPWC skulle köpa sönder F1-serien.
Det är inte det min frågeställning handlar om överhuvudtaget.
Jag tror också att förändringarna till stora delar är bra, herregud. Jag förespråkade ju ungefär samma saker (för en månad sedan?)
Vad jag vill att ni inser är att ett F1 utan McLaren-Mercedes, ett BMW.Williams, Ferrari och Ford och Renault inte vore mycket till F1 och någon ersättande sunkserie med mecachromemotorer skulle i alla fall inte jag anse vara världens högsta.
Man skulle kanske bara förlora 50% av tillverkarna, men man skulle förlora uppskattningsvis 90% av fansen.
Sug på den.
_________________
'He comes into the team perceived as being a future world champion so I guess there is a lot on his shoulders,'
/Villeneuve
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-18 14:06 ]</font>
Det är inte det min frågeställning handlar om överhuvudtaget.
Jag tror också att förändringarna till stora delar är bra, herregud. Jag förespråkade ju ungefär samma saker (för en månad sedan?)
Vad jag vill att ni inser är att ett F1 utan McLaren-Mercedes, ett BMW.Williams, Ferrari och Ford och Renault inte vore mycket till F1 och någon ersättande sunkserie med mecachromemotorer skulle i alla fall inte jag anse vara världens högsta.
Man skulle kanske bara förlora 50% av tillverkarna, men man skulle förlora uppskattningsvis 90% av fansen.
Sug på den.
_________________
'He comes into the team perceived as being a future world champion so I guess there is a lot on his shoulders,'
/Villeneuve
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2003-01-18 14:06 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
SLEC har ju rättigheterna. GPWC vill köpa upp sig på SLEC. Blir det mer begripligt nu? Det är väl det vi diskuterar?On 2003-01-18 14:01, Jari wrote:
"Jag ville bara förtydliga att SLEC, med GPWC som betydande ägare"
SLEC ägs idag till ungefär 0% av GPWC vilket osökt för mig till frågan vad du vet igen.
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker man ska skjuta upp GPWC i en omloppsbana runt månen, och om 10 år tar ner de igen för att se hur snabbt de brinner upp i atmosfären.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hmm, jag tror det är några som överskattar F1:s varumärke här.
Toyota har också uttalat sig positivt om att gå med i GPWC, vilket säkert Honda också gör om planerna på en egen serie realiseras. Då kommer de naturligtvis att ta med sig "sina" stall och erbjuda de andra 2-3 att följa med. Eftersom biltillverkarna står för det mesta av pengarna så kommer naturligtvis de bästa förarna att följa med dit och följdaktligen även fansen samt de andra sponsorerna. Då kvarstår det att uppgradera F3000 till F1 och försöka köra vidare. Det mästerskapet kommer inte att vara värt mycket och GPWC kan följdaktligen köpa upp namnet F1 och fortsätta som vanligt igen, men med de själva som ägare.
FIA har dessutom lovat att sanktionera GPWC:s nya serie om de håller sig inom vissa säkerhetsramar, samt sportsliga bestämmelser. FIA är dessutom ganska beroende av biltillverkarna i sitt trafiksäkerhetsarbete samt i andra serier, så de moppsar nog inte upp sig allt för kraftigt - de som har pengarna har oftast makten.
GPWC:s stora grundproblem med F1 är säkert att de tycker sig ha alldeles för lite bestämmanderätt över alla de pengar de spenderar på F1. Sedan tar de varje tillfälle i akt att prata om hur nödvändigt det är med deras egen serie.
Biltillverkarna styrs naturligtvis av deras egen avkastning på reklampengarna för motorsport, men jag skulle knappast tro att det finns någon stor motorsportserie i världen som inte har stort stöd av olika biltillverkare, så F1 kommer inte heller att överleva utan. Även om tillverkarna förstör många serier är det ju även de som gör de framgångsrika. Hur stort och populärt skulle BTCC varit helt utan stöd ifrån biltillverkarna?
Toyota har också uttalat sig positivt om att gå med i GPWC, vilket säkert Honda också gör om planerna på en egen serie realiseras. Då kommer de naturligtvis att ta med sig "sina" stall och erbjuda de andra 2-3 att följa med. Eftersom biltillverkarna står för det mesta av pengarna så kommer naturligtvis de bästa förarna att följa med dit och följdaktligen även fansen samt de andra sponsorerna. Då kvarstår det att uppgradera F3000 till F1 och försöka köra vidare. Det mästerskapet kommer inte att vara värt mycket och GPWC kan följdaktligen köpa upp namnet F1 och fortsätta som vanligt igen, men med de själva som ägare.
FIA har dessutom lovat att sanktionera GPWC:s nya serie om de håller sig inom vissa säkerhetsramar, samt sportsliga bestämmelser. FIA är dessutom ganska beroende av biltillverkarna i sitt trafiksäkerhetsarbete samt i andra serier, så de moppsar nog inte upp sig allt för kraftigt - de som har pengarna har oftast makten.
GPWC:s stora grundproblem med F1 är säkert att de tycker sig ha alldeles för lite bestämmanderätt över alla de pengar de spenderar på F1. Sedan tar de varje tillfälle i akt att prata om hur nödvändigt det är med deras egen serie.
Biltillverkarna styrs naturligtvis av deras egen avkastning på reklampengarna för motorsport, men jag skulle knappast tro att det finns någon stor motorsportserie i världen som inte har stort stöd av olika biltillverkare, så F1 kommer inte heller att överleva utan. Även om tillverkarna förstör många serier är det ju även de som gör de framgångsrika. Hur stort och populärt skulle BTCC varit helt utan stöd ifrån biltillverkarna?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Frågan är lite felställd tycker jag. Fråga dig istället hur stort hade BTCC varit OM tillverkarna hade hållits på mattan så att konkurrensen hade varit stenhård men prislappen för att delta hade varit lite lägre.Hur stort och populärt skulle BTCC varit helt utan stöd ifrån biltillverkarna?
Det är ju ett faktum att biltillverkarna ser kortsiktigt på sina engagemang i de diverse serier som finns. Och när de trissat upp priset för att delta eller när de inte har råd att fortsätta att spendera pengar hejdlöst så lämnar de med svansen mellan benen och skyller på allt mellan himmel och jord.
Om GPWC blir ett faktum så visst... låt det ske. Det blir inget världsmästerskap utan FIA och serien kommer ju ändå att självdö efter ett litet antal år. Varför skulle GPWC vara annorlunda än något annat som motortillverkarna varit involverade i och spenderat sönder i sin jakt på publicitet.
F1 och CCWS ser ut att knytas samman 2005 och det är i min åsikt ingen omöjlighet att säg runt 2008 de slås samman på något vis. Inte så att de kör med exakt lika reglemente men snarlika, speciellt vad gäller motorsidan. Det ger F1 tillgång till CCWS supporterbas i USA och CCWS får tillgång till F1s i europa. Detta ger motortillverkare, däckstillverkare mm tillgång till i princip hela världen till ett konkurrenskraftigt pris. Utvecklingskostnaden för motorer kan spridas över ett flertal stall och det hela blir en 2 till priset av 1 grej.
"Ronnie drives absolutely flat-out, all the time," said Chapman after his first few races with the Swede. "If he's off the pace, then it might be the car. Not him."
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu är väl inte Toyota med i GPWC än...
Det är ju dessutom inte säkert att man är nöjd bara för att man inte skrikit ut sin protest i media.
Dessutom kan jag tänka mig att olika stall/tillverkare är olika nöjda, beroende på hur de ligger till med de olika systemen. Men det huvudsakliga syftet är nog att få igenom GPWC och inte specifikt protestera emot de nya reglerna.
Det är ju dessutom inte säkert att man är nöjd bara för att man inte skrikit ut sin protest i media.
Dessutom kan jag tänka mig att olika stall/tillverkare är olika nöjda, beroende på hur de ligger till med de olika systemen. Men det huvudsakliga syftet är nog att få igenom GPWC och inte specifikt protestera emot de nya reglerna.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl inte så svårt att svara på den frågan, det finns flera serier, touringbilar och annat, som inte har stöd av biltillverkarna. Skulle vilja säga att ingen av de är populära. Med populära menar jag förstås bland fansen, bland deltagarna är det en helt annan sak. SLC olika klasser/serier är ju t.ex. väldigt populärt bland deltagarna, men inte är det mycket publik.On 2003-01-18 18:36, RP wrote:Frågan är lite felställd tycker jag. Fråga dig istället hur stort hade BTCC varit OM tillverkarna hade hållits på mattan så att konkurrensen hade varit stenhård men prislappen för att delta hade varit lite lägre.Hur stort och populärt skulle BTCC varit helt utan stöd ifrån biltillverkarna?
BTCC fanns väl förresten innan biltillverkarna pumpade in pengar där och gjorde serien populär?
Utan biltillverkarnas pengar och uppbackning har man inga pengar att anställa de bästa förarna, utan det blir de med mest egna pengar som kör. Vilket inte inbjuder till särskilt stor publik. Sedan finns det ju klassar som "alla" som är intresserade har råd med, som folkrace, men några stora publikhav drar de inte.
Tala om för mig vilka publikmässigt stora motorsportserier det finns/har funnits, som inte har haft något stöd ifrån minst en biltillverkare? Nån kanske det finns, men jag kan inte komma på någon. F3000 kan vara ett gränsfall, även om de har visst stöd. Men utan att vara en feeder-serie till F1 skulle knappast förarna betala dessa fantasisummor för att köra där och intresset skulle inte heller vara speciellt stort, vilket det väl i.o.f.s. inte är nu heller.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, Toyota är inte med i GPWC ännu. Men som potentiell medlem uttrycker de ju en åsikt som inte direkt överensstämmer med GPWC.
RP nämner CART (har inte orkat lära mig förkortningarna ännu). Men visst ser det ut som en tanke att FIA:s förslag kommer när CART och Ecclestone har kokat ihop det på sitt håll. Det är kanske Chris Pook som får äran att organisera det framtida F1-mästerskapet...
Tärnström
RP nämner CART (har inte orkat lära mig förkortningarna ännu). Men visst ser det ut som en tanke att FIA:s förslag kommer när CART och Ecclestone har kokat ihop det på sitt håll. Det är kanske Chris Pook som får äran att organisera det framtida F1-mästerskapet...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
öhhh ja nu menade inte jag helt utan biltillverkare. Och om jag gav det intrycket ber jag om ursäkt.
Jag menar att för att en serie skall vara framgångsrik så måste de styrande i serien bortse från det kortsiktiga och hela tiden tänka långsiktigt. Detta innebär att efterlevnaden av gällande reglement skall vara benhård och att reglementet ändras kontinuerligt för att motverka att tekniken tar över. Ett bra exempel på detta är ju NASCAR som styrs med järnhand och är oerhört populärt i sitt hemland. Dock får det inte gå till som i ETCC 2002 då helt plötsligt BMW ställer krav på ändringar och får igenom dessa. Den styrande organisationen MÅSTE stå stå emot sådana påtryckningar och inse sitt eget värde. Biltillverkare som deltar i racing gör detta för att synas och de går till vilka längder som helst för att synas mest.
Dagens teknikhysteri i F1 har ju gått för långt. Hur kul var nu säsongen 2002?? Även om man är en fanatisk fan av Ferrari eller bananansiktet så kan det ju inte ha varit så där värst jättekul. Visst de/han vann det mesta men det var ju inte direkt spännande.
Högteknologi kan ju göras tillförlitlig, det bevisade Ferrari 2002, så då behövs en annan faktor i leken för att göra det mer spännande. Vad vore då bättre än att ge den mänskliga faktorn en chans. Den är ju bevisligen helt okontrollerbar.
Jag menar att för att en serie skall vara framgångsrik så måste de styrande i serien bortse från det kortsiktiga och hela tiden tänka långsiktigt. Detta innebär att efterlevnaden av gällande reglement skall vara benhård och att reglementet ändras kontinuerligt för att motverka att tekniken tar över. Ett bra exempel på detta är ju NASCAR som styrs med järnhand och är oerhört populärt i sitt hemland. Dock får det inte gå till som i ETCC 2002 då helt plötsligt BMW ställer krav på ändringar och får igenom dessa. Den styrande organisationen MÅSTE stå stå emot sådana påtryckningar och inse sitt eget värde. Biltillverkare som deltar i racing gör detta för att synas och de går till vilka längder som helst för att synas mest.
Dagens teknikhysteri i F1 har ju gått för långt. Hur kul var nu säsongen 2002?? Även om man är en fanatisk fan av Ferrari eller bananansiktet så kan det ju inte ha varit så där värst jättekul. Visst de/han vann det mesta men det var ju inte direkt spännande.
Högteknologi kan ju göras tillförlitlig, det bevisade Ferrari 2002, så då behövs en annan faktor i leken för att göra det mer spännande. Vad vore då bättre än att ge den mänskliga faktorn en chans. Den är ju bevisligen helt okontrollerbar.
"Ronnie drives absolutely flat-out, all the time," said Chapman after his first few races with the Swede. "If he's off the pace, then it might be the car. Not him."
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Intressant också att CART-reglementet till 2005 kommer att föreskriva bensindrivna motorer samt att man kommer att göra sig kvitt bränslestoppen. Det lär inte bli några 500-miles lopp på den kalendern.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om backspegeln andvänds så är NASCAR den enda serien där biltilverkare av lite storlek varit med som fortfarande är att räkna med. F1 var lekstuga för biltilverkare på 50-talet men spårade, och fick fyllas ut med F2 bilar.
Under 70-talet var det klassika stall med stampat jordgolv och Cosworth som regerade. 80-talet lät turbon regera med biltillverkare som motorleverantörer. 90-talet lät PR-folk träda in och få större del av ansvaret för stallen och med dem biltillverkarna.
Under 70-talet var det klassika stall med stampat jordgolv och Cosworth som regerade. 80-talet lät turbon regera med biltillverkare som motorleverantörer. 90-talet lät PR-folk träda in och få större del av ansvaret för stallen och med dem biltillverkarna.
Visst tärnan visst!On 2003-01-18 15:14, JTarnstrom wrote:SLEC har ju rättigheterna. GPWC vill köpa upp sig på SLEC. Blir det mer begripligt nu? Det är väl det vi diskuterar?On 2003-01-18 14:01, Jari wrote:
"Jag ville bara förtydliga att SLEC, med GPWC som betydande ägare"
SLEC ägs idag till ungefär 0% av GPWC vilket osökt för mig till frågan vad du vet igen.
Tärnström