|
Seger för Thed Björk i Karlskoga | |
|
|
| | Thed Björk | Thed Björk tog ett jättekliv mot Ã¥rets STCC-mästerskap genom att ta en imponerande seger pÃ¥ Karlskoga samtidigt som värste rivalen Richard Göransson bara fick med sig en poäng. Duncan Huisman slutade tvÃ¥a och för andra loppet i rad imponerade han alla genom att köra upp sig till andraplats frÃ¥n längst bak i fältet.
Loppet blev en spännande historia tack vare att regnet drabbade Gelleråsen under loppet vilket öppnade upp inte bara himlen utan hela loppet. I starten tog Carl Rosenblad fräckt hand om ledningen före Tomas Engström som hängde på med en ny stark motor. Thed Björk fick ge upp sin pole och var trea genom första kurvan. Bäst start gjorde dock Duncan Husiman som tog sex bilar på det första varvet, med helljusen på. Han startade sist efter att bestraffats för att kört två uppvärmningsvarv – något man får göra i WTCC men inte i STCC.
Medan Duncan Huisman med tända helljus tog bil efter bil längre bak tog Carl Rosenblad hand om ledningen och höll den länge. I 23 varv närmare bestämt, och det såg ut som Rosenblad äntligen kunde vända på sin säsong med besked. Men när det började regna valde han att gå i depå för fyra regndäck och föll efter det bak i fältet. Han fick aldrig ordning på balansen i bilen och var av flera gånger.
Bilen fungerade aldrig riktigt med regndäck, sa han. Först glömde jag ställa in rätt bromsbalans och körde av. Sen körde jag två gånger till och då får man ju inte någon pallplats. Vi blir bättre och bättre, och idag skäms jag för att se mina mekaniker i ögonen.
Med Rosenblad borta tog Robin Rudholm i West Coast Racings BMW hand om ledningen. Han valde att som så många gånger förr stanna ute länge innan depåstoppet. I takt med att regnet föll och konkurrenter redan gått i depå och valt nya slicks såg det ut som ett genidrag. Robin gick i depå och sent och tog fyra nya regndäck. Han kom ut 9 sekunder bakom Thed Björk som var ute i regnet i ledning men på slicks. Det var dock inte tillräckligt blött för att Robin kunde dra nytta av sina regndäck och avståndet till Thed höll sig konstant. Regndäck var dock ett självklart val för de bakhjuldrivna bilarna som inte kunde värma upp slicks i regn som framhjuldrivna bilar kan göra.
Ett fantastiskt race, sa Robin efteråt. När jag kom ut igen efter mitt depåstopp glömde jag slå på värmen vilket immade igen framrutan. Sen fick jag aldrig riktigt upp farten i bilen och bestämde mig då för att bara ta den i mål. Mot slutet bestämde jag och teamet oss för att låta Duncan passera, det var en stallorder och rätt självklar för han ligger bättre till än mig i mästerskapet, avslutade Robin angående stallkamratens passering på sista varvet.
Det gav Duncan ytterligare en andraplats och sedan premiären på Knutstorp har holländaren slutat på pallen varje gång han gått i mål i år.
Jag föredrar att starta från de första tre startleden och ett tråkigare race även om ni nog fick en bra show igen, sa Duncan efteråt. Åtta poäng är jag nöjd med, men tyvärr drar Thed ifrån i mästerskapet nu.
Thed Björk har nu en rejäl ledning i mästerskapet, 12 poäng med två lopp kvar att köra, och den skaffade han sig på ett imponerande sätt. Han var först in i depå och valde då två nya slicks. Det gjorde att han var ute på slicks när det började regna men han förivrade sig inte och tog sig i mål först av alla på ett kontrollerat sätt. Han blev inte ens nervös när han hade Robin Rudholm nio sekunder bakom sig på regndäck i regnet.
När det började regna tänkte jag på publiken som tvingade sitta där ute i regnet medan jag hade tak över huvudet, sa han efteråt. Nervös blev jag aldrig, när jag var yngre hade jag nog försökt köra ännu fortare. Nu valde jag bara att ta det försiktigt, värma upp däcken i utgången av kurvorna och vara noga med hur tidigt jag måste bromsa inför kurvorna. Teamet tog ett häftigt beslut att låta mig stanna ute på slicks, och de gav mig all support de kunde. Fantastiskt, jag är så glad!
Thed har nu en hälsosam ledning inför de två avslutande loppen men han slappnar inte av.
Richard kommer att göra allt för att komma ikapp, och jag kan inte fisåka. Det är bara tt fortsätta köra för seger i de två sista loppen också, sa Björk som nu omges av rykten om en fortsättning i DTM för Audi.
Richard Göransson var med uppe och slogs om pallplatserna när han fick ett drive through- straff för att ha kört på Christian Gellerstedt I depåutfarten. Depå och Karlskoga är ingen bra kombination för Richard som i våras kraschade i depåinfarten under loppet.
Jag hade nog tappat poäng till Thed idag ändå, men det hade varit bättre att tappa fyra poäng än tio poäng, sa en besviken Richard efteråt. Jag förstår inte straffet, teamet släppte ut mig och jag touchade bara lätt med den andra bilen. Jag var fly förbannad – först över straffet och sen över att vara ute på slicks i regnet och jag kände bara för att parkera då. Men det är två race kvar och jag kommer att göra allt och lite till för att Thed inte ska vinna, avslutade han.
Tomas Engström slutade fyra med den nya Honda-motorn från JAS i Italien. Johan Sturesson hade bra fart i sin Peugeot i helgen och var uppe på en tredjeplats innan han blev ett av många offer för regnet. KMS två andra Audibilar föll också offer för regnet – både Tommy Kristoffersson och Fredrik Ekblom var av i loppet efter att varit med långt upp. Jan "Flash" Nilsson blev avknuffad redan på det första varvet, och hade därefter en lång resa upp till en slutlig niondeplats.
Niklas Karlsson tog nya poäng i sin Opel och teamet börjar få mer och mer ordning på en bil många menar är fältets snyggaste. Även Mattias Andersson körde bra och tog sig i mål på en sjätteplats, men den blev senare en tolfteplats efter att han bestraffats med 30 sekunder för att inte ha haft alla hjulmuttrar fastskruvade.
STCC fortsätter nu om två veckor på Ring Knutstorp för säsongens näst sista race. Sen körs finalen på Mantorp som vanligt, men denna gång utan dubbla poäng.
Resultat, STCC Karlskoga:
1) Thed Björk, Audi
2) Duncan Huisman, BMW
3) Robin Rudholm, BMW
4) Tomas Engström, Honda
5) Johan Stureson, Peugeot
6) Nicklas Karlsson, Opel
7) Carl Rosenblad, BMW
8) Richard Göransson, BMW
9) Jan "Flash" Nilsson
10) Fredrik Ekblom, Audi
11) Alexander Storckenfeldt, Volvo
12) Mattias Andersson, Alfa Romeo
13) Hans Simonsson, Mercedes
14) Joakim Frid, BMW
15) David Björk, BMW
16) Tommy Kristoffersson
Brutit:
Christer Gellerstedt
Robert Dahlgren
HÃ¥kan Malmborg
Stefan Söderberg
Tobias Tegelby
Mästerskapsställning efter deltävling 7:
1. Thed Björk 46 poäng
2. Richard Göransson 35 poäng
3. Duncan Huisman 33 poäng
4. Robert Dahlgren 24 poäng
5. Tomas Engström 23 poäng
6. Robin Rudholm 21 poäng
7. Fredrik Ekblom 20 poäng
8. Johan Sturesson 17 poäng
9. Jan Nilsson 13 poäng
10. David Björk 12 poäng
11. Tommy Kristoffersson 9 poäng
12. Niklas Karlsson 6 poäng
13. Alexander Storckenfeldt 4 poäng
14. Mattias Andersson 4 poäng
15. Carl Rosenblad 4 poäng
16. Stefan Söderberg 1 poäng
17. Joakim Frid 1 poäng
18. Edward Sandström 0 poäng
19. Hans Simonsson 0 poäng
20. Tobias Johansson 0 poäng
21. Mattias Andersson 0 poäng
22. Tobias Tegelby 0 poäng
23. Christer Gellerstedt 0 poäng
Teammästerskapet efter deltävling 7:
1. Audi/KMS, 52
2. WCR/BMW, 45
3. Flash/BMW, 43
4. Engström Honda, 28
5. IPS/Peugeot, 28 |
|
Forza Motorsport 2006-08-27 19:05 |
|
|