|
Björk vann på Falkenberg | |
|
|
Audiföraren Thed Björk utökade sin ledning i mästerskapet med sin andra seger för säsongen i STCC-loppet på Falkenberg på helgen. Thed Björk vann före Robert Dahlgren på andraplats och Duncan Huisman på en tredjeplats som stod för en starkt uppkörning. Jan "Flash" Nilsson slutade fyra före Alexander Storckenfeldt, Mattias Andersson, Carl Rosenblad och Stefan Söderberg.
Robert Dahlgren startade i pole postion och tog starten före Thed Björk när hela fältet lyckades ta sig igenom första kurvan utan några större problem. Ganska snabbt fick Dahlgren och Björk tillsammans med Fredrik Ekbloms Audi och Richard Göransson i Flash Engineerings BMW. Bara någon sekund efter dem låg "Flash" och avvaktade i sin BMW.
Thed Björk var uppe och stressade Robert Dahlgren några gånger men gjorde aldrig något riktigt omkörningsförsök. Dahlgren lyckades hålla ledningen fram till depåstoppet vilket också var hans plan, för att i depån kunna dra nytta av Volvoteamet som hittills i år gjort särklassigt snabba depåstopp.
Jag trodde att jag kunde behålla ledningen efter depåstoppet, så länge jag bara var före Thed innan oavsett om han låg uppe i min baklucka eller inte, sa Dahlgren efteråt.
Thed Björk gick först i depå och då såg det ut som allt gick enligt plan för Dahlgren. Men när han sen kom ut efter sitt depåstopp lyckades Thed passera honom innan och övertog ledningen. En ledning han höll in i mål efter 50 körda varv och därmed ökade sin ledning i mästerskapet till 10 poäng före just Robert Dahlgren.
Helt fantastiskt! Otroligt! Det är härligt att se att vår taktik fungerade, att vi kunde passera Dahlgren i depån och inte göra några misstag, sa en mycket glad Thed efteråt. Nu har jag en stor ledning i mästerskapet vilket är skönt.
På Gelleråsen stod Robert Dahlgren i pole position också och kunde där vinna tack vare ett snabbt depåstopp. Taktiken var att upprepa triumfen från pole den här gången, men på Falkenberg höll det inte hela vägen för Volvoföraren som har lite av en berg- och dalbanesäsong i år.
Jag trodde att jag hade segern, men Thed var snabbare efter depåstoppet, sa Dahlgren efteråt. Men en andraplats är fantastiskt bra ändå med åtta sköna poäng i mästerskapet.
Bakom de två hade flera förare slagits om tredjeplatsen. Richard Göransson såg ett tag ut att ha minst en tredjeplats säkrad när han kom ut tätt bakom Robert Dahlgren efter sitt depåstopp. Men kort därefter försvann femte växeln i hans BMW och sen fortsatte resten av växlarna krångla. Han föll ner till en slutlig niondeplats, poänglös efter segern i Mantorp.
Vi hade lätt slutat på pallen idag, sa Richard efteråt. Jag var snabbare än de framför före depåstoppet och låg då bara och avvaktade depåstoppet. Efteråt kom jag ut tätt bakom Robert men så förlorade jag femte växeln och de andra fyra försvann då och då också. Trist, det hade kunnat bli riktigt bra annars.
Fredrik Ekblom såg också länge ut att kunan fixa en dubbelseger åt KMS/Audi-teamet. Men även för honom slutade loppet med en trasig växellåda efter depåstoppet. Istället var det Duncan Huisman som lyckades ta sig upp till en tredjeplats från sin tionde startruta efter en tuff och snabb körning genom fältet. Uppkörningen tillsammans med teamkamraten Robin Rudholm inkluderade ett ganska sent depåstopp.
Jag var besviken efter kvalet, sa Huisman efteråt. Men vi visste att vi är snabba i racen så det var bara att köra för fullt. Jag måste säga att det var väldigt bra körning på banan idag. Hårt men rättvist, och inte alls som i de första racen i år. För mig och stallet är en pallplats igen underbart, det här var nog maximalt vad vi kunde klara idag och jag tror att det har vänt nu för BMW och teamet, avslutade Duncan som avstår nästa race i Norge till förmån för WTCC-racet i Mexico.
För hans stallkamrat Robin Rudholm slutade en resa på väg mot en trolig fjärdeplats med en tiondeplats efter att motorn börjat misstända efter depåstoppet.
Fyra idag blev till slut Jan "Flash" Nilsson som var med uppe i toppen hela helgen. Han låg tätt efter täten fram till depåstoppet då han hade tänkt avancera med hjälp av ett snabbt depåstopp. Men efter stoppet fick han någon obalans i bilen, troligen orsakad av däcken, som gjorde att han inte kunde göra något åt de tre framför.
Alexander Strockenfeld var glad med sin femteplats som innebar hans första poäng i STCC efter en trevande inledning i den framhjulsdrivna Volvon. På Falkenberg såg den tidigare Formel Renault-föraren ut att kunna matcha Dahlgrens tider på allvar för första gången i år. Sexa slutade Mattias Andersson som också han tog sina första poäng för säsongen. Men det blev inte utan dramatik, då Mattias förs blev diskad efter loppet bara för att få sin protest gå igenom och därmed behålla sjätteplatsen.
Carl Rosenblad på sjunde plats var en av flera förare vars dag på Falkenberg såg ut att kunna bli riktigt bra, bara för att spolieras av omständigheterna. Calles förberedelser började illa med en jättekrasch i testet på onsdagen som gav stora skador på bilen. Teamet lyckades dock få ordning på bilen igen och i loppet såg han ut att vara på väg mot en riktigt bra placering. Men en strid med Tommy Kristofferssons Audi på det nionde varvet gjorde att han blev utnuffad på gräset i inbromsningen till första kurvan och snurrade. Hela fältet han passera innan han kunde komma igång igen och då startade en jakt upp mot en slutlig sjundeplats.
Jag får glädja mig åt bra mat, bra väder och att teamet arbetade fantastiskt, sa Calle efteråt. Nu får jag köra ifrån dem på Våler istället.
Tomas Engström hade en problemfylld dag med två punkteringar som satte stopp för hans framfart. David Björk som har imponerat i sin STCC-debut i Picko Trobergs BMW-team var på Falkenberg på väg mot ännu en framskjuten placering. En trolig femteplats gick upp i rök när Björk fick en punktering. Han låg då sexa, och var klart snabbare än Alexander Storckenfeld på femteplatsen.
Efter loppet diskades Tommy Kristoffersson efter att bilen inte klarat besiktningen. STCC återkommer nu om två veckor med deltävling 5, på Vålerbanan i Norge.
Tävlingsresultat, deltävling 4 Falkenberg Motorbana 15-16 juli
1. Thed Björk 39.21,85
2. Robert Dahlgren + 3,052
3. Duncan Huisman + 13,963
4. Jan Nilsson + 22,729
5. Alexander Storckenfeldt + 31,337
6. Mattias Andersson + 34,958
7. Carl Rosenblad + 35,304
8. Stefan Söderberg + 39,940
9. Richard Göransson + 1 varv
10. Robin Rudholm + 1 varv
11. David Björk + 1 varv
Mästerskapsställning efter deltävling 4:
1. Thed Björk 28 poäng
2. Robert Dahlgren 18 poäng
3. Duncan Huisman 17 poäng
4. Richard Göransson 14 poäng
5. Tomas Engström 14 poäng
6. Fredrik Ekblom 13 poäng
7. Robin Rudholm 12 poäng
8. David Björk 9 poäng
9. Jan Nilsson 8 poäng
10. Johan Sturesson 7 poäng
11. Tommy Kristofferson 4 poäng
12. Alexander Storckenfeldt 4 poäng
13. Mattias Andersson 3 poäng
14. Carl Rosenblad 2 poäng
15. Stefan Söderberg 2 poäng
16. Joakim Frid 1 poäng
17. Niklas Karlsson 1 poäng
18. Edward Sandström 0 poäng
19. Hans Simonsson 0 poäng
20. Tobias Johansson 0 poäng
21. Mattias Andersson 0 poäng
22. Tobias Tegelby 0 poäng
23. Christer Gellerstedt 0 poäng |
|
Forza Motorsport 2006-07-17 15:48 |
|
|