STCC-säsongen inleddes med ett brak på Knutstorp i Skåne! Premiärens segrare bestämdes inte förrens på det sista varvet. Fighten om ledningen stod mellan Robin Rudholm, BMW, och Thed Björk, Audi. De två förarna var på helt olika depåstrategier. Men i början av loppet stod fighten om lednigen mellan Engström och Rudholm.
Engström hade pole position och höll den efter att starten gick. Rudholm startade något längre ner men var märkbart snabbare än de övriga i toppen. Rudholm halade snabbt in Engström och utmanade honom i första kurvan efter start och mål. Engström var på utsidan och Rudholm dök på insidan vilket resulterade i en kollision.
- Det var inte snyggt, han gjorde en kamikazemanöver och man kan inte köra om där enligt mig. Men han försökte ändå och vi kolliderade, sa Engström efter loppet.
Engström slog ihop med Rudholm och åkte av en kort runda i gruset. Rudholm fortsatte iväg i ledningen medan Engström kom upp på banan ett par platser längre ner.
Bakom ledarna var fighten minst lika hård.
Göransson klättrade ett par platser efter att ha startat från sjunde plats. Men han var en utav flera offer för ett oljespill på banan. Robert Dahlgren körde sönder oljetråget på sin Volvo och lämnade olja över stora delar av banan då hans motor sa upp sig i ett stort eldklot.
Efter några varv började flertalet förare att gå i depå för sitt obligatoriska depåstopp. De flesta utav de framhjulsdriva bilarna gick in i depå medan de bakhjulsdrivna BMW-bilarna stannade ute längre. Janne "Flash" Nilsson stannade ute näst längst då han gick in med bara tre varv kvar. Fast den som stannade längst ute utav alla var Robin Rudholm. Han gick i depå på näst sista varvet!
Thed Björk var den förare som låg först utav de som redan gått i depå. Han låg runt 38 sekunder bakom Rudholm när han gick in. Och som om det vore skrivet för en film så tog Rudholms depåstopp 38 sekunder. West Coast Racing-föraren kom ut precis framför Björk, men på kalla däck.
Björk satte genast in en stenhård attack. Och när de kom ut ur hårnålen på baksidan under det absolut sista varvet låg de jämnsides. Björk försökte ta utsidan på Rudholm vilket skulle ge honom insidan till den kommande högerkurvan. Audi-föraren var lite lätt ute på gruset precis innan inbromsningen och satsade allt på insidan. Rudholm svängde in och de två kolliderade. Rudholm spann av och fastnade i sandfållan med bara två kurvor kvar medan Björk fortsatte in mot mål med en bolmande Audi.
- Han får skylla sig själv, menade Björk precis efter målgång.
- Han tryckte ut mig mot gruset och gav mig inget utrymme. Jag ville inte att detta skulle ske, men han svängde in och spann. Jag är jättenöjd med resultatet, jag började förra säsongen på samma sätt och jag hoppas att detta fortsätter, sa en väldigt glad Björk på presskonferensen efter loppet.
West Coast Racings stallägare Dick Jönsson-Wigroth ångade direkt efter målgång bort till dommartornet och lämnade in en protest. 40 minuter senare var dommarna klara med sitt beslut. Incidenten bedömdes som en "racing incident" och Björk friades helt och hållet.
- Härligt! Stallet har gjort ett så bra arbete. Jag hade ett rätt lugnt race. Depåstoppet gick riktigt bra och jag kunde fokusera mig på körningen, sa Björk.
Robin Rudholm å andra sidan var inte alls lika glad.
- Här gjorde jag mitt livs lopp och så blir jag påkörd och rullar baklänges ut i gruset. Det fanns ingen chans att Björk skulle klarat den kurvan även om jag svängde undan. Men jag har kört för många tävlingar för att bli besviken. Nu vet jag hur jag ska agera nästa gång jag möter honom på banan, sa en ångande Rudholm efter loppet.
Tomas Engström, som hade pole, tog tredje plats bakom Fredrik Ekblom.
- Min incident med Rudholm var inte snygg, men jag är så nöjd med det här resultatet ändå. Det är viktigt att plocka så mycket poäng som möjligt, och tredje plats i första loppet är mycket bra. Jag ser fram emot nästa lopp på Gelleråsen, sa Engström.
Det var ett gäng förare som dessvärre inte plockade några poäng alls. Tommy Kristoffersson bröt tidigt. Audi-föraren var ute i gräset vid hårnålen och när han skulle tillbaka in på banan kolliderade han med Huisman. Det orsakade en punktering och en förstörd front. Niklas Karlsson fick också bryta tidigt med en Opel som gav upp.
Nästa tävling körs på Gelleråsen om två veckor. Då fortsätter den intressanta bataljen med detta osannolikt jämna mästerskap!