| STCC gör sig redo för omstart - nu med Rickard Pålsson vid rodret | | Rickard PĂ„lsson Ă€r den nya Ă€garen av STCC. För mĂ„nga Ă€r han mest kĂ€nd som VD för Veidec, huvudsponsorn för STCC sedan ett par Ă„r tillbaka. Men i slutet av augusti offentliggjordes att PĂ„lsson tar över kommandot i STCC.
Det officiella Àgarbytet sker den första oktober. Tidigare leddes STCC av Staffan Svenby och Greger Petersson. Men nu har bÄda dessa lÀmnat arenan och mÄnga Àr nyfikna över hur framtiden skall se ut för STCC.
Veidec grundades 1993 och Àr ett relativt nytt företag som sÀljer kemiprodukter för reparation och underhÄll. Racingengagemanget i företaget Àr stort. Dragracing, MC, Speedway, Porsche Cup Àr klasser som företaget Àr involverade i. Men hur kommer det sig att företaget, med PÄlsson i spetsen, har tagit sig an STCC?
- STCC Àr stort och det blir en utmaning att ta över. Men STCC har definitivt bÀsta möjliga plattform att bygga vidare pÄ, sÀger PÄlsson.
- Och jag tror det gÄr att utveckla Ànnu mer.
PÄlssons eget motorintresse har byggts upp först pÄ senare tid. NÀr sedan samarbetet med STCC utvecklades kom frÄgan upp om Àgarbyte, och hur det gick vet vi nu. Men hur kommer nÀrmsta framtiden för STCC att se ut?
- Stabilitet Àr det viktigaste. Team som investerar ska veta att mÀsterskapet Àr stabilt. Speciellt viktigt Àr stabilitet i reglementet sÄ att stallen kan satsa lÄngsiktigt, fortsÀtter PÄlsson.
Och de ihÀrdiga ryktena under Ärets sÀsong om ett eventuellt byte till V8:or har PÄlsson ett snabbt svar till.
- Det kan du dementera fullstÀndigt. Det Àr S2000 som gÀller, helt klart.
Men vad det gÀller andra regler kan det komma en del Àndringar. Straffvikter Àr nÄgot som alltid har varit ett hett Àmne i debatterna kring STCC. Tittar man pÄ WTCC till exempel sÄ Àr straffvikterna definitivt kvar för att stanna. Till exempel sÄ kan förarna fÄ upp till 60 kilos straffvikt som kan följa med dem under flera lopp. Generellt sett sÄ Àr straffvikter inget PÄlsson uppskattar.
- Jag Àr ju inte uppvuxen med motorsport, utan det har kommit de senaste Ären. Man kan ju ta exemplet med att Kajsa Bergqvist hoppar högst, ska man dÄ blya hennes skor?
- Jag vill att mÀsterskapet ska uppfattas sportsligt. BÀste man ska vinna, jag tycker egentligen inte att bÀsta insatsen ska bestraffas. Men samtidigt vill vi inte se allt för stora skillnader. Vi har inte tittat alltför djupt pÄ hur det ska, Ànnu sÄ lÀnge.
TÀvlingskalendern Àr en annan mycket viktig punkt, menar PÄlsson. Under tidigare Är har kalendern ofta slÀppts sent.
- Vi vill skapa traditioner. Det Àr viktigt med stabilitet Àven hÀr. Vi har sedan tidigare en Veidec Festival för dragracing i slutet av juli varje Är. Det Àr mÄnga som bokar upp den helgen flera Är i förvÀg.
Vad det gÀller tÀvlingar utanför Sverige lÀmnar PÄlsson dörren öppen.
- Grunden skall vara i Sverige. Det mÄste finnas ett skÀl för att köra utanför. Publik och intresse mÄste finnas. Men Àven faktumet att vi har ett begrÀnsat antal bra banor i Sverige pÄverkar givetvis. Fast vi har Ànnu inte börjat rycka i kalendern, Àgarbytet sker ju som sagt först den 1 oktober.
NÄgot som har följt med vissa tÀvlingar Àr aktiviteter i stÀderna som ligger i nÀrheten av banan.
- Det Àr ett trevligt grepp som jag tror pÄ, att engagera lokalt.
Men upplÀgget kan komma att Àndras, bÄde vad det gÀller lokala aktiviteter och sjÀlva upplÀgget för hela racehelgen.
- Nu testar man ju redan pÄ torsdagen. Det vore kul ifall man kunde göra lördagen roligare och sedan utöka det dagen efter till en "supersöndag".
NÄgot mer som lÀr Àndras till nÀsta sÀsong Àr TV-kontraktet. Sedan SVT lÀmnade STCC har siffrorna dalat konstant. Det nuvarande kontraktet med Viasat löper ut efter sÀsongens slut och PÄlsson ser detta som en mycket viktig frÄga.
- Absolut. Det Àr en mycket intressant frÄga. Just nu Àr inget klart, vi kommer att jobba pÄ detta under vintern.
Att försöka fÄ tillbaka STCC i de markbundna kanalerna Àr inget som PÄlsson gör en nÄgon hemlighet av.
- Det Àr definitivt ett mÄl att nÄ. Att siffrorna har sjunkit tidigare Àr inget konstigt nÀr tillgÀngligheten minskar.
Nyligen offentliggjordes det att Thomas Lindskog blir styrelseordförande i STCC AB frÄn och med första oktober. Lindskog har lÄng erfarenhet inom racingen med tidigare engagemang i Volvos BTCC-satsning och startandet av STCC. Resten av upplÀgget för styrelsen Àr Ànnu inte helt klart. Det Àr dock klart att SBF kommer att ha en representant i form av Kenneth Thorén och givetvis kommer PÄlsson att finnas dÀr. Men varken Staffan Svenby eller Greger Petersson kommer att finnas kvar.
| | | Janne "Flash" Nilsson | Efter att Àgarbytet offentliggjordes har mÄnga spekulationer kretsat kring Janne "Flash" Nilsson och hans roll med de nya Àgarna. Janne kör sin BMW i STCC i samarbete med Veidec den hÀr sÀsongen.
- Det stÀmmer att vi har ett nÀra samarbete, jag har rÄdfrÄgat honom i mÄnga frÄgor. VÄr lÄngsiktiga tanke Àr att vi ska samarbeta med honom i STCC AB.
Helt klart Àr att STCC kommer att gÄ en intressant framtid till mötes. Under vintern kommer mÄnga Àndringar att göras och PÄlsson ser fram emot det.
- Det ska bli riktigt skoj! Jag har fÄtt ett positivt gensvar hittills efter Àgarbytet. Folk vet att nÀr jag gÄr in för nÄgot sÄ gör jag det helhjÀrtat!
|