Idag avslöjade STCC-organisationen detaljerna kring raceupplägget för tävlingshelgerna. Den största nyheten är att depåstopp återinförs, senast depåstopp fanns med i STCC var 2002. Racehelgen börjar på lördagen med två träningspass. Efter de passen körs en stor kvalificering, de åtta bästa förarna därifrån går vidare till superpole. Där får varje förare ett varv på sig att sätta bästa varvtid inför söndagens tävling.
Och det blir bara en tävling per helg. Bort försvinner de kortare sprintformatet och istället körs ett race på cirka 40 minuter. Under loppet måste varje bil byta två däck. Maximalt fyra personer får arbeta med däcksbytet, och dessa fyra kommer definitivt att få det svettigt. Fem hjulbultar måste bytas ack så snabbt, Super 2000-bilarna saknar nämnligen centrumbult.
- Vi är medvetna om det och har analyserat och gjort tester. Det sportsliga och taktiska momentet blir inte mindre bara för att det tar längre tid. I den mest populära touringcarserien, Nascar i USA har bilarna fem hjulbultar och det är en fantastisk show som teamen bjuder på vid depåstoppen, säger Johnny Haraldsson, teknisk chef för STCC, och fortsätter:
- Det ställer höga krav på teamen men i STCC håller alla team så hög klass att vi lovar att däckbytena kommer att ske imponerande snabbt. Publiken kan direkt jämföra med hur lång tid det tar att byta två hjul på sin egen bil.
Nytt för den här säsongen är dessutom återinförandet av team- och märkes-mästerskap. Vid slutet av säsongen kommer ett team och en tillverkare att krönas STCC-mästare.