STCC KALENDER 2006
 1 Ring Knutstorp13-14/5 
 2 GellerĂ„sen27-28/5 
 3 Mantorp Park17-18/6 
 4 Falkenberg15-16/7 
 5 VĂ„ler28-29/7 
 6 Anderstorp12-13/8 
 7 GellerĂ„sen26-27/8 
 8 Ring Knutstorp9-10/9 
 9 Mantorp Park30/9-1/10 
 MÄSTERSKAPET 2006
 1 T.Björk59.0 
 2 R.Göransson55.0 
 3 D.Huisman37.0 
 4 F.Ekblom30.0 
 5 R.Dahlgren29.0 
 6 T.Engström29.0 
 7 R.Rudholm26.0 
 8 J.Stureson17.0 
 9 J.Nilsson14.0 
 10 T.Kristoffersson14.0 
 11 D.Björk13.0 
 12 C.Rosenblad12.0 
 13 N.Karlsson6.0 
 14 M.Andersson4.0 
 15 A.Storckenfeldt4.0 
 16 S.Söderberg1.0 
 17 J.Frid1.0 
Röster om STCC:s nya kvalsystemTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Thed Björk och Richard Göransson i topp på Ring Knutstorp
För knappa tvÄ veckor sedan var det sÀsongspremiÀr för STCC pÄ Ring Knutstorp och elddop för det nya kvalsystemet som innebÀr tvÄ korta race dÀr den sammanlagda placeringspoÀngen avgör startpositionen i finalen.

Idén lÄnades frÄn F1 - Tony Purnell skissade pÄ ett nytt kvalsystem för F1 dÀr tvÄ kvaltÀvlingar skulle avgöra startpositionen i loppet i stÀllet för mer traditionsenliga tidskval. Startpositionerna i den första kvaltÀvlingen skulle avgöras genom lottning. Nu anammade inte F1 detta system, kanske för att man ansÄg att riskerna med en Minardi i första startled skulle vara för stora...

Men STCC AB lÄnade idén och till i Är Àr det alltsÄ det som gÀller. För publiken innebÀr det tre action-packade heat under söndagen. För förare och stall - ja, vad innebÀr det egentligen? Den kritik som har riktats mot systemet Àr att det inte Àr ett sportsligt sÀtt att avgöra startuppstÀllningen till finalen, en del anser att det blir för mycket skrotningar, andra hÀnger upp sig pÄ sjÀlva lotteriförfarandet - men vad tycker deltagarna sjÀlva efter premiÀren med det nya systemet? Forza Motorsport tog tempen pÄ tre av toppstallen, Polestar Racing och Christian Dahl, KMS och Tommy Kristoffersson och Dick Jönsson-Wigroth frÄn West Coast Racing. Alla tre vet hur man drar en slipsten bakom depÄmuren. I Tommys fall Àven bakom ratten. De, om nÄgra, bör veta vad de talar om. Först ut Àr Christian Dahl.

  Klicka här för en stor bild
Christian Dahl Polestar.
Christian Dahl om...

...det nya kvalsystemet ur ett sportsligt perspektiv - kan lotten avgöra startordningen i finalen?


Ja, det kan den i och med att man inte fÄr byta dÀck till det andra passet. Blir man lottad att starta först i det första heatet har man ett jÀttebra lÀge att sÀtta en snabb tid och det Àr ju tiden som avgör nÀr placeringspoÀngen Àr lika. Startar man sist pÄ gamla dÀck blir det ocksÄ svÄrare att köra om. Det finns en anledning till att de flesta omkörningar sker under det första heatet eftersom dÀcken Àr nya. Men STCC AB tillÄter inte att man fÄr byta dÀck mellan kvalheaten. Dessutom tillÄter inte reglerna att man fÄr jobba pÄ bilarna mellan heaten och det gör att det kan komma fÀrre bilar till start i det andra heatet vilken Àr en fördel om man har ett lÄgt lottnummer

...underhÄllningsvÀrdet?

Jag tror och hoppas att det Ă€r bĂ€ttre. Det blir bĂ€ttre show oavsett vad teamen tycker. Även om förarna och teamen helst skulle vilja ha tidskval sĂ„ Ă€r ju det svĂ„rt att göra show av. Och i tv-rutan mĂ„ste man ju ha mellantider, eller kanske skuggbilar som de har i rally, för att göra det spĂ€nnande.

...det ekonomiska - blir det nya systemet dyrare?

SjÀlvklart kostar det en del och jÀmfört med tidskval som vi körde tidigare blir det ju mer plÄtskador. Men ekonomin ska inte bestÀmma vilket system som anvÀnds. Det Àr klart att bilarna ser lite buliga och fula ut nÀr de kommer till finalen men pÄ det stora hela Àr det ingen större ekonomisk post.


 Klicka här för en stor bild  
Tommy Kristoffersson.
Tommy Kristoffersson om...

...det sportsliga:


Det spelar ingen roll för mig som förare. Som förare mÄste man anpassa sig till det som gÀller. Jag gör mitt jobb och ur det perspektivet Àr det nya systemet vare sig bÀttre eller sÀmre Àn nÄgot annat.

...lotteriförfarandet:

Lotten... ja, den har ju ocksÄ betydelse under en shootout exempelvis. Greppet kan ju vara bÀttre eller sÀmre beroende pÄ nÀr man ger sig ut. Under ett vanligt tidskval Àr det ocksÄ samma sak. det gÀller att ha flyt för att fÄ ett bra varv.

...för fÄ bilar kommer till start i den andra kvalheatet:

Om man mÀrker att det blir ett för stort bortfall mellan heaten kanske man fÄr ompröva systemet. Man vill ju inte bli stÄende i det andra kvalet.

...om det mediala vÀrdet:

Tas det hÀr emot vÀl av media och publik dÄ har vi ju uppnÄtt nÄgot positivt. Men en sak man tappar - det finns ingen möjlighet att göra nÄgot medialt av kvalet nÀr det gÄr pÄ en söndag. Det gÄr inte att skapa förvÀntningar runt söndagen...

...det blir för dyrt:

Ekonomiskt Àr det ett nerköp, det kostar för mycket. En liten smÀll kostar lÀtt en hundring (och dÄ talar vi förstÄs tusenlappar) och vi fÄr inte mer betalt av vÄra sponsorer för att vi kör tre heat. MÄnga har inte rÄd med en smÀll.

...det gamla systemet med omvÀnd startordning mellan de tvÄ tÀvlingsheaten:

Det var vÀrre rent sportsligt för min del. Det mest sportsliga tycker jag Àr att ha ett tidskval pÄ lördagen och tÀvling pÄ söndag men vi mÄste ju anpassa oss. Det handlar om en balansgÄng mellan de kommersiella och sportsliga intressena.


  Klicka här för en stor bild
Dick Jönsson-Wigroth.
Dick Jönsson Wigroth om...

...det nya systemet:


Jag Àr för mycket av den gamla skolan. Jag vill ha ett klassiskt kval dÀr föraren mÄste prestera för att komma lÄngt fram i starten. Det blir för mycket slumpen som avgör. Har du otur och hamnar bakom en lÄngsammare bil kan det förstöra hela tÀvlingen. I Sverige har vi en del förare som Àr vÀrldsmÀstare pÄ att köra defensivt. Jag anser att den som Àr snabbast Àr den som ska vinna tÀvlingen. Men jag Àr medveten om att vi mÄste göra nÄgot och det hÀr Àr kanske ett friskt försök. Fortfarande handlar det om att göra det sportsliga till en show men jag vet inte vad som Àr rÀtt eller fel. Det Àr klart att det skapar omkörningar och fajter men det kan ju kosta. Att jag och Christian Dahl visar upp röda siffror i bokslutet kanske Àr bra, bara det blir show...

...att lotten anvÀnds för att avgöra startordningen:

Jag Àr för mycket racer för att tycka att det Àr okej med lottning, tillÀggsvikter och annat...

...det nya systemet jÀmfört med fjolÄrets:

Som att vÀlja mellan pest eller kolera, sÀger Dick och skrattar lite uppgivet. Jag gillade inte den omvÀnda startordningen heller men vi hade ÀndÄ ett riktigt tidskval. Nu Àr det mer tur Àn skicklighet som avgör mÀsterskapet. Det gÀller att inte krascha och man mÄste ha flyt.


Kan man dra nÄgra slutsatser av herrarnas Äsikter? Nja, möjligen att de representerar hela spektrat av Äsikter med Tommy och Dick i varsin Ànde med Christian Dahl i mitten. Christian vill gÀrna se Àndrade regler pÄ dÀckfronten men dÀr fÄr han inget medhÄll frÄn nÄgon av de andra tvÄ som anser att det handlar om att ge de framhjulsdrivna bilarna en fördel. VÀrt att notera Àr att Audin Àr framhjusldriven... Om nÄgot verkar de Ätminstone vara relativt ense om att de senaste Ärens system med omvÀnd startordning i de tvÄ tÀvlingsheaten var sÀmre ur ett sportsligt perspektiv och att det nya systemet ger publiken mer action Àn tidigare. Dessutom innebÀr det nya systemet att varje tÀvlingshelg bara har en segrare nÄgot som gör den pedagogiska uppgiften enklare för media. Men vad avgör om den nya kvalsystemet blir en succé eller inte? Svaret Àr enkelt: publiken och media. Finns det drama att förmedla, dÄ kommer publiken - bÄde till banorna och till tv-sÀndningarna.


Joakim TÀrnström, 2005-06-02 22:06
     
   
 
 
 ANNONSER