Inför 21 000 åskådare defilerade Richard Göransson in i mål som segrare i årets sista deltävling i STCC. Därmed säkrade han också mästerskapstiteln. Det blev en lugn resa in i mål för Göransson som behöll ledningen från start.
Det var ett oerhört disciplinerat startfält, till skillnad från kvalheaten, som gick in i första kurvan. Alla bilar tog sig igenom utan incidenter. Göransson, Björk, Stureson, Rustad var ordningen på det första varvet.
Och fortsättningen av loppet var relativt händelselös om man jämför
med kvalracen. Göransson drog från i ledningen och Björk bevakade sin
andraplats. Rustad och Sandström hade en duell om fjärdeplatsen.
Norrmannen kunde inte svara på Sandströms attack utan tappade ner till
femte plats.
Om sjundeplatsen var det dock fight nästan genom hela loppet. Mattias
Andersson och Daniel Haglöf bytte positioner flera gånger per varv.
Fighten var snygg mellan dem, båda lämnade plats och det var inga oschyssta
manövrar. Andersson gick så småningom segrande ur den bataljen.
Tidigare mästerskapskombatanterna Engström och Ekblom startade långt
bak och hade många placeringar att ta igen. Dessvärre fortsatte oturen för
Ekblom. Problemen med insprutet som Ekblom hade tidigare under helgen
kom igen ett par varv in i finalracet och han tvingades i depå.
Engström å andra sidan kämpade på friskt upp genom fältet. Från sista
led på startuppställnignen lyckades Honda-föraren till slut bli sexa.
Thed Björk ordnade dubbeln för West Coast Racing
Medan de flesta blickar riktades mot Göransson i ledningen hamnade plötsligt andraplacerade Björk i fokus på varv elva. Björk hade problem med greppet och bromsade på sig i F2-hårnålen, två kurvor före start- och målrakan. Stureson som låg på tredje plats kunde, en smula förvånad, smita förbi upp på andra plats.
Göransson korsade mållinjen först av alla och säkrade SM-guldet för andra året i rad! Glädjen var total för Göransson och han hängde utanför bilen och vinkade till publiken under sitt ärevarv.
- Helt fantastiskt, jag har inga ord, sade Göransson efteråt. Jag har nästan gråten i halsen. Att
vinna två år i rad... Jag fattar inte just nu hur stort det är.
Göransson har tagit sig i mål i alla årets tävlingar, något som han själv anser är en av nycklarna till årets seger.
- Jag har kämpat mer i år. Och jag har försökt vara mer taktisk och jag har taggat ner mer i år.
Thed Björk, som var den ende föraren som hade en matematisk chans att utmana Göransson om titeln, var besviken efter loppet då han hade siktat på att ge sin stallkompis en betydligt hårdare utmaning om segern.
- Jag är lite besviken. Vi hade fel inställningar på bilen. Jag
försökte öka, men tappade greppet helt istället. Det känns sådär just nu,
men det kommer kännas bättre senare, sade Björk efteråt.
Johan Stureson med Thed Björk i backspegeln.
Johan Stureson säkrade med sin tredjeplats också en tredjeplats i mästerskapet.
- Bilen gick mycket bättre än i Norge och vi har löst alla problem. Vår
målsättning i vintras var att komma trea i mästerskapet och att ha gjort det känns riktigt bra, avslutade den glade skåningen.
Edward Sandström hade före finalen siktet inställt på den pallplats som slutligen gick till Stureson, men de problem som Polestar Racing hade i kvalet kvarstod.
- Bilen understyrde och det saknades lite fart, sade Edward. Vi borde ha startat på nya framdäck. Det hade gett bättre balans.
För Edward var det andra gången han bärgade en fjärdeplats i mästerskapet och en bättre placering hade naturligtvis suttit fint, men med tanke på de senaste två bekymmersamma åren i Formel Renault V6 är Edward ändå nöjd med att vara tillbaka i toppen.
- Jag har i alla fall slagit alla utom tre i år. Jag fick en stark början på säsongen men sedan tappade vi mentalt när vi inte hängde med alls på Karskoga.
Resultat Mantorp final:
1 Richard Göransson BMW 320i
2 Johan Stureson Peugeot 407
3 Thed Björk BMW 320i
4 Edward Sanström Volvo S60
5 Tommy Rustad Opel Astra
6 Robert Dahlgren Volvo S60
7 Tomas Engström Honda Accord
8 Jan Nilsson BMW 320i
9 Mattias Andersson Alfa Romeo 156
10 Daniel Haglöf Honda Civic
11 Tommy Kristoffersson Audi A4
12 Jens Hellström Honda Civic
13 Johan Nilsson BMW 320i
14 Christer Gellerstedt BMW 320i
15 Joakim Gustavsson Volvo S60