Dagens tävlingar på norska Våler-banan lovar gott inför finaltävlingen på Mantorp. För det var ett riktigt spännande finallopp som spelades upp inför publiken. Slutresultatet var det inte många som trodde inför loppet, BMW 1-2 med Richard Göransson överst på pallen. Knappt Göransson själv trodde på det.
- Nej, det här trodde jag inte. Tror knappt det är sant. Men jag hade lite tur, berättade Göransson efter loppet.
Göransson fick turligt nog ledningen på absolut sista varvet. Det var Peugeot-föraren Johan Stureson som fick bita i det sura äpplet och bryta. Ett fel i bränsletillförseln gjorde att motorn bara dog då det bara var två kurvor kvar. Stureson var inte helt oväntat förstörd.
- Otroligt, det var bara två kurvor kvar, sa Stureson.
Men Stureson var inte den enda som helst bara vill glömma den norska deltävlingen. Hemmaföraren Tommy Rustad och Edward Sandström försvann tidigt i loppet.
- Jag fick en liten smäll i höger bak av en röd Audi. Inte mycket, men det räckte för att jag skulle snurra. Men det är så det varit hela säsongen. Det går bra på kvalet och sen händer något, sa Rustad.
Robert Dahlgren som tog pole position inför tävlingarna fick också se målgången från depån. Dahlgren körde av banan spektakulärt tidigt i loppet, då han satte ett hjulpar i gruset.
Ett tag efter Dahlgrens incident såg det ut som Tomas Engström skulle vinna i sin Honda Accord. Men även han var sur efter loppet. Och det var i sammband med Dahlgrens incident som Engströms lopp grusades. Engström körde först om under gulflagg, sedan blev han lurad av Göransson under omstarten efter Dahlgren-incidenten.
- Göranssons hade något fel, motorn bara bluddrade, berättade Engström.
Men det var bara ett spel, erkänner Göransson efter loppet:
- Visst var det tjuv- och rackarspel. Jag fintade honom i starten och skapade kaoset.
Direkt efter det blev Engström straffad för att han körde om under gulflagg, men det hade ingen betydelse då Engström fick punktering.
- Nu fick jag punktering i alla fall direkt efter, berättade en sur Engström efter loppet som utlovade hämnd på Göranssons rävspel till finalen.
Punkteringen uppkom antagligen samtidigt som Ekblom försvann ur loppet. Engström och Göransson gick jämsides och Ekblom hängde på. Engström och Ebklom slog ihop vilket resulterade i att den röda Audin gick in i räcket. Loppet var över för Ekblom.
Manfallet var verkligen stort under loppet. När måflaggan väl föll var det bara nio bilar kvar.
De två BMW-förarna Göransson och Björk har i och med sina topp-placeringar dragit ifrån i mästerskapet. Göransson leder på 117 poäng och Björk ligger bakom honom på 103 poäng. Närmast BMW-duon är Tomas Engström på 77 poäng, han i sin tur har Stureson bara två poäng bakom.
Ekblom har 73 poäng på femte plats förföljd av Volvo-duon. Sandström med 69 poäng, Dahlgren 57 poäng.
Med dubbla poäng i finalen på Mantorp är det vidöppet. Utan tvekan kommer plast och plåt att flyga, vem som står överst på pallen kan ni läsa om här. Vi kommer att vara på plats och rapportera den 18:e september.
Resultat VÃ¥ler:
1 Richard Göransson BMW 320i 20 varv
2 Thed Björk BMW 320i
3 Tommy Kristoffersson Audi A4
4 Jan Nilsson BMW 320i
5 Daniel Haglöf Honda Civic
6 Jens Hellström Honda Civic
7 Johan Stureson Peugeot 407
8 Tomas Engström Honda Accord
9 Ronnie Brandt Volvo S40