STCC KALENDER 2006
 1 Ring Knutstorp13-14/5 
 2 GellerĂ„sen27-28/5 
 3 Mantorp Park17-18/6 
 4 Falkenberg15-16/7 
 5 VĂ„ler28-29/7 
 6 Anderstorp12-13/8 
 7 GellerĂ„sen26-27/8 
 8 Ring Knutstorp9-10/9 
 9 Mantorp Park30/9-1/10 
 MÄSTERSKAPET 2006
 1 T.Björk59.0 
 2 R.Göransson55.0 
 3 D.Huisman37.0 
 4 F.Ekblom30.0 
 5 R.Dahlgren29.0 
 6 T.Engström29.0 
 7 R.Rudholm26.0 
 8 J.Stureson17.0 
 9 J.Nilsson14.0 
 10 T.Kristoffersson14.0 
 11 D.Björk13.0 
 12 C.Rosenblad12.0 
 13 N.Karlsson6.0 
 14 M.Andersson4.0 
 15 A.Storckenfeldt4.0 
 16 S.Söderberg1.0 
 17 J.Frid1.0 
Racing vid polcirkelnTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Tommy Rustad med en mascot som tyvärr inte får följa med i bilen
Vi befinner oss i Norge norr om Mo i Rana och Àr alldeles söder om polcirkeln. HÀr bland fjordar, fjÀll, Àlvar, glaciÀrer och grottor finns en av Nordens bÀsta racerbanor. Arctic Circle Raceway heter den och ligger tvÄhundrameter ovanför havsnivÄn.

Ska Opels norska storstjÀrna Tommy Rustad ge hemmapubliken nÄgot att hurra över pÄ prispallen? Rustad har nu 20 + 10 kilo i straffvikt efter sin seger i finalloppet pÄ Ring Knutstorp. Vad tror han om helgen och hur Àr det att vara pÄ hemmaplan i Norge?
  –  Jag hoppas kunna vara med och kĂ€mpa om en podiumplats, sĂ€ger Tommy Rustad. BMW blir nog svĂ„ra, men Volvo kanske man kan vara med och slĂ„ss med. Det Ă€r fint att vara i Norge och jag hoppas kunna bjuda publiken pĂ„ en bra tĂ€vling.

STCC-mÀsterskapet leds av Richard Göransson, BMW och han Àr förhoppningsfull inför helgens tvÄ lopp.
  –  Jag har kört hĂ€r en gĂ„ng i min ungdom och det Ă€r en bra bana, sĂ€ger Richard. Nu Ă€r förhĂ„llandena ganska lika för stallen för Ă€ven om en del körde hĂ€r för tvĂ„ Ă„r sedan sĂ„ har man bytt bilar och den gamla insamlade datainformationen om banan Ă€r för gammal.

Richard har redan börjat köra för mÀsterskapet. Att samla poÀng Àr nu viktigast, Àven om han naturligtvis siktar pÄ segrar.

  Klicka här för en stor bild
Tommy Kristoffersson, Fredrik Ekblom.
  –  PĂ„ Ring Knutstorp tog jag det lite lugn nĂ€r de andra förarna kĂ€mpade och tĂ€nkte mera pĂ„ mĂ€sterskapet.

KMS som ligger lite efter i prestanda och hoppas i alla fall knipa nÄgra podiumplatser. BÄde Tommy Kristoffersson och Fredrik Ekblom tror att Richard Göransson blir svÄrslagen i sin BMW, men att man ska försöka störa Volvoförarna.
  –  Richard ser svĂ„rslagen ut i mĂ€sterskapet, men allt kan hĂ€nda sĂ€ger Tommy Kristoffersson. Det realistiska för oss Ă€r att kĂ€mpa om andraplatsen i mĂ€sterskapet och försöka ge Volvo en hĂ„rd fight om den.

GlaciÀrer och grottor
Är man intresserad av naturupplevelser och samtidigt vill se racing sĂ„ rekommenderas ett besök under en racehelg. Ta till nĂ„gra extra dagar och upplev Svartisen, Norges nĂ€st största glaciĂ€r. Med en bĂ„tfĂ€rd pĂ„ 20 minuter sĂ„ Ă€r man bara 3
 Klicka här för en stor bild  
Karta Mo i Rana.
kilometer ifrÄn glaciÀren som man sedan nÀrmar sig till fots. PÄ vintern sÄ kommer det cirka 10-15 meter snö pÄ glaciÀren, som Àr imponerande och storslagen.

Efter samma vÀg som till Svartisen sÄ finns det tvÄ stora grottsystem som Àr vÀrda vart sitt besök. GrÞnligrottan Àr en av Nordens mest kÀnda kalkstensgrottor och Àr upplyst med el och har guidade turer som startar varje timme. Grottans totala lÀngd Àr cirka 4 kilometer. Setergrottan Àr ett annat stort grottsystem som Àr vÀrd att titta pÄ. I omrÄdet kring Mo i Rana finns det cirka 200 kÀnda grottor.


Per BjÀlevik, 2004-07-31 14:07
 
Fakta

Fakta Arctic Circle Raceway:
LĂ€ngd: 3.753 km
Antal vÀnstersvÀngar: 7 stycken
Antal högersvÀngar: 4 stycken
Antal rakstrÀckor: 7 stycken
LÀngsta rakstrÀcka: 493 meter
Banbredd: 11-13 meter
Körriktning: Moturs
Höjdskillnad: 32 meter
Största lutning (uppför): 6.2%
Största lutning (nedför): 8.6%
Total depÄlÀngd: 725 meter
Antal depÄgarage: 30 stycken
 
   
     
   
 
 
 ANNONSER