När starten gick för årets andra deltävling i STCC-mästerskapet var banan på väg att torka upp men regnet hängde i luften. Janne "Flash" Nilsson, BMW 320, tog starten från pole position men det höll inte längre än ner till hårnålen redan på första varvet.
"Flash" missbedömde greppet på det svårbedömda underlaget och bromsade för sent, hamnade i gruset och fick inta en plats i kön. Fredrik Ekblom, Audi, tog över ledningen före Richard Göransson. Men regnet tilltog och Ekblom blev näste offer för väderleken när han efter fem varv gick av i depåkurvan och tappade ned till en niondeplats. Ekbloms miss lämnade öppet för Richard Göransson. Bakom honom jagade Tomas Engström med sin Honda och Johan Stureson i sin Peugeot. Sturesons Peugeot var illa demolerad i fronten efter en alltför sen inbromsning.
Sturesons buckla såg värre ut än vad den var
- Jag låste upp hjulen och det gick rakt fram, sade Stureson efteråt. Men det var inga större problem. Bilen har en rejäl deformationszon fram.
Engströms Honda som hade fått agera bromskloss för skåningens Peugeot såg otroligt nog i det närmaste helt oskadad ut. Mästerskapsledande Thed Björk låg fyra.
West Coast Overtime
Men Richard Göransson fick inte njuta av tätpositionen speciellt länge - med elva varv kvar att köra valde arrangörerna att rödflagga tävlingen och deklarera "Wet Race" och det var här som tävlingen avgjordes. West Coast Racing jobbade övertid med att byta däck på Göranssons bil, något som uppmärksammades av konkurrenterna som i sin tur påtalade detta för tävlingsledningen - Göranssons bil hade inte sina hjul monterade inom den tid före omstart som är stipulerad enligt reglementet. Göransson tog visserligen ledningen efter omstarten men tvingades ett par varv senare gå i depå för ett "drive through"-straff. Därmed var loppet kört för Göransson och Tomas Engström kunde köra i mål som segrare.
- Jag kände att jag var snabbare än de andra, säger Tomas Engström. Efter omstarten la jag mig bakom Göransson men jag kände att jag var mycket snabbare. När jag fick höra att han hade åkt på en bestraffning tog jag det lugnt och tog inga risker.
Trots skadorna kunde Johan Stureson lotsa sin demolerade Peugeot i mål som tvåa.
- Jag hade inte väntat mig det här efter alla missar jag gjorde. Det känns inte riktigt som jag förtjänade den här placeringen, sade Johan Stureson som ändå var glad över placeringen.
Engströms Honda
Thed Björk kunde trots stenhård uppvaktning bakifrån av Jens Hellström ta hand om tredjeplatsen. Och precis som Stureson var Björk förvånad över sin framskjutna placering.
- Jag kände inte heller att jag förtjänade det här men bilen gick bra. Men efter omstarten började jag känna av extrakilona som jag släpade på.
Hellström fick hålla tillgodo med sjätteplatsen efter att ha gått av i närkampen med Björk. I stället blev det Janne "Flash" Nilsson som blev fyra efter en stark uppkörning efter missen på första varvet. Femma slutade Fredrik Ekblom som även han svarade för en hygglig rehabilitering efter sin avåkning.
De bägge Volvoförarna Robert Dahlgren och Edward Sandström slutade nia respektive elva efter ett problemfyllt lopp.