Pressvisningar brukar vara förutsägbara. Det pratas om allt jobb som har lagts ned under vintern, sponsorer tackas och löften om resultat ställs ut – om än med försiktighet – för vem vill sticka ut hakan för långt? Så långt var KMS pressvisning i Audis lokaler vid Norrmalmstorg under onsdagen en kopia av förra årets. Inget ont i det. Tvärtom var det en trevlig tillställning med gott tilltugg och presentationen sköttes föredömligt.
Men det som skiljde den här pressvisningen från förra årets var en känsla – en känsla som emanerade från Mister KMS själv, Tommy Kristoffersson. Det var en helt annan Tommy Kristoffersson som tog sig an den församlade presskåren och det känns som om stallet har gjort ett välbehövligt omtag, fått ner verksamheten på en hanterbar nivå och centralfigurerna, Tommy och Ronnie Bergström, kan nu fokusera på att leverera resultat i stället för att fundera över affärer och politik... Åtminstone när de befinner sig på banan. Förra årets pressvisning kändes tyngre och det var kanske inte så konstigt. KMS hade jobbat hårt under 2003 med sina nya bilar och efter att Fredrik Ekblom tog hem titeln var förhoppningarna stora på att KMS skulle få sälja bilar till andra delar av världen. Av de planerna blev intet.
- Luften gick ur oss lite efter 2003, säger Tommy. Vi hade velat uppdatera bilen mer men vi orkade inte mobilisera de krafter som fanns nere i Tyskland. Det gjorde att vi inte kom tillräckligt förberedda till 2004.
Till i år är Tommy betydligt nöjdare med förberedelserna.
- Vi har en ny modell på karossen och Audi Sport har gjort vindtunneltester. Samma ingenjörer som har tagit fram våra aerodynamiklösningar jobbar med Audis DTM-satsning.
Dessutom kommer KMS att få nya motorer från Audi Sport. Motorerna har av många bedömare ansetts vara Audins svaga punkt under de tidigare säsongerna men nu ska det bli slut på det.
- Jag är övertygad om att vi kommer få motorer som tillfredställer våra högt ställda förväntningar, säger Tommy.
Men viktigare än det tekniska är kanske de organisatoriska förändringarna som har gjorts i stallet. Ronnie Bergström är tillbaka som Tommys raceingenjör. Fredrik Ekblom får hjälp av ingenjören Helmut Potsche från Audi Sport som kommer tillbaka efter ett år med SEAT i ETCC. Potsche blir också en länk mellan KMS och Audi Sport, något som kommer att underlätta kommunikationen runt projektet. Utöver detta har KMS även rekryterat på mekanikerfronten.
Under det senaste testet på den ombyggda Falkenbergsbanan var Tommy snabbast, något som kanske ger en indikation på att KMS blir att räkna med i år. Med tanke på konkurrensen behövs det två bilar som är med i toppen, tror Tommy.
- BMW och Volvo har vassa chaufförer och vi kommer att behöva vara två däruppe för att kunna ta poäng från dem. Men jag tror också att den interna kampen inom BMW och Volvo kommer att kosta dem, det har vi sett förut.
Fredrik Ekblom då? Ja, han är som vanligt. En revolverman redo att dra sina vapen när som helst. Att han inte har hunnit testa ännu den här säsongen (bilen står fortfarande nere i Ingolstadt och väntar på att färdigställas) bekymrar honom inte.
- Det spelar ingen roll för mig att jag inte var med på Falkenberg. Jag kan de svenska banorna. Jag behöver ingen träning på det viset för att komma upp i tempo.
Och Fredrik knusslar inte med målsättningen inför säsongen.
- Jag kör för att vinna. Jag vill ta min tredje seger i STCC.
Som sagt, alla citat ovan är vardagsmat under en presskonferens. Det är saker som ska sägas och de sägs också. Frågan är hur de sägs. Den här gången sas det med en helt annan känsla än förra året och om det är något att gå efter, då är KMS att räkna med i år.