Johan Stureson kommer till start i årets STCC med en ny bil. Fjolårsmodellen, en 307:a, är såld och i stället satsat IPS på en nyutvecklad Peugeot 407. Bättre motor och lägre luftmotstånd ska ge Stureson ett segervapen i år.
Johan själv är laddad och menar att den nya bilen kommer att ge honom en bättre chans än förra året.
Förra året var vi inte riktigt konkurrenskraftiga på de snabbare banorna, säger Johan. När det började gå fort hade 307:an för högt luftmotstånd. Det är stor skillnad med den nya 407:an.
Dessutom har Peugeot Sport lyckats krama ur ytterligare fem procents effekt ur motorn. Det finns potential för att det ska gå undan rakt fram med andra ord. Men hur ska det gå i svängarna?
Enligt raceingenjören Magnus Juhlin har 407:an även andra fördelar.
Den främre hjulupphängningen, med dubbla tvärlänkar, härstammar från Peugeot 406 Super Touring, säger Magnus. och vi kommer att kunna optimera styrgeometrin lättare. Ett klart lyft mot 307:an.
Inte nog med detta. Den nya bilen kommer att bli stryktålig. Fronten är kraftigt byggd och kylarpaketet sitter placerat långt in i motorutrymmet. Lägg därtill att bilen förmodligen kommer att utrustas med förstärkta framvagnsdetaljer, något som kan vara en nog så väsentlig faktor. Minns säsongen 2003 - en inte alltför vidlyftig tolkning av resultatet är att Fredrik Ekblom tog titeln tack vare att hans Audi var mycket solid, till skillnad från värste konkurrenten Janne "Flash" Nilsson, vars Volvo led svårt av knäckta framvagnsdetaljer.
Inte tävlingsbilen, men väl ett smakprov på hur den kan se ut
Bilen byggs i Danmark enligt specifikation från Peugeot Sport i Frankrike. Johan är mycket nöjd med det fransk-danska samarbetet.
Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike har alla resurser som behövs, säger Johan. Det är knappt några underleverantörer vilket innebär att ledtiderna för att producera en bil eller utvecklingsdetaljer är korta. Och med Danmark har vi en öppen och bra dialog
Nästa vecka är det dags för vindtunneltest och någon gång i mitten av mars ska bilen vara färdigbyggd. Eventuellt siktar IPS på att komma till start på tyska Oschersleben före den svenska säsongsstarten, men än är det inte spikat. Stallet IPS, där pappa Stureson är chef, kommer att drivas i samma familjära anda som förra säsongen. Inga förändringar, vilket naturligtvis är bra med tanke på kontinuiteten.
Om bilen håller, vilket den är byggd för att göra, och IPS kommer underfund med barnsjukdomarna i tid, lär Johan Stureson kunna bli en allvarlig utmanare till Richard Göransson och de andra fartkanonerna i STCC.