STCC KALENDER 2006
 1 Ring Knutstorp13-14/5 
 2 GellerĂ„sen27-28/5 
 3 Mantorp Park17-18/6 
 4 Falkenberg15-16/7 
 5 VĂ„ler28-29/7 
 6 Anderstorp12-13/8 
 7 GellerĂ„sen26-27/8 
 8 Ring Knutstorp9-10/9 
 9 Mantorp Park30/9-1/10 
 MÄSTERSKAPET 2006
 1 T.Björk59.0 
 2 R.Göransson55.0 
 3 D.Huisman37.0 
 4 F.Ekblom30.0 
 5 R.Dahlgren29.0 
 6 T.Engström29.0 
 7 R.Rudholm26.0 
 8 J.Stureson17.0 
 9 J.Nilsson14.0 
 10 T.Kristoffersson14.0 
 11 D.Björk13.0 
 12 C.Rosenblad12.0 
 13 N.Karlsson6.0 
 14 M.Andersson4.0 
 15 A.Storckenfeldt4.0 
 16 S.Söderberg1.0 
 17 J.Frid1.0 
Inför: STCC - sĂ€songsfinal pĂ„ Mantorp ParkTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Jan Flash Nilsson och Fredrik Ekblom.
Janne “Flash" Nilsson och Fredrik Ekblom – det Ă€r de tvĂ„ huvudpersonerna inför STCC:s sĂ€songssfinal – slĂ„ss om segern nĂ€r STCC avgörs pĂ„ söndag pĂ„ Mantorp Park. Fredrik toppar mĂ€sterskapstabellen pĂ„ 200 poĂ€ng före “Flash" pĂ„ 170. Ett stort försprĂ„ng kan tyckas men med tanke pĂ„ att dubbla poĂ€ng delas ut i finalloppet Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n avgjort. Forza Motorsport reder ut förutsĂ€ttningarna inför helgen.

SĂ„ vinner “Flash"!

Pole position Ă„tta gĂ„nger talar sitt tydliga sprĂ„k - Janne “Flash" Nilsson Ă€r den snabbaste föraren i Ă„r. Men trots det skiljer det i praktiken 19 poĂ€ng fram till mĂ€sterskapsledande Fredrik Ekblom. Varför? Ja, en anledning Ă€r skillnaden i tillförlitlighet mellan Volvon och Audin. DĂ€r “Flash" Volvo har knĂ€at efter kontakt med konkurrenterna, dĂ€r har Ekblom glatt kunnat köra ivĂ€g frĂ„n alla incidenter med ett leende pĂ„ lĂ€pparna. LĂ€gg dĂ€rtill arrangörsfadĂ€sen första helgen i Knutstorp dĂ€r “Flash" bil i stort sett brann upp pĂ„ startplattan och frĂ„gan Ă€r om det inte Ă€r “Flash" som borde ha toppat tabellen. Men att skylla pĂ„ otur vinner inga mĂ€sterskap. Chansen finns kvar och “Flash" kommer att satsa allt för att snuva KMS och Fredrik Ekblom pĂ„ titeln.

Fördelar:

“Flash" har 170 poĂ€ng men behöver till skillnad frĂ„n Ekblom inte rĂ€kna bort nĂ„gra poĂ€ng för sina sĂ€msta resultat. Alla inkörda poĂ€ng för “Flash" Ă€r nettopoĂ€ng.

  Klicka här för en stor bild
Jan Flash Nilsson.
Vid regn Ă€r det definitivt fördel “Flash" som Ă€r en av Sveriges bĂ€sta regnchaufförer. Dessutom har Flash Engineering hittat bra grundinstĂ€llningar för vĂ„tt underlag under de senaste testerna pĂ„ Ring Knutstorp.

Flash Engineering har Ă€ven i övrigt haft en enorm utveckling av bilen under sĂ€songen. Det visade inte minst Rickard Rydell nĂ€r han lĂ„nade “Flash" bil till ETCC-loppet i Anderstorp.

Nackdelar:

“Flash" har bara hjĂ€lp av en stallkompis, Magnus Krokström, mot Ekbloms tvĂ„. Krokström har haft en problemfylld sĂ€song med mycket tekniska problem. Senast pĂ„ Knutstorp kunde han dock fĂ„ ut den fulla potentialen i bilen men sannolikt kommer “Kroken" att fĂ„ svĂ„rt att hĂ„lla Audifart i helgen.

Efter sin första- och andraplats pĂ„ Knutstorp har “Flash" tilldelats 35 kilos extravikt, 25 kilo mer Ă€n vad Ekblom har i sin bil. Det kommer att spela roll i kvalet och sprintloppet, men frĂ„gan Ă€r: hur mycket?

SĂ„ vinner Ekblom!

 Klicka här för en stor bild  
Fredrik Ekblom.
Fredrik Ekblom leder mĂ€sterskapet men det Ă€r en ledning som Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n trygg. Fredrik menar sjĂ€lv att det Ă€r omöjligt att köra pĂ„ resultatet. Konkurrensen Ă€r för hĂ„rd. Men frĂ„gan Ă€r om Fredrik och KMS kan ha undgĂ„tt att göra samma analys som jag har gjort. I kvalet och Super Pole gĂ€ller det för Ekblom att inte fĂ„ för mĂ„nga bilar mellan sig och “Flash" - men det Ă€r lĂ€ttare sagt Ă€n gjort. Audin har inte haft samma utvecklingskurva som konkurrenterna och förare som Richard Göransson, Nicklas Karlsson, Johan Stureson och Tomas Engström Ă€r alla kapabla att kvala in före Fredrik. Och skulle det bli sĂ„, Ă€r det inte omöjligt att tĂ€nkarmössan Ă„ker pĂ„ i stĂ€llet för hjĂ€lmen. Kvalar Ekblom in bakom dessa herrar Ă€r det möjligt att han tvingas slĂ€ppa ivĂ€g dem nĂ€r vĂ€l starten har gĂ„tt. Alltför mycket stĂ„r pĂ„ spel för att vĂ„ga riskera att bli stĂ„ende i depĂ„n nĂ€r starten i finalloppet gĂ„r. Dessutom kan en mer blygsamt resultat i sprintloppet vara av fördel med tanke pĂ„ att startpositionen i finalloppet blir bĂ€ttre. Kan det sedan kombineras med bra startpositioner för stallkamraterna Tobias Johansson och Tommy Kristoffersson, ja dĂ„ Ă€r det bĂ€ddat för Fredrik.


Fördelar:

Fredrik har bara tio extrakilon i bilen, en vikt som Àr i det nÀrmaste försumbar.

Bilen har visat sig enormt tillförlitlig. Detta trots att Fredrik har varit inblandad i en hel del incidenter under sÀsongen. Byggd som en stridsvagn, helt enkelt.

Fredrik kan ocksĂ„ pĂ„rĂ€kna hjĂ€lp frĂ„n Tommy Kristoffersson och Tobias Johansson, bĂ€gge har genomgĂ„ende varit snabbare Ă€n “Flash" hjĂ€lpryttare Magnus Krokström.


Nackdelar:

KMS har inte kunnat utveckla bilen i samma takt som konkurrenterna. Audin har fÄtt allt svÄrare att hÀnga med.

Fredrik mÄste rÀkna bort sina tvÄ sÀmsta resultat. I nulÀget Àr det totalt 11 poÀng.


Och sÄ hÀr gÄr det!

Janne “Flash" Nilsson kan inte köra pĂ„ resultatet. Det kommer att bli full laddning frĂ„n början till slut. En av “Flash" starka sidor i Ă„r har varit kvalen och Super Pole. RĂ€kna med “Flash" i första startled i sprintloppet. RĂ€kna ocksĂ„ med att Richard Göransson kommer att ta ledningen i sprintloppet under förutsĂ€ttning att han inte startar lĂ€ngre bak Ă€n andra startled. En seger i sprintloppet, vilket förmodligen innebĂ€r att “Flash" mĂ„ste köra om Göransson, och trycket ökar pĂ„ Ekblom inför finalen. DĂ€remot kommer “Flash" startposition i finalloppet att bli sĂ€mre Ă€n Ekbloms. Han mĂ„ste med andra ord köra om Ekblom under finalen och det blir inte lĂ€tt. För tyck vad ni vill om omvĂ€nd startordning, men det öppnar upp för taktikkörning! Vare sig “Flash" eller Ekblom trodde pĂ„ presskonferensen att övriga Volvo- eller Audichaufförer skulle spela nĂ„gon roll för utgĂ„ngen av mĂ€sterskapet. Jag tror annorlunda - i första heatet kommer vare sig Tommy Kristoffersson eller Tobias Johansson att kunna pĂ„verka kampen mellan Ekblom och “Flash" pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt Ă€n att möjligen slĂ€ppa fram Ekblom om denne mot förmodan skulle misslyckas i kvalet. MĂ„let för KMS i det inledande sprintloppet mĂ„ste vara att se till att bĂ„de Kristoffersson och Johansson startar frĂ„n framskjutna placeringar i finaloppet. Ekblom kommer med största sannolikhet att starta en bit bakom första startled, men före “Flash" och kommer dĂ€rmed att kunna fĂ„ god hjĂ€lp av sina stallkamrater som inte kommer att göra det svĂ„rt för honom att passera. “Flash" dĂ€remot kommer att fĂ„ betydligt svĂ„rare att bryta igenom den gula vĂ€ggen av Audibilar...

Norrmannen Tommy Rustad fĂ„r ursĂ€kta, men hans chanser Ă€r sĂ„ pass minimala att han fĂ„r rikta in sig pĂ„ att möjligen ta en andraplats i mĂ€sterskapet – och inte ens den lĂ€r han kunna knipa av egen kraft. Rustad startar helgen med 35 kilos extravikt sedan framgĂ„ngarna pĂ„ Ring Knutstorp – en vikt som ska lĂ€ggas till en redan mycket tung bil. Rustad fĂ„r förlita sig pĂ„ att “Flash" har otur, och om inte det sker handlar helgen om att försvara tredjeplatsen i mĂ€sterskapet mot ett annalkande uppbĂ„d av förare som Ă€r ute efter att förbĂ€ttra sin tabellposition.

Glöm inte bort förarna vid sidan av mĂ€sterskapskampen! I sprintloppet Ă€r det frĂ€mst Richard Göransson, Tomas Engström och Nicklas Karlsson som kan utmana “Flash" om segern, nĂ„got annat vore en sensation, men i finalloppet Ă€r det en vidöppen historia dĂ€r förare som Calle Rosenblad och Johan Stureson kan blanda sig i tĂ€tstriden.

Det Ă€r med andra ord en spĂ€nnande helg att se fram emot. Det ska mycket till om mĂ€sterskapet ska avgöras redan efter sprintloppet – Ekblom mĂ„ste komma minst tvĂ„a samtidigt som “Flash" gĂ„r poĂ€nglös frĂ„n första heatet – och allt talar för att det kommer att bli en mycket dramatisk upplösning pĂ„ mĂ€sterskapet. Vem som stĂ„r som vinnare nĂ€r det Ă€r klart? Det gĂ„r inte att sĂ€ga. Helt klart Ă€r att vem som Ă€n vinner av “Flash" eller Ekblom sĂ„ Ă€r det tvĂ„ av Sveriges bĂ€sta standardvagnschaufförer just nu som gör upp om det – och det Ă€r precis sĂ„ det ska vara.


Joakim TÀrnström, 2003-09-23 22:09
 
Fakta

Vikter:
Jan Nilsson +35 kg
Tommy Rustad +35 kg
Fredrik Ekblom +10 kg
Johan Stureson +10 kg
Richard Göransson +5 kg
Tommy Kristoffersson +5 kg

Observera att extravikter endast tilldelas till sprintloppet. I finalloppet startar alla med sin nominella vikt.

Sprintloppet körs över 11 varv, finalloppet över 18.
 
   
     
   
 
 
 ANNONSER