STCC KALENDER 2006
 1 Ring Knutstorp13-14/5 
 2 GellerĂ„sen27-28/5 
 3 Mantorp Park17-18/6 
 4 Falkenberg15-16/7 
 5 VĂ„ler28-29/7 
 6 Anderstorp12-13/8 
 7 GellerĂ„sen26-27/8 
 8 Ring Knutstorp9-10/9 
 9 Mantorp Park30/9-1/10 
 MÄSTERSKAPET 2006
 1 T.Björk59.0 
 2 R.Göransson55.0 
 3 D.Huisman37.0 
 4 F.Ekblom30.0 
 5 R.Dahlgren29.0 
 6 T.Engström29.0 
 7 R.Rudholm26.0 
 8 J.Stureson17.0 
 9 J.Nilsson14.0 
 10 T.Kristoffersson14.0 
 11 D.Björk13.0 
 12 C.Rosenblad12.0 
 13 N.Karlsson6.0 
 14 M.Andersson4.0 
 15 A.Storckenfeldt4.0 
 16 S.Söderberg1.0 
 17 J.Frid1.0 
Inför: STCC pĂ„ Ring KnutstorpTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Jan Brunstedts BMW i depåinfarten.
Årets STCC-sĂ€song nĂ€rmar sig sitt slut. NĂ€st sista stoppet pĂ„ kalendern Ă€r Ring Knutstorp, Sveriges i sĂ€rklass bĂ€sta publikbana. HĂ€r kommer man bilarna nĂ€rmre Ă€n nĂ„gon annanstans och banans vackra belĂ€genhet bidrar starkt till en hög trivselfaktor. NĂ€r STCC gĂ€stade Knutstorp för fem veckor sedan var det Richard Göransson och Janne “Flash" Nilsson som stod för underhĂ„llningen genom varsina fantastiska uppkörningar genom fĂ€ltet. Som vanligt Ă€r det vanskligt att tippa utgĂ„ngen av helgens tĂ€vlingar men hĂ€r kommer ett försök...

RĂ€kna med ytterligare en pole position för “Flash". Inget kan stoppa den mannen – Ă„tminstone nĂ€r det gĂ€ller kval. Den hĂ€r gĂ„ngen har “Flash" heller ingen nackdel av extravikt.

  Klicka här för en stor bild
Tommy Rustad - Opel Astra.
Tommy Rustad hade alla förutsĂ€ttningar att ta in poĂ€ngförsprĂ„nget till mĂ€sterskapsledande Fredrik Ekblom pĂ„ GellerĂ„sen. Nu gick det inte riktigt sĂ„. För att uttrycka det i klartext: Det gick kĂ€pprĂ€tt Ă„t h-e! Totalt sett tog Rustad bara hem nio nya poĂ€ng. Elfteplatsen i första heatet kan i nulĂ€get rĂ€knas bort. Synd för Tommy, synd för publiken som vore vĂ€rd en riktig fajt om mĂ€sterskapet Ă€nda fram till att mĂ„lflaggan faller i sista heatet pĂ„ Mantorp. Rustad var fenomenalt snabb senast pĂ„ Knutstorp – i kvalet. Det finns ingen anledning att tro nĂ„got annat den hĂ€r gĂ„ngen heller. DĂ€remot kommer Rustad att fĂ„ problem i loppen. DĂ€cken tar för mycket stryk pĂ„ grund av bilens höga vikt, det har vi sett tidigare.

Fredrik Ekblom har ett dilemma inför helgen. Hur hĂ„rt ska han satsa? I praktiken kan Fredrik kryssa runt med sin Audi, bevaka sina positioner, hĂ€mta hem tillrĂ€ckligt med poĂ€ng pĂ„ femte- och sjĂ€tteplatser för att i slutĂ€nden kunna sĂ€kra mĂ€sterskapet, men historien har visat mer Ă€n en gĂ„ng att försiktighet kan straffa sig. Mest sannolikt Ă€r att Fredrik gĂ„r ut lika hĂ„rt som vanligt men beroende pĂ„ konkurrenternas placeringar kan vi fĂ„ se Fredrik vĂ€lja olika alternativ. Vad som Ă€r viktigare Ă€r att KMS lyckas kila in sĂ„ mĂ„nga bilar mellan Fredrik och “Flash" som det Ă€r möjligt och Tobias Johansson Ă€r vĂ€l den som har störst möjlighet att hjĂ€lpa fram KMS försteförare.

Tobias har haft en hygglig sÀsong, men pricken över i:et har saknats. Dels har det berott pÄ otur men Tobias har Àven gjort en del misstag vilket har gjort att han inte lyckats omvandla sin snabbhet till riktiga toppresultat. Nu nÀrmar sig slutet pÄ sÀsongen och kampen om pallplatserna i mÀsterskapet bakom Fredrik Ekblom hÄrdnar. Tobias mÄste höja resultatnivÄn ett snÀpp om han ska kunna vara med i den fajten.

 Klicka här för en stor bild  
Jan Nilsson.
Se ocksĂ„ upp för Calle Rosenblad som har hittat formen mot slutet av sĂ€songen. Teamet har enligt uppgift “hittat nĂ„got" i bilen och Calles körningar de sista tĂ€vlingarna bekrĂ€ftar det. Tre pallplatser pĂ„ de senaste fem heaten talar ett tydligt sprĂ„k – Calle Ă€r i nulĂ€get den snabbaste BMW-chaffisen bakom Richard Göransson.

Richard Göransson kommer till start med fĂ€ltets tyngsta bil, Tommy Rustad bortrĂ€knad, med 35 extrakilon sedan succĂ©helgen pĂ„ GellerĂ„sen. Det kommer att bli svĂ„rt för Richard att upprepa sin fina insats frĂ„n förra gĂ„ngen pĂ„ Knutstorp. DĂ„ blev det en seger och ett brutet heat – frĂ„n ledning ska tillĂ€ggas. Om Richard kan ta en seger pĂ„ Knutstorp fĂ„r det betraktas som smĂ„tt sensationellt, men om det Ă€r nĂ„gon som ska göra det sĂ„ Ă€r det Richard.

Tomas Engström kan naturligtvis inte rÀknas bort. SÀsongen har gÄtt lite upp och ned och inte sÄ sÀllan har det varit tekniska problem som har hÀmmat framfarten pÄ banan. Bilen Àr fortfarande ny och i och med att testpassen pÄ fredagarna försvann har ocksÄ möjligheterna att lÀra sig bilen minskat avsevÀrt. Om Tomas kan vara med redan frÄn början, och dÄ menar jag redan frÄn första passet pÄ lördagen, dÄ kan han bli mycket farlig för konkurrenterna.

Sist men inte minst, Podium hade sin poĂ€ngmĂ€ssigt sĂ€msta helg pĂ„ hela sĂ€songen pĂ„ GellerĂ„sen, men Ă€ndĂ„ gav helgen som helhet mersmak. Robin Rudholms fina kvalinsats och Sturesons galanta körning i ledning i andra heatet visade att Podium har nĂ€rmat sig konkurrenterna. Det finns ocksĂ„ en viktig faktor i sammanhanget – det Ă€r första gĂ„ngen i Ă„r som Podium har möjlighet att anvĂ€nda data frĂ„n en tidigare bana under sĂ€songen. Den fördelen i kombination med att ingen av bilarna har nĂ„gon extravikt gör att Podium mĂ„ste rĂ€knas med bland helgens favoriter.

TrĂ„kigt nog fĂ„r vi inte se Nicklas Karlsson komma till start pĂ„ Knutstorp. Motorn har gĂ„tt i sex tĂ€vlingar och har tappat för mycket i effekt. Budgeten har inte tillĂ„tit ett byte av motor till pĂ„ Knutstorp. ÅterstĂ„r att se om stallet fĂ„r till det till sĂ€songsfinalen pĂ„ Mantorp.


Joakim TÀrnström, 2003-08-28 19:08
 
Fakta

VikttillÀgg:

Richard Göransson +35
Carl Rosenblad +25
Tomas Engström +15
Tobias Johansson +10
Fredrik Ekblom +10
Nicklas Karlsson +5 (startar ej)
 
   
     
   
 
 
 ANNONSER