STCC KALENDER 2006
 1 Ring Knutstorp13-14/5 
 2 GellerĂ„sen27-28/5 
 3 Mantorp Park17-18/6 
 4 Falkenberg15-16/7 
 5 VĂ„ler28-29/7 
 6 Anderstorp12-13/8 
 7 GellerĂ„sen26-27/8 
 8 Ring Knutstorp9-10/9 
 9 Mantorp Park30/9-1/10 
 MÄSTERSKAPET 2006
 1 T.Björk59.0 
 2 R.Göransson55.0 
 3 D.Huisman37.0 
 4 F.Ekblom30.0 
 5 R.Dahlgren29.0 
 6 T.Engström29.0 
 7 R.Rudholm26.0 
 8 J.Stureson17.0 
 9 J.Nilsson14.0 
 10 T.Kristoffersson14.0 
 11 D.Björk13.0 
 12 C.Rosenblad12.0 
 13 N.Karlsson6.0 
 14 M.Andersson4.0 
 15 A.Storckenfeldt4.0 
 16 S.Söderberg1.0 
 17 J.Frid1.0 
Tankar frĂ„n GellerĂ„senTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Johan Stureson i pole position i andra loppet.
Är striden om mĂ€sterskapet avgjord nu? Kanske, det blir svĂ„rt för Janne “Flash" Nilsson och Tommy Rustad att ta ikapp det poĂ€ngförsprĂ„ng Fredrik Ekblom har i tabellen. Enbart en katastrof kan stoppa Ekblom frĂ„n att ta hem titeln.

Med de tvĂ„ sĂ€msta resultaten bortrĂ€knade har Ekblom 166 poĂ€ng mot “Flash" 133, en skillnad pĂ„ 33 poĂ€ng och det Ă„terstĂ„r fyra heat. Ekblom har i snitt tagit 30 poĂ€ng per tĂ€vlingshelg, ett fantastiskt resultat. Om vi leker med tanken och sĂ€ger att Ekblom i snitt tar en sjĂ€tteplats i de Ă„terstĂ„ende heaten - trots allt ett ganska modest överslag med tanke pĂ„ Ekbloms tidigare facit den hĂ€r sĂ€songen - ger det 50 nya poĂ€ng, totalt 216 poĂ€ng. Om “Flash" skulle ta en tredjeplats i snitt i de Ă„terstĂ„ende heaten ger det 208 poĂ€ng totalt. Det sĂ€ger nĂ„got om vilket berg “Flash" har att bestiga om han ska ta titeln...

  Klicka här för en stor bild
Ready...
Det var sannerligen inte Janne “Flash" Nilssons helg pĂ„ GellerĂ„sen. Eller den var det – tills det var dags att tĂ€vla om det. Tjuvstarten i första heatet blev dyrbar och kostade poĂ€ng, inte bara i första heatet utan Ă€ven i det andra eftersom “Flash" fick en sĂ€mre startposition.

VĂ€ndningen av Ekblom sĂ„g inte snygg ut, men inifrĂ„n “Flash" bil sĂ„g det ut som om Ekblom fick slĂ€ppa en aning dĂ„ Engström fick problem och dĂ€rmed var “Flash" uppe i bakluckan pĂ„ Ă€rkerivalen. Det hade kanske varit smartare av “Flash" att slĂ€ppa en aning i stĂ€llet för att trycka av Ekblom. Bestraffningen kom som ett brev pĂ„ posten.

 Klicka här för en stor bild  
Steady...
Helgens rökare svarade Richard Göransson för nĂ€r han “burnade" ut ur depĂ„n till Super Pole. Det Ă€r sĂ„nt som kallas för underhĂ„llning. Richard var för övrigt helgens behĂ„llning. Att ta hem första heatet var ju snyggt gjort men uppkörningen i andra heatet var lika fenomenal som den pĂ„ Knutstorp för nĂ„gra veckor sedan.

Ni hörde ordern frĂ„n Dick Jönsson-Wigroth till Göransson i slutskedet av andra heatet– Richard fick inte vinna. En mĂ€rklig order kan tyckas men fullt förstĂ„elig ur stallets perspektiv. Felet ligger i reglementet. PoĂ€ngdifferensen mellan placeringarna Ă€r för liten i förhĂ„llande till kostnaden i vikt. I Richards fall var det frĂ„gan om att byta tre poĂ€ng mot 15 kilo, fem kilo för skillnaden mellan första och andra plats plus ytterligare tio kilo för att ta tvĂ„ segrar under samma helg.

  Klicka här för en stor bild
Hallå där, kom tillbaka! - "Flash" tjuvstart är ett faktum.
Ett annat problem med det nuvarande poÀngsystemet Àr att förarna Àr ytterst obenÀgna att ta nÄgra risker under det första heatet. Speciellt med tanke pÄ att stallen endast har femton minuter pÄ sig mellan heaten att reparera bilarna. Det leder till att sprintloppen tenderar att bli relativt odramatiska. NÄgot att tÀnka pÄ inför framtiden för STCC.

Dessutom rimmar det nuvarande poĂ€ngsystemet illa med att det delas ut dubbla poĂ€ng i sista heatet pĂ„ sĂ€songen. Skillnaden mellan en seger och en andraplats Ă€r inte mer Ă€n tre poĂ€ng i vanliga fall. I sista heatet Ă€r det alltsĂ„ sex poĂ€ng som skiljer. En summa som inte Ă€r tillrĂ€cklig om man hade tĂ€nkt sig att flera förare skulle kunna vara med och göra upp om titeln i sista heatet. Nu krĂ€vs det nĂ€stan att Ekblom bryter och blir poĂ€nglös i finalheatet pĂ„ Mantorp för att “Flash" ska ha en chans pĂ„ titeln.

SÄ fick vi Àntligen se den tresitsiga F1:an... Men vilket antiklimax! Puttra runt pÄ varvtider som var sÀmre Àn en S60 Challengebil? SjÀlv hade jag nog föredragit att bli skjutsad runt banan i en STCC-kÀrra, körd med lite mer jÀvlar anamma om jag hade varit en av lotterivinnarna..

Buffén som erbjuds pressen pÄ GellerÄsen Àr ett föredöme. Jag vet att alla arrangörer gör sitt allra bÀsta och det Àr vi som rapporterar vÀldigt tacksamma för. Dessutom Àr det alltid ett trevligt mottagande pÄ alla banor. Men jag vill ÀndÄ sÀga att buffén pÄ GellerÄsen Àr ett föredöme.

Johan Stureson var en hÄrsmÄn frÄn att ta hem en seger. Konstigt att ingen av Podiumförarna kan fÄ till det i bÄde kval och lopp. Robin var sjÀlaglad efter sin sjÀtteplats i kvalet men nÀr vÀl starflaggan föll gick det sÀmre. Johan lyckades inte alls i kvalet pÄ grund av en krÄnglande ljuddÀmpare som fick den nya Toledon att lÄta precis lika knattrigt som den gamla Cupran.

Kampen om tredjeplatsen i mÀsterskapet hÄrdnar. Tommy Rustad fÄr det tufft att hÄlla Rosenblad och Göransson bakom sig. Calle Rosenblad har fÄtt oredentligt med fart pÄ sin BMW efter en minst sagt trög inledning pÄ sÀsongen. Men med tre pallplatser pÄ de fem senaste loppen gör Calle till en het kandidat till en slutlig pallplats i mÀsterskapet. Tobias Johansson ligger pÄ fjÀrdeplats i tabellen. FrÄgan Àr om han orkar stÄ emot trycket frÄn de andra förarna. LÀgg dÀrtill att KMS ser ut att ha en sÀmre utveckling av sin bil relativt sett mot konkurrenterna...

Med tanke pÄ de problem Nicklas Karlsson har med Alfan Àr det mycket imponerande att han Àr sÄ pass konkurrenskraftig. Det ena passet efter det andra gÄr Ät till att skruva ihop bilen och ÀndÄ Àr han med dÀr uppe i tÀten.

Vi tog naturligtvis P1800:an till GellerÄsen. Lika sjÀlvklart var vi tvungna att testa Ekbloms garageuppfart igen. Förra gÄngen var det med min Pegga 406:a och dÄ konstaterade vi att uppfarten inte var speciellt mÀrkvÀrdig, men med P1800:an var det uppenbart att uppfarten fungerade bÀttre. De smalare dÀcken svalde ojÀmnheterna bÀttre vilket ger oss anledning att tro att uppfarten fungerar bÀttre med bilar av lite Àldre datum. Eller Àr det sÄ att det Àr Peggans dÄliga vÀgegenskaper som gör sig gÀllande...


Krönika av Joakim TĂ€rnström, 2003-08-26 16:08
     
   
 
 
 ANNONSER