Längd: 2.072 km (1.288 miles), varv: 0 st = 0.000 km (0.000 miles)
Banan är belägen 4 km norr om riksväg 44 ca:20 km från Lidköping i det lilla samhället Kinne-Kleva. Banan invigdes den 10 augusti 1969 och ägs sedan 1984 av Kinnekulle Trafikövningsplats Ekonomiska Förening som är en sammanslutning av ett 20 tal trafikskolor. Banan grundare disponent Håkan Knutsson köpte det gamla skifferbrottet av Staten (skifferbrottet användes under kriget till att förvara en del av vår oljereserv) i början på 60 talet och tanken på att anlägga en motorbana fick han några år senare, 1967 så presenterar Håkan Knutsson sitt förslag till en motoranläggning för SBF och de gillade vad de såg och gav sitt medtycke.
Första racerbil på banan blev Sten Axelsson den 1/7-69 med sin Porsche 908 man körde även "hemlig" tävling den 26/7-69 för att trimma funktionärerna inför invigningen, vinnare av denna inofficiella tävling blev Jan Bellander.
Stockholm Sportvagnsklubb (SSK) sköter racing verksamheten på banan sedan 1974 då Götene MK valde att lämna banracingen för att endast satsa på rallycross och detta har man lyckas bra med, man skapade 1981 vad som idag är folkrace och har hela tiden jobbat för att hålla hög status på rallycross tävlingarna på Kinnekulle.
Kinnekulle Ring är en mycket snabb och tekniskt krävande bana och efter att getts möjlighet att känna lite på banan som jag tidigare aldrig kört på så inser jag att mitt beslutet att numera följa tävlingarna som åskådare var är ett riktigt beslut, för här går det fort och ruskigt nära skyddsräckena.
Spårvalet på denna bana är extra viktigt då kurvorna liksom går in i varandra och enda raksträcka är den korta start och målrakan. Kurvan under bron är den mest spektakulära på hela banan och när snacket går på Lördagskvällarna så har alla åkt fullt under bron men det är näst intill omöjligt åtminstone med standardbil och kommer man för långt ut så sitter man i räcket och då känns det både i bältena och plånboken.
Banan är mycket hårt sliten, asfalten är ojämn, faciliteterna runt bana är i det närmaste obefintliga, yttre depån består endast av en större gräsmatta någon inre depå finns inte och bandepån har endast några slitna träbänkar inga boxar här inte. Men väldigt många racingfans vill bibehålla banan som den är, för här körs många lite mindre tävlings serier som innehåller "billig" och jordnära racing och skulle banan rustas upp för en massa pengar så stiger banhyran och många team skulle inte ha råd att åka, varför inte kulturminnesmärka banan för den fyller helt klart en funktion som den är idag.
1972 sätter Jochen Mass nytt banrekord 0:47;50 med sin F2a detta rekord verkar länge vara oslagbart men med ny asfalt 1990 som visar sig vara betydligt snabbare så lyckas Niclas Jönsson med sin F3a slå det 18 år gamla banrekordet med 9 hundradelar.
Var ser man bäst? Tveklöst på Huvudläktaren men banans placering på botten av ett stenbrott gör att man ser ganska bra överallt.
|