Kurt Nicoll pÄ KTM Motorsport efter testen med tvÄhjulsdrift.
NÀr du kör en tvÄhjulsdriven MC Àr det första man mÀrker att accelerationen ut ur kurvorna Àr mycket bÀttre men det Àr svÄrare att ligga pÄ innerkurva pÄ grund av att cykeln försöker att rÀta upp sig.
PÄ frÄgan om vem han tror har störst fördel av tvÄhjulsdrift, hobby eller tÀvlingsÄkaren, svarar Kurt Nicoll.
HobbyÄkaren, eftersom tÀvlingsÄkaren har en större kÀnsla för cykeln med nedlÀggning in i kurvorna och sladd ur. Som hobbyÄkare kör du mycket sÀkrare i vÄtt underlag med tvÄhjulsdrift. Cykeln sladdar nÀstan ingenting eftersom den driver pÄ bÀgge hjulen.
Nackdelar dÄ?
Vikten, som det Àr nu sÄ ökar vikten pÄ cykeln med sex kilo. Vi behöver fÄ ner vikten till cirka tvÄ kilo.
NÄgon tvÄhjulsdriven MC fÄr vi nog inte se i Roadracingcirkusen men i terrÀng har den sÀkert en framtid.