FRÅGA RACEDOKTORN
  Racedoktorn svarar på 48 frågor om motorsport.  
IRL – en fara för motorsportenTill föregćende sidaSkriv ut

Indy Racing League hÄller pÄ att svÀrta ned motorsporten. För en dryg vecka sedan överlevde Kenny BrÀck mirakulöst nog en av de vÀrsta krascher som vÀrlden har skÄdat pÄ en racingbana. I dag Àr Kennys kollega, Tony Renna död. Renna omkom under tester pÄ Indianapolis Motor Speedway och olyckan hade kusliga likheter med Kennys.

Enligt vittnesuppgifter kom Renna för lÄngt ned i kurva tre, kom ut pÄ grÀset och fick luft under bilen varvid hela ekipaget blev luftburet. Rennas bil trasades sönder mot skyddstÀngslet, delar av bakvagnen for genom stÀngslet och in pÄ de lyckligtvis tomma publikomrÄdena. Renna omkom mer eller mindre omedelbart, men de materiella skadorna pÄ den drabbade lÀktarsektionen var stora. Hade olyckan som Tony Renna rÄkade ut för skett under tÀvling Àr risken stor att det hade skördats dödsoffer Àven i publiken.

IRL Àr ute pÄ farliga vÀgar. Olycksstatistiken Àr skrÀmmande. Visserligen har IRL klarat sig med ett dödsfall mindre Àn CART sedan IRL startade 1996, men i övrigt Àr skadefrekvensen betydligt högre i jÀmförelse. CART har cirka 0,3 skador per lopp (skada definierad som handledsbrott, benbrott, rygg- eller skallskada) mot 1,4 per lopp i IRL. FrÄgan Àr om ens F1 under sent 60- tidigt 70-tal kunde visa upp lika skrÀmmande siffror. Det Àr inte acceptabelt!

Och bara i Ă„r har fyra bilar blivit luftburna! Wheldon, Andretti, BrĂ€ck och nu Renna. Mario Andrettis lufttur inför Indy 500 hade slutat uppe pĂ„ lĂ€ktaren om den hade skett i slutet av rakan i stĂ€llet för mitt pĂ„ den. Motorsporten kan absorbera ett eller annat dödsfall. Hur mycket man Ă€n försöker gardera sig kommer motorsport alltid att vara farligt. Vad som dĂ€remot inte fĂ„r hĂ€nda Ă€r att motorsporten drabbas av en katastrof i klass med Le Mans 1955. DĂ„ omkom dryga Ă„ttio personer och ett hundratal skadades nĂ€r en Mercedes slungades ut bland publiken. Vad skulle hĂ€nda om en IRL-bil landar pĂ„ lĂ€ktaren under nĂ€sta Indy 500? En katastrof av den omfattningen Ă€r inte lĂ€ngre enbart en frĂ„ga för IRL. Det drabbar motorsporten som helhet och dĂ€rför mĂ„ste det internationella bilsportförbundet, FIA, agera – för sportens bĂ€sta.

IRL svarar inte mot nĂ„gra andra Ă€n sig sjĂ€lva. Det amerikanska bilsportförbundet, USAC, Ă€r helt överspelat och saknar mandat att pĂ„verka seriens utveckling. IRL sanktionerar sina egna tĂ€vlingar och nĂ„gon mosvarighet till FIA, det internationella bilsportförbundet finns inte pĂ„ amerikansk mark. FIA:s jurisdiktion omfattar inte IRL men det finns Ă€ndĂ„ maktmedel att ta till frĂ„n FIA:s sida. FIA skulle kunna dra in tĂ€vlingslicenserna för de förare som vĂ€ljer att köra IRL. Det stoppar inga förare frĂ„n att köra i IRL, men vill de köra nĂ„gon annanstans – dĂ„ Ă€r det stopp!

Den tiden Ă€r förbi nĂ€r dödsfall inom motorsport var fullstĂ€ndigt normalt, men IRL har vridit klockan 30 Ă„r tillbaka i tiden. Nu fĂ„r det vara nog! Tony Rennas död Ă€r bara en i en lĂ„ng rad med dödsfall som oundvikligen kommer att ske – om inget görs. DĂ€rför mĂ„ste nĂ„got göras nu! Innan vi har ett nytt Le Mans 1955 pĂ„ halsen. Det Ă€r dags för FIA att förpassa Tony George och IRL till den bakgĂ„rd dĂ€r serien hör hemma.


Krönika av Joakim TĂ€rnström, 2003-10-23 22:10
     
   
 
 
 FORZA SHOPPING