[IRL] · Startordningen till IndyCars tĂ€vling pĂ„ Watkins Glen avgjordes utan kval dĂ„ den dagen regnade bort istĂ€llet var det trĂ€ningen dagen före som fick avgöra vem som fick pole och det blev Helio Castroneves.
Söndagen var ocksÄ en blöt förmiddag med mÄnga avÄkningar under trÀningen inför loppet och lagom till starten av tÀvlingen sÄ började det regna lite lÀtt. LÀtt pÄ gasen var dÀremot inte Tony Kanaan som smet förbi Castroneves pÄ utsidan i första kurvan. Marco Andretti som startade frÄn ruta tre fick en lite sÀmre start och tappade nÄgra placeringar, han ledde hÀr förra Äret nÀr han körde i Proseries och kÀnner banan vÀl, pÄ andra varvet var han tillbaka pÄ tredje plats.
| | | Danica Patrick kör hårt. | Förarna startade pĂ„ regndĂ€ck men nĂ€r det slutade att regna torkade banan snabbt upp, pĂ„ fjĂ€rde varvet kom Tomas Scheckter som första förare in i depĂ„n och bytte till slicks, redan varvet efter var han snabbast pĂ„ banan och efter nĂ„gra varv kom resten av förarna in för att byta dĂ€ck. Danica Patrick var nĂ€ra att krascha nĂ€r hon körde ut pĂ„ banan igen men rĂ€ddade situationen, Jeff Simmons gjorde likadant men snurrade runt pĂ„ banan och orsakade första gulflaggen, nu inleddes en lĂ„ng rad av incidenter och varv under gulflagg.
Omstart pÄ trettonde varvet nu med Scheckter i ledning före Kanaan och Andretti, lagom till omstarten började det dugga lite lÀtt igen och det dröjde inte lÀnge förrÀn vi hade nÀsta snurrning pÄ banan denna gÄng var det Sam Hornish Jr. Bilen klarade sig dock bra och han kunde under gulflaggen som följde gÄ in för att byta dÀck och ut pÄ banan igen, flera av bilarna i bakre delen av fÀltet valde ocksÄ att gÄ in i depÄ för att fylla pÄ mer brÀnsle.
PÄ det sextonde varvet ny omstart, Franchitti och Dixon passerade Andretti pÄ varsin sida men Franchitti hade för hög fart pÄ den halvblöta banan och hamnade ute i avkörningszonen, Buddy Rice kom strax efter denna incident och körde in i dÀcksbarriÀren men kunde köra dÀrifrÄn för egen maskin, ny gulflagg.
Nya försök att fÄ igÄng loppet pÄ det tjugonde varvet, fortfarande med Scheckter i ledning och Kanaan dÀr bakom men trea var nu Dixon. Denna omstart var det Danica Patrick som snurrade och hamnade i dÀcksbarriÀren, samtidigt kraschade Simmons och Matsuura. Under denna gulflagg körde de flesta av bilarna i tÀten in för att fylla pÄ med brÀnsle, ledaren Scheckter stannade kvar ute ett varv till, vilket var ett stort misstag frÄn stallets sida. Wheldon och Herta gick inte in i depÄn.
Omstart, har ni har det förut, med Wheldon, Herta och Cheever Jr som de tre frÀmsta pÄ varv 25, sÄ lÄngt hade tolv varv varit racing och tolv varv körts under gulflagg. Marco Andretti nere pÄ nionde men började genast köra om bil efter bil och om gulflaggorna sabbade loppet sÄ var det Marco Andretti som stod för underhÄllningen nÀr han sladdade runt de andra förarna, denna nittonÄring Àr verkligen en talang. TyvÀrr tog underhÄllningen slut pÄ varv 38 dÄ Eddie Cheever Jr. som lÄg tvÄ varv efter stÀllde till det för Marco som blev trÀngd av banan och slutade i dÀcksbarriÀren. Ingen skada skedd pÄ honom men han var milt sagt arg pÄ Cheever sÄ var ocksÄ pappa Michael.
Killen Àr en plÄga, han gjorde det med mening och han gör det hela tiden. Han Àr en komplett idiot som inte har pÄ banan att göra, sade Michael Andretti.
Visst gjorde han det med flit, han kommer förstĂ„s sĂ€ga annorlunda men sĂ„g han inte att jag var dĂ€r har han inget i IndyCar att göra. Vi hade den snabbaste bilen pĂ„ banan, itâs a bummer sade Marco Andretti.
| | | Marco Andretti. | Att han gjorde det med flit Àr det nog bara Michael som tror men denna manöver var helt vansinnig, Cheever skyllde pÄ kalla dÀck. Marco kom bakifrÄn och skulle köra om Cheever pÄ insidan efter en kurva och Eddie Cheever Jr. styr rakt i sidan pÄ Marco, Cheever sade att han försökte hÄlla bilen rakt men det gick inte pÄ kalla dÀck. Man kan tycka att den förare som har mest erfarenhet av alla inte ska göra sÄdana misstag, han hade ingen som helst koll i backspegeln Àr snarare förklaringen till hÀndelsen.
Nu gick alla in i depĂ„n för sista depĂ„stoppet, för Wheldon blev det inget lyckat stopp dĂ„ han inte kom ut frĂ„n depĂ„n nĂ€r drivningen gick sönder. Ăven Penske hade problem i depĂ„n nĂ€r de inte fick brĂ€nsle i Castroneves bil utan han fick göra dubbla turer till depĂ„n. Rice och Patrick gick inte in i depĂ„n, Rice var ny ledare dĂ„ Patrick lĂ„g ett varv efter. PĂ„ grund av alla gulflaggor kunde inte tĂ€vlingen fullföljas utan loppet avgjordes nĂ€r tvĂ„timmarsgrĂ€nsen hade nĂ„ts.
NĂ€r omstarten gick pĂ„ varv 48 var det drygt tolv minuter kvar av tĂ€vlingen med Rice, Dixon, Herta och Kanaan i topp fyra. Snart började det regna igen, Kanaan snurrade och blev stĂ„ende pĂ„ banan ny gulflagg. Ăven Castroneves snurrade men kunde köra vidare. Med knappt tio minuter kvar trodde man att alla skulle gĂ„ in i depĂ„n för att sĂ€tta pĂ„ regndĂ€ck men en av de fĂ„ var Castroneves.
| | | Scott Dixon segrare på Watkins Glen. | Scheckter kraschade med tre varv kvar men gulflaggen blev kort denna gĂ„ng, de fick snabbt bort bilen och omstart gick med ett varv kvar. Dixon, Meira och Briscoe, detta var ocksĂ„ ordningen i mĂ„l i ett lopp fullt av gulflaggor och mĂ€rkliga incidenter. Men sĂ„ blir det kanske nĂ€r förare som Ă€r vana vid ovalbanor ska köra pĂ„ en racebana i regn. Scott Dixon gjorde minst misstag och vann Watkins Glenn liksom han ocksĂ„ gjorde förra Ă„ret. NĂ€sta vecka Texas Motor Speedway i strĂ„lkastareljus. |