IRL · Tisdagen förflöt ocksĂ„ i lugnets tecken pĂ„ banan i Indianapolis sĂ„ vi passar pĂ„ att berĂ€tta lite om banan och Indy 500. Indianapolis Motor Speedway grundades 1906 av Carl Graham Fisher och anvĂ€ndes bĂ„de som testbana för nya bilar och för tĂ€vlingar mellan olika bilmĂ€rken. Indy 500 kallas ibland för The Greatest Spectacle in Racing som vi berĂ€ttat om tidigare, sjĂ€lva banan kallas oftast för The Brickyard eller The Yard of Bricks och detta beror pĂ„ underlaget.
Tre Andrettis vid The Brickyard
Originalunderlaget var av krossade stenar och tjÀra, man provade detta under nÄgra dagar i augusti 1909 men mÀrkte snabbt att det inte fungerade vÀrst bra. Under hösten byttes underlaget ut till 3.2 miljoner tegelstenar gjorda för gatbruk och banan hade fÄtt sitt namn The Brickyard. Successivt tÀcktes stenarna över av asfalt, man började i kurvorna och 1961 i oktober var hela banan förutom drygt sju decimeter tÀckt av asfalt. Sedan dess har banunderlaget bytts ut mÄnga gÄnger men alltid har man lÀmnat kvar en bit vid mÄllinjen för att lÀgga i nÄgra tegelstenar.
Första Indianapolis 500 kördes 1911, dÄ tog det sex timmar 42 minuter och Ätta sekunder att köra det 500 miles (80,45 mil) lÄnga loppet. Att det blev just den lÀngden pÄ strÀckan berodde pÄ att arrangören ville ha ett lopp som startade pÄ förmiddagen för att sluta sent pÄ eftermiddagen och skulle vara under cirka sju timmar. Nu kör de samma strÀcka pÄ runt tre timmar, det snabbaste loppet hitills körde Arie Luyendyk 1990 tiden var 2.41,18,404. I Är 2006 Àr det den 90.e gÄngen som Indy 500 körs, Ären 1917 - 1918 och 1942 - 1945 kördes inte loppet pÄ grund av vÀrldskrigen.
Som vÀntat kom det officiella meddelandet att Max Papis kommer att köra för Cheever Racing och idag onsdag skiner solen över banan sÄ han kanske till och med kan trÀna idag.