IRL · Danica Patrick fick pole till skĂ€nks pĂ„ Chicagoland Speedway nĂ€r Ryan Briscoe som körde till sig poleplats frĂ„n början blev nerpetad till sista startrutan av tĂ€vlingsledningen för en bakvinge som inte var tillĂ„ten, konstigt tyckte Chip Ganassi att tĂ€vlingsledningen upptĂ€ckte detta först nu, dĂ„ de enligt Ganassi kört med samma vinge hela Ă„ret. De andra tvĂ„ förarna i Stall Ganassi blev ocksĂ„ nedflyttade till de tvĂ„ startpositionerna framför Ryan Briscoe.
Start your engines kommandot kom denna gÄng frÄn den Internationella Rymdstationen av Astronaut John L. Phillips. Bredvid Danica fanns stallkamraten Buddy Rice och nÀr starten gick sÄ trodde man att hon sin vana trogen skulle tappa platser direkt i starten som hon brukar. Men första varvet orkade hon försvara sin plats och istÀllet var det Rice som tappade nÄgra platser. PÄ andra varvet dock blev Danica passerad av Scheckter Hornish och Wheldon. Hon tappade senare ner till nionde plats strax före Rice.
Briscoe blev inblandad i en riktigt otÀck olycka dÄ han efter kontakt med Barron blev pilot nÀr bilen fick luft under chassiet och flög rakt in i stÀngslet som rÀddade honom frÄn ett vÀrre öde, för Ryan Briscoe fick bara mindre skador trots att bilen klövs i tre delar. Barros klarade sig ocksÄ helskinnad frÄn kraschen, Àven Matsuura blev offer för incidenten dÄ han körde över skrÀp som lÄg pÄ banan efter kraschen och fick bryta tÀvlingen.
Loppet gulflaggades förstÄs, under gulflaggen passade förarna pÄ att gÄ in i depÄ och pÄ tjugoÄttonde varvet rödflaggades loppet dÄ banpersonalen behövde lÀngre tid för att laga stÀngslet. En halvtimme efter kraschen startades bilarna upp igen och rullade ut pÄ banan. Dixon som ocksÄ kör hos Ganassi kom inte ut pÄ banan förrÀn elva varv senare dÄ han hade problem med hjulupphÀngningen. NÀr omstarten gick sÄ var Scheckter i ledningen följd av Hornish, Kanaan, Wheldon.
Efter 40 av de 200 varv som skulle köras sÄ var Dan Wheldon ny ledare. Wheldon som hade chans att sÀkra segern i Ärets IndyCar, han behövde samla tillrÀckligt med poÀng sÄ att avstÄndet till tvÄan var 107 poÀng för att sÀkra serievinsten.
Castroneves var först in för att göra nÀsta depÄstopp pÄ varv 79, nÀr alla varit inne för sina depÄstopp var det ocksÄ Castroneves som var ny ledare nu med Hornish och Wheldon bakom och bredvid sig, Àven Kanaan och Scheckter var i ledargruppen. Dessa fem slogs om ledningen och nÀr knappt halva loppet körts kom nÀsta gulflagg ut, denna gÄng för skrÀp pÄ banan. Alla förarna utom Herta gick in för att göra Ànnu ett depÄstopp. Wheldon körde för fort i depÄn, han fick göra ett extra varv genom depÄn.
Herta och Kanaan i Team Green, Castroneves och Hornish i Team Penske det var topp fyra nÀr det var dags för ny omstart pÄ varv 105 och Wheldon började sin klÀttring mot toppen frÄn bakre delen av fÀltet.
Varv 119 rullade Dixon in i depÄn utan brÀnsle och Ganassi fick Ànnu en anledning att inte le, tvÄ varv senare kom nÀsta gulflagg ut och Wheldon passade pÄ att fylla lite extra brÀnsle.
Omstart pÄ varv 127 med ordningsföljden Kanaan, Hornish, Herta och Wheldon. NÄgra varv senare brast hjulupphÀngningen pÄ Enges bil men han lyckades hÄlla bilen pÄ banan, mycket skickligt gjort och ingen gulflagg behövdes dÄ han tog sig in i depÄn med höger bakhjul pÄ tvÀren.
Femtio varv kvar och nu hade Wheldon lyckats ta sig upp i ledning med Kanaan, Hornish, Scheckter som nÀrmaste förföljarna. Med 25 varv kvar gick ledarkvartetten in i depÄ och nÀr alla varit inne för sista depÄstoppet sÄ var Wheldon fortfarande i ledning och just dÄ ocksÄ segrare av serien trots att tvÄ lopp ÄterstÄr.
Men loppet var inte slut och bakom jagade Castroneves, Buddy Rice och Danica Patrick som letat sig upp till ledarkvartetten samtidigt som Dixon fick problem och denna gÄng kom gulflaggen ut. Omstart med tolv varv kvar, lÀngre bak gjorde Kanaan allt för att ta sig upp genom fÀltet och hans mÄl var att inte sluta sÀmre Àn sexa för att fortfarande ha chans pÄ mÀsterskapet.
Dan Wheldon.
Sista tre varven satte Castroneves, med hjÀlp av stallkompisen Hornish, press pÄ Dan Wheldon men Wheldon var först över mÄllinjen och tog sin sjÀtte seger. Kanaan slutade som femma sÄ det finns fortfarande en mikroskopisk chans för Tony Kanaan att vinna serien.
Resultat pÄ Chicagoland Speedway
Pos Förare Chassi-Motor Varv Diff Status
1. Dan Wheldon Dallara-Honda 200
2. Helio Castroneves Dallara-Toyota 200 +0.0133
3. Sam Hornish Jr. Dallara-Toyota 200 0.0673
4. Tomas Scheckter Dallara-Chevy 200 0.2040
5. Tony Kanaan Dallara-Honda 200 0.2244
6. Danica Patrick Panoz-Honda 200 0.4397
7. Vitor Meira Panoz-Honda 200 0.4524
8. Scott Sharp Panoz-Honda 200 0.5973
9. Patrick Carpentier Dallara-Toyota 200 0.6512
10. Buddy Lazier Dallara-Chevy 200 0.9277
11. A.J. Foyt IV Dallara-Chevy 200 0.9488
12. Dario Franchitti Dallara-Honda 200 1.0420
13. Buddy Rice Panoz-Honda 200 1.1535
14. Bryan Herta Dallara-Honda 200 1.3620
15. Roger Yasukawa Dallara-Honda 200 2.1789
16. Jaques Lazier Panoz-Toyota 200 2.8355
17. Ed Carpenter Dallara-Toyota 199 1 Varv
18. Jimmy Kite Dallara-Toyota 199 5.5565
19. Scott Dixon Panoz-Toyota 169 VÀxellÄda
20. Tomas Enge Dallara-Chevy 140 Mekaniskt
21. Alex Barron Dallara-Toyota 19 Krasch
22. Ryan Briscoe Panoz-Toyota 19 Krasch
23. Kosuke Matsuura Panoz-Honda 19 Krasch
Tabellen efter Chicagoland Speedway
1 Dan Wheldon 570
2 Tony Kanaan 468
3 Sam Hornish Jr. 456
4 Dario Franchitti 413
5 Helio Castroneves 400
6 Scott Sharp 390
7 Vitor Meira 375
8 Bryan Herta 354
9 Tomas Scheckter 349
10 Patrick Carpentier 341
11 Alex Barron 300
12 Danica Patrick 299
13 Kosuke Matsuura 280
14 Buddy Rice 265
15 Scott Dixon 248